Logomain

Fényterápia Manooi módra

By Zsély Anna 2009. december 20. 21:57

szerk at hg dot hu

Cikkep20130602-27858-oi9j9i.gallery

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

Cikkep220130602-27858-1a4jim9.gallery

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

Cikkep320130602-27858-w6wrny.gallery

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

Cikkep420130602-27858-1o9ti5s.gallery

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

Galeria20130602-27858-1juk06l.gallery

Látogatóban a Manooi csillárműhelyében galéria

120130602-27858-8anltr.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

220130602-27858-atd8k0.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

320130602-27858-ar2pz1.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

420130602-27858-11f1pv5.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

520130602-27858-gefo0b.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

620130602-27858-43r5zr.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

720130602-27858-gf9ouh.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

820130602-27858-6ij3zh.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

920130602-27858-cnq0ek.gallery

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Az üstökösként berobbant cég a milánói bútorvásáron szerzett tapasztalatait kamatoztatva állna a fiatal hazai designerek mögé. <br/>

Jöttek, láttak, győztek – így lehetne talán a legfrappánsabban összefoglalni a fiatal Manooi rövid, de annál eseménydúsabb történetét. Az extravagáns csillárok készítésével foglalkozó cég két év alatt a milánói bútorvásárig katapultálta magát, ahol nem maradt el a siker sem.

Az Apostol utcában önálló kis galaxist alkotnak az egymást érő, tekergő ólomkristály csillárok a Manooi fényárban úszó bemutatótermében, úgyhogy nem könnyű eltévedni. Héder János belsőépítész és Zoltai Judit iparművész „építészeti logikával megtervezett dísztárgyai” kezdetben alkalomszerűen születtek, belsőépítészettel és arculattervezéssel foglalkozó Inarchi cégük oldalhajtásaként. Jánosék ugyanis gyakran találkoztak olyan szituációkkal, amikor karaktert kellett adni a térnek, sokszor olyan helyeken, ahol régen is a csillárformák domináltak – így a lépcsőházakban vagy az étkezőasztalok fölött. A klasszikus csillárt azonban új felfogásban akarták átadni, így már az Inarchival elkezdték kihasználni az anyagban rejlő lehetőségeket, méghozzá az építészként szerzett tapasztalatok kamatoztatásával.

A nagy kezdőlökést a Manooi létrehozásához egy németországi utazás adta. Öt éve az Inarchi csapata még belsőépítészként látogatott ki egy düsseldorfi szakkiállításra, ahová magukkal vittek egy csillárt is, melyet egy Petőfi Sándor utcai egykori méteráru-üzlet hatalmas antik belső tere ihletett. Nagy sikert arattak, ami egyben be is bizonyította, hogy van igény a munkájukra és érdemes a lámpákkal foglalkozniuk. Miután ezt pár betervezés is megerősítette, másfél éve úgy döntöttek, hogy a lámpákra fektetik a hangsúlyt és ez lesz a fő útirányuk. Nem véletlen, hogy a Manooi név mellett döntöttek: a kéz jelentésű „mano” szóból kiindulva a kézműves technológiai alapokra akartak utalni.

A szakmai bemutatkozást nem aprózták el: jelentkeztek a híres milánói bútorvásárra, ahová más hosszú évek várakozása után mehet kiállítani. Minden létező szálat megmozgattak a kijutás érdekében, szó szerint emberről emberre küzdötték magukat olasz kapcsolataikon és „komoly aknamunkán” keresztül. Volt, hogy visszamondták őket, utólag pedig a kereskedelmi igazgató bevallotta, nagyon tartottak a magyaroktól, hiszen úttörőként ők voltak az elsők, akik az országot képviselték világítástechnikában. Végül két hónappal a vásár nyitása előtt tudták meg, hogy várják őket. Szinte atomóra-pontossággal osztottak be minden napot, hogy elkészüljenek mindennel: a honlappal, a katalógussal, a standtervezéssel, a logóval és persze a csillárok legyártásával, építésével és szállításával.

„Gyorsan fel lehet nőni a feladathoz, de rengeteg munkával jár. Teljesen más perspektívában kellett gondolkodnunk, mint azelőtt” – emlékszik vissza János. A hatalmas hajtás és a rengeteg munka megérte: a Manooi nagyon magasan nyitott, de ennek megfelelően komolyan is vették a semmiből előbukkant magyar cég standját. „Egy gyorsan robogó vonatra ugrottunk fel sérülésmentesen két megálló között, de ide nem nagyon lehet másként bekerülni” – foglalja össze eredményeiket János. Nemcsak azt látták, milyen rendszerekben gondolkodnak a világpiacon a nagyok, hanem azt is bebizonyították, hogy kvázi ismeretlenként is be lehet csatlakozni a nagy hálózatokba.

A vásárigazgató mellett a legnagyobb cégektől mentek hozzájuk gratulálni, a vásár négy napja alatt pedig több mint ezer kontaktot szereztek nyolcvan országból. Negyven másodperces tárgyalások során olyan emberek fordultak meg rendszeresen a standjuknál, akik szigetek építésével vagy luxusapartmanok forgalmazásával foglalkoznak. „Más léptékben gondolkodnak, mint ahogy mi megszoktuk. Nagyon inspiráló volt látni ilyen, máshol bevettnek számító működési sémákat, új dimenziót nyitott nekünk” – mutat rá a különbségekre a Manooi vezetője. Mára már hozzászoktak, hogy a legtöbb helyen ilyen nagy perspektívában szemlélik a dolgokat.

Óvakodnak attól is, hogy hagyományos kategóriák közé szorítsák be vevőkörük leírását, így ezzel kapcsolatban sem hangzanak el általánosságok: „Nem az a vevőink fő jellemzője, hogy például jólszituáltak. Sikeres, nagyon céltudatos emberekről beszélünk, akik képesek birtokolni dolgokat és ezért tenni. Nemcsak egyszerűen egy lámpát vesznek, hanem egy kitalált környezetre, a részletekre odafigyelve jönnek oda hozzánk”. A belsőépítész úgy gondolja, hogy a vásárlóikra jellemző precizitás és minőségorientáltság miatt élmény velük együtt dolgozni, hiszen egy nevezőn vannak. Legfontosabb partnereik a kereskedők és az építészirodák, de magánszemélyek is keresik munkáikat Magyarországon és külföldön egyaránt.

A határon túli gépezet igazi beindulása azonban a közeljövőben várható, mivel az áprilisi kiállítást követő nyári holtszezon után most állnak össze a Milánóban szerzett külföldi kapcsolatok. Eddig többek között olaszoknak és kínaiaknak is dolgoztak, de akadnak érdeklődők a Közel-Keletről, így Dubaiból vagy Katarból, és most kezd élénkké válni az orosz piac is. Fejlesztettek már lámpát egy bútoripari kiegészítőkkel foglalkozó olasz forgalmazónak, nemrég pedig Kínába küldtek egy egyedi, tizenegy méteres darabot egy világítástechnikai vállalat részére. A kért lámpa esetén az jelentette a kihívást, hogy a Manooi világától némileg eltérő, piros-arany kombinációjú színeket kértek, de tervezőként élvezték az ebben rejlő új lehetőséget.

János szerint amúgy nem jellemző, hogy komolyabb kompromisszumokra kényszerülnének: „Vannak a megrendelők igényei plusz van a mi megközelítésük, amihez ragaszkodunk. Aki minket választ, be tudja azonosítani, mit kínálunk, így nem nagyon volt még példa arra, hogy elutasítottunk volna egy megrendelést”. A Manooi lámpái egy közös mitológiai keretbe ágyazva egészítik ki egymást, ezért nem is tervezik, hogy levegyék valamelyik terméküket a palettáról.

A standard elemkészlet mellé kijött a Personal Universe névre hallgató kollekció is, amely a nevében hordozza, hogy személyesebb, egyedi ötletekről szól. Ennek a játékos irányvonalnak az előfutára a Cow Parade rekordáron elkelt, Swarowski-kristályokkal díszített tehene volt, ami fricskának indult, ám képzőművészeti alkotásként végezte. A Personal Universe olyan inspirációforrásokhoz nyúl, mint például a marokkói sivatag éjszakai égboltja, a személyes elemet pedig az is erősíti, hogy János gyerekként csillagásznak készült.

A Manooi hitvallásához tartozik, hogy ne vállaljanak olyan feladatot, amely csak pénzügyileg lenne kifizetődő, holott ez nem számít gyakori hozzáállásnak Magyarországon. „Tízből kilenc ember a békés polgári létet választja a világmegváltás helyett. Nem nagyon nyúlkálnak a körfűrészek közé” – mesél tapasztalatairól János. Ez valamennyire érthető is, mivel a magyar designerek mögött nem áll intézményi háttér, és mindent maguknak kell tudni kirakni. A Manooi Milánó előtt érezte ezt a leginkább a saját bőrén. Senkit nem tudtak megkérdezni arról, hogyan készüljenek a kiállításra vagy hogy általában hogyan működnek kint a dolgok, ezért a kereskedelmi kapcsolatrendszer kialakítása mellett komoly tanulságokkal is szolgált az ott töltött idő. A külföldi siker titkának nyitja, hogy minden részletében tökéletesen kész termékkel kell kimenni, és ennek érdekében „egy lépéssel mindig az elvárások előtt járni”.

A Manooi nem csupán jótanácsok formájában adná tovább tapasztalatait. Olyan szabadúszó designerek számára szeretnének alkotó közeget teremteni, akiknek vannak jó ötleteik, de gyártókapacitásuk nincsen. Ezzel olyan szerepet vállalnának fel, amely hozzájárulna a hazai design-közélet erősödéséhez és terepet kínálna a fiatal tehetségeknek: „Hiszünk abban, hogy egy csapat mindig erősebb egy-két embernél. Az összeadódó energiák négyzetesen adódnak össze, ezért lehetőséget kell adnunk egymásnak az együttműködésre. Nem várhatjuk, hogy egyszer csak felpattan valami designgyártó és segít” – vallják. Rajtuk nem fog múlni: pályázat útján keresnek a mitológiájukba beleférő új megközelítéseket és nézőpontokat, Héder János pedig két-három magyart vár a következő milánói vásárra a Manooi mellett.

design, világítás, magazin, lámpa, magyar design, manooi, zoltai judit, héder jános, csillár, zsély anna, design/karrier Icon_print

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

A Manooi csillárkészítő műhelyében cikkép

Látogatóban a Manooi csillárműhelyében galéria

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

A Manooi csillárműhelyében - Fotó © Glódi Balázs

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317