Logomain

Pop-up lexikon

By Suhajda Emese 2009. december 10. 14:00

szerk at hg dot hu

Astronomicum_caesareum20130602-27858-1hy7fjf.gallery

Petrus Apianus: Astronomicum Caesareum, 1540

Alice_in_wonderland_pop_up20130602-27858-v5bopr.gallery

Lewis Carroll Alice Csodaországban című műve pop-up könyvben

David_carter_600_black_dots20130602-27858-4ri8ps.gallery

David Carter: 600 Black Spots

Hong_kong_pop_up20130602-27858-xrftam.gallery

Pop-up könyv Hongkong nevezetességeivel

Popup20130602-27858-yyj93u.gallery

Pop up lexikon 78

Ki ne emlékezne a háromdimenziós gyerekkönyvekre? Történetük azonban messzebbre nyúlik óvodás éveinknél.

Először a fa előtt lesben álló farkast végeztem ki, egyszerűen letéptem a fejét, majd a fenyőfán csiripelő kismadarak következtek. Már a vadász mozgatható puskájának leszakításán is túl voltam, amikor hozzáláttam nagymama házának szétcincálásához, hátha az előugró ajtó és ablakok mögött valami még izgalmasabbat találok. Csalódnom kellett, a síktól elváló képek mögött nem várt semmi extra vagy plusz kaland, csupán a hófehér papír. Mi lett volna, ha egy még látványosabb térbeli mesekönyv csábít felfedezésre gyerekkoromban? Rálelhettem volna egy gondosan elrejtett, hálószobatitkokat leleplező darabra vagy kaphattam volna olyat is, amely mindörökre elveszi a kedvem az ilyen jellegű könyvek hajtogatásától. Annyi bizonyos, hogy a gyerekszobában mind ugyanúgy végezte volna, mint hajdan a Piroska és a farkas, Vojtech Kubasta, cseh illusztrátor pop-up mesekönyv sorozatának remeke.

A térbeli könyveknek egészen a 19. század közepéig nem az ifjúság volt a célcsoportja. A széles társadalmi körben elterjedt vélekedés a gyermeki értelem nem-létezéséről a 18. század közepéig tartotta magát, és szó sem lehetett holmi pusztán szórakoztatni vágyó gyermekirodalomról, didaktikus erkölcs-mesék és kiábrándítóan egyhangú képanyagaik nevelték bele az illemet a legkisebbek fejébe. A gyerekkorunkban csak hajtogatós vagy nyitogatós könyvnek nevezett pop-up-ok kezdetben a felnőtt társadalom igényeit szolgálták ki, és valóban a hajtogatás, nyitogatás, forgatás volt lényegük.

Interaktív elemekkel gazdagított szöveges kiadvánnyal már a 13. században találkozhatunk, a mozgatható lemezekből összeállított papírkártya egy-egy bonyolult koncepció vagy teoretikus elgondolás megértést segítő és reprezentatív illusztrációjaként szolgált. Ramón Llull a katalán költő és filozófus, egymásra helyezett, forgatható korongokkal szemléltette komplex filozófiai tételét az egyetemes igazságról. Évszázadokon keresztül használták ezeket az egymás körül forgatható korongokat a tudomány bármely szegmensének területén, ábrázolva a csillagászat, a matematika tételeit, vagy a misztikus tanok és a szerencsejóslás összefüggéseit.

:image_55460

A 15. században a medikusok vehették hasznát a hajtogatás mechanizmusával működő anatómiai lapoknak. Andreas Vesalius, németalföldi orvos, aki többek között bebizonyította, hogy – teremtés ide vagy oda – a férfiaknak nincs eggyel kevesebb bordájuk, mint a nőknek, 1543-ban adta ki boncolásain alapuló munkáját. "Az emberi test működéséről" címet viselő kiadvány egymásra rétegezett lapjai az emberi test akkor elképzelt anatómiai felépítését tárják fel, a csontozattól a belső szervekig, ily módon nyújtva lehetőséget a papíron kibelezhető, szerveitől, izmaitól megfosztható emberi test részletes tanulmányozására. A mozgatható könyvek szemléltető funkciója ekkor még az ismeretszerzés szolgálatában állt, és csak jóval később adódott hozzá az esztétikai élvezet igénye.

Az első térbeli mesekönyvet az 1700-as évek közepén dobta piacra John Newbery, az ő nevéhez fűződik a Newbery-díj, az egyik legrangosabb elismerés, amit amerikai író kaphat az ifjú olvasók szórakoztatásáért. Őt követve egyre többen vállalkoztak gyermekszíveket rabul ejtő kiadványok kivitelezésére. Az első átütő sikert, és az ifjú publikum boldogságtól csillogó tekintetét Robert Sayer, londoni nyomdász és kiadótulajdonos tudhatta magáénak a Harlequinade hajtogatható oldalaival. A Commedia dell’arte központi figurájáról, az akrobata hajlamú, ezerarcú Harlequinről elnevezett nyitogatós könyvecske horizontálisan megosztott két részére került rétegeket egymástól függetlenül lapozva variálódtak a történet egyes jelenetei. A játéktörténelem számos meglepetést, és különös kapcsolódási pontokat tartogat.

Míg a könyvlapok kinyíltak a térbe, a játék babák visszaléptek a síkba, és a selyemruhás porcelánbabák mellett megjelentek a kétdimenziós, jóval szolidabb, ám hasonlóan sérülékeny társaik. Megszületett a tanmese a szegény kislányról, aki a papírestélyiben feszítő handmade fecni babáját egy gazdag lányka kézzel festett porceláncsodájára cseréli, és egyúttal létrejött az online dress-up programok őse, ugyanis a papírbabák dekoratív öltözékei és bájos kiegészítői a divatrajongó hölgyeket is elbűvölték. Jóllehet a londoni játékgyár, S&J Fuller 7 ruhadarabos kollekciója (The History of Little Fanny) 1810-ből ma már nagyon szegényesnek tűnik a világháló kimeríthetetlen mennyiségű és számtalan irányvonalat képviselő gardróbjai mellett.

Narnia krónikái pop-up könyvben

A pop-up ("felbukkan") terminus 1840 körül született, szigorúan véve csak a 180 fokig kinyitott könyvből térben kibontakozó képre vonatkoztatták, ma gyakorlatilag minden térbeli mesekönyv megnevezésére használatos. Vojtech Kubasta XX. századi mesekönyvei valójában pop-out-ok, vagyis csak egyes elemeiben emelkednek ki a térből, és nem függetlenednek a papírlaptól. Más technikát jelent a figurákat mozgató fülecskék használata is, amelyre Dean Thomas műhelye 1840-ben kínálta az első példát egy mozgatható, miniatűr színház megalkotásával. A litográfia feltalálásával a játékkönyv gyártás központja Németország lett, és a pop-up könyvek mellett megjelentek a hasonló eljárással készült képeslapok és üdvözlőlapok is. A térbeli könyv a 19. század végén élte aranykorát, ekkor tökéletesítette elemeiben a müncheni géniusz, Lothar Meggendorfer.

Lothar Meggendorfer mozgatható képekkel ellátott mesekönyve

Több mint 200 kiadott könyvével Meggendorfer finomított a térbeliség és a mozgás érzékeltetésének technikáján, komplex mechanizmusokat valósított meg, és egy-egy fülecske mozgatásával a cirkusz, a babaház vagy a várospark több figuráját egyszerre sikerült életre keltenie. Az első világháború után az amerikai és angol kiadványok vették át a főszerepet a játékkönyvek piacán, azonban a precíz német minőséget nem sikerült elérniük, és majdnem fél évszázadot váratott magára, hogy a gyerekszobák polcait ismét térbeli mesekönyvek népesítsék be.

Marion Bataille pop-up ábécéskönyve

A mozgathatóság immár változatos, innovatív formákban ölt testet. Nyitogathatunk, hajtogathatunk, forgathatunk és a Csillagok háborúja debütálásának 30. évfordulójára készült hatlapos könyvecskében a galaktikus eposz egy-egy ikonikus karaktere tűnik elő. Fülecskéket mozgathatunk, húzogathatunk, tologathatunk és az ABC összes betűje láthatóvá válik Marion Bataille szellemes és izgalmas megoldásokkal fűszerezett könyvében, amely nyugodtan felválthatná bármelyik képes ABC-t. Leskelődhetünk, kukucskálhatunk, és ha szerencsénk van, a harmonikaszerűen egymás mögé rendezhető lapok nem egy turistaattrakció térbeli víziójává állnak össze, hanem Dezső Andrea szürreális álmai szövődnek sötét tónusú képekké.

A pop-up túlnőtt a mesekönyvek világán, művészi kivitelezésében rejlő kihívás eredményeképp megalkotója egyszerre precíz mérnök, térben gondolkodó szobrász, és kreatív designer. Jie Qi, fiatal gépészmérnök esetében nyilvánvaló az előbbi túlsúlya, elektronikus pop-up könyve a hagyományos forma és az elektronika ötvözésével teremt izgalmas vizuális élményt. Gombnyomás helyett egy teljesen hagyományos papírfülecske mozgatásával zárul az áramkör, és villannak fel a beépített ledek földöntúli fényei a Szaturnusz gyűrűjén.

A bogarak érzelemdús életét tükrözi David A. Carter gyerekeknek szóló játékkönyv sorozata, de kiadványai között akad jó néhány páratlan alkotás. Egy piros pötty, 600 fekete pötty és Sárga kocka című absztrakt kreációiban csavarodó hengerekből, kígyózó spirálokból, tekeredő szalagokból bravúros, Joan Mirót játékos avantgárdját idéző konstrukciók születnek. Nehéz eldönteni, mi nyűgöz le jobban Collette Fu zseniális térbeli könyveiben: a káosz és a rend különös összhatása, montázsszerű képeinek bizarr részletei, vagy naturalista-szürrealista látványvilágának szókimondó brutalitása. A kínai származású művésznő Haunted Philadelphia című pop-up sorozatát sajátságos tartalommal tölti a Joss papír, más néven szellem pénz használata, amelyet a kínai tradíció szerint a temetési szertartásokon rituálisan égetnek el, ezzel biztosítva az elhunyt túlvilági jólétét.

Néhány művész formabontó módon, alapvető kritériumokat áthágva közelíti meg a pop-up műfaját, Su Blackwell könyveit például már nem is lehet becsukni. Csupa betű regények oldalaiból papírt szaggatva emelkednek ki az olvasásélmény késztette képzeletbeli látomások, a holdbéli táj betűdíszes erdejében elveszett szereplők bolyonganak. Szintén rendhagyó kísérlet Assav Yogef empirikus Álomkönyve, mely a fekete-fehér grafika minimalista nyelvén szólaltatja meg az önismeret lépcsőjén üldögélő jungi archetípusokat és az álmok szimbolikáját.

Nem kérdés, hogy miért olyan lebilincselő a pop-up. Mert visszarepít gyerekkorunk rejtélyes palotájába, mert izgalmas tér-játéka bizsergetően hat a vizuális érzékelésre, mert egyszerűen kreatív, interaktív és mi Aliznak képzelhetjük magunkat Csodaországban. Ha ez nem elég megcáfolni, hogy a pop-up könyvek ideje lejárt, és a 3D-s mozik világából már csak csodálattal vegyes nosztalgiával tekinthetünk vissza rájuk, akkor vessünk egy pillantást egy, az FWA (Favourite Website Award) 2008-as díját elnyert honlapra. A japán kivitelezésű The eco zoo kisállat lakóinak és fantázialényeinek bájos életképeit környezettudatos szemlélet színezi – egy-egy pop-up könyv lapjain.

design, grafikai design, magazin, könyv, kiadvány, suhajda emese, pop-up, mese, collette fu, david a. carter, su blackwell, assav yogef, jie qi, dezső andrea, marion bataille, vojtech kubasta, lothar meggendorfer Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317