Logomain

Vidám film pedig nincs!

By Kovács Dániel 2009. november 22. 20:48

szerk at hg dot hu

Sweeneytodd_onset_leahgallophotog20130602-27858-1ejuyin.gallery

Tim Burton Johnny Deppel a Sweeney Todd forgatásán, 2007-ben cikkép

Edward_scissor_depp20130602-27858-1mgfqvr.gallery

Tim Burton filmjei: Johnny Depp az Ollókezű Edwardban, 1990.

Mars_attacks20130602-27858-aryjwk.gallery

Tim Burton filmjei: Jelenet a Támad a Mars!-ból, 1996

Bf-31920130602-27858-1qvhy83.gallery

Tim Burton filmjei: Big Fish, 2003

Cbfc-6120130602-27858-15pjw7m.gallery

Tim Burton filmjei: A halott menyasszony, 2005

Charlieandthechocolatefactory20130602-27858-hxlnr0.gallery

Tim Burton filmjei: Charlie és a csokigyár, 2005

Boy007320130602-27858-q8bc3e.gallery

Vidám film pedig nincs 78

Hirlevel_timburton20130602-27858-1c8s0z2.gallery

hirlevel timburton

Galeria20130602-27858-1l3x26q.gallery

Tim Burton grafikái és fotói - képgaléria

Xmas000120130602-27858-1oy4oaa.gallery

Tim Burton: Cím nélkül (Karácsonyi fénykép). Polaroid, 1997

Shock004920130602-27858-k4l3h1.gallery

Tim Burton: Cím nélkül (Pacafiú világa). Papír, tinta, 2000.

Num001320130602-27858-qbqrkz.gallery

Tim Burton: Cím nélkül (#6). Papír, tinta. 1982.

Boy007320130602-27858-13poqta.gallery

Tim Burton: Cím nélkül (Ramone). Papír, tinta. 1980-1990.

Bluegirlwithwine_oil20130602-27858-1p2dq9i.gallery

Tim Burton: Kék lány borral. Olaj, vászon. 1997.

Treat009320130602-27858-c83di4.gallery

Tim Burton: Cím nélkül (Trick or Treat). Papír, tinta. 1980.

Tim Burton életműkiállítása a következő hónapok szenzációja a New York-i Museum of Modern Art-ban.

A Tim Burton rendezte Alice Csodaországban alighanem minden idők leginkább várt filmjei közé tartozik egy nem túl tág, de lelkes filmrajongói réteg számára. Bár a bemutatót csak 2010 márciusára tervezik, a kampány már beindult, méghozzá a szokásosnál is határozottabb eszközökkel. A New York-i Museum of Modern Art (MoMA) termeiben november 22-étől a több műfajban is jeleskedő művész eddigi legnagyobb átfogó kiállítása látható, életműve pedig könyvben is napvilágot látott.

Ollókezű Edward, Ed Wood, Támad a Mars! - a földlakók többsége valószínűleg filmrendezőként ismeri Tim Burtont, pedig az ötvenegy éves mester ennél jóval többet tud. A MoMA tárlatán, amely az eddigi legnagyobb, filmrendezőnek szentelt kiállítás az intézményben, a javarészt magángyűjteményekből és a rendező saját kollekciójából válogatott 700 grafika, vázlat, fotó, makett, kosztüm és filmkellék mellett rövidfilmek és 14 estés vetítés-sorozat segít érzékeltetni az életmű összetettségét.

A nagy hollywood-i mítoszok között tartják számon, hogy miképp Quentin Tarantino videótékásból lett világhírű filmes, úgy Burton a Walt Disney rajzolójaként indult, de nem tudott beilleszkedni Miki egér cukorszagú birodalmába. Ez azonban, mint annyi minden más, csak mese. A sztoriból annyi igaz, hogy Burtonnak első, 1982-es kisfilmje, a Vincent készítésekor valóban volt egy irodája a Disney Studios területén, de csak azért, mert a film producere és egyben akkori barátnője ott dolgozott. A kapcsolat mind érzelmi-, mind munka szintjén nem tartott ennél sokkal tovább a Disney-vel.

Burtont, csakúgy, mint a vele egykorú posztmodern generáció alkotóit, a popkultúra színes világa ihleti: a képregények, a japán szörnyfilmek, az expresszionista mozi és a B-kategóriás zombifilmek, a tévé és a karnevál. A forrás nemegyszer konkrétan felfedezhető munkáiban. Az 1996-os Támad a Mars! figuráit például egy hatvanas évekbeli, hasonló című játékkártya-sorozat ihlette; az üvegbúrába zárt, agyfejű marslakókat annak idején Wally Wood és Bob Powell, a képregény arany- és ezüstkorának neves grafikusai dolgozták ki. Az Ollókezű Edward elborult professzorának szerepére a hollywood-i horrorfilmek doyen-jét, Vincent Price-t sikerült megnyernie, aki egyébként legelső rövidfilmjének narrátora és címadója is. Három Batman-filmje közül az 1989-es elsőt szokás a legjobbnak tartani, Jack Nicholsonnal Joker szerepében. Ennek kapcsán Burton egy alkalommal megjegyezte: sosem volt igazán képregényrajongó, mert nem igazodott ki a szövegbuborékok között – nagy kedvence azonban az 1988-ben megjelent Batman: The Killing Joke című pilot-füzet, ahol nem volt ilyen problémája...

A többnyire sötét és szürreális figurákkal benépesített világ a legtöbbet mégis a gyermekmesék első pillantásra ártatlannak tűnő fantáziáival foglalkozik. Ebben jó partnerére talált Roald Dahl személyében, akinek két történetét is filmvászonra vitte. 2002-ben az Óz, a csodák csodája tévésorozatként való feldolgozásába is belefogott, de sikertelenül. A mesék világának másik nagy toposzát, Alice történetét azonban sikerült megfognia, benne két kedvenc színészével, Johnny Deppel és feleségével, az ugyancsak számos filmjében szerepet kapó Helena Bonham Carterrel.

Saját történeteiben, de grafikáiban is Burton előszeretettel kever egyszerű és alapvetően szimpatikus, de kissé fura szereplőket abszurd helyzetekbe. Az ő világában minden ágy alatt szörny lakik, de lehet, hogy sokkal rokonszenvesebb az ágy eredeti tulajdonosánál. Grafikusként és költőként Burton bő évtizeddel ezelőtt debütált; könyve magyarul Rímbörtön - Az Osztrigasrác mélabús halála címmel jelent meg. Az ebbe készült, versikékkel párba állított grafikák a neves amerikai grafikus, Edward Gorey munkáival mutatnak párhuzamot. A 2000-ben elhunyt Gorey saját munkáit az „irodalmi nonszensz” kategóriájába sorolta: a logika szabályait felrúgó, a nyelv hagyományaival és a racionalitással játszó művek közé, Lewis Carroll és a brit költő, Edward Lear örököseként. A nonszensz irodalomnak azonban vidám formában nincs értelme – jelentette ki Gorey -, mert úgy unalmassá válik. Schubert aranyköpését: „Vidám zene pedig nincs!”Gorey fenntartás nélkül alkalmazta az általa művelt irodalomra, és Tim Burton melankolikus komédiáira alighanem éppúgy igaz.

Tim Burton öt jellegzetes filmje

Ollókezű Edward, 1990. Edward (Johnny Depp) az általa nyírt örökzöldek közt.

A film, amely színészt csinált a tinibálvány Johnny Deppből, és amelyet sokan máig Burton legjobbjának tartanak. A film önéletrajzi ihletésű: az ollókezű különc, aki naiv jólelkűségével nem képes beilleszkedni a kisvárosi társadalomba, Burton egyik tinédzserkori rajzán tűnt fel először. Forgatási helyszínként valóban felmerült a rendező gyermekkorának színtere, a kaliforniai Burbank, de végül egy floridai kisvárosban vették fel a külső jelenetek többségét, a házakat jellegzetes pasztellszínekre festve, az ablakokat pedig kicsit beszűkítve - a producer Bo Welch szerint azért, "hogy paranoidabbnak tűnjék".

Támad a Mars!, 1996. Egy nőnek öltözött Marslakó gyilkossági kísérlete az USA elnöke (Jack Nicholson) ellen.

A valóságos sztárarzenált felsorakoztató film politikai szatíra, fekete komédia és a B-kategóriás horrorfilmek paródiája is egyben. A marslakók figuráját és retró-tech felszereléseiket egy hatvanas évekbeli játékkártya-sorozat ihlette, de megjelenítésükhöz felhasználták az akkor legkorszerűbb számítógépes technológiát is. A hatalmas pusztításhoz, amelyet a földönkívüliek végbe visznek, felépítették többek közt a Big Ben és az Eiffel-torony makettjét; van azonban egy valódi robbantás is a filmben. A Las Vegas-i The Landmark Hotel and Casinót, Burton egyik kedvenc épületét valóban így bontották le 1995 novemberében - ennek képsorait is felhasználták a filmben. 

Nagy Hal, 2003. Danny DeVito a cirkuszi porondmester, Amos Calloway szerepében.

A haldokló apa és fia közötti megbékélés folyamatát kísérő film nagy jelentőséggel bírt Burton számára, mert maga is nem sokkal azelőtt vesztette el szüleit, alig két év különbséggel. A forgatás Alabamában zajlott; a tájakkal és a helyszínekkel az amerikai irodalom egy jellegzetes alfaját, a romantikus és horrorszálakat vegyítő Southern Gothic hangulatát kívánták feleleveníteni.

A halott menyasszony. 2005. Jelenet a filmből.

Kevéssé közismert, de A halott menyasszony egy 19. századi orosz zsidó történeten alapszik, amelyet a forgatókönyv egy fiktív Viktória-korabeli brit városkába helyezett át. Miután a Támad a Mars!-ban az erre irányuló erőfeszítései meghiúsultak, végül ez lett Burton második stop-motion filmje. A történet és a látványvilág jellegzetes motívumokat jelentet meg: a sötét és a világos, a jó és a rossz harcát, a kiismerhetetlen, a világok közötti átmenetet képező területeket.

Charlie és a csokigyár, 2005. Jelenet, középen a gyártulajdonos Willy Wonkát játszó Johnny Depp.

A halott menyasszony 2005-ös bemutatóját kissé elhomályosította Burton másik azévi filmje, a Roald Dahl világszerte ismert regényéből készült Charlie és a csokigyár, amely hatalmas sikert aratott. A díszletet szándékosan úgy tervezték, hogy ne lehessen egyetlen várost vagy kultúrkört sem beazonosítani, de néhány részletet valós elemek ihlettek: a főszereplő Bucket-család háza például Roald Dahl írókunyhója nyomán készült, a csokoládégyár homlokzatnál ellenben a Harmadik Birodalom építészeti stílusjegyeit használták fel. A gyárbelsőben az ötvenes-hatvanas évek futurista filmjeinek és képregényeinek hatása érhető tetten.

design, new york, grafika, grafikai design, magazin, kiállítás, kiallitas, usa, képzőművészet, egyesült államok, film, moma, tim burton, museum of modern art Icon_print

Tim Burton Johnny Deppel a Sweeney Todd forgatásán, 2007-ben cikkép

Tim Burton filmjei: Johnny Depp az Ollókezű Edwardban, 1990.

Tim Burton filmjei: Jelenet a Támad a Mars!-ból, 1996

Tim Burton filmjei: Big Fish, 2003

Tim Burton filmjei: A halott menyasszony, 2005

Tim Burton filmjei: Charlie és a csokigyár, 2005

Vidám film pedig nincs 78

hirlevel timburton

Tim Burton grafikái és fotói - képgaléria

Tim Burton: Cím nélkül (Karácsonyi fénykép). Polaroid, 1997

Tim Burton: Cím nélkül (Pacafiú világa). Papír, tinta, 2000.

Tim Burton: Cím nélkül (#6). Papír, tinta. 1982.

Tim Burton: Cím nélkül (Ramone). Papír, tinta. 1980-1990.

Tim Burton: Kék lány borral. Olaj, vászon. 1997.

Tim Burton: Cím nélkül (Trick or Treat). Papír, tinta. 1980.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317