Logomain

Csupa szín, csupa fény, ragyogás

By Kelecsényi Kristóf 2009. november 16. 15:17

szerk at hg dot hu

Cikkep_nagykorut_5920130602-27858-1tcu6x7.gallery

A Nagykörút 1959 novemberében, újonnan felszerelt fénycsöves világítással cikkép

Galeria120130602-27858-fuvwxk.gallery

A Margit híd közvilágításának története képekben galéria

Margit_hid_nagyon_regi20130602-27858-17060r9.gallery

A Margit híd a második világháború alatt - Kép © MTI

Margit_haboru_utan20130602-27858-1ehfs2l.gallery

A Margit híd 1949-ben, az újjáépítést követően - Kép © MTI

Margit_5920130602-27858-d01hn2.gallery

A Margit híd új világítása 1959-ben - Kép © MTI

Margit_7920130602-27858-1qr38nq.gallery

A Margit híd 1978-ben, ismét új világítással - Kép © MTI

Margit_felujitas_elott_azso20130602-27858-7acn1h.gallery

A Margit híd 2008-ban, a felújítás előtt - Kép © AZso, flickr.com

Ferenciek_tere_18_meter20130602-27858-ixt7um.gallery

Közvilágítás Budapesten: 18 méteres ostornyél lámpa a Ferenciek terén - Kép © Kelecsényi Kristóf

Neon_clownbastard20130602-27858-cygc9l.gallery

Közvilágítás Budapesten: egy aluljáró neonlámpái - Kép © clownbastard, flickr.com

Vaci_utca_nosztalgia_lampa20130602-27858-kfxlnl.gallery

Közvilágítás Budapesten: nosztalgikus kandeláber a Váci utcában - Kép © Kelecsényi Kristóf

2es_villamos_kandelaberei_hettie_mcfarlaine20130602-27858-1xin4sy.gallery

Közvilágítás Budapesten: régies kandeláberek a 2-es villamos vonalán - Kép © hettie gm, flickr.com

Ferencvaros_kandelaber_urbanlegend20130602-27858-1izyttv.gallery

Közvilágítás Budapesten: kandeláber a Ferencvárosban - Kép © urbanlegend, flickr.com

Raday_utca_7_meter20130602-27858-2hi412.gallery

Közvilágítás Budapesten: a Ráday utca lámpái - Kép © Kelecsényi Kristóf

Kiraly_utca_rozsaszinparduc20130602-27858-cjletn.gallery

Közvilágítás Budapesten: a Király utcában - Kép © rózsaszínpárduc, flickr.com

Hosok_tere_marenyumi20130602-27858-rjf3y9.gallery

Közvilágítás Budapesten: a Hősök terén - Kép © MarenYumi, flickr.com

Muegyetem_zsoolt20130602-27858-gjxjco.gallery

Közvilágítás Budapesten: gázlámpa a Műegyetem előtt - Kép © Kelecsényi Kristóf

Erzsebet_ter_hatm20130602-27858-kqyrpg.gallery

Közvilágítás Budapesten: a kortárs Erzsébet tér - Kép © HatM, flickr.com

Astoria_egymas_mellett_18_meter_es_9_6_meter20130602-27858-1ewc0t3.gallery

Közvilágítás Budapesten: lámpacsere az Astoriánál- Kép © Kelecsényi Kristóf

Galeria220130602-27858-1cc7ck1.gallery

Közvilágítás Budapesten: lámpahistóriák képekben

Budapest fényeinek története a II. világháborútól napjainkig: az ostornyeles lámpáktól vissza a kandeláberekhez.

Cikksorozatunk előző részében fővárosunk közvilágításának történetét tekintettük át a szuroktól lángoló lámpásoktól a második világháborúig. 1945 tavaszán Budapest egy romhalmaz képét mutatta, ez alól a közvilágítás sem volt kivétel: 40 százaléka teljesen megsemmisült, a többi súlyosan megsérült. A helyreállítás elsőként május közepére a Rákóczi út - Kossuth Lajos utca vonalon, június végére pedig az Alagútban készült el. Az 1949-re véget érő rekonstrukció (ekkor éri el a lámpák száma a háború előttit) az öröklött anyagból dolgozott, a legtöbb helyen a korábbi tervek felhasználásával hozták üzemeltethető állapotba a lámpatesteket.

A város közvilágításának megszervezésében változást Nagy-Budapest 1950. január 1-i létrejötte hozott, amikor a városhoz csatolt területekkel együtt a Budapesti Elektromos Művek megörökölte a korábbi agglomerációs települések elmaradott hálózatait is, amivel az teljes lámpaszám ötvenezer körülire nőtt. Az utcákon már zömében villanyvilágítás működött, de az izzólámpás technika rövid élettartama és magas fogyasztása miatt az ötvenes években fejlesztésre kényszerült a szolgáltató.

1956-ban kísérletképpen az újpesti Tisza utcában szereltek fel először fénycsöveket. Komoly előnye volt az izzóval szemben a jobb világítási szint és a gazdaságosabb üzemeltethetőség. 1957 és ’59 között a József Attila utcában, majd a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcában útközepes megoldásban, míg a Nagykörúton a régi lámpák lecserélésével és az új „ostornyeles” kandeláberekre telepítéssel alkalmazták elsőként élesben a neoncsöves megoldást. A hatvanas években ez után szinte teljes mértékben lecserélték a belvárosi területek közvilágítását, sőt az újonnan épült aluljárókban és árkádsorokon is a neont használták, mint például az 1963-ban átadott Astoria aluljáróban. Bár a fénycső jobbnak bizonyult, mint elődje, tíz év elteltével már újabb, megbízhatóbb és takarékosabb fényforrás tört be a piacra: a higanygőzlámpa.

Az ötvenes évek fontos közvilágítás-történeti eseménye volt a fényreklámok államilag támogatott telepítése Budapesten. Korábban már a húszas-harmincas években voltak az estét színesítő hirdetések, de a háborút követő időszakban teljesen eltűntek. 1957-58 során indult meg a program, mely során a Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat több száz szerkezetet gyártott le a vállalatok és üzletek számára városszerte. A döntéshozók nem csak az éjszakai városkép derítésének lehetőségét, de Budapest világvárosi, a nyugattal vetekedésének kifejeződését is belelátták ezekbe a berendezésekbe. A program minden esetre sikeres volt, 1971-re mintegy 19 ezer neonfelirat volt városszerte.

A higanylámpákat a szokatlan fényük miatt eleinte még izzókkal kombinálva alkalmazták, elsőként a már korábban is modernizált Andrássy úton, valamint az 1964-ben átadott új Erzsébet hídon. A fény irányítása érdekében tükröket építettek beléjük, a szemkápráztatás elkerülése végett pedig martüveg burát kaptak a lámpatestek. A neoncsövek korszakának így hamar véget vetett a megbízhatóbb fényforrás, ugyanakkor a külső területeken még az izzólámpás világítás üzemelt sok helyen. A hatvanas években volt először példa arra, hogy az Elektromos Művek Közvilágítási Osztálya kiadta a kezéből a lámpák ipari formatervezését. Egyedi tervek alapján készült el, a már korábban említett Erzsébet hídi közvilágítás és vele együtt az úgynevezett „fénytengely” (a hídtól a Baross térig terjedő útszakasz), valamint a budai Várnegyed műemléki környezethez illeszkedő közvilágítása. A fénytengely mentén 13, a nagyobb csomópontokban 18 méter fénypontmagasságú acél oszlopok kerültek telepítésre formatervezett, műanyag házzal burkolt fényvetőkkel. A Várnegyed világítása ’66-ban készült el, a korábbi falikaros közvilágítás és kandeláberes gázvilágítás modernizációjával, a régi öntöttvas szerkezetek újraöntésével.

A hatvanas évek végén már kísérletezés folyt az újabb technikával, a xenonlámpával és a halogénlámpával. Az újító kedv magával hozta a Budapest modernkori közvilágítás-történetének két rekordját is: a legalacsonyabb és a legmagasabb lámpaoszlopot. Az egykori Erzsébet téri parkoló közepén állították fel a főváros mindmáig legmagasabb 30 méteres oszlopát, melynek tetejéről összesen 12 nagyteljesítményű fényvető világított. A legalacsonyabb oszlopok a Vár falait övező parkokban felszerelt másfél méteres lámpások voltak, azonban ezek hamar rongálók áldozatává váltak.

A hetvenes évek elején ismét technikai újítás tört be a közvilágításba, a nátriumgőz-lámpa. Az első kísérleti szakasz az V. kerületi Alkotmány utcában, illetve kicsivel később a Lánchídon és az Alagútban létesült 1972-ben. Két évvel később a fővárosi közvilágítási koncepció szerint ezzel a típussal világították meg a bevezető utak, elsőként a Szentendrei-, a Budaörsi, és a Soroksári utak külső szakaszán. A kezdetben elég sok kedvezőtlen tapasztalat volt a sárgás fényt adó lámpákkal. Sem a szín, sem a rövid élettartam nem nyerte el az üzemeltető, Elektromos Művek tetszését. A nátriumgőzös világítás általános elterjedését végül az 1979-es olajválság utáni esztendők hozták magukkal, mivel minden addigi típusnál alacsonyabbnak mutatkoztak az üzemeltetési költségek, rövid élettartamát pedig fejlesztéssel sikerült növelni.

A hetvenes évek végére komoly problémákat okozott, hogy a belvárost folyamatosan fejlesztették, és a legújabbra cserélték a lámpatesteket, míg a külterületeken még mindig költséges izzós világítást tartották fent. A világítási igény a lakótelepi építkezésekkel ráadásul egyre nőtt, az Elektromos Műveknek így ki kellett dolgoznia egy kisigényű világítás programját. 1977 és ’83 között a több mint 150.000 izzólámpa kétharmadát sikerült kiváltani, az évenkénti átlagosan négyszeri csereigény pedig kétévenkéntire esett vissza. Ekkor terjedtek el a betonoszlopok, amelynek tetejére a FŐMTERV tervezett alumínium toldásokat, melyre a lámpákat lehetett erősíteni. Pár év alatt ez a típus vált a hazai közvilágítás leggyakoribb fajtájává.

Ez idő tájt az általános álláspont világításszakmai körökben az volt, hogy a 30-40 éves oszlopokat el kell bontani, és csak az olyan lámpásokat maradhatnak meg, amik valamely nagyobb építészeti együttes részei, mint például a Vígszínház, vagy az Opera bejáratát szegélyező díszes, öntöttvas oszlopok. A második világháborút és ’56-ot túlélt kandeláberek a hetvenes évek végére valóban életveszélyes állapotba kerültek, és a vállalat szakemberei a modern világítástechnika befogadására is alkalmatlannak ítélték őket, ezért megkezdték programszerű lecserélésüket. A nyolcvanas évek elejére alig maradt belőlük pár városszerte, amire Ráday Mihály, műsorában kezdte el felhívni a figyelmet. 1982-ben megalakult a Kandeláber Rt, amely közreműködött mind a megmaradt szerkezetek megmentésében, mind újragyártásukban. A legelső ilyen típusú felújításra az I. kerületi Lovas úton került sor, ahol később kialakítottak egy szabadtéri közvilágítási kiállítást. A régi lámpákért folytatott harc leglátványosabb eredményét az 1990-ben az Andrássy úton felállított oszlopsor jelentette, amikor bebizonyosodott, hogy a régi szerkezetekbe is beépíthető a korszerű világítástechnika.

1990 után az Elektromos Művek egykori tervezési monopóliuma teljes egészében szertefoszlott. A városszerte meginduló közterületi fejlesztések, sétálóutcák kialakítása során ahány helyszín, annyi féle lámpa került telepítésre. A belvárosban többnyire az újragyártott archaizáló oszlopok kerültek elő, például a Váci utca déli szakaszán, a Ráday- és Király utcákban. A Bartók Béla út 2002-es felújítása után látszott megtörni először ez a hagyomány, amikor első ízben kerültek ki belvárosi útszakaszra kortársi tervezésű, de a történeti környezethez illeszkedni próbáló lámpaoszlopok. Ez a „család” azóta több helyen is felbukkant a városban, például a VIII. kerületi Krúdy Gyula utcában, illetve a nemrégiben átadott budai felső rakparton. A legutóbbi, és máig el nem döntött lámpa-vita a Budapest Szíve program keretében épülő Új Főutca közvilágítása körül forgott. Az tervező csapat, és a kerület ugyanis szerette volna a kortársi tervezésű lámpák belvárosi létjogosultságát bebizonyítani, ám egyelőre úgy fest, ennek a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal keresztbe tesz.

design, magazin, budapest, lámpa, közvilágítás, kandeláber, kelecsényi kristóf, ez budapest! Icon_print

A Nagykörút 1959 novemberében, újonnan felszerelt fénycsöves világítással cikkép

A Margit híd közvilágításának története képekben galéria

A Margit híd a második világháború alatt - Kép © MTI

A Margit híd 1949-ben, az újjáépítést követően - Kép © MTI

A Margit híd új világítása 1959-ben - Kép © MTI

A Margit híd 1978-ben, ismét új világítással - Kép © MTI

A Margit híd 2008-ban, a felújítás előtt - Kép © AZso, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: 18 méteres ostornyél lámpa a Ferenciek terén - Kép © Kelecsényi Kristóf

Közvilágítás Budapesten: egy aluljáró neonlámpái - Kép © clownbastard, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: nosztalgikus kandeláber a Váci utcában - Kép © Kelecsényi Kristóf

Közvilágítás Budapesten: régies kandeláberek a 2-es villamos vonalán - Kép © hettie gm, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: kandeláber a Ferencvárosban - Kép © urbanlegend, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: a Ráday utca lámpái - Kép © Kelecsényi Kristóf

Közvilágítás Budapesten: a Király utcában - Kép © rózsaszínpárduc, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: a Hősök terén - Kép © MarenYumi, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: gázlámpa a Műegyetem előtt - Kép © Kelecsényi Kristóf

Közvilágítás Budapesten: a kortárs Erzsébet tér - Kép © HatM, flickr.com

Közvilágítás Budapesten: lámpacsere az Astoriánál- Kép © Kelecsényi Kristóf

Közvilágítás Budapesten: lámpahistóriák képekben

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317