Logomain

Magyarkanizsától Tel-Avivig: beszélgetés Dan Reisinger grafikussal

By Ongrádi Melinda 2009. november 4. 20:47

szerk at hg dot hu

Cikkbe_1_ok20130602-27858-mzm9xw.gallery

Dan Reisinger-féle plakátok az El Al légitársaságnak

Cikkbe_2_ok20130602-27858-76ey1b.gallery

Dan Reisinger tervezte naptár és plakát

Cikkbe_3_ok20130602-27858-1wymque.gallery

Dan Reisinger tervezte plakátok 2.

Cikkbe_420130602-27858-1avasko.gallery

Dan Reisinger tervezte plakát 2.

Reisinger_portre20130602-27858-g9fyho.gallery

Dan Reisinger az Iparművészeti Múzeumban rendezett kiállításán

Galeria_120130602-27858-1056lmo.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 1., kép © MOME

Galeria_220130602-27858-1fy2gst.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 2., kép © MOME

Galeria_320130602-27858-1juwti2.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 3., kép © MOME

Galeria_420130602-27858-lq187z.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 4., kép © MOME

Galeria_520130602-27858-4wq0ci.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 5., kép © MOME

Galeria_620130602-27858-bwqbjf.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 6., kép © MOME

Galeria_720130602-27858-ltev6e.gallery

Dan Reisinger-féle plakát 7., kép © MOME

Galeria_nyito20130602-27858-kcqqtl.gallery

Dan Reisinger plakátterve, kép © MOME

Izrael egyik legismertebb, magyar származású grafikusa identitásról, globalizációról és a design helyéről a világban.

Dan Reisinger magyar származású izraeli grafikusművész, képzőművész a mai Szerbia területén lévő Magyarkanizsán született 1934-ben. Miután tizenévesen partizánként harcolt a világháború alatt, 1949-ben kivándorolt Izraelbe, ahol elvégezte a Bezalel képzőművészeti akadémiát. Ezt követően Brüsszelben és Londonban élt, majd visszatért Tel Avivba, ahol stúdiót alapított. Munkáit a világ számos pontján mutatták be kiállításokon. Nevéhez számos plakát és grafikai tervek, naptárak, csomagolástervek és logók fűződnek. 

Legismertebb munkái az El Al légitársaság logója vagy a Yad Vashem, a Holokauszt áldozatainak emlékére létrehozott múzeum falát díszítő 50 m hosszú alumíniumrelief. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2009. április 13-án Dan Reisingert címzetes egyetemi tanári címben részesítette. A magyarul ma is kiválóan beszélő mesterrel székfoglalója alkalmával, október végén beszélgettünk.

hg.hu: Ön a világ elég sok pontján élt és dolgozott: hogy látja, mennyire érvényesülnek a grafika és a design világában a helyi sajátosságok, és mennyi változást hozott a globalizáció?

Dan Reisinger: Igen, ez manapság egy divatos fogalom, a globalizáció… Nos, én úgy mondanám, hogy a miliő, a környezet hat a kreációra, az alkotás folyamatára. Hogy egy példát mondjak: amit meg lehet mondjuk csinálni Franciaországban, nem biztos, hogy meg lehet csinálni Albániában is. Egy különleges hely ebből a szempontból Kína, ahol 1999-ben jártam: ekkor még a design itt nagyon kezdetleges volt, viszont központilag elhatározták, hogy nekik egymillió tervezőgrafikusra lesz szükségük. Ehhez külföldi mestereket hívtak. Megjósolhatom, hogy ennek köszönhetően hamarosan túl fogják majd haladni Japánt!

Ami Európát illeti, szerintem itt egyfajta kiegyensúlyozódás érezhető, ami például a lassan mindenhol jelen lévő megaügynökségeknek is köszönhető. A volt szocialista országokban például nagyon erős volt a plakátdesign, más területek viszont értelemszerűen nem léteztek. Ma már például Moszkvában is egyre jobban fejlődik a logótervezés, az arculattervezés, a branding.

Ma már azonban nem csak a művész személyiségétől függ a művészet jellege: a kereslet alapvetően meghatározó. A kapitalista út bizonyos szempontból hanyatlást is jelent; a nagy ügynökségek sokszor a minél gyorsabb, egyszerűbb megoldást keresik. Ilyenre példa Svájc, amely korábban a design szempontjából egyfajta „csúcshely” volt, most viszont egyfajta hanyatlás érezhető. Ennek a kiegyenlítődésnek persze vannak jó és rossz oldalai egyaránt.

hg.hu: Mi a jellemző ebből a szempontból Izraelre? Mennyire hat a művészetre az aktuális politikai környezet?

Dan Reisinger: A világ többi részéhez hasonlóan itt is hat a globalizáció. Itt is megjelentek a megaügynökségek, akik sokszor a világ több pontján jelentetik meg ugyanazt a munkát. Természetesen sok a politikai tartalmú vizuális gondolat. A plakát, amely régen kereskedelmi eszköz volt, ma már egyáltalán nem az eladás eszköze, viszont megjelentek a szociális, politikai kérdéseket boncolgató plakátok. Ezek sokszor az interneten terjednek, vagy tematikus kiállításokon, biennálékon mutatják be őket. Vannak például ökológia vagy politikai tartalmú plakátok, ez egyfajta szamizdat. Az utóbbi tíz évben egyébként elég sok folyóirat, könyv jelent meg ebben a témában. Nekem is megjelent egy könyvem Oroszországban és egy Kínában. Izraelben viszont még nem (nevet).

hg.hu: Merre mutat a grafika és a design jövője?

Dan Reisinger: Például az interaktivitás felé. Az alkotások az új médiákon fognak terjedni, például az interneten. A számítógépnek köszönhetően pedig villámgyorsan, percek alatt elkészülnek az alkotások.

hg.hu: Ez nincs egyébként rossz hatással a művészet minőségére?

Dan Reisinger: Ezt így nem mondhatjuk, hiszen a számítógép is csak egyfajta ceruza. Ugyanakkor tény, hogy ennek is megvan a maga jellege, ami rányomja a bélyegét az alkotásokra. Ezért nagyon fontos, hogy egy alkotóművésznek legyen kiformált jelleme, tudja, hogy honnan hová megy, ne hagyja magát irányítani. Amire még vigyázni kell, hogy egy-egy szimbólum itt és ott, egyik vagy másik kultúrában mást jelent. Mindig megvannak a helyi hangsúlyok.

hg.hu: Létezik-e olyan, hogy izraeli művészet?

Dan Reisinger: Szerintem így szigorúan lehatárolhatóan nincs olyan, hogy izraeli művészet, de megvan a helyi karakterisztika. Ez egy nagyon fontos dologból is, az írás különbözőségéből adódik. Mi ugye jobbról balra olvasunk, akár az arabok. Ez már elég sok lokalitást ad, kevesebb-több helyi karaktert az alkotásoknak.

hg.hu: Van valamilyen rokonság az izraeli és a magyar művészet között?

Dan Reisinger: Van egy híres jeruzsálemi művészeti akadémia, a Bezalel. Ide sok művész érkezett Európából, és a Bauhaus adott egy új lendületet a művészetnek. Ez főleg az építészetre volt igaz, de más művészeti ágakra is. A 30-as években pedig elég erős közép-európai hatás volt érezhető, ilyen értelemben van rokonság a két ország között. Diákkoromban egyébként London volt a „csúcshely”, ahová mindenki vágyott, később Amerika lett az, például a reklámok művészetével. De hát erre van egy héber mondás, ami körülbelül így fordítható: aki a százast fogja, annak van véleménye… Érti, ugye, hogy gondolom?

hg.hu: És ma mi a „csúcshely” a design és a grafika világában?

Dan Reisinger: Ma már több ilyen pont is van… attól is függ, hogy miben. Németország, Svájc volt ilyen egy időben. De ma ugye már nagyon összetett ez a terület. Van a formatervezés, a film, az animáció. Mindig felbukkannak új és új iskolák. Kínát érdemes még ebből a szempontból megemlíteni. De ma már a világ multikulturális, és egyre kisebb lesz. Mondjuk Afrika az, ahol még nem bukkant fel kiemelkedő iskola például a filmalkotás terén.

hg.hu: Igen, de ki tudja, mit hoz a jövő… Magyarországot, a magyar design helyét hogyan határozná meg?

Dan Reisinger: Magyarországnak van egy hatalmas előnye: az óriási történelmi múltja. Rengeteg tehetséges ember él itt. A MOME, ahol nemrég címzetes egyetemi tanári címet kaptam, kitűnő intézmény, elsőrangú hely. Nagyon szép kampusza van, és sok külföldi diák jön ide. Molnár Gyula, az intézmény vezetője nagyon jól, előrehaladóan gondolkozik. A MOMÉ-t egyre jobban elismerik a nagyvilágban is.

Persze sok tehetséges ember elmegy külföldre, de ez törvényszerű.

Magyarország „ott van” a nagyvilágban, de még jobban is „ott lehetne”, még van hová fejlődnie. Régen itt is a plakátművészet volt kiemelkedő, azóta viszont megjelentek a kapitalizmus igényelte kifejezési formák.

hg.hu: Szívesen jön Magyarországra?

Dan Reisinger: Igen, nagyon szívesen járok ide, barátaim vannak itt. Szívesen fogadnak, vendégprofesszor vagyok a MOME-n. Ami pedig régen volt, arról most nem szeretnék beszélni.

hg.hu: Az Ön művészetében mennyire jelennek meg a magyar gyökerek?

Dan Reisinger: Az én művészetem nem lokális, így nem mondhatom, hogy hat rá ez vagy az a kultúra. Képekben, szimbolikában gondolkozom. De aki ismeri a műveimet, az tudja, miről beszélek.


A beszélgetés létrejöttéhez köszönjük a MOME segítségét.
A MOME a jövő évtől elsőként indít művészeti mesterképzéseket.

design, grafika, magazin, formatervezés, mome, képzőművészet, izrael, dan reisinger, izraeli művészet Icon_print

Dan Reisinger-féle plakátok az El Al légitársaságnak

Dan Reisinger tervezte naptár és plakát

Dan Reisinger tervezte plakátok 2.

Dan Reisinger tervezte plakát 2.

Dan Reisinger az Iparművészeti Múzeumban rendezett kiállításán

Dan Reisinger-féle plakát 1., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 2., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 3., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 4., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 5., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 6., kép © MOME

Dan Reisinger-féle plakát 7., kép © MOME

Dan Reisinger plakátterve, kép © MOME

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317