Logomain

Eclectick: tarkabarka történet

By Zsély Anna 2009. október 16. 21:48

szerk at hg dot hu

Cikkep120130602-27858-12j49zk.gallery

Eclectick cikkép 1

Tulaj20130602-27858-3rrbm5.gallery

Gyovai-Farkas Edina, az Eclectick anyja

Cikkep220130602-27858-1jd697l.gallery

Eclectick cikkép 2

Hirlevel_eclectick20130602-27858-rydo4u.gallery

hirlevel eclectick

120130602-27858-foy5l4.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

220130602-27858-1rnb5mg.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

320130602-27858-1k115of.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

420130602-27858-1qcr8uw.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

520130602-27858-1bmfcqm.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

620130602-27858-pc0t8a.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

720130602-27858-18rrt97.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

820130602-27858-1ogkg56.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

920130602-27858-l2y4cg.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

1020130602-27858-1tetm03.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Galeria20130602-27858-50lpb4.gallery

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél galeria

A magyar formatervezés fiatal tehetségeit mutatjuk be új riportsorozatunkban. Elsőként itt az Eclectick története.

Hat és fél éve egy telefonhívás indította el az Eclectick karrierjét, amelynek alakulását a későbbiekben is nagyban meghatározta a spontaneitás. A márka története legalább olyan színes, mint a boltban sorakozó ruhadarabjaik.

A vad kutya és a szemüveges lány birodalma nem valamelyik mesében kezdődik, hanem a Centrál kávéházzal szemben. Itt található az Eclectick üzlete és műhelye, ahol Gyovai-Farkas Edina tulajdonos-tervező keze alatt születnek a designkedvelők által jól ismert figurákkal díszített kabátok, blézerek, pólók és táskák. Az Iparművészeti Egyetemen két diplomát is szerző ruhatervező sikerének értékét csak emeli, hogy az üzlet nem tudatos építkezés eredménye.

A műhelyben felsorakoztatott téli kollekciót elnézve nehéz elhinni, hogy a márkát egy telefonhívás indította útjára 2003-ban. „Kérdő Eszter barátnőmmel együtt voltunk ösztöndíjasok Berlinben, és ő már akkor kacérkodott egy üzlet ötletével, ahol ő lenne a menedzser, én pedig a tervező. Szép álomnak tűnt, annyira nem is vettem komolyan. De aztán egyszer csak jött a hívás, hogy egy hónap múlva nyitja a boltot, terveznék-e egy kollekciót” – meséli Edina. Egy hónap alatt minimális anyagi keretből úgy készítette el a ruhákat, hogy nappal műhellyé alakította szobáját és a lakásukban szabott varrónő édesanyja segítségével.

:image_53964

Bár azt hitte, ezzel véget is ért a munkája, már az első nap óránként csörgött a telefonja a kollekció sikere miatt, ami aztán rányomta a bélyegét a folytatásra. Egy hónappal később már saját műhelye volt, és a magyarországi megjelenésükhöz is találtak partnert a Retrockot üzemeltető Líbor Róbert személyében, akit Eszter még Hódmezővásárhelyről ismert. A Retrock akkor költözött nagyobb üzletbe, ahol a helyiség harmadát birtokba is vették Edináék. Így a berlini debütálással szinte egy időben Magyarországon is bemutatkozhatott az akkor még Frenetick névre hallgató márka.

Saját bevallása szerint Edina ma már mosolyog, amikor visszaidézi magában, miket csináltak kezdetben, azonban látja kezdeti hozzáállásuk előnyeit is: „A vásárlók igényeihez idomultunk, ez pedig adott egyfajta stabilitást és biztonságot. A visszajelzéseik igazolták a munkánk létjogosultságát, ezért tovább tudtunk lépni”. A Retrockban töltött egy évet követően 2004-ben a Frenetick az Aquanauta csoporttal társult, és közösen nyitottak üzletet a Bazilikánál Aqua-tick néven. A termékek mellett Edina a boltos tapasztalatot vitte, az Aquanauta pedig a nagyobb sajtóismertséget. Bár a közös üzletet három év után bezárták, az ex-Aquanautás Pallai Bettivel a mai napig megőrizték a jó kapcsolatot – a szó praktikus értelmében is. „Betti egy hónapja bérli az alattunk lévő pincehelyiséget, itt van most a műhelye” – mutat lefelé Edina. Így sokat tudnak segíteni egymásnak, és az Eclectick boltjában kaphatóak a Pallai Betti által tervezett darabok is.

Már megvolt az Aqua-tick, amikor 2005-ben eltérő céljaik miatt különváltak Edina és Kérdő Eszter útjai. „Nagy dilemmában voltam, mert mégiscsak kialakulóban volt a márka, de tudtam, hogy a siker érdekében szükség lenne még egy üzletre” – emlékszik vissza Edina. Ekkor született meg a jelenlegi név a korábbi Frenetick helyett, és költözött saját, Irányi utcai üzlethelyiségbe a márka. Az önállósodás hatására robbant be az Eclectick világába az a szín- és mintakavalkád, amely aztán a fő ismertetője lett. Az első pár év stílusát még nagyban befolyásolta, hogy Edina éppen milyen anyagot kapott és mit tudott gyorsan kivitelezni, de az akkoriban hódító retró is nyomot hagyott az akkoriban készített ruhákon. Berlinben mindig irányt mutatott neki, hogy éppen mi tetszik a vevőknek, és ennek tükrében alkotott, a különválás után viszont felszabadultak az elfojtott ötletek. Búcsút vett a kész mintás anyagoktól, inkább a szabásminták és a színek játékával, egyedi nyomatokkal és applikációkkal tette eredetivé munkáit. Mindig voltak megvalósulásra váró ötletei, de utólag visszagondolva úgy látja, sok inspirációt adtak neki utazásai. „Az Eclectick márka elindítása előtt egy hónapot Japánban töltöttem. Sokan mondták, hogy a ruháimon a japán képregények hangulata érződik. Régebben még tiltakoztam ez ellen, de ma már el kell ismernem, hogy az utazás is hozzájárult a kollekcióhoz” – nevet.

A mostani darabokon Edina a tavaly Londonban töltött idő lenyomatát fedezte fel, többek között az ottani nők romantikus, elegáns, mégis játékos stílusát. Kicsit finomodott a kollekció, a nőies vonások a visszafogottabb színvilágon és az applikációkon is megmutatkoznak, így a vad kutya motívum helyett előtérbe kerültek a cipők, masnik és gombok. A saját öltözködésén is megfigyelte a változást. A színes darabokat egyszerűbbek váltották, de azért megőrizte a játékos elemeket – ezt illusztrálandó végig is mutat fekete ruháján és azt kiegészítő figurás nyakláncán.

Edina szerint leginkább az ő korosztálya nyitott a termékeire, de a harmincas-negyvenes korosztály mellett az Eclectick színes, jó értelemben vett gyerekessége miatt természetesen a fiatalabb korosztály is érdeklődik a darabjaik iránt. Talán a vevőkör legsajátosabb része az idősebb vásárlókból áll össze, akik mintegy dacból választják a játékos stílust. Főleg a külföldiek nem szeretik, ha beskatulyázzák őket a koruk miatt, emiatt kitörő örömmel fogadják a műhelyből kikerülő lazább ruhákat – az üzlet legidősebb vásárlója például egy 77 éves amerikai hölgy volt.

A berlini kezdés után ismét külföld felé nyitott az Eclectick 2008-ban, amikor egy befektető jóvoltából Bécsben nyithattak üzletet a designközpontnak tartott Neubau kerületben. Egy új bolt beindítása önmagában sem egyszerű feladat, igen nehézkesnek bizonyult például az ügyintézés az Európai Uniós csatlakozás ellenére. Ám a bürokratikus huzavonán túl az is kihívást jelent Bécsben, hogy kevésbé befogadóak és spontának az emberek.

„Amíg a magyarok sokszor szenvedélyből vásárolnak, és ha igazán kell nekik valami, azt meg is szerzik, addig a bécsiek lassabban nyitnak az új felé, sokat rágódnak” – beszél a kinti tapasztalataikról Edina. A helyiek most kezdik megismerni a boltot, de a külföldiek még nem igazán fedezték fel maguknak. A budapesti üzletben fontos vásárlói kört jelentenek a magyar dolgokat kereső turisták, akik egyszerre akár tíz darabot is a pultra pakolnak. Bécsben ez még hiányzik, de a népszerűsítés érdekében októberben az Eclectick is részt vesz egy, a Stylewalker Night-hoz hasonló, helyi design rendezvénysorozaton. Ahhoz, hogy több lábon tudjanak állni, másfél éve svájci, ír és londoni üzleteknek is beszállítanak. Mivel már nemcsak „magának” tervez, hanem a megrendelőknek is, több munkájuk is van, amire az aktuális kollekció esetében hat hét volt. Mindenesetre megéri: a külföldi rendelések jól kiegészítik a boltok jövedelmét, ezért terjesztenék a nagykeres hálózatot.

A válság hatását az Eclectick is érzi, de Edina szerint az elmúlt hat év fő tanulsága az volt, hogy sosem szabad hátradőlni, bármikor jöhet valamilyen nehézség. Eddig is túljutottak a kritikus pontokon, sőt, volt már rá példa, hogy a kényszer hatására születtek olyan megoldások, amelyek aztán rendkívüli népszerűségre tettek szert. „A nehézségek visznek előre. Az, hogy jóformán a semmiből kell alkotni valamit, szerencsés esetben koncentrálja a kreativitást” – vallja. Ezt alátámasztják az Eclectick védjegyévé vált figurák és nyomatok is, amelyek félig-meddig szintén kényszerből alakultak ki, mivel nagyon nehéz volt jól megtervezett minőségi anyaghoz jutni Magyarországon. Nem könnyíti meg a dolgát, hogy az üzletben keménynek kell lennie, művészként viszont szükség van az érzékenységére: „Nagyon nehéz összeegyeztetni a kettőt, rengeteg energiát követel. De ebből tanul az ember”.

design, divat, magazin, formatervezés, magyar divat, eclectick, gyovai-farkas edina, zsély anna, design/karrier Icon_print

Eclectick cikkép 1

Gyovai-Farkas Edina, az Eclectick anyja

Eclectick cikkép 2

hirlevel eclectick

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél - Kép © Glódi Balázs

Műhelytől az üzletig: látogatóban az Eclectick-nél galeria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317