Logomain

Harri Koskinen Japánra figyel

By Ongrádi Melinda 2009. október 24. 20:49

szerk at hg dot hu

Harri20130602-27858-iwo8iz.gallery

Harri Koskinen ikonikus Block lámpája

Cikkindito20130602-27858-9ny6hd.gallery

Harri Koskinen előadása a MOME-n

Sofabed20130602-27858-xd2vto.gallery

Harri Koskinen tervezte, ággyá alakítható szófa, a Sofabed

Koskinen_polc20130602-27858-qz3k6w.gallery

Tölgyfa polc, a Shelfsystem

Tablebench20130602-27858-13r5qu2.gallery

Tablebench, asztal és pad egyben

Issey_miyake_ora20130602-27858-lmh2pz.gallery

Issey Miyake óra Harri Koskinentől

Ittala20130602-27858-7in7i4.gallery

Üvegtárgy az Iittala-nak

Foldedlight20130602-27858-11dg6fr.gallery

A Foldedlight asztali lámpa acéllemezből készül

A formatervezés a kompromisszumokról szól, és épp ez a szép benne - vallja a Design Hétre idelátogató finn formatervező. <br/>

A formatervezés a kompromusszumokról szól, és épp ez a szép benne - mondta lapunknak a kortárs finn designerek egyik legismertebbike, Harri Koskinen, aki a 2009-es Design Hét alkalmából érkezett Budapestre. A 39 éves tervező mesélt arról is, miért tartja ösztönzőnek a skandináv hagyományokat, és hogy miért épp Japánra érdemes odafigyelni a formatervezés világában.

Harri Koskinen a helsinki Művészeti és Formatervezési Egyetem hallgatójaként szerzett diplomát, majd olyan cégeknek dolgozott, mint a Marimekko, a Muji, a Finlandia Worldwide, az Iittala vagy a Cassina. Nemzetközi hírnevet a 2000-ben az Issey Miyake Design Studio Gallery-ben rendezett önálló kiállítással szerzett. Block lámpája, amely jégkockába fagyott villanykörtét formáz, bekerült a New York-i Museum of Modern Art gyűjteményébe. Textilektől a karóráig számos tárgyat tervezett, ahol azonban igazán otthon van, az az üveg világa, amint azt az Iittalának tervezett tárgyai is bizonyítják. A tervezővel az Iparművészeti Múzeumban, A természet arcai című finn designkiállítás tárgyai között beszélgettünk.

hg.hu: Hogy tetszik Önnek a budapesti Design Hét? Van, ami esetleg különösen megfogta a magyar designerek munkái közül?

Harri Koskinen: Csak ma reggel érkeztem, így még nem volt annyira időm elmélyedni a rendezvény programjaiban. Az Iparművészeti Múzeum kiállításait viszont megnéztem. Különösen tetszettek a grafikai munkák, láttam néhány nagyon szép posztert. Tetszettek még ezenkívül a csomagolástervek, illetve néhány merészebb munka, például a betonból készült síremlék (a Seeyou betonsírkő a Magyar Formatervezési Díj egyik különdíjasa 2009-ben - a szerk.).

hg.hu: Mi a benyomása?

Harri Koskinen: Általánosságban nem tudok róla nyilatkozni a magyar designról, hiszen nem ismerem annyira... Annyit látok, hogy Önöknél még nem olyan széles ez a terület, mint nálunk. Azonban már itt is vannak nagyon szép példák a kreatív ipar és a cégek együttműködésére. Iparnak neveztem, bár a design nem termelőipar.

Egyébként amikor megismerünk egy tervezőt, nem foglalkozunk vele, hogy honnan jött. Csak az számít, amit csinált.

hg.hu: Úgy jellemzi magát: Friend of Industry, azaz Az ipar barátja. Mennyire érzi korlátozónak, hogy cégek megrendeléseit kell teljesítenie?

Harri Koskinen: Általában jó az együttműködés a cégekkel. Persze sok kompromisszumot kell kötni, de ez jó, ez a szakma jellegzetessége. A jó designert egyébként onnan lehet megismerni, hogy minden a lehető legjobb, a forma éppúgy, mint a használhatóság, a funkció.

Ez persze csapatmunka. Amikor például egy mikrofonokat gyártó cégnek dolgoztam, nyolc mérnökkel és egy közgazdásszal alkottunk egy teamet. A közös cél mindig az, hogy a használók a végén elégedettek legyenek. A designer szerepe, fontossága pedig az adott tárgytól is függ. Az üvegtárgyaknál például nagyobb szerephez jut, az evőeszközöknél, poharaknál, tányéroknál nagyobb szerepet kap az esztétika.

hg.hu: Jól értettem, úgy fogalmazott, hogy ez nem művészet, hanem szakma?

Harri Koskinen: Inkább azt mondanám, hogy egy művésznek közönsége van, velük kommunikál. A designernek viszont megrendelői vannak, és a használók igényeit ki kell elégítenie. Egy művésznek nem kell kompromisszumot kötnie, a designernek viszont igen. Ez azonban, ahogy korábban is említettem, pozitívum. Egyébként valahol minden ember művész, minden szakma művészet.

hg.hu: Mennyire befolyásolja a munkáját a hírnév, az ismertség?

Harri Koskinen: Mostanában nagyon sok munkám van. Dolgozom például egy japán házon, ahol mindent részletet ki kell találni. Ez természetesen nagyon összetett dolog, partnerek kellenek hozzá. A keresésnél előnynek számít, hogy ismerik az embert. Érdekes egyébként, hogy amikor a karrierem kezdődött, főleg külföldi megrendelőim voltak, és csak kevés finn. Most viszont egyre több a hazai megrendelőm, aminek nagyon örülök. Ennek egyébként nem mellékesen az az előnye is megvan, hogy kényelmesebb. A japán, olasz megrendelőkre amúgy jellemző, hogy „ikonokat” kergetnek, olyan tárgyakat, amelyek széles körben ismertek és jól jövedelmeznek.

hg.hu: A design szempontjából mely országokra érdemes manapság a leginkább figyelni?

Harri Koskinen: Japánt különösen figyelemreméltónak tartom, ugyanis mostanában az elektronika területe, a hordozható eszközök és az otthoni elektronika érdekel leginkább. Együtt dolgozom például a Panasonic-kal már másfél éve, igaz, nem egy konkrét terméken, csak koncepciót dolgozunk ki. Azt próbáljuk kitalálni, hogy mi lesz majd tíz év múlva. Volt két workshop Helsinkiben, és jártam Tokióban is. Szinte a képzeletben dolgozunk, itt most nincsenek annyira kötöttségek, mint egy termék megtervezésénél.

hg.hu: Volt olyan megrendelése, amelyet kifejezetten nem szeretett?

Harri Koskinen: Ritkán mondok nemet egy megkeresésre. Egy ilyen ritka eset volt, amikor dohányiparral kapcsolatos terméket kellett volna tervezni. Úgy éreztem, ilyen területhez nem szeretnék kapcsolódni... Egyébként az egyes cégeket általában jól ismerik a szakmában; általában alaposan tájékozódunk egymástól egy adott cég „reputációjával” kapcsolatban. A tapasztalatok 99%-ban pozitívak.

hg.hu: A skandináv design az ötvenes évek óta fogalommá vált, ma is meghatározó irányzata a nemzetközi szakmai életnek. Nem találja ezt nyomasztónak, tudnak-e a fiatal tervezők újat mondani?

Harri Koskinen: Nem, nem tartom nyomasztónak. A hagyományok jó kiindulást jelentenek. Minden szakmának megvannak a maga hagyományai, és a design is csak egy szakma a sok közül.

hg.hu: Miért olyan jó és karakteres a finn design?

Harri Koskinen: Egyrészt szervesen összeköthető a modernizmussal, a modern életstílussal. Nagyon jó az oktatás. Ugyanakkor Finnország a II. világháborúban nagyon sokat szenvedett. Sokat nélkülöztünk, nyersanyaghiány volt, hiszen a Szovjetuniónak is törlesztenünk kellett. Ezeknek köszönhetően lett jellemző az egyszerűség, a letisztult megoldások. A globalizáció és a tömegtermelés aztán elterjesztette ezt a megközelítést az egész világon. Emellett nekünk nagyon erős tervezőegyéniségeink, művészeink, designereink voltak.

hg.hu: És vajon mi a finn design jövője, megőrzi-e majd ezt a letisztultságát?

Harri Koskinen: 100%-ban biztos vagyok benne, hogy a jó design tiszta és egyszerű marad. Ugyanakkor nehéz megjósolni, hová fog fejlődni a jövő otthona. Finnországban egyébként van olyan egyetemi szak is, amely a jövő háztartásával foglalkozik.

hg.hu: Milyen hatások befolyásolják a formatervezésben?

Harri Koskinen: A finnek számára inspirációt jelenthet például a természet (ahogy ennek a kiállításnak is ez a fő mottója). Engem azonban ez kevésbé ihlet meg. A technika, gyártás az, ami izgat, és az, hogyan működnek a dolgok. Hogyan lehetne javítani azok működésén, illetve fontosnak tartom a szociális interakciókat.

hg.hu: Akkor a hasított fából készült tárgyak inkább kivételt jelentettek a pályája során?

Harri Koskinen: Ezek a darabok kiállításra készültek. Az anyagukat a népi hagyományokból vettem. Nagyon kellemes volt dolgozni vele, tiszta, egyszerű alapanyag volt, élveztem a feladatot.

hg.hu: Milyen anyaggal szeret leginkább dolgozni? És van-e, amelyet kifejezetten kerül?

Harri Koskinen: Talán az üveghez kötődöm leginkább. Pályám kezdetén négy évig üvegipari munkákkal dolgoztam az Ittala cégnek. Muranóban kiállításom is volt a munkákból. Legutóbb pedig szintén üveggel dolgoztam, az Ittala cégnek. Utóbbinál kifejezetten nehéz, technológiai kihívást jelentő megoldásokat alkalmaztunk, amelyeket nehéz tömegtermelésre átültetni. Amúgy „sokanyagos” művésznek nevezném magam, a koncepció az első, nem az anyag. Amit viszont elutasítok, az az, ha egy anyag nem újrahasznosítható.

hg.hu: Ezek szerint fontosnak tartja a környezettudatos tervezést?

Harri Koskinen: Manapság mindenképpen fontos a környezetvédelem, ezt mindenkinek meg kell érteni. A designer fontos döntéseket hoz, így természetesen ezeket a szempontokat is szem előtt kell tartania. Ma már egyébként a design nemcsak a formáról szól, a folyamat sokkal összetettebb. Sőt, a formaadás általában a legkönnyebb része a folyamatnak.

hg.hu: Mit üzen a magyar designereknek?

Harri Koskinen: Tanuljanak keményen és éljenek vidáman. Azaz használják ki maximálisan a tanulóéveik nyújtotta lehetőségeket, utazzanak. Én annak idején nem használtam ki az ösztöndíjak nyújtotta lehetőségeket, amit most már bánok. Annak idején kényelmes voltam. Ma már viszont nagyon sokat utazom.

hg.hu: Van a világnak olyan része, ahová kifejezetten vágyik?

Harri Koskinen: Afrikában például még nem jártam. Talán egyszer oda is dolgozni fogok, akár a saját örömömre.


Az interjú a Design Hét Budapest keretében jött létre.

magazin, formatervezés, skandináv, interjú, harri koskinen, design hét budapest, finn design Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317