Logomain

A világ legszebb borai

By Ongrádi Melinda 2009. szeptember 25. 22:22

szerk at hg dot hu

Oriel_ok20130602-27858-nap9ho.gallery

Az Oriel letisztult megjelenése Julia Hoffmann munkáját dicséri

Shefa_ok20130602-27858-1qke36r.gallery

Az izraeli Shefa bor címkéje szakít a hagyományos téglalap formával

Mash_ok20130602-27858-1viddbd.gallery

A Mash stúdió terve képregénykockákat alkalmaz

Zull_ok20130602-27858-kgh67r.gallery

A Zull könnyű, gyümölcsös borainak jellegét tökéletesen átadja a címke

Sav_ok20130602-27858-1c8sesv.gallery

A Sav borospalackja a skandináv design jellegezetes példája

Sassy_ok20130602-27858-1it0erk.gallery

A Sassy habzóbor palackja a bohém fílingre szavaz

Bink_ok20130602-27858-14lxqqk.gallery

A Bink borok szintén a letisztult minimál stílust képviselik

Allinone_ok20130602-27858-xxfquc.gallery

Az All in One Chardonnay palackja Jordan Jelevtől

Palate_ok20130602-27858-dvr4x5.gallery

A Palate az erős színekre szavaz

Boogie_man_1_ok20130602-27858-vi5uei.gallery

A Boogie Man szintén kissé bohém palackjai

Boogieman_2_ok20130602-27858-1o4jiij.gallery

A Boogie Man borok címkéjének részlete

Vylian_ok20130602-27858-1wvxvf7.gallery

A Vylyan 2009-es csúcsborai

Bodri20130602-27858-ozwc61.gallery

A Bodri Pincészet elegáns borai

Braille20130602-27858-o7z91p.gallery

Boroscímke Braille-írással

Matsu20130602-27858-jnb5cz.gallery

A Matsu borain a szőlősgazdák portréja látható, tervezője a spanyol Moruba ügynökség

Masromani20130602-27858-19kansy.gallery

A spanyol Mas Romani borok megjelenése Gabriel Morales munkáját dicséri

Drinkswell20130602-27858-1f0yj8r.gallery

A Robot-food terve, a Drinks Well Wine

Demeter20130602-27858-2ke67g.gallery

A Demeter Picészet friss, fiatalos arculatú borai

Homonna20130602-27858-mgyomx.gallery

Homonna László letisztult boroscímke-tervei

Borospalackok, amelyeknek nemcsak a tartalma, hanem a látványa is üt. Bordesign a 21. században

A bor csomagolása mindig túlmutat a puszta funkción. Az üveg és a címke megjelenése sokszor eldönti, hogy megvásároljuk-e az adott bort. Megjelenésük, ha a bor minőségéről nem is mindig, de a készítő igényességéről feltétlenül árulkodik. A boroscímke tervezése mindig különleges feladat elé állítja a grafikust. Kezdve attól, hogy a címke feliratainál be kell tartani bizonyos előírásokat, kötöttségeket, például bizonyos adatokat meghatározott betűméretekkel kell feltüntetni, a címkének tükröznie kell a készítő arculatát és az üvegben tárolt értékes nedű jellegét.

Sokszor híres művészeket kértek fel a feladatra, tervezett címkéket például Pablo Picasso, Marc Chagall vagy Andy Warhol. Az ilyen címkével ellátott borok a gyűjtők körében is keresettek. A Rotschildok tulajdonában lévő Mouton-Rotschild például minden évjárathoz új címkét terveztet, az alkotók között számos híres művész (pl. az előbb említettek is) megtalálható.

Homonna László grafikusművész többek között boroscímkék tervezésével is foglalkozik. Ahogy a művész elmondja, egy jól eltalált logó vagy arculat egy életre meghatározhatja egy bor eladhatóságát, nagyban hozzájárulhat a népszerűségéhez, egyfajta minőségi kategóriába sorolja a terméket. Ugyanakkor előfordulhat az is, hogy egy szép címke el tudja adni a kevésbé jó minőségű bort, vagy egy kiváló bor nehezen eladható lesz a csúnya címke miatt.

A művész szerint a borosüveg fő címkéjére nem szerencsés túl sok információt zsúfolni, csak a kötelező, illetve adott márkára jellemző jegyeket, motívumokat érdemes elhelyezni, amelyek alapján a vevő már első ránézésre beazonosítja a polcon lévő bort.

A borászatok különféleképpen viszonyulnak a design kérdéséhez. Vannak, akik a hagyományok erőteljes hangsúlyozásaként ragaszkodnak a sokszor hosszú évtizedek óta bevált arculathoz, mások viszont igyekeznek hangsúlyozni a termék friss, fiatalos jellegét. Európában és Észak-Amerikában is egyre inkább elterjed az a trend, hogy a borkészítők igyekeznek nem elriasztani a fiatalokat a konzervatív megjelenésű palackokkal, hanem megpróbálnak fiatalosabb, játékosabb megjelenést kölcsönözni azoknak. Arról nem is beszélve, hogy a régi európai bortermelő országok, vidékek igencsak veszedelmes versenytársakat kaptak például az ausztrál vagy amerikai borok képében, amelyek sokszor pont különleges, egyedi megjelenésüknek köszönhetik sikerüket. Igen tiszteletreméltó kezdeményezés, hogy egyes borászatok Braille-feliratokkal is ellátják a palackok címkéit.

A boroscímkék gyűjtése népszerű hobbi. Egyesek valódi gyűjtőszenvedélytől indíttatva művelik, míg mások a címkegyűjteményt inkább egyfajta naplónak fogják fel, amellyel az elfogyasztott bormennyiséget katalogizálják. Manapság azonban sokszor nehézséget jelent a címke leválasztása, mert a korábbinál erősebb ragasztóval rögzítik azokat az üvegekre. Ennek a problémának az áthidalására egyes cégek olyan borokat hoznak forgalomba, ahol a címke egy része letéphető.

Mostanában divatba jöttek a személyes megrendelésre felcímkézett borok is, amelyek bizonyos eseményekre készülnek, például esküvőkre. Emellett világszerte egyre többen készítik saját maguk a bort, ők sokszor házilag készítik el a címkéket, amelyek minősége meglehetősen változó lehet.

A világ legszebb borai

A bőség zavarával küszködünk, amikor a világ legszebben csomagolt borát keressük. Következő összeállításukból szemezgetve nyilvánvalóvá válik, hogy a csomagolás művészetének eme ága is korlátlan lehetőségeket rejt magában. A lista végén Ön is szavazhat arról, hogy melyik bor megjelenését tartja a legszebbnek! A seriousaboutwine.com honlapon még számos további kreatív, egyedi vagy éppen meghökkentő címkében gyönyörködhetünk.

1. Az Oriel az egész világról palackoz különleges borokat. Julia Hoffmann a Pentagram Studio-nak készített terve tulajdonképpen szakít hagyományos boroscímkékkel, mert itt közvetlenül az üvegfelületre nyomják a „címkét”. A boroscímkék gyűjtőinek ez a legkevésbé sem jó hír.

2. A nine99 Design alapítói, Assaf Yogev és Uri Romano 2005-ben társultak. Az izraeli Shefa bornak készített címke előrevetíti a nedű gazdag, telt ízét. A címkéket középen megtörő cseppforma izgalmas újragondolása az általában téglalap alakú papírfelületnek.

3.A MASH stúdió terve, az Esulé képregénykockákat alkalmaz, amelyekkel a Cabernet Sauvignon hajdani dicsőségére és hanyatlására utal.

4. Az osztrák Zull könnyű, gyümölcsös borait mindennapi fogyasztásra ajánlja. A szivárványszín boroscímkék tökéletesen közvetítik ezt az üzenetet.

5. Különleges nedűhöz különleges címke! A Sav a svéd Jämtland borvidékén készül, méghozzá a 18. században kidolgozott recept szerint a nyírfa nedvéből. A végtelenül letisztult stílus méltó a skandináv hagyományokhoz. A címke a Stockholm Deisgn Lab munkáját dicséri.

6. Az ausztrál Capel Vale borászat Sassy pezsgőbora viszont a bohém fílingre szavaz. A design a Public Creative munkája.

7. Az All in One Chardonnay címkéje, Jordan Jelev terve egyszerre utal a hagyományokra és az újdonságra.

8. És végül még egy ausztrál példa: Boogie Man borok a Disegno ügynökségtől.

És mi a helyzet nálunk?

A hazai borok kínálata már önmagában hatalmas. Ahogy Homonna László elmondja, a hazai cégek általában konzervatívnak nevezhetők, jellemző rájuk, hogy ragaszkodnak a régi, jól bevált, akár 20-30 éves arculathoz. Szerencsére egyre többen próbálkoznak egyedibb arculat kialakításával. Egyre letisztultabb kinézet, elrendezés a jellemző, és van egy egészen új irány is, amelynél a szokásostól eltérő alakú címkéket készítenek vagy pl. portrékat alkalmaznak háttérként.

Egy teljes arculatváltásnak megvan a kockázata, emiatt a borászok, borászatok többsége óvatosabb. Ha egy címke bevált, szeretik a vevők, a megrendelők általában évről évre csak kisebb változtatásokat hajtanak rajta végre (szín, méret), de a fő motívumokat megtartják. Emiatt kevés az új megrendelés, inkább a visszatérő vevő a jellemző.

Egy címke vagy címkesorozat kialakítása elég sok időt vesz igénybe. Van, aki konkrét ötletekkel, kész elképzelésekkel jelentkezik, míg máskor a megrendelő és a grafikus a 0-ról kezdve együtt találják ki a koncepciót.

Szerencsére a hazai kínálatban is egyre nagyobb számban akadnak kreatív és egyedi megjelenésű címkék.

design, csomagolás, grafikai design, magazin, formatervezés, tervezőgrafika, bor, boroscímke, homonna lászló Icon_print

Az Oriel letisztult megjelenése Julia Hoffmann munkáját dicséri

Az izraeli Shefa bor címkéje szakít a hagyományos téglalap formával

A Mash stúdió terve képregénykockákat alkalmaz

A Zull könnyű, gyümölcsös borainak jellegét tökéletesen átadja a címke

A Sav borospalackja a skandináv design jellegezetes példája

A Sassy habzóbor palackja a bohém fílingre szavaz

A Bink borok szintén a letisztult minimál stílust képviselik

Az All in One Chardonnay palackja Jordan Jelevtől

A Palate az erős színekre szavaz

A Boogie Man szintén kissé bohém palackjai

A Boogie Man borok címkéjének részlete

A Vylyan 2009-es csúcsborai

A Bodri Pincészet elegáns borai

Boroscímke Braille-írással

A Matsu borain a szőlősgazdák portréja látható, tervezője a spanyol Moruba ügynökség

A spanyol Mas Romani borok megjelenése Gabriel Morales munkáját dicséri

A Robot-food terve, a Drinks Well Wine

A Demeter Picészet friss, fiatalos arculatú borai

Homonna László letisztult boroscímke-tervei

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317