Logomain

Bringát a hátizsákba!

By Ongrádi Melinda 2009. szeptember 22. 21:30

szerk at hg dot hu

Bringa_120130602-27858-14tqli.gallery

A teljes egészében szétszedhető kerékpár

Bsa_120130602-27858-13n6woq.gallery

A BSA második világháborús bringája

Bsa_220130602-27858-w8oco2.gallery

A BSA második világháborús bringája összehajtva

Brompton20130602-27858-1uo4ipq.gallery

A brit Brompton sokak szerint az összecsukható bringák királya

Mezzo20130602-27858-lqq7hz.gallery

A Mezzo összecsukható bicikli

Bringacikk_nyito20130602-27858-1qjjqps.gallery

Összecsukható Brompton biciklivel már a vásárlás sem probléma

Strida20130602-27858-c9vyww.gallery

A Strida összecsukható kerékpár

A_bike20130602-27858-dugaps.gallery

Az A-Bike akár egy hátizsákban is elfér

Birdy20130602-27858-1uzsbc9.gallery

A német Birdy kerékpár

Airnimal20130602-27858-1hlth39.gallery

Az Airnimal masszív bringája összecsukva egy táskában is elfér

Victor_aleman20130602-27858-otbw2a.gallery

Victor Aleman szétszedhető kerékpárja

Hirlevel_bringat20130602-27858-1ozfg74.gallery

hirlevel bringat a hatizsakba

Brompton_galerianyito20130602-27858-nygg3q.gallery

A Brompton bicikli összecsukott állapotban

Brompton_1_ok20130602-27858-ch059p.gallery

A Brompton összecsukott állapotban

Brompton_galeria_220130602-27858-1rq3680.gallery

Andrew Ritchie, a Brompton tervezője összehajtott "művével"

Brompton_320130602-27858-yc0n9k.gallery

A Brompton M3-as modellje

Brompton_420130602-27858-i6o50x.gallery

Ezzel a bringával a bevásárlás sem gond

Bringa_galeria_nyito20130602-27858-194w82b.gallery

A szétszedhető kerék, itt még egészben, kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_120130602-27858-1kv1qb2.gallery

A szétszedhető kerék, kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_220130602-27858-1avhwdz.gallery

A szétszedhető kerék 1., kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_320130602-27858-xuxmun.gallery

A szétszedhető kerék 2. - A behajtható küllők, kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_420130602-27858-tnfnmz.gallery

A szétszedhető kerék 3., kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_520130602-27858-zovrur.gallery

A szétszedhető kerék 4., kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_620130602-27858-nrjduh.gallery

A kerék nélküli váz, kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_720130602-27858-1hu71wx.gallery

A szétszerelt váz, kép © Victor Aleman

Bringa_galeria_820130602-27858-1uto30l.gallery

A szétszerelt bringa egy kisebb dobozban is elfér, kép © Victor Aleman

Íme a BKV- és vonatbarát összecsukható bringák, a hátizsákba pakolhatótól az összehajtható kerekűig.

Mit tehet az egyszeri polgár, ha a bringázást más tevékenységgel is össze kell kötnie? Mondjuk munkába ingázik, vonaton vagy BKV-n utazna, vagy bármely más okból lenne kívánatos, hogy hirtelen kézipoggyász váljon kétkerekű járművéből? Nos, ilyenkor lenne jó minél kisebbre összehajtani a bringát. Az összecsukható bicikliről első hallásra valószínűleg szinte mindenkinek a jó öreg Csepel Camping kerékpár jut eszébe, pedig hol vannak már azok az idők! Míg régebben a nagyobb gyártók nemigen láttak fantáziát az összecsukható termékekben, mára a tervezők és a gyártók is felfedezték a piac eme újabb szeletét.

Ma már számtalan, kreatívabbnál kreatívabb konstrukció közül választhatunk, igaz, ezek nagy része még csak külföldön szerezhető be. Nagy-Britanniában például kifejezetten népszerűek az összecsukható bringák, sőt, The Folding Society néven önálló társaság is létesült az összehajtható bringák rajongóinak! Nálunk egyelőre még kevésbé élénk az érdeklődés irántuk, de ahogy egyre többen választják a munkába járás eszközének a kerékpárt, ez a helyzet valószínűleg változni fog.

Az összehajtható bringa ötlete sem ma született meg, és annyi máshoz hasonlóan az első fejlesztések a 2. világháborúhoz kötődnek. A British WWII Airborne BSA Folding Bicycle elnevezésű össezcsukható kerékpárt a második világháborúban használták a brit ejtőernyősök, például a D-Day során vagy az arnhemi csatában. Értelemszerűen egy komplett biciklivel ugrani igencsak nehézkes lett volna, így született meg a kettéhajtható vázzal elkészített bringa ötlete.

A járgányt a birminghami BSA cég készítette, amely egyébként fegyvereket és motorkerékpárokat gyártott a hadseregnek. Körülbelül 70 000 példány készülhetett belőle, amely elég kevésnek számít, így a gyűjtők megbecsült darabja. A háborúban az ejtőernyősök vitték magukkal ugrás közben, de egy kisebb ejtőernyővel sokszor önmagában is kidobták. Eléggé érthető, hogy nem volt túl népszerű az ejtőernyősök körében, ezért már a háború vége előtt lemondtak a használatáról.

Békésebb időkben leginkább a munkába ingázó tömegek igénye hozta elő az összecsukható bringa koncepcióját. Ezek a modellek általában a sebesség helyett inkább a kényelemre és könnyű kezelhetőségre összpontosítanak, bár egyes csúcsmodelleknél a sebesség maradt az elsődleges. A könnyű kezelhetőséghez az ilyen bringák kereke sokszor kisebb a megszokottnál. Hogy ne legyen nagyon zötyögős az ezekkel való közlekedés, ezt sokszor szélesebb abroncsokkal igyekeznek kompenzálni. Sok modellnél az ülés és kormány szára hosszabb a hagyományos bicikliénél, ami nagyobb hajlító igénybevételt jelent, így masszívabb konstrukció szükséges. Ez természetesen nagyobb tömeget is jelent, ami nem előny a szállításnál, ugyanakkor a mai modelleknél természetesen már elsődleges fontosságú a tömeg kérdése is. Az összecsukható biciklik működésének alapelve többféle lehet:

Klasszikus középen összehajtható biciklik: a bringát a váz közepén lévő csuklónál lehet összehajtani

Háromszög-konstrukció: a hátsó háromszög és kerék behajtható a középső vázcső alá. Esetleg még az elülső villa is behajtható, mint az egyik legjobb összehajtható bringának tartott Birdynél.

Szétszedhető biciklik: részben összehajtható, részben szétszerelhető bringák. Ezeket akár akkora méretre szét lehet szedni, hogy egy átlagos bőröndbe is elférnek, így a repülőgépen való szállítás sem okoz gondot.

A következőkben a mára már szerencsére jókora választékból szemezgettünk, a teljesség igénye nélkül.

Brompton

Sokak szerint a brit Brompton bicikli az összecsukható bringák királya. 11, 5 kg-os tömegével könnyűnek számít, ugyanakkor kellően stabil. Hazai használóknak rossz hír, hogy pl. a kerék az angolszász méretrendben készül. A kerék átmérője egyébként 16”, azaz 349 mm. Kis gyakorlattal akár 15 másodperc alatt összecsukható. A modellt 1979-ben szabadalmaztatták, tervezője Andrew Ritchie, alapvető konstrukciója azóta sem változott, csak a kisebb részleteket finomította a gyártó. Jelenleg háromféle modell kapható, amelyek főleg a kormány kialakításában különböznek egymástól.

Mezzo

Vannak, akik szerint egyértelműen a Forma-1-es mérnök, John Whyte tervezte konstrukció a nyerő. Az alumíniumvázas, szintén brit fejlesztésű Mezzo bringa rendkívül könnyű, tömege kevesebb mint 11 kg. Amint elsajátítottuk a módját, elvileg 50 másodperc alatt összehajtható. Ami mindenképpen a modell javára írható, hogy a váz központi részét nem kell összehajtani, ez mindenképpen a stabilitás javára írható. Ebből jelenleg szintén háromféle modellt gyártanak, többféle színben.

Strida

Még előbbinél is könnyebb modell a Strida, amely, bár látványra meglepőnek tűnhet, a városi ingázás ideális eszköze. Tömege 9,6 kg. A jellegzetes A alakú váz tervezője a brit Mark Sanders. Az első modellt 1987-ben, a legújabbat, a Strida 5.2-t idén dobták piacra.

A-Bike

Bár sokak szemében inkább játékbiciklinek tűnhet, a Sir Clive Sinclair tervezte apró kerekű, teleszkópos szerkezetű járgány mindössze 5,8 kg-os tömegével a jelenleg kapható legkönnyebb összecsukható járgány. A 2006-ban piacra dobott minibringa összecsukva akár egy hátizsákban is elfér.

Birdy

A Riese und Müller tervezte kétkerekűből 2007-ben több mint 70 000 darabot eladtak. A német modell sokak szerint egyértelműen jobb a Bromptonnál. Az előzőeknél masszívabb, alumíniumvázas konstrukció, rendkívül gondos, esztétikus kidolgozással. Városi közlekedés mellett túrázásra is alkalmas. Ami viszont hátránya, hogy nem elég kicsire összehajtható.

Airnimal

Első ránézésre nehéz elhinni, hogy az Airnimal bringák is összehajthatóak. Jóval masszívabbak az előzőeknél, már nemcsak városi használatra, de túrázásra is alkalmas biciklik, köszönhetően többek között a 20-24”-es keréknek. A vár masszív, de könnyű, a Chameleon típus tömege csak 10,2 kg.

A bemutatott példákon kívül még számos gyártó és típus létezik a piacon. Ilyen a Dahon, amelyet dr. David Hon kaliforniai fizikus alapított, aki eredetileg egy repülőgépgyártó cégnél dolgozott. Sikeres karrierjét az 1975-ös olajválság hatására adta fel, és életét ekkortól a bringák tökéletesítésére tette fel. Egy másik népszerű típus a Mobiky, amely a kisebb kerekű (12”) változatok közé tartozik, így inkább városi használatra alkalmas. Cserében viszont villámgyorsan összecsukható, és zárt állapotban is gördíthető a kerekeken, így emelgetnünk sem muszáj. Természetesen itt is megjelentek a hibrid biciklik, ilyen az UrbanMover UM26S típusa, vagy a Wisper 806fe, de kaphatók masszív, túrázásra tökéletesen alkalmas bringák is, mint pl. a Swiss Bike XO. Az összecsukható bringák mellett szétszerelhető vázzal készült biciklik is beszerezhetők; a szétszerelhető vázakhoz szabadalmaztatták pl. a BTC rendszert.

És mit hoz a jövő?

A számtalanféle piacon lévő verzió mellett természetesen nem állnak le a fejlesztések, a tervezők is folyamatosan előállnak az újabb és újabb kreatív megoldásokkal.

A bringák szállításának egyik kritikus pontja a kerék. Ezt a gyártók egy része a kerékméret csökkentésével igyekszik áthidalni, de lássuk be, ennek a megközelítésnek megvannak a hátrányai.

:image_53207

Victor Aleman ipari terméktervező koncepciója ezt a problémát igyekszik kiküszöbölni: szétszedhető kerékpárjának a kereke is több darabra bontható. A gyakorlati alkalmazásról, az ilyen kerék stabilitásáról egyelőre nem érkezett hír.

design, magazin, kerékpár, bicikli, összehajtható, összecsukható, hordozható, brompton, mezzo, strida, a-bike Icon_print

A teljes egészében szétszedhető kerékpár

A BSA második világháborús bringája

A BSA második világháborús bringája összehajtva

A brit Brompton sokak szerint az összecsukható bringák királya

A Mezzo összecsukható bicikli

Összecsukható Brompton biciklivel már a vásárlás sem probléma

A Strida összecsukható kerékpár

Az A-Bike akár egy hátizsákban is elfér

A német Birdy kerékpár

Az Airnimal masszív bringája összecsukva egy táskában is elfér

Victor Aleman szétszedhető kerékpárja

hirlevel bringat a hatizsakba

A Brompton bicikli összecsukott állapotban

A Brompton összecsukott állapotban

Andrew Ritchie, a Brompton tervezője összehajtott "művével"

A Brompton M3-as modellje

Ezzel a bringával a bevásárlás sem gond

A szétszedhető kerék, itt még egészben, kép © Victor Aleman

A szétszedhető kerék, kép © Victor Aleman

A szétszedhető kerék 1., kép © Victor Aleman

A szétszedhető kerék 2. - A behajtható küllők, kép © Victor Aleman

A szétszedhető kerék 3., kép © Victor Aleman

A szétszedhető kerék 4., kép © Victor Aleman

A kerék nélküli váz, kép © Victor Aleman

A szétszerelt váz, kép © Victor Aleman

A szétszerelt bringa egy kisebb dobozban is elfér, kép © Victor Aleman

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317