Logomain

VeteránVilág: Trabant 601, a népautó

By Fábián Péter 2009. szeptember 11. 22:00

szerk at hg dot hu

Trabi_1_cikkbe20130602-27858-13b8a1a.gallery

A csodálatos módon újszerű állapotban maradt Trabant 601-es

Trabi_2_cikkbe20130602-27858-1w14zew.gallery

A kifogástalan állapotban lévő belsően még érezhető a jellegzetes "Trabi-szag"

Trabi_4_cikkbe20130602-27858-117a4qd.gallery

A 80-as évek Trabantjaira jellemző műszerfal

Trabi_3_cikkbe20130602-27858-ftxuzz.gallery

A szép állapotban megmaradt Trabant 601-es

Trabant_emlekmu20130602-27858-1es5kg0.gallery

Zwickauban a Trabant még emlékművet is kapott

Trabi_graffiti20130602-27858-1hk4olr.gallery

Át a berlini falon - a Trabant egy graffitin

Trabi_5_cikkbe20130602-27858-14aaezj.gallery

A Trabant 601-es oldalról

Trabi_archiv20130602-27858-15bl1p1.gallery

Készülnek az utolsó Trabantok a zwickaui gyárban 1990-ben

Trabi_gyar20130602-27858-1gvo9u5.gallery

1991-ig ebben a zwickaui gyárban készültek a Trabantok

Trabant_kombi20130602-27858-1d28bsz.gallery

A Trabant Kombi

Galeria_nyito20130602-27858-1sli6hh.gallery

A Trabant 601-es orra

Galeria_120130602-27858-128bs6t.gallery

A Trabant 601-es orrésze, kép © Fábián Péter

Galeria_220130602-27858-uy1ufn.gallery

Az újszerű állapotban megmaradt kárpitozás, kép © Fábián Péter

Galeria_320130602-27858-aefc0a.gallery

Pillantás kifelé, kép © Fábián Péter

Galeria_420130602-27858-1nqamy1.gallery

A kilométeróra, kép © Fábián Péter

Galeria_520130602-27858-18p9yr7.gallery

A motorház, kép © Fábián Péter

Trabi_620130602-27858-1f1e1nk.gallery

A szinte gyári állapotban megmaradt pótkerék, kép © Fábián Péter

A vadkelet veteránjait bemutató cikksorozatunk első részében egy Trabant 601-esre esett a választásunk.

Új cikksorozatunk első részében egy Trabant 601-esre esett a választásunk. Valószínűleg kevesen vannak azok, akiknek a Trabant név hallatán (jelentése: csatlós, kísérő) ne derengenének fel emlékképek a régmúltból.

Nagyon sokunknak volt ilyen − egyesek által szidott, de még többek által istenített – kétütemű, az indiánok által is megirigyelhető füsteregető képességgel felvértezett négykerekűje.

A Trabant 601 születése

A Trabant 601 Zwickauban készült, a német személygépkocsi-gyártás egyik kiemelt központjában. Zwickau az egykori Horch-gyár és az AWZ (Automobilwerk Zwickau) központja volt. A két gyár egyesítéséből jött létre 1958. május 1-én a VEB Sachsenring Automobilwerkbau Zwickau. Ez a név később a VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau-ra változott és a privatizáció bekövetkeztéig, 1989-ig így is maradt.

Az autógyár a 601-es típus 1963-as gyártásának megkezdésével nyugdíjazta a Trabant 600 néven értékesített járművet. Az előd kerekített vonalai a 601-esen már csak részben köszöntek vissza. Bár a tervezők kezdetben a 600-ashoz hasonlóan ezt is díszléccel látták volna el, de ez sorozatgyártásban nem valósult meg. A duroplaszt (műgyanta és gyapothulladékból komposztált) anyagból készült karosszériaelemek az életút 25 éve alatt mindvégig megmaradtak. Ez a sokak által csak farostlemez néven emlegetett anyag is méltán hozzájárult a „Trabant-fíling” kialakulásához.

A 601-esből készült Kombi (Universal), valamint nyitott változat is. A kabriót eredetileg Tramp néven a határőrségnek készítették, de korlátozott számban Kübel néven a lakosság számára is hozzáférhető volt.

A 601-es formavilága az évtizedek folyamán az utastérben és az autó külső megjelenésében is változott. A következő felsorolás megjeleníti az utastér, ill. a külső pár tipikus jellemzőjét a gyártási időszak különböző szakaszaiból:

60-as évek, belső tér jellemzői:
- fekete, kocka műszerfal, kerek kilométerórával,
- lábműködtetésű fényváltó,
- pumpás ablakmosó berendezés,
- ívelt hamutartó,
- díszítőcsíkozás nélküli ajtóborítás,
- süllyesztett kesztyűtartó.

60-as évek, külső jellegzetességek:
- kerekített fém lökhárító,
- sűrű mintázatú hűtőrács,
- fémkeretes index,
- szellőző nélküli hátsó oszlop,
- szárnyas orrembléma a hűtőrácson.

80-as évek, belső tér jellemzői:
- kerek műszerfal,
- kézi fényváltó,
- elakadásjelző kapcsoló,
- díszítőcsíkozással ellátott ajtóborítás,
- külön egységként beépített kesztyűtartó.

80-as évek, külső jellegzetességek:
- szögletesebb, műanyagvégű lökhárító,
- ritkább mintázatú hűtőrács,
- műanyagkeretes index,
- szellőzővel ellátott hátsó oszlop,
- Trabant-embléma a motorháztetőn.

Hírességek is megénekelték

Egy biztos, a sokszor csak plasztikjaguár becenévvel illetett Trabik tulajdonosai számára az átkos korszakban ez az autó szimbolizálta a jólétet a maga keverék benzinével és jellegzetes, mással össze nem téveszthető hangjával. Ez a hang, a Wartburgok, Barkasok és sok egyéb csodajárgány hangjával együtt megihlette a sokak által kedvelt hangutánzót Lóránt Barnabást, de az Exotic együttest is, akik egyik legnagyobb slágerüket alkották a Trabantos nótával. Igen sok filmben, videoklipben is felfedezhető a Trabant 601-es. Álljon itt egy rövid lista a teljesség igénye nélkül:

-A pogány madonna (1980)
-Dögkeselyű (1982)
-Az elvarázsolt dollár (1985)
-Go Trabi Go (1991)
-U2: One (1992)

Megosztotta a közvéleményt…

A maga korában is sokan szidták, pedig igen strapabíró autónak bizonyult. Az egyértelmű, hogy korántsem volt egy középkategóriás autó, a felszereltség is hagyott némi kívánnivalót maga után, de nagyon sok család építette házait, nyaralóit a segítségével, ő pedig csak tette a dolgát rendületlenül. Ha a tulaj véletlenül nem volt egy igazi autószerető, ő azt sem vette zokon, minimális karbantartással is működött, és dolgozik ma is, ameddig a törvényi szabályozás engedi. A „Merkúros” időkben a lakosság jelentős része fizetett be Trabantra.

Békebeli módszerek a Trabant-gyárban

A kelet-német autógyártás időközben szimbólumává vált típusának Magyarország igen jelentős felvevőpiaca volt a többi szocialista országgal egyetemben. Ma már lényegesen kisebb számban láthatunk az utakon Trabantokat. Sajnos, számuk mondhatni drasztikus ütemben csökken. De azért jó hír is van! A veterán járművek között egyre nagyobb számban bukkan fel. Egyre több oldtimer-gyűjtő raktározza el kollekciójába ezt a mára már kultuszautóvá érő kétütemű csodát.

Magyarországon is több klub jött létre a fanatikusok számára: ezek közül a legkiemelkedőbb, a Trabant-Wartburg Klub immár 15 éve, 1994-ben alakult.

A Trabant különböző típusaiból a gyártás 1990-es befejezéséig több mint 3 millió darabot értékesítettek.

Az autó előélete

A képeken látható Trabi egy igen kivételes példány a maga 8087 km-es futásteljesítményével.

Ennek az igen kevés megtett kilométernek és a gondos tárolásnak köszönhető, hogy a mára már 28. életévét betöltő jármű így megmaradhatott az utókornak. Érdekessége, hogy első tulajdonosának nem volt vezetői engedélye sem. 1990-ig – ebben az évben volt utoljára forgalomban – az unokatestvért mint sofőrt hívta segítségül a tulajdonos, ha autóval szerette volna elintézni ügyes, bajos dolgait. Egy kis utánaszámolás után kiderül, hogy a sofőri szolgálat sem követhette túl sűrűn egymást, hisz évente csupán 899 km-t közlekedett a jármű, amely magában foglalhatott egy Debrecen–Győr oda-vissza utat plusz egy Debrecen–Miskolc oda-vissza utat évente.

Ezt követően egy hosszú, több mint 18 évnyi Csipkerózsika-álom következett az autó életében. A 601-es a gondos tárolásnak köszönhetően maradt meg újszerű állapotban. A megtett kilométer valódiságát támasztja alá a jármű karosszériájának állapota, valamint az, hogy a pótkerék futófelülete teljesen gyári, még „szőrökkel teli”. Az ajtót kinyitva még érezhető az utastérben ez a jellegzetes Trabis szag, de nem megvetendő a tankban lévő keverék sem, amely állaga, színe alapján szintén nem ma kerülhetett be az üzemanyagtartályba.

Adatok a 601-es típus gyártásáról

A 601-es típusból életútja során 1964-1989 között összesen 2 774 821 darabot készítettek, amiről elmondható, hogy a típus legsikeresebb és leghosszabb ideig gyártott szériája volt. Az egymilliomodik Trabant 1973. november 22-én készült a zwickau-i gyártósoron.

A cikkben bemutatott jármű születésének évében, 1981-ben összesen 120 100 darab készült, ebből 94 482 darab 601-es, 25 618 db Universal és 459 db Kübel. Így remélhető, hogy még jó néhány ilyen kevés kilométert futott jármű kerülhet elő az idők folyamán.

Fábián Péter – www.veteranautocsodak.hu

magazin, jármű, trabant 601, veterán autók, oldtimer, fábián péter Icon_print

A csodálatos módon újszerű állapotban maradt Trabant 601-es

A kifogástalan állapotban lévő belsően még érezhető a jellegzetes "Trabi-szag"

A 80-as évek Trabantjaira jellemző műszerfal

A szép állapotban megmaradt Trabant 601-es

Zwickauban a Trabant még emlékművet is kapott

Át a berlini falon - a Trabant egy graffitin

A Trabant 601-es oldalról

Készülnek az utolsó Trabantok a zwickaui gyárban 1990-ben

1991-ig ebben a zwickaui gyárban készültek a Trabantok

A Trabant Kombi

A Trabant 601-es orra

A Trabant 601-es orrésze, kép © Fábián Péter

Az újszerű állapotban megmaradt kárpitozás, kép © Fábián Péter

Pillantás kifelé, kép © Fábián Péter

A kilométeróra, kép © Fábián Péter

A motorház, kép © Fábián Péter

A szinte gyári állapotban megmaradt pótkerék, kép © Fábián Péter

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317