Logomain

Budapest Kassák-módra

By Kovács Dániel 2009. augusztus 26. 20:47

szerk at hg dot hu

Andrassy20130602-27858-7x5dja.gallery

Az Andrássy út, Baráth Dávid grafikája

Belvaros20130602-27858-fbtv8h.gallery

A Belváros, Baráth Dávid grafikája

Nagykorut20130602-27858-1m6ztx1.gallery

A Nagykörút, Baráth Dávid grafikája

Hirlevel_barath20130602-27858-wn3p0s.gallery

hirlevel barath david

Baráth Dávid Budapest-grafikáit a konstruktivizmus ihlette.

Októberben jelenik meg az angol Cicada Books és a Thames & Hudson közös kiadványa, a Graphic Europe. A különleges könyv 31 európai nagyvárost mutat be Dublintól Lefkosiáig, egy-egy helyi grafikai designer szemével és grafikái segítségével.

Budapestet Baráth Dávid, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott tervezőgrafikus képviseli, aki Kassák Lajos és Moholy-Nagy László munkásságához nyúlt ihletésül. A hg.hu ezzel kapcsolatban kérdezte.

hg.hu: Hogyan kaptad a felkérést?

Baráth Dávid: A könyv szerkesztője, Ziggy Hanaor és a kiadvány művészeti vezetője, Joana Niemeyer különböző magyar illetve külföldi kreatív blogok és grafikai szervezetek weboldalait nézte végig, ezeken találtak rá az én munkáimra. Azt szerették volna, hogy olyan helyi kreatívok mutassák be szöveggel és grafikával a városukat, akik ott élnek. Mivel a könyv a hozzánk hasonlóknak készül, nem arra voltak kíváncsiak, hogy melyek a szokásos turistalátványosságok, hanem arra, hogy egy grafikus mit ajánl a városában egy másiknak, aki odalátogat.

Mivel a feladat az volt, hogy szöveges és vizuális formában is be kell mutatni Budapestet, olyan tervezőt kerestek, aki a korábbi munkái alapján valószínűleg képes és alkalmas erre. Körülbelül tíz-húsz grafikust választottak ki, ezek közül én voltam a listán az első, akit megkérdeztek.

hg.hu: Mi alapján határoztad meg az illusztrációk tematikáját?

Baráth Dávid: Én, mint grafikus, ha egy idegen városban vagyok, mindig grafikai elemekhez viszonyítok: például hogy egy folyó kanyarulatához képest hol vagyok, vagy hogy egy várost kettészelő sugárúthoz képest merre járok. Azt gondoltam, hogy más grafikusok is biztosan így gondolkoznak, ezért a város azon pontjait képeztem le, amelyek szerintem formailag érdekesek, illetve a Belvárosban vannak. Grafikailag próbáltam meg leegyszerűsíteni a város térképét: Budapest csontvázát akartam megrajzolni.

Remélem, hogy a képek alapján egyértelmű, hogy Buda magasabb és zöld például, Pest alacsonyabb és inkább egy betondzsungel, és hogy a kettő között ott a Duna, ami egy folyó, tehát kék. Vagy a Nagykörút például, ami meghúzza a Belváros határát, azért sárga, mert a rajta futó sárga villamosok a legjellemzőbb elemei. Fontos volt az is a sorozatban, hogy az illusztrációk egymáshoz kapcsolódjanak – például az Andrássy utas képem két olyan helyet kapcsol össze, amit biztosan látni fog egy idelátogató turista: a Hősök Terét és a Deák teret. Figyeltem arra is, hogy azokat a helyeket ábrázoljam, ahol a „Művészet” is jelen van.

hg.hu: Miért választottad a magyar konstruktivizmus hagyományainak folytatását? Felmerült benned más is?

Baráth Dávid: Nem, nem merült fel. Én tervezőgrafikus vagyok, nem illusztrátor, illusztrálni sosem volt alkalmam, inkább arculatokat, plakátokat és más, tipográfiai alapú dolgokat készítek. Olyan megközelítést kerestem, ami közel áll az én szemléletemhez. Azon gondolkoztam, hogy ha egy grafikus, egy kreatív ember Budapestre jön, akkor ez a téma számára hol kezdődik.

Számomra a magyar grafika Kassáknál, Moholy-Nagynál indul, akik az elsők között készítettek például újsághirdetéseket grafikai elemekre alapozva, művészi szintre emelve ezt a műfajt. Az ô nevüket általában a téma iránt érdeklődő külföldiek is ismerik – méghozzá úgy tapasztalom, jobban, mint az itthoni közönség. Nem utolsósorban pedig azért választottam ezt az irányvonalat, mert személyesen közel áll hozzám egy stílus illetve az elmúlt néhány évben, mióta egy modern galéria tanácsadójaként is dolgozom, gyakran találkoztam személyesen és más külföldi galériákban a fent említett művészek munkáival.

hg.hu: Mi jelentette a legnagyobb kihívást a munka során? A színek kiválasztása, a tipó, a nevek?

Baráth Dávid: Leginkább a szövegírás. Én képileg fogalmazok, ezért az illusztrációk hamar megszülettek. Sőt, annyira inspirált a téma, hogy a kért hat-nyolc képnél jóval többet készítettem el, így összejött egy kiállításnyi anyag belőlük, amit a nagyközönség is megtekinthet majd a Design Hét alatt a Gödörben. A kedvenc helyeim, az általam javasolt látnivalók leírása jóval nehezebben ment, főleg, mivel nem kevés szöveget kellett leadnom.

hg.hu: Mivel bővítetted a sorozatot, gondolom, összeállt egy rendszer. Alkalmazható ez másutt is?

Baráth Dávid: Alkalmazható, persze, grafikailag megoldható, de ez a Kassák-Moholy vonal csak Budapesttel kapcsolatban hiteles, ide köthető leginkább. Ez az erős Bauhaus-vonal kevés várossal kapcsolatban értelmezhető.

design, grafika, grafikai design, magazin, budapest, magyar design, könyv, tervezőgrafika, interjú, baráth dávid, graphic europe Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317