1919-ben jelent meg a világ első fantasy-magazinja, az osztrák Der Orchideengarten.
1919-ben jelent meg a világ első fantasy-magazinja, az osztrák Der Orchideengarten. Bár csak három évet élt, a kiadványból 51 szám jelent meg, bennük a horror és a fantasy műfaj úttörői, többek közt Edgar Allan Poe, H. G. Wells és Karel Čapek munkáival. Talán még ennél is fontosabb azonban, hogy az Orchideengarten minden egyes száma lenyűgöző grafikák tömegével kápráztatta el a fantasztikum iránt rajongókat.
Az öröknek vélt Habsburg-birodalom összeomlott, Sigmund Freud tabudöntögető nézetei mind szélesebb körben terjednek el, valahol Prágában egy németül alkotó ifjú író svábbogárrá alakul. Az első világháborút követő években Ausztriában mintha felfordult volna a világ: a villámgyors ütemben változó történelmi és kulturális elméletek hatására megnőtt az érdeklődés a fantasztikum világa iránt. Ezt az igényt hivatott kielégíteni a jogot végzett író, Karl Hans Strobl és a tollforgatásban is jeleskedő képzőművész-grafikus Alfons von Czibulka magazinja, az Orchideengarten. Bár mindkét alapító osztrák származású, a lap Münchenben jelent meg, így máig vitatott, melyik ország irodalmához is sorolandó.
A klasszikus folyóiratokhoz hasonlóan nagyformátumú kiadvány első száma 1919 áprilisában került a terjesztőkhöz. Bár a következő három év folyamán két számát detektívsztoriknak szentelték, egy pedig a felszarvazott férjek történeteinek adott helyet, az Orchideengarten alapvetően a sci-fi, a fantasy és a horror fóruma volt. E területen viszont meglehetősen széles spektrummal dolgozott: a szerkesztő Strobl válogatása a nyugati irodalom klasszikusaitól (Dickens, Maupassant, Poe, Voltaire, Hawthorne, Victor Hugo) orosz alkotókon át (Puskintól Valerij Brjuszovig) a legjobb kortárs írókig ívelt.
A lap grafikai arculata még ennél is összetettebben alakult, a fantasztikus képzőművészet valódi galériájaként, a haláltánc-tematika középkori példáitól Gustave Doré metszetein át a kortárs Alfred Kubin, Otto Muck, Jeanne Mammen, Otto Linnekogel alkotásaiig. A címlap már az első példánytól úttörő módon egyetlen hatalmas, színes rajz volt, amelyhez nem párosult állandó tipográfia: a Der Orchideengarten feliratot, a dátumot, valamint a kezdetekben a kiadó szintén itt szereplő nevét a rajzzal együtt tervezte meg a címlapért felelős grafikus.
Bár széles körben a ma is megjelenő amerikai Weird Tales-t tartják az első sci-fi és fantasy-magazinnak, az Orchideengarten négy évvel megelőzte, így joggal követeli magának a rangidős címét. A téma szakértője, a brit Michael Ashley számos előzményt sorol fel a korai sci-firől írott tanulmányában, többek közt az 1886-88 közt mindössze négy példányban kiadott svéd Stellát, az 1908-11 közt megjelent német Der Luftpiratot, az 1910-tól napvilágot látott orosz Mir Priklijucsenijt – ám a Der Orchideengarten mind tematikájában, mint grafikai igényességében mérföldkőnek bizonyult.
Képek: Will Schofield, A Journey Around My Skull