Logomain

Kölcsönkerékpárral Budapesten: az első koncepció

By Kovács Dániel 2009. június 24. 09:00

szerk at hg dot hu

220130602-27858-ovc31c.gallery

A BICO felépítése cikkép2 - Kép © Kele Sára

Bico_cikkep20130602-27858-1dlonck.gallery

A BICO felépítése - Kép © Kele Sára cikkép

0120130602-27858-pwjty0.gallery

A BICO használat közben - Kép © Kele Sára

120130602-27858-11p5w11.gallery

A BICO felépítése - Kép © Kele Sára

320130602-27858-1p167rm.gallery

A BICO dokkolóállomása - Kép © Kele Sára

420130602-27858-z9zumj.gallery

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

520130602-27858-18kgc3.gallery

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

620130602-27858-15eu99e.gallery

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

720130602-27858-aqoa37.gallery

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

820130602-27858-1aagcod.gallery

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

920130602-27858-1u4nrzb.gallery

BICO-klub: a logó mint marketingelem - Kép © Kele Sára

1020130602-27858-4vuugs.gallery

A dokkoló közösségi helyszínné tételének eszközei - Kép © Kele Sára

1120130602-27858-hcsje.gallery

A BICO-logó Budapest közlekedési térképén - Kép © Kele Sára

Galeria20130602-27858-s6wbzi.gallery

Minden a BICÓ-ról - galéria

Kele Sára frissdiplomás designer prezentálta az első átfogó koncepciót a budapesti kölcsönkerékpár-hálózatra.

Kölcsönkerékpár-hálózat Budapesten? A fővárosi közgyűlés nemrég letette voksát: bruttó 1,3 milliárd forintos beruházással 73 dokkolóállomást, bennük 1009 biciklit helyeznének működésbe a Nagykörúton belüli területen és a budai Duna-parton, akár már jövő ősztől. Megvalósíthatósági tanulmányok már születtek, konkrét koncepció azonban a város részéről nem látott napvilágot. Nem így a Műegyetemről, ahol az ipari termék- és formatervező szak végzős hallgatója, Kele Sára olyan átfogó, közösségi típusú kerékpárhálózat tervével diplomázott pár napja, amely komoly tanulságokkal szolgálhat a budapesti rendszernek is.

Egyszerűen regisztrálok az interneten vagy a telefonommal, és kifizetem a használatba vételhez szükséges letétet. Ezután már nincs szükség másra, mint hogy a dokkolóállomáshoz érkezve elküldöm sms-ben a kiválasztott bicikli kódját a központi számra, amely kinyitja a zárat, és kerekezhetek is vígan a következő állomásig. A lezárásról a rendszer ugyancsak sms-ben küld értesítést, így nem kell aggódnom a kölcsönzés sikeressége miatt. Ha pedig bármilyen problémát észlelek, telefonon vagy az interneten jelezhetem a hálózat fenntartója felé.

Ennyire egyszerű lenne? Igen. A BICO, Kele Sára közösségi kerékpárhálózata gyors, kényelmes és rugalmas megoldást közlekedési alternatívát kínál. Felépítésével figyelembe veszi a régióra jellemző gazdasági-társadalmi körülményeket és elvárásokat, mi több: újszerű közösség megteremtésére tesz javaslatot. Az pedig, hogy formailag is útmutató jellegű, csak hab a tortán. Nem véletlenül díjazta a június 16-i védésen kiemelt diplomadíjjal a műegyetemi bírálóbizottság, és fogadta elismeréssel a Magyar Kerékpárosklub, illetve a fővárosi hálózat megvalósításával ugyancsak foglalkozó Parking Kft. Sokat elárul az is, hogy a terv kidolgozását konzulensként segítő Orlai Balázs és Kukorelli Péter annak a Kolbászból kerítést! designstúdiónak a vezetői, amelynek a hetedik kerületben már működő bringaparkolórendszert köszönheti a drótszamaragoló közönség.

Kölcsönbiciklikre ma már a nagyvilág vagy száz városában rápattanhatunk; ez a szédületes fejlődés azonban az elmúlt néhány év eredménye. A legnagyobb európai metropoliszok ma már szinte elképzelhetetlenek nélküle: a bécsi, párizsi, barcelonai példák nyomán pedig már Amerikában és Ázsiában is egyre több helyen épülnek ki a rendszerek. A közép-kelet-európai régió kissé lemaradt: a két működő rendszer, a prágai Homeport és a krakkói Bikeone működtet ilyet, de egyik sem sorolható az igazán sikeresek közé.

Az effajta hálózatoknak ugyanis számtalan elvárást kell teljesíteniük. Az optimális helyszín a 200 ezer főnél nagyobb lakosságú város. A rendszer csak megfelelő dokksűrűség és állandó, 24 órás karbantartás mellett használható. A fenntartó többnyire kommunikációs vagy reklámügynökség, amely a bicikliken és a hálózat állandó elemein, esetleg a város által felajánlott más helyszínen elhelyezett hirdetésekből fedezi a költségeket. (Kivétel például Németország, ahol a Deutsche Bahn építi a rendszereket.) A kerékpároknak a lehető legszélesebb használói kör igényeinek megfelelve, kellően strapabírónak kell lenniük. A lopásokat megelőzendő ajánlott az egyedi felépítés, a csereszabatosság elkerülése – a túlzott költségek elkerülése végett azonban low-tech módon. Ami pedig talán a legfontosabb: a rendszer működését a lehető legegyszerűbb módon kell megoldani.

A fenti problémák megoldása a rendszert szükséges „arculati jelképpé emelve több szinten a városi életbe integrálni” – mondta el a hg.hu-nak a tervező. Sára a Budapestre tervezett BICO hálózatot olyan bárki által használható rendszerként képzeli el, amelynek tagjai magukénak érzik a közösségi kerékpározás minden aspektusát. Ezt szimbolizálja a hálózat jelképe, a kerékpárlánc fektetett nyolcas alakú szeme is. Ebbe az irányba gondolkozva a BICO kölcsönkerékpár-hálózatból a városi élet számos terén jelen lévő, akár a városmarketingben is szerepet kapó márkává fejleszthető. Erre csak egy példa, hogy a logó könnyen egyeztethető a meglévő közlekedési térkép jelrendszerével is. A dokkolóállomások a megfelelő kiegészítőkkel, ivókúttal pumpával, paddal ugyancsak a közösségi élet helyszíneként működhetnek.

A tervező különös figyelmet fordított a kerékpárokra, hiszen ezek a város egyik jellegzetes vizuális jelképeként épülhetnek a köztudatba. A karakteres formát funkcionális megfontolások indokolják. A női vázra emlékeztető szerkezet az állítható magasságú üléssel könnyen használható. A csővázas szerkezet hagyományos technológiai megoldásokra épül, így előállítása nem kerül túl sokba. A kerekek a szokásos városi kerékpárokénál kisebbek. A biztonságot szolgálják a pedál LED-lámpája és a logót formázó küllőprizmák is. Hátsó csomagtartó viszont nincs, mert az plusz utas szállítására csábítana – jellegzetes veszélyhelyzet. A kormányrúd előtt tágas kosár kap helyet; ez alatt található el a dokkolópont, amely szerves része a váznak. A hátsó kerék burkolata nemcsak lánc és szoknyavédő, de lehetséges reklámhordozó is, csakúgy, mint a dokkolóterminál jelzőoszlopa. Az állomás könnyen telepíthető, egyszerű vázszerkezetből áll, amely ugyanakkor megfelelő biztonságot teremt a kerékpároknak. Az egyedi ötletek közül talán a legjobb a kosár hátuljára applikált térkép, amely útközben is tájékozódási segítséget nyújt.

Sára szerint a budapesti kölcsönbicaj-hálózat bevezetése csak más, átfogó intézkedésekkel együtt lehet sikeres; többek közt a kerékpáros infrastruktúra hatékony fejlesztésével és a régóta szorgalmazott forgalmi rendi változtatások bevezetésével. Egy jól működő hálózat nem ellensége, hanem hatásos kiegészítője a tömegközlekedésnek, az autók létszámának csökkenésére azonban kedvezően hatna. Legnagyobb erényét azonban a közösségi élet fejlesztésében látja, amely talán épp Budapesten hozhatna ezen a téren először komoly sikert a kölcsönkerékpár-hálózatnak.

design, magazin, formatervezés, budapest, arculattervezés, kerékpár, magyar design, magyarország, kölcsönkerékpár-hálózat, kele sára, bico, diplomamunka, diákmunka Icon_print

A BICO felépítése cikkép2 - Kép © Kele Sára

A BICO felépítése - Kép © Kele Sára cikkép

A BICO használat közben - Kép © Kele Sára

A BICO felépítése - Kép © Kele Sára

A BICO dokkolóállomása - Kép © Kele Sára

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

A BICO lehetséges telepítési módjai - Kép © Kele Sára

BICO-klub: a logó mint marketingelem - Kép © Kele Sára

A dokkoló közösségi helyszínné tételének eszközei - Kép © Kele Sára

A BICO-logó Budapest közlekedési térképén - Kép © Kele Sára

Minden a BICÓ-ról - galéria

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317