Logomain

Ismeretlen ismer?sök - Russel Wright életm?ve

By HomeGarden 2005. november 3. 00:00

szerk at hg dot hu

A huszadik század designtörténetének egyik különös állomása az a harmincas évek közepétől, nagyjából az ötvenes évek derekáig terjedő időszak, amely kimondottan az Egyesült Államokhoz köthető. Innen indult útjára az a kifejezetten fogyasztóorientált szemléletmód, amely egy igencsak sajátos tervezőgeneráció megjelenését eredményezte. A korszak alkotóóriásai és a nevükkel fémjelzett darabok azonban nemcsak a tengerentúlon váltak fontossá, de az európai irányzatokra is jelentős hatást gyakoroltak.

A huszadik század designtörténetének egyik különös állomása az a harmincas évek közepétől, nagyjából az ötvenes évek derekáig terjedő időszak, amely kimondottan az Egyesült Államokhoz köthető. Innen indult útjára az a kifejezetten fogyasztóorientált szemléletmód, amely egy igencsak sajátos tervezőgeneráció megjelenését eredményezte. A korszak alkotóóriásai és a nevükkel fémjelzett darabok azonban nemcsak a tengerentúlon váltak fontossá, de az európai irányzatokra is jelentős hatást gyakoroltak. A modernizálódó Amerika, a gazdaság rohamos fejlődése addig soha nem látott változásokat hozott az életszínvonal és ezzel párhuzamosan a tárgykultúra területén. Ekkor vált egyre erőteljesebbé és látványosabbá az a folyamat, amelynek köszönhetően az Egyesült Államok a világ legerősebb fogyasztói társadalmává lett. Az eladhatóságot a korábbiaknál még inkább szem előtt tartó tervezői-gyártói elvek olyan tárgyi világot hívtak életre, amelynek elsődleges célja az aktuális divatot tükröző szépség adekvát formai megfogalmazása volt. Az attraktív megjelenésű termékek olyan befogadói közegben kerültek piacra, ahol a tervezői munka legfontosabb szempontjaként bátran jelölhetjük meg a fogyasztói igények legmesszebbmenőkig történő kielégítését. Ebben a tömegtermékekkel egyre inkább elárasztott technicizálódó, a vásárlás bűvkörében élő közegben teljesedett ki Russel Wright pályája is.

:image_11047

Az 1904-ben kvéker
családba született alkotó egyértelműen művészi pályára készült: a cincinatti Art Academy-n festészetet, a New York-i Art Student’s League falai között szobrászatot, a Columbia egyetemen építészetet hallgatott. 1924-ben kapta első állásajánlatát a legendás Norman Bel Geddes-től, aki mellett színházi díszlettervezéssel foglalkozott. Alig hat évvel később, felesége bíztatására már saját stúdiót alapított, amely kifejezetten lakberendezési kiegészítők tervezésére specializálódott. Eleinte fémtárgyakat, főként alumínium koktél-szetteket, teáskészleteket mutatott be, majd érdeklődése egyre inkább a természetes anyagok és formák felé fordult. Egyedi hangvételű munkái már egy évvel később komoly szakmai figyelmet kaptak, hiszen részt vehetett az 1931-es, a Metropolitan Museum of Art-ban megrendezett iparművészeti alkotásokat felvonultató válogatáson.

40315_cikk20130531-31141-1ubyvwm.gallery

Sokoldalúsága és tehetsége már ekkoriban nyilvánvalóvá vált. Kortársaitól eltérően nem szakosodott egyetlen szűkebb területre, hanem az amerikai otthonok egészét kívánta a kornak megfelelően, de az alapoktól kiindulva újraírni. Ennek egyik szép példája az 1935-ben piacra dobott Modern Living bútorcsalád, amelyet a híres Macy’s áruház forgalmazott. A tömör juharfából készült mobíliák látványosan jelzik azt a törekvést, amely Wright életművét kiemelkedővé teszi: tökéletesen tisztában volt azzal, hogy az 1929-es világválság sújtotta szűkös esztendők után Amerikában megváltoztak az életvezetési szokások. Ennek lett természetes hozadéka egy más jellegű, modern anyagokból készült tárgykultúra iránti igény. Az emberek egyre kevesebb időt szántak a házimunkára, szívesen élvezték egyre gyarapodó javaikat, amelyeket egy szintén változóban lévő érintkezési normarend szerint kívántak megosztani környezetükkel.

Wright leghíresebb kollekciója, az American Modern étkészlet 1939-ben került piacra, amely nevéhez hűen, tökéletesen jelenítette meg a kor fogyasztójának fent említett elvárásait. A Steubenville Pottery üzemében gyártott, alapvetően a funkcióból kiinduló, sajátos organikus inspirációt mutató sorozat nemcsak különösen szépen ívelt formáival hódított, de mindenki számára megfizethető volt.

A mai napig progresszívnak ható és a gyűjtők által jelenleg is keresett széria olyan elképesztő kereskedelmi sikert aratott, hogy a harmincas, majd az ötvenes évek Amerikájában szinte nem létezett olyan háztartás, ahol ne sorakozott volna belőlük legalább néhány darab a tálalószekrények polcain. Az egyszínű, egymással harmonizáló elemekből építkező készlet multifunkcionális darabjai a variációs lehetőségek szinte kimeríthetetlen tárházát kínálták, megteremtve a ma is igen népszerű, „mix & match“ rendszerű (keverd és társítsd) porcelánok kategóriáját.

A váratlan népszerűségnek hála, az American Modern később üvegtárgyakkal és textíliákkal is bővült. A forradalmian újszerű, főzésre és tálalásra egyaránt alkalmas kollekcióval azonban nem csupán az üzletek polcain találkozhatott a vásárló. Wright feleségével közösen kidolgozta az „easier living”  (könnyebb élet) filozófiáját, amely a tárgyak és a köréjük szervezett újszerű életmód népszerűsítését szolgálta.
Az akkoriban még jobbára ismeretlen marketinges eszközök alkalmazásával kiállításokon, újságcikkekben, sajtóbemutatókon és reklámokban önmaguk mellett a tárgyak sorát is önálló márkává tették. Ezzel a felettébb sikeres módszerrel az általuk képviselt életstílus és annak kommunikációja számos, napjainkban meghatározó jelentőségű személyiség számára is követendő példává vált. (Az USA legnépszerűbb és legnagyobb áruházláncát, a K-Mart-ot életre hívó Martha Stuart és a luxuscikkek piacának egyik éllovasa, az exkluzivitás nagymesterének tartott Ralph Lauren is ezen szempontrendszer szerint dolgozik.)

Elméletüket a Guide to Easier Living (Útmutató a könnyebb élethez) címmel könyv formájában is megjelentették. A kötet egyik legnagyobb erénye, hogy az idejétmúlt, áthághatatlan szabályokkal terhelt konvenciókkal szemben a személyes ízlést helyezi előtérbe. A hagyományos viselkedési formáktól való elszakadásra, kötetlenebb és kényelmesebb életmódra buzdít, praktikus tanácsokkal segítve az olvasót abban, miképpen tehető könnyebbé az élet a tárgyak segítségével. Az egyik fejezetben például a formális vacsorák alternatívájaként az önkiszolgálást javasolja, sőt felhívja a figyelmet arra is, hogy a vendégek bevonása révén a főzés házimunkából közös élménnyé, az együttlét és a szórakozás új formájává léphet elő. Elgondolásuk szerint, egy merőben más, a korral harmonikusabb életvitelre való átállás inkább igényel kreativitást, egyéni ötleteket és odafigyelést, mintsem megterhelő anyagi ráfordítást. A könyv előremutató jellegét, a piaci igényekkel való tökéletes együttállást és az egyre szélesedő középosztály változóban lévő szórakozási formáinak elterjedését jelzi, hogy a kötet 1950-ben az Amerikában legnagyobb példányszámban elkelt kiadvány lett.

Az American Modern esetében alkalmazott szabadon kezelt funkciók – az okosan tervezett, több célra is alkalmas, a személyes preferenciáknak is teret engedő, nagy „szabadságfokkal“ bíró étkészletek és edények felépítési elve – nagyobb léptékben is tökéletesen megvalósíthatónak bizonyult. Az Easier Living bútorcsalád tömör fából készült, logikus szerkesztésű, egyszerűségével tüntető szekrényei, komódjai és könnyen mozgatható ülőbútorai is elméletük helyességét igazolták.

Wrightnak a természetes anyagok és az organikus formák iránti lelkesedése, sőt elkötelezettsége a későbbiekben még nyilvánvalóbbá vált. 1942-ben a New York állambeli Garrisonban vásároltak birtokot, ahol Manitoga néven építették fel a nyaralóként és stúdióként egyaránt használt épületegyüttest. (A Manitoga indián szó, jelentése: a nagy szellemek lakhelye.) A munka és a feltöltődés helyszínének megteremtése mellett az volt a céljuk, hogy példát mutassanak arra, hogyan alakítható ki a környezettel tökéletes összhangban álló lakótér, annak leigázása nélkül. A kő és üveg felhasználásával készült ház tulajdonképpen Wright utolsó nagyszabású, presztízsértékű munkája, amely 1975 óta a nagyközönség előtt is nyitva áll. Bár az ötvenes években még jó néhány étkészlet, köztük a Home (Otthon) melamin sorozatot, illetve több bútortervet készített, a korábbi időszak rendkívüli, művészi értéket képviselő alkotásait már nem tudta megismételni.  Noha 1965-től két igen termékeny évet töltött Japánban, a hazai kereskedelmi és szakmai sikertelenség, illetve felesége halála miatt végképp felhagyott designeri tevékenységével. 1967-ben kiköltözött Manitogába és 1976-ban bekövetkezett haláláig kizárólag kerttervezéssel és tanácsadással foglalkozott.

Russel Wright az ipari formatervező tökéletes archetípusát teremtette meg, aki képes a tárgykultúrát érintő minden probléma megoldására és arra, hogy mindezt nagyipari keretek között is gyártható, jó minőségű termékek segítségével formába öntse. Kortársaitól eltérően képességeit nem csupán elektromos háztartási gépek, autók és egyéb, a technika robbanásszerű fejlődése által meghatározott tárgyak készítésére fordította, hanem olyan, mindennapi használatra szánt termékek megreformálásának szentelte, amelyekkel gyökeresen átalakította a korszak amerikai otthonait és az ott élők életét. Konyhai edényei, textíliái és bútorai nemcsak vizuálisan hoztak újat, hanem alapjaiban változtatták meg a könnyebb életvitellel szemben támasztott elvárásokat is. Wright egész munkássága során – mely alapvető jelentőségüvé vált a huszadik század közepének környezetkultúrájában – az amerikai tradíciók mellett a praktikumra és az egyszerűségre épített. Az a képessége, ahogyan a helyi koloniális hagyományokat és az európai modernizmust egy tipikusan amerikai formanyelvvé gyúrta, a földrésznyi ország kultúrájának páratlan alakjává teszi.

Forrás: Intérieur magazin
Szerző: Rothman Gabriella

design Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317