Logomain

Az utca zöld és napos oldalán

By Rénes Judit 2009. április 19. 10:13

szerk at hg dot hu

Lovegrove_napautolampa20130601-27858-1ednuks.gallery

Ross Lovegrove világító napautója

Yahaha_50020130601-27858-bkhj2p.gallery

A Yamaha és a Plusminuszero hibrid kerékpárja

Solarpower_montage20130601-27858-lp861v.gallery

Napelemes utcabútorok: parkoló- és töltőállomások a városokban

Torkeldohmer20130601-27858-pht2f4.gallery

A 21. század napelemes városi szuperbringája

Yahaha_7820130601-27858-1ip26ce.gallery

Az utca zold és napos oldalan

Lovegrove_becs_x20130601-27858-wghh8k.gallery

lovegrove_becs_x.jpg

15850_fotogaleria_n20130601-27858-1btkxd4.gallery

15850_fotogaleria_n.gif

15851_fotogaleria_n20130601-27858-rix05g.gallery

15851_fotogaleria_n.gif

15852_fotogaleria_n20130601-27858-1emu52x.gallery

15852_fotogaleria_n.gif

15853_fotogaleria_n20130601-27858-au18ub.gallery

15853_fotogaleria_n.gif

15854_fotogaleria_n20130601-27858-olayho.gallery

15854_fotogaleria_n.gif

15855_fotogaleria_n20130601-27858-n2hmtm.gallery

15855_fotogaleria_n.gif

24303_fotogaleria_n20130601-27858-fzcxdd.gallery

24303_fotogaleria_n.gif

24304_fotogaleria_n20130601-27858-as9ud1.gallery

24304_fotogaleria_n.gif

Solarcab_riksa_bysolarlab_200820130601-27858-1032qc7.gallery

A Solarlab napelemes modern riksája

Napallomas_nemetutcabutor_galeria20130601-27858-chcx71.gallery

Napelemes utcabútorok: a sokfunkciós német napállomás

Biketree20130601-27858-40dohp.gallery

Napelemes utcabútorok: a biciklifa

Sanyocsolarcharger20130601-27858-1xp1xbv.gallery

Napelemes utcabútor: a Sanyo töltőállomása

Solar-shell_by21wheels_chargingstationforelectricassistedbikes20130601-27858-1cp5u6m.gallery

Napelemes utcabútor: a Solar Shell villanybicajtöltő állomás

Light_blossom220130601-27858-2u4vhm.gallery

Napelemes utcabútor: a Philips Fényvirága

Sharp_solarpoweredstreetlamp20130601-27858-524df9.gallery

Napelemes utcabútor: a Sharp utcai kandelábere

Ubicycle20130601-27858-v3avu3.gallery

Napelemes utcabútorok: a tároló-feltöltő Ubicycle

Toyotakkaltermeltaramsantamonicaban20130601-27858-esew4j.gallery

Napelemes utcabútor: elektromos Toyoták termelik az áramot Kaliforniában

Napelemessebessegcsokkento20130601-27858-y2udpe.gallery

Napelemes utcabútor: szoláris sebességcsökkentő jelzőlámpa

Szebb és tisztább várost szoláris utcabútorokkal és járművekkel: tekerj, világíts, tölts a nappal!

A Föld napján hagyományt teremtő Critical Mass rendezvényen kerékpárosok és gyalogosok tömegei vonultak az utcára, hogy felhívják a figyelmet a városok környezetszennyezésére. A téma időszerűbb, mint valaha, hiszen az erőforrások háromnegyedét ma is az urbánus települések használják el, energiaigényük pedig 2030-ra várhatóan megduplázódik. A jövő zöldebb városának megteremtésére számtalan biztató kísérletet látni, és az egyik legnagyobb lehetőséget a napenergia hasznosítása kínálja. Gyorsan terjed az elektromos autók és biciklik használata, de a környezettudatos városi élethez nemcsak megfelelő közlekedési infrastruktúrára és eszközökre van szükség, hanem egyben innovatív és tömegvonzó utcabútorokra is.

A tervezők az elmúlt években egy sor intelligens találmánnyal bizonyították, hogy a napsugarak befogásával a városképet művészien formáló, felhasználóbarát és praktikus tárgyak költözhetnek a köztérre, ha megvan hozzá a politikai és a közösségi akarat. Világító napautó, multifunkcionális napállomás, szoláris bicikli, LED-es sebességjelző és társaik: megnéztük, mi újság van világviszonylatban az utca napos, itthon még kihasználatlan oldalán.

Napfény az éjszakában

Magyarország napenergia-hasznosítási adottságai számos európai országénál kedvezőbbek: a napsütéses órák száma 1700-2100, a beeső napsugárzás éves összege átlagosan 1300 kWh négyzetméterenként, a kollektív felhasználásban mégis olyan, hűvösebb klímájú országok járnak élen, mint Németország, Svájc, Dánia vagy Svédország. Elég csak Ausztriába ellátogatnunk, hogy saját szemünkkel lássuk a különbséget. Nem véletlenül az eleganciát és a környezettudatosságot egyaránt nagyra tartó Bécsben mutatták be a hi-tech organikus irányzat vezéralakja, Ross Lovegrove találmányát, amely hatalmas tömeget vonzott az Iparművészeti Múzeum (MAK) elé. A vizionárius brit designer formára is rendkívüli köztéri kandelábert tervezett az intézmény igazgatójának megbízásából. A fémvázas „Napfa” fénycsokorként világít az éjszakában: a tölcsér alakú napelemes lámpafejek egy-egy rugalmas, fűszálat imitáló oszlopra végére kerültek, míg a talapzatot és a kiegészítő gépészetet egy beton idom adja. A napelem-tányérok prizmaként működő, tükröző alját egyenletesen szórt fényt biztosító LED-ek világítják meg.

A letisztult és futurisztikus utcabútort azóta Lovegrove újabb innovációja, a látványnak is lenyűgöző világító napautó követte. A „Car on a Stick” egy lapított gömb alakú, négy személyt és csomagjaikat szállítani képes jármű. A különleges forma, amelyben az utasok sugárirányban elhelyezett székeken ülnek, a helytakarékosságot szolgálja. Az autók vezető nélkül, önállóan navigálnának műholdas rendszer alapján, energiájukat pedig a tetejükön elhelyezett napelemek biztosítanák. Éjszakánként a járművel különleges funkciót kapnának: egy rúd tetejére helyezve lámpaként funkcionálnának. A megemelt elhelyezés azért fontos a tervező szerint, mert így az autók nem foglalják a helyet a talajszinten.

Ugyancsak a legszebb darabok közé tartozik a Philips Fényvirág nevű kandelábere, amelynek kecses törzse és kehelyszerű „szirmai” intelligensen használják fel a napközben begyűjtött, árammá alakított szél- és napenergiát. A szoborszerű utcai lámpa feje fokozatosan együtt forog a nappal, bimbószerű csukott állapotából pedig a szélerő hatására nyílik ki. Az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodó Fényvirág éjszakára bezáródik, és LED-izzóival szükség szerinti intenzitással világít, fölösleges fényszennyezés nélkül. A hálózatfüggetlen kandeláber bármilyen környéken tájképformáló erővel bír.

Út- és sebességjelzés Héliosszal

A napenergia részleges ipari és háztartási hasznosítására itthon is léteznek ígéretes kezdeményezések. Ami a köztereket illeti, a villanyoszlopok egy részét napelemekkel szerelték fel, de a világszerte egyre elterjedtebb szoláris utcabútorok közül a közlekedési és forgalombiztonsági jellegűek is fájdalmasan hiányoznak a közterekről. A hagyományos, drága és forgalomakadályozó berendezéseket pedig le lehetne cserélni olyan út- és sebességjelzőkkel, amelyek önellátó és környezetbarát működésűek. A napenergiát hasznosító sárga villogó alternatív megoldást kínál a közúti és forgalomtechnikai szempontból veszélyes területekre: szolárcellái minden körülmények között megfelelő töltöttséget biztosítanak, és fényjelzője különböző fokozatokra kapcsolható.

Mindannyiunk réme, a traffipax helyét vehetnék át a lélektanilag is jóval barátságosabb, mobil, kompakt és aktívan kommunikáló sebességjelző készülékek. A tíz éven át fejlesztett berendezések radarral, számítógéppel, áramforrással és LED-izzókkal vannak felszerelve, ám közülük is kiemelkedik a napelemes, éjjel-nappal megszakítatlanul üzemelő változat. A nem büntető, hanem gyengéden figyelmeztető készülék jól láthatóan jelzi, ha túlléptük a megengedett sebességhatárt, ugyanakkor nem lassítja a forgalmat.

Töltés, parkolás, netezés a napsugarakkal

A környezetvédelmi és járműipari szakértők kivétel nélkül a közlekedés elektromos forradalmát jósolják. Az USA-tól Németországon át a legnagyobb lélekszámú ázsiai államokig a hibrid, illetve a megújuló energiát felhasználó eszközöké a jövő a négy- és a kétkerekűek terén is, amelyek közül számos modell a fényelektromosság révén ötvözi a kettő előnyeit. A környezettudatos formatervezésben egyébként is mind jobban elmosódnak a különböző kategóriák határai: a gépkocsi- és motorfejlesztés eredményeit a kerékpárok designjában is hasznosítják, miközben megújulnak a hagyományos járművek, és reneszánszukat élik az innovatív háromkerekűek.

A legalább részben villanymeghajtású járművek feltöltését és tárolását világszerte innovatív közösségi infrastruktúra segíti, amelyet gyakran maguk a járműgyártók fejlesztenek. A Sanyo nemrég jelentette be, hogy Tokusima járási közigazgatási hivatala előtt kísérleti projektet indít. A szoláris feltöltő-tárolóállomás a biztonságos parkolás mellett egész napra elegendő elektromos energiát ad az Eneloop nevű, állami beszerzésű új hibrid kerékpároknak. Ha a számítások beválnak, egész Japánban telepítik a berendezést. Coloradóban csinos, kompakt fényházikó formájában dobtak piacra kulccsal ellátott biciklitároló- és feltöltő állomást. A Solar Shell fényelektromos paneljeit úgy helyezik el, hogy a földrajzi koordinátáknak megfelelően optimálisan hasznosítsák a napenergiát. A tároló nemcsak hatékony és jól mutat, hanem üvegszálas műanyag konstrukciója révén a rongálás és a rozsdásodás ellen is kiválóan véd.

Lovegrove fent említett napautójához hasonlóan, a magasban őrzi a járgányokat az intermodalitásra és egyszerűségre alapozó svájci Bike Tree. A Genf környékére kiterjesztendő utcabútor óriás gombát idéz, amelynek egy szolárcellás szerkezet segítségével felhúzza és a felszín fölött öt méterrel kialakított „kalapja” alatt tárolja a smart carddal kiváltható kerékpárokat. Ennek még szofisztikáltabb, kölcsönző funkcióval kibővített változata a Montreal utcáira szánt napelemes, az interneten folyamatosan követhető hitelkártyás biciklibérlő rendszer. A moduláris felépítésű, pár perc alatt összeszerelhető egységek energetikailag teljesen önellátóak, a kölcsönözhető bicajok számát és helyét pedig valós idejű szoftver segítségével lehet ellenőrizni.

Kedvenc találmányunkat, a multifunkcionális és szinte bármilyen környezetbe illő „napállomást” a német Julene Aguirre-Bielschowsky jegyzi. Hatalmas cserepes virágra emlékeztető utcabútora szeretetreméltó külsejével eleve megnyerő, de zsenialitása egyszerűségének nagyszerűségében rejlik. Város- és bevásárlóközpontokban éppúgy használható, mint parkokban, vízparton vagy egyetemi kampuszokon. Napelemei révén közművesítetlen területeken is telepíthető, vagyis bárhol, ahol dekoratív, környezetbarát és közhasznú létesítményre van szükség, amely általános akkumulátorként és pihenőpadként szolgál.

Pedálozz a természet erejével!

Az USA napsütötte déli államaiban, elsősorban Kaliforniában és Floridában már üzembe helyezték az elektromos meghajtású autók szoláris feltöltő- és parkolóállomásait: ezek nem mellesleg a környékbeli háztartásoknak vagy intézményeknek továbbítják a megtermelt áramfölösleget. A motorizált, olcsóbb alternatívát jelentők villanybringák eladási listáján viszont toronymagasan Kína áll az élen. A világ legnépesebb országában mintegy 25-30 millió példányt forgalmaznak, de hamarosan India is felzárkózni látszik. A robogók helyett környezetbarát megoldást kínáló elektromos biciklit helyi cégek fejlesztik, a felhasználókat pedig kombinált, négy- és kétkerekűek feltöltésére egyaránt alkalmas napelemes állomások várják.

A Nyugaton két éve még csak százezres nagyságrendben forgalmazott, Magyarországon is kevesek által tekert villanybiciklik népszerűsége jelentősen megugorhat a közeljövőben. A design terén semmiképpen nem lehet ok a panaszra, ugyanis mostanában több olyan prototípus látott napvilágot, amelyek technológiai és esztétikai innovációt képviselnek. Japánban a Sanyo kerékpárja komoly vetélytársat kap a Yamaha és a Plusminuszero elektromosan is hajtható hibrid modelljével. A zöld és szürke színben bemutatott, felépítése és praktikus műanyagkosara alapján tipikusan városi használatra szánt bicaj az európai piacon is sikert arathat, ha eljut hozzánk.

Szintén roppant figyelemreméltó, ha nem is a legolcsóbb megoldás, a Bicycle Design pályázatán győztes This Way kerékpár. Torkel Dohmer robogók és autók ihlette, szuperkényelmes napelemes bringája tökéletesen megtestesíti a napi ingázásra alkalmas városi tömegkerékpárt, amely vonzó konstrukciójával a legmegrögzöttebb sofőrt is rábírhatja a nyeregbe pattanásra. A narancsszínű, dinamikus vonalvezetésű bicajnak nyújtott váza, hátradöntött támlájú ülése, állítható komfortpedálja, ergonomikus kormánya, valamint az eső és a nap ellen egyaránt védő teteje van. A könnyű anyagból készült, mindössze 11 kilogrammos járgány nagy csomagtartóval rendelkezik.

Napenergiával működtetett LED-világítású kerékpárra remek példák vannak már, köztük az Areaware holland tapasztalattal tervezett Moof alumíniumbringája, ám Chen Weiping összehajtható szoláris biciklije, a Napember nevű modell még magasabb fokozatot képvisel a járgány fejlődéstörténetében. A mindössze 12 kilós, kecses, a hőskorszakot kortárs formában idéző bicaj vázfrontjába napelemet építettek be, így a hazai időjárási viszonyok között is bátran fogjuk munkára a sugarakat, és tekerjünk lazán, egyenes derékkal!

És végül egy extra városi ajánlat azoknak, akikben még élénken él a Kopaszi-gát riksásainak emléke. A brit Solarlab háromkerekű naptaxijával évi két tonna széndioxid-kibocsátást spórolhatunk meg, miközben villámgyorsan cikázhatunk a dugóban káromkodó autósok között. A gömbölyded, áramvonalas kortárs riksa tetejét teljes egészében napkollektor borítja, kiegészítő erőforrásként pedig pedált szerelnek a sofőr ülése elé. A napkollektor a szükséges energiamennyiség háromnegyedét biztosítja, tehát a vezetőnek a maradék 25 százalékot kell önerejéből abszolválnia. Londonban a Soho és a Westminster körül tűnhet fel tömegesen a járgány, mi pedig alig várjuk az itthoni debütálását.

design, közlekedés, városfejlesztés, formatervezés, környezetbarát, napenergia, utcabútor, kerékpár, zöld, bicikli, critical mass, szoláris, napelem, bringa, elektromos, utcai világítás, hibrid, föld napja, kandeláber, feltöltő- és parkolóállomás Icon_print

Ross Lovegrove világító napautója

A Yamaha és a Plusminuszero hibrid kerékpárja

Napelemes utcabútorok: parkoló- és töltőállomások a városokban

A 21. század napelemes városi szuperbringája

Az utca zold és napos oldalan

lovegrove_becs_x.jpg

15850_fotogaleria_n.gif

15851_fotogaleria_n.gif

15852_fotogaleria_n.gif

15853_fotogaleria_n.gif

15854_fotogaleria_n.gif

15855_fotogaleria_n.gif

24303_fotogaleria_n.gif

24304_fotogaleria_n.gif

A Solarlab napelemes modern riksája

Napelemes utcabútorok: a sokfunkciós német napállomás

Napelemes utcabútorok: a biciklifa

Napelemes utcabútor: a Sanyo töltőállomása

Napelemes utcabútor: a Solar Shell villanybicajtöltő állomás

Napelemes utcabútor: a Philips Fényvirága

Napelemes utcabútor: a Sharp utcai kandelábere

Napelemes utcabútorok: a tároló-feltöltő Ubicycle

Napelemes utcabútor: elektromos Toyoták termelik az áramot Kaliforniában

Napelemes utcabútor: szoláris sebességcsökkentő jelzőlámpa

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317