Logomain

Bútorok és botrányok Budapest új főutcáján

By Kovács Dániel 2009. április 17. 09:00

szerk at hg dot hu

Terkep20130601-27858-1o2nlth.gallery

Budapest új főutcája a Vígszínháztól a Kálvin térig

Egyenes_lampak_7820130601-27858-1k7xc7z.gallery

egyenes lampak

Szabadsag_ter_modern_lampaval20130601-27858-1ayr2x3.gallery

Szabadság téri látványterv modern lámpákkal - kép © downtownbudapest.com

Erzsebet_hid_regies_lampaval20130601-27858-1h0ghf8.gallery

Az Erzsébet híd pesti hídfőjének látványterve régies lámpákkal - kép © downtownbudapest.com

Erzsebet_ter_fenyoszlopok20130601-27858-9npnc.gallery

Modern fényoszlopok az új főutca Erzsébet téri szakaszán - kép © belvarosujfoutcaja.hu

Ives_lampak20130601-27858-qrz6f1.gallery

Az Üveges Péter tervezte íves lámpák az új főutcán - kép © Üveges Péter - Teampannon

Egyenes_lampak20130601-27858-gcgzk8.gallery

Egyenes lámpák az új főutca legfrissebb látványtervein - kép © belvaros-lipotvaros.hu

Egyenes_lampak220130601-27858-vj4a52.gallery

Egyenes lámpák az új főutca legfrissebb látványtervein - kép © belvaros-lipotvaros.hu

Galeria_lampak20130601-27858-htsn8m.gallery

Lámpavariációk az V. kerületben, az új főutca környékén

Milyen utcabútorok kerülnek a Belváros új gyalogos folyosójára? A hírek nem túl biztatóak. Utánajártunk.

A tervek szerint röpke egy év alatt, 5,5 milliárd forintért elkészül az V. kerületet átszelő csillapított forgalmú folyosó, amelyet Budapest új főutcájaként emleget a Rogán Antal vezette önkormányzat. Ekkora léptékű munkára évtizedek óta nem volt példa a Belvárosban. Az alig három kilométeres utcafolyosót autópályaárban mérik, így joggal reménykedhetünk abban, hogy minden a megfelelő minőségben készül. Vagy mégsem? Az első fotók tanúsága alapján az új főutcára szánt utcabútorok inkább illenének egy benzinkút mellé – azaz cseppet sem méltóak a jelképes erejűnek szánt beruházáshoz.

A vészharangot a Városjáró bloggere kongatta meg, miután napvilágot láttak a Budapest új főutcájára szánt kandeláber mintadarabjáról készült első fényképek. A semmitmondó formájú, bár kétségtelenül kortalan lámpa a modern, mai vonal mellett állást foglaló építésziroda és az azt elutasító örökségvédelem csatájának középszerű végeredménye. Ez a középút azonban nem arany, sokkal inkább olyan kínos kompromisszum, amely nemcsak mindkét félre rossz fényt vet, de hosszú távon sem kifizetődő.

Le kell szögeznünk: Budapest, illetve a Belváros új főutcájának megépítése szokatlanul következetes vállalkozás. A főváros 2006 márciusában hirdetett eredményt a Budapest Szíve elnevezésű építészeti és városfejlesztési tervpályázaton, amelyet a Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila vezette csapat nyert a Teampannon építésziroda képviseletében. A főpolgármesteri csapat ezután a pályázat eredményei alapján továbbfejlesztett Városháza Fórumra koncentrált, míg az V. kerületi önkormányzat saját territóriumán átvette a kezdeményezést. A Teampannonnal együtt belefogtak a Vígszínháztól a Kálvin térig vezető (a Honvéd utcát, a Szabadság teret, az Október 6. utcát, az Erzsébet teret, a Bécsi és a Petőfi Sándor utcát, a Ferenciek terét, a Kecskeméti utcát és az Egyetem teret magába foglaló) belvárosi folyosó áttervezésébe – a pár napja beindított építkezést tehát többéves tervezési folyamat előzte meg.

Egy utca újjáépítése nem csupán a közművek cseréjéből és a burkolat átrakásából, illetve azt ezt övező, hónapokig-évekig tartó bosszúságsorozatból áll. Bár ebbe ritkán gondolunk bele, a városkép meghatározó szereplői az utcabútorok is. A lámpák, felsővezeték-tartók, padok, hulladékgyűjtők, kerékpárőrzők, taxivárók, buszmegállók vagy a Budapesten „Demszky-karó” néven ismert forgalomkorlátozók, azaz pollerek mindennapos szereplői életünknek – a városba érkező turistáknak pedig formakultúránk fejlettségéről árulkodnak. Ha megkérünk egy külföldit, ugyan jellemezné a várost, a válasz szinte minden esetben egy „jó karban lévő idős hölgy” víziója. Miért is? Jórészt azért, mert köztereinken, utcáinkon a rendszerváltás után elharapózott a 19. századi mintákat másoló kandeláberek és padok divatja. A klasszikus kandeláberrel szinte lehetetlen melléfogni: a köznek biztosan tetszik, és illik az eklektikus városképhez is. Ellene szól viszont, hogy nemcsak nehéz és drága, de mai formájában, a 21. században egyáltalán nem tekinthető autentikusnak.

Mivel az új főutca területén sosem volt egységes kandeláberes közvilágítás, a Teampannon gárdája modern vonalú bútorok és lámpák tervezése mellett döntött – mondta a hg.hu-nak Zöldi Péter, az építésziroda munkatársa. A formatervezési feladatot Üveges Péter designerre bízták, aki moduláris rendszerű család tervével állt elő. Ez azt jelenti, hogy az utcabútorok nagyobb része azonos, egyszerűen legyártható elemkészletből épülne fel. A szegmensekből összeállított lámpanyelek különlegessége, hogy az elemeket elforgatva egyenes és íves forma is kialakítható, egy-egy elem pedig pollerként vagy akár a szemetes merevítőjeként is szolgálhat. Míg ezek az elemek újszerű formavilágot képviseltek, a faveremrács és más részletek a hagyományos budapesti utcakép elemeit idézték fel. A tervezőknek Cselovszki Zoltán kerületi főépítészt is sikerült meggyőzniük elképzelésük helyességéről: az első időszakban napvilágot látott, archaizáló lámpákkal és dézsás növényekkel zsúfolt látványterveket ekkor cserélték le a modern formavilágú változatokra.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) tetszését azonban nem nyerték el ez az elképzelés. Mint a Belváros északi részének műemléki felügyelője, Vinkovits Zsuzsanna lapunknak feltárta: a világörökségi környezetben „kirívóan idegennek” találták a hajlított lámpákat – az ellentét különösen azokon a sarkokon erősödött volna fel, ahol egy korábban historizáló lámpákkal felújított utca csatlakozik az új útvonalhoz (ilyen például a Deák Ferenc vagy a Zrínyi utca). Bár a KÖH csak a lámpát kifogásolta, az egységes koncepció miatt azzal együtt bukott a szemetes, az ivókút és a poller is. A Belváros rohamtempóban terveztetett pótlást: ez lett az eddig csupán mérsékelt felháborodást kiváltó, egyszerű lámpatest. A kompromisszummal a KÖH és az önkormányzat elégedett; a szakma eddig megnyilatkozó tagjai annál kevésbé.

A legnagyobb probléma, hogy Budapesten hiányzik az egységes koncepció – szögezte le kérdésünkre Orlai Balázs formatervező, a VII. kerületi bringaparkoló családot tervező Kolbászból kerítést! stúdió tagja. Orlai, aki egyébként a munka kezdeti időszakában a Teampannonnal együtt részt vett az új főutca koncepciójának felvázolásában, az átfogó arculati kézikönyv szükségességére mutat rá, ami meghatározhatná a városban használható néhány típuscsaládot. A jelenlegi helyzet ugyanis totális káosz. Az új főutca a Kálvin térről indul, amelyen mostanában helyezik el a vadonatúj, de historizáló kandelábereket. Ezek sem a Váci utca, sem a Deák Ferenc utca lámpáival nem tartoznak egy családba. Az Erzsébet tér ellenben ízig-vérig mai kiképzést kapott 2007-es felújításakor; a Szent István körúton, ahova a főutca kifut, a kilencvenes években lezajlott rekonstrukció gömblámpás ostornyelei állnak. És ez csak az V. kerület: új lámpakezdeményezések az elmúlt években például a BAH-csomópont környékén vagy az Üllői út belső részén is feltűntek.

Orlai szerint egy ilyen léptékű feladatnál érdemes megfontolni az egyedi terveztetést, sőt, akár a pályázatot is, de kizárólag a gyártó bevonásával (lásd például az új londoni Doubledecker-ek esetét). Üveges Péter és a Teampannon a jelen minőségét vállaló, konzekvensen kortárs hangvételű koncepciója a jövőre nézve is hasznos tanulságokat tartogathatott volna – ez az irány azonban Budapesten bukni látszik. Pedig a világ erre halad: egyre több napelemmel vagy LED-del működő köztéri lámpatestet mutatnak be, amelyek tán kevésbé illenek a hagyományos utcaképhez, városüzemeltetési szempontból azonban előnyük behozhatatlan.

Afelől senkinek nincs kétsége, hogy a budapesti polgárok véleménye az archaizáló lámpatesteket erősítené; ettől a megoldástól egyébként a lapunk által megkérdezett formatervezők sem zárkóznak el. A kompromisszumos, vegyes megoldást azonban elfogadhatatlannak találják: a Városjáró ezért több Budapest-bloggerrel együtt petícióval fordult a beruházást koordináló Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft-hez, amelyben a döntés felülvizsgálatára kéri.

kovács dániel, budapest, utcabútor, magyarország, belváros, V. kerület, teampannon, üveges péter, orlai balázs, cselovszki zoltán, zöldi péter, budapest új főutcáje, rogán antal Icon_print

Budapest új főutcája a Vígszínháztól a Kálvin térig

egyenes lampak

Szabadság téri látványterv modern lámpákkal - kép © downtownbudapest.com

Az Erzsébet híd pesti hídfőjének látványterve régies lámpákkal - kép © downtownbudapest.com

Modern fényoszlopok az új főutca Erzsébet téri szakaszán - kép © belvarosujfoutcaja.hu

Az Üveges Péter tervezte íves lámpák az új főutcán - kép © Üveges Péter - Teampannon

Egyenes lámpák az új főutca legfrissebb látványtervein - kép © belvaros-lipotvaros.hu

Egyenes lámpák az új főutca legfrissebb látványtervein - kép © belvaros-lipotvaros.hu

Lámpavariációk az V. kerületben, az új főutca környékén

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317