A Chevrolet Magyarországon is meghirdette fiatal művészeket, tervezőket támogató programját.
A Chevrolet idén először hirdette meg Magyarországon is a fiatal, tehetséges művészeket, tervezőket támogató programját, a Young?Creative?Chevrolet! elnevezésű európai szintű pályázatát. Hogy minél intenzívebben bevonhassák a magyar hallgatókat, és szereplésük a lehető legsikeresebb legyen, a cég képviselői felkérték a hazai design fontos alakjának számító Fónagy Dórát és csapatát a defo-t, hogy vonjanak a megszokottnál jóval tágabb értelmezési kört a nemzetközi pályázat köré.
A design focus, azaz defo legfőbb törekvése, hogy minél szélesebb együttműködést teremtsen, különféle nézőpontok, szakmák közt, hogy hatékony együttgondolkodás jöjjön létre a minőségi végeredmény megszületéséért. Ettől a Chevrolet-projekt esetében sem akart eltérni, ezért a párbeszéd elindításának érdekében szervezte a pályázatra nevezett hallgatók számára a Kékautókék című ötnapos workshow-t.
A kék autó talán a Chevorolet logójára utal, a workshow elnevezés pedig egy előadásokkal fűszerezett workshop-ot takar - amelynek a célja lényegében annyi volt, hogy a résztvevők köré egy olyan kreatív burkot vonjon, amelynek ihlető talaján a lehető legjobb ötletek születnek majd. Végigpörgetve az ötnapos programot, minden elismerésünk a szervezőké, hiszen a hazai design szakma legjobbjai osztották meg tapasztalataikat a hallgatókkal - olyan sikeres divattervezők tartottak előadást, mint a USE és a Je suis belle. Kukorelli Péter és Magyari Gábor beszéltek a hazai design előtt álló lehetőségekről, illetve Mérő László matematikus is tiszteletét tette a workshopon. A legnagyobb kuriózumnak azonban kétségkívül Dávidházy Panni előadása számított, amelyen ismertette Li Edelkoort legfrissebb, 2010-re vonatkozó trendelőrejelzését. Kár, hogy a bemutatott pályázati anyagokat végigfutva nem igazán találkoztunk olyan darabokkal, ami szem előtt tartotta volna a felvázolt tendencia-irányokat - sajnos nem volt nehéz áttekinteni az elkészült terveket, ugyanis nem született jelentős számú pályamunka.
A bemelegítő workshow előtt úgy tűnt, körülbelül száz nevező verseng majd a pályázat három kategóriájában (video/visual arts/fashion) az első helyezésekért, amelynek megszerzése továbblépést jelent az európai szintű megmérettetésre. A magyarországi forduló eredményhirdetésén azonban csupán 34, meglehetősen egyenetlen színvonalú munka várt minket, amely azt mutatta, a hallgatók valamiért nem voltak eléggé motiváltak. Video kategóriában például mindössze öt pályamunka közül kellett a legjobb hármat kiválasztani, ami elég kínos helyzetbe hozta a zsűrit, sokáig gondolkodtak, hogy kiadják-e egyáltalán a díjat. Végül a Kovács László, Molnár András, Szalay Réka, Varga Emil alkotta csapat hosszú montázsára esett a választás, bár a második helyezett Visnyovszky János néhány másodperces szpotja láthatóan jobban megfogta a közönséget - igaz, nem szerepelt benne egyetlen autó sem. A három kategória közül a fashion tűnt a legsikeresebbnek, itt találkoztunk a legjobb minőségű pályamunkákkal - bár egy csipetnyivel több merészséget vártunk volna a hallgatóktól. Ez alól talán csak az első helyezett, Hajdú Anett, Hofstädter Szandra, Kovács Adél alkotta csapat jelentett kivételt - akik többek közt egy olyan esőkabát ötletét vázolták fel, melyet a cabrio mozgatható teteje ihletett. A másik anyag, amely mutatott némi trendérzékenységet, a visual arts kategória első helyezett csapatának terve. A Nyugat-magyarországi Egyetem három hallgatója, Fignár Réka, Nagy Veronika, Nyíri Barbara jó értelemben véve bájos módon értelmezte a kategória feladatkiírását, mely szerint új külsőt kellett tervezni egy típusautó számára. Az apró papírdarabkákkal modellezett, színes lemezekkel variálható mintázat egyszerre volt szertelenül "pop", közben mégis kapcsolódott az egyik legaktuálisabb trendhez, a kézműves technikák felelevenítéséhez. Tehát születtek olyan munkák, amelyekkel kapcsolatban reméljük, jól fognak szerepelni az európai szintű versenyen - a magyarországi rendezvénysorozat pedig feltehetően évről évre magasabb színvonalat fog képviselni, megtalálja az egyensúlyt, hogy a nagyszabású reprezentációs körök mellett a pályázók motivációjára is elegendő figyelem jusson.