Logomain

Világszínvonalon a magyar autótervezés

By Rénes Judit 2009. március 16. 14:07

szerk at hg dot hu

Mercedes_design_iroda_foto20130601-27858-1c3tjks.gallery

A Mercedes-Benz designközpontjának egyik irodája

Elso4kep20130601-27858-qmr8oy.gallery

Válogatás a Mercedes-MOME együttműködés során készült hallgatói járműtervekből

Belso_wittinger9_m20130601-27858-puknto.gallery

Mercedes-MOME: Wittinger Csaba műszerfalterve

Gabor_nemeth_1_m20130601-27858-14ufqd9.gallery

Mercedes-MOME: Németh Gábor műszerfalterve

Hartai_tamas_haszonj_m20130601-27858-goh5zi.gallery

Mercedes-MOME: Hartai Tamás haszonjárműterve

Nagy_richard_b20130601-27858-1c5tg18.gallery

Mercedes-MOME: Nagy Richárd haszonjárműterve

Nemeth_gabor4_m20130601-27858-cq6jby.gallery

Mercedes-MOME: Németh Gábor haszonjárműterve

Peter_veto_51_m20130601-27858-d3a9f0.gallery

Mercedes-MOME: Vető Péter haszonjárműterve

Janos_stunya_3_m20130601-27858-5ry4py.gallery

Mercedes-MOME: Stunya János biztonságibusz-terve

Viktor_sass_02_m20130601-27858-1gonpuf.gallery

Mercedes-MOME: Sass Viktor biztonságibusz-terve

Veto_peter02_m20130601-27858-1yaccdt.gallery

Mercedes-MOME: Vető Péter biztonságibusz-terve

Tape_nemethg_m20130601-27858-v2ovoa.gallery

Mercedes-MOME: Németh Gábor Tape nevű pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Laszlo_olajos_2_m20130601-27858-vqe14g.gallery

Mercedes-MOME: Olajos László pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Wittinger2_m20130601-27858-sq8l8m.gallery

Mercedes-MOME: Wittinger Csaba pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Biro__tibor11_m20130601-27858-1j647fq.gallery

Mercedes-MOME: Bíró Tibor crossover modellje

Levente_szabo_m20130601-27858-owa46.gallery

Mercedes-MOME: Szabó Levente crossover modellje

Hartai_tamas014_m20130601-27858-9qihy.gallery

Mercedes-MOME: Hartai Tamás trendjármű-designkoncepciója a 2006-os Michelin Design Challenge-re

Sassviktor_m20130601-27858-1tevyuz.gallery

Mercedes-MOME: Sass Viktor trendjármű-designkoncepciója a 2006-os Michelin Design Challenge-re

Masodik4kep20130601-27858-kix865.gallery

Válogatás a Mercedes-MOME együttműködés során készült hallgatói járműtervekből

Birotibor_m20130601-27858-gtx615.gallery

Mercedes-MOME: Bíró Tibornak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Levente_szabo_13_m20130601-27858-e7ibb5.gallery

Mercedes-MOME: Szabó Leventének a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Malakuczi_viktor_2025_m20130601-27858-v7impa.gallery

Mercedes-MOME: Malakuczi Viktornak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Szasz-z_anim-tans_m20130601-27858-u1g80.gallery

Mercedes-MOME: Szász Zoltánnak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Biro-tibor_m20130601-27858-ym1e0i.gallery

Mercedes-MOME: Bíró Tibor innovatív kétéltű járműre készített terve

Hajnal-szilard_m20130601-27858-1vpgdji.gallery

Mercedes-MOME: Hajnal Szilárd innovatív kétéltű járműre készített terve

Hartai_tamas_m20130601-27858-rkwn9e.gallery

Mercedes-MOME: Hartai Tamás innovatív kétéltű járműre készített terve

Siklosi_lap2_m20130601-27858-17tvo4b.gallery

Mercedes-MOME: Siklósi innovatív kétéltű járműre készített terve

Szaszzoltan_m20130601-27858-b8cg7q.gallery

Mercedes-MOME: Szász Zoltán innovatív kétéltű járműre készített terve

2008balla_zoltan_m20130601-27858-t0omgt.gallery

Mercedes-MOME: Balla Zoltán S-osztályú Mercedes Benz-terve

Hajnal_e_szilard_m20130601-27858-113e27n.gallery

Mercedes-MOME: Hajnal Szilárd S-osztályú Mercedes Benz-terve

Igloi_peter__merci_5_m20130601-27858-h9ijo1.gallery

Mercedes-MOME: Iglói Péter S-osztályú Mercedes Benz-terve

Toth_m5_m20130601-27858-92rnvd.gallery

Mercedes-MOME: Tóth Máté terve az olcsó családi autóra

Nemeth_gabor-luxus_m20130601-27858-15hgjv6.gallery

Mercedes-MOME: Németh Gábor diplomamunkája - luxusautó terve

Sass_viktor2_m20130601-27858-5qpzbw.gallery

Mercedes-MOME: Sass Viktor diplomamunkája - kétéltű jármű terve

Szasz_zoltan_2_m20130601-27858-a1sdp0.gallery

Mercedes-MOME: Szász Zoltán diplomamunkája - járműterv

Veto-peter04_m20130601-27858-suwmv6.gallery

Mercedes-MOME: Vető Péter diplomamunkája - járműterv

Mercedesmomesajtaj_x220130601-27858-ves1ih.gallery

Gerhard Honer, a Daimler AG Haszongépjármű Formatervezési Osztályának vezetője, Stefan Lengyel emeritus professzor, a MOME Formatervezési Tanszékének volt vezetője, Kopek Gábor, a MOME rektora és Gorden Wagener, a Daimler AG designigazgatója

Hartai_tamas_haszonj_x220130601-27858-1li0t7i.gallery

Mercedes-MOME: Hartai Tamás haszonjárműterve

Mercedes-benz_glk_dreamsinstallation_mome20130601-27858-1l1jgg.gallery

Mercedes-MOME: A MOME Mercedes-Benz GLK ihlette Dreams installációja 2008 őszén

Sass_viktor2_x220130601-27858-15ekpz6.gallery

Sass Tivadar Viktor Magyar Formatervezési Díjjal is kitüntetett kétéltű járműve

A Mercedes és a MOME közös projektjén két éven belül elkészül a hazai designautó eredeti méretű prototípusa.

A nemzetközi sikersorozat eddig főleg szakmai körökben talált visszhangra, de eredményeivel hamarosan a nyilvánosság elé lép az immár világszínvonalú hazai járműtervezés. Ősztől emelt szinten, közös személygépkocsi-projekttel folytatódik a Mercedes-Benz (Daimler AG) és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2001 óta tartó együttműködése. A valódi szellemi műhellyé vált felsőoktatási intézmény 2010-től járműtervezési szakirányt indít mesterképzéssel.

A jelenlegi és végzett hallgatók külföldön is bemutatott, képgalériáinkban  megtekinthető járműterveit számos díjjal ismerték el, a német gyártó támogatásával viszont két éven belül eredeti méretben elkészül az első magyar designautó prototípusa. A jövő Mercedeseit akár hazai designerek is tervezhetik: egyikük már állást kapott a sindelfingeni designközpontban, egy másik doktori ösztöndíjat, és az utánpótlás még csak ezután jön.

Beindul a motor

Műszerfal tervezésével indult és egy emblematikus járműmodellben teljesedik ki a Mercedes-Benz (Daimler AG, korábban DaimlerChrysler AG) és a MOME szakmai együttműködése. A magasabb szintű folytatást budapesti látogatásával is megerősítette a német autógyártó designvezérkara. A világhírű cég és az akkor még minimális nemzetközi-ipari kontaktussal rendelkező intézmény kapcsolata 2001-ben kezdődött. A projekt megszervezésében és a csúcsdesign behozatalában kulcsszerepet játszott a Moholy-Nagy-díjas Stefan Lengyel, aki 1961-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán, és diplomamunkaként maga is járművet tervezett, méghozzá a 4-es és a 6-os vonalon sokáig járó csuklós villamost.

A nemzetközi tervezői és oktatói munkásságát 1964-től Németországban kiteljesítő, de tárgyaival a hazai hétköznapokat ugyancsak lényegesen átalakító emeritus professzor 2001 és 2007 között vezette a MOME formatervezési tanszékét. A Mercedes-Benz designvezérkarát személyesen is jól ismeri, hiszen a negyven évig szellemi bázisaként szolgáló Esseni Egyetemen nála diplomázott Gorden Wagener jelenlegi designigazgató és vezető tervező, elődje, a tavaly nyugalomba vonult Peter Pfeiffer, Harald Leschke, a formatervezési és fejlesztési osztály vezetője és Gerhard Honer, a haszongépjármű-formatervezési osztály vezetője. Stefan Lengyel közvetítésével a stuttgarti autógyártón kívül több világcég bekapcsolódott az egyetem munkájába.

Közlekedés a nagyvilágban

A hazai designképzés fellegvárának számító MOME az elmúlt években valódi szellemi műhellyé nőtte ki magát, ahol a formatervezés fő hangsúlyát az összefüggésekben való gondolkodásra, a problémaérzékenységre és a konkrét feladatok megoldásához szükséges együttműködésre helyezik. A szemléletváltás részeként szorosabb kapcsolat jön létre a társadalmi célú tervezés és a gazdasági ágazatok között. Az egyetem minden képzési területen világhírű szakemberekkel bővítette oktatói állományát, így lett például magyar professzor Steven Holl amerikai sztárépítész.

A MOME tevékenysége immár nemcsak arra terjed ki, hogy a legfrissebb tapasztalatokat beépítse az oktatásba, hanem arra is, hogy a tanárok és diákok tudását kijuttassa a nemzetközi pályázatokra. Az intézmény emellett szerepet vállal a hazai design megismertetésében és népszerűsítésében; nagy sikerű európai vándorkiállítása, a Taste MOMEnts Helsinki, Berlin és London után az őszi Design Héten látható volt Budapesten, a hallgatók pedig, akik boldogulását a MOME egyfajta inkubátorházként diplomázás után is figyelemmel kíséri, egy sor presztízsértékű trófeát gyűjtöttek be.

Sebességváltás a járműtervezésben

Kopek Gábor fotó- és médiaművész, az egyetem 2006-ban kinevezett rektora felismerte, hogy a kreatív tehetség egy designnagyhatalom mellett teljesedhet ki igazán. A járműtervezés ráadásul mindenütt a húzóágazatok közé tartozik: a design részleteitől a vásárláson át a használatig minden adat közérdeklődésre tart számot. A formatervezés speciális szakterületeként korábban is, jóval kisebb súllyal volt jelen a képzésben, de a Mercedes-Benzcel folyó közös munka időtartamával, átfogó tematikájával és a komoly szakmai know-how-val példátlan minőséget teremtett Zugligetben.

A folytonosságra és az innovációra építő projektek kivitelezése során a hallgatók első kézből kapják a járműipari design elméleti és gyakorlati sajátosságaival kapcsolatos információkat. Az együttműködés egyik legjelentősebb eleme kétségkívül a Mercedes-Benz szakemberei és a diákok közötti személyes kapcsolat, amely friss energiát, nemzetközi tapasztalatot és progresszív hozzáállást hoz a közös munkába. Kiemelkedően fontosak voltak Peter Pfeiffer volt igazgatóhelyettes és vezető tervező előadásai a Daimler AG designfilozófiájáról. Utóda, az új generációt képviselő Gorden Wagener még intenzívebbé szeretné tenni az együttműködést a MOME-val, és a kölcsönös elkötelezettség gesztusaként újabb hét évre szóló megbízólevelet kapott Kopek Gábortól. Az egyetemen létrejöttek a feltételek a hosszú távú elképzelés megvalósításához: a MOME 2010 őszétől mesterszintű képzés keretében elindítja a járműtervezési szakirányt, amely idővel önálló szakká nőhet ki magát.  

A legmagasabb fordulatszámon

A 50 év alatt 10 millió példányban értékesített Mercedes-Benz autó világszerte a biztonság, a kényelem, az erő, a luxus és nem utolsósorban a karakter szinonimája. Egy modell komplett fejlesztése két-két és fél évig tart, és a csapattagok együtt küzdenek az új megoldásért. A cég a design mellett rendkívüli építészeti értéket hozott létre spirális kiállítóterű stuttgarti múzeumával, amely úttörő koncepcióval mutatja be a presztízsmárka történetét. A 2007 legjobbjának választott épületet a holland UNStudio tervezte olyan építészműhelyek együttműködésével, mint a Chris Bosse és Tobias Wallisser vezette LAVA.  

Németországban a járműtervezési munka a sindelfingeni designstúdióban folyik; a cég több MOME-hallgatónak adott lehetőséget féléves gyakorlati munkára és diplomamunkájának elkészítésére. A végzett formatervezők közül Németh Gábor Tamás itt kezdhette meg karrierjét, míg Stunya János hároméves ösztöndíjat kapott doktori disszertációjának elkészítésére. Az együttműködés jelentős szerepet játszott a hallgatók hazai és külföldi megmérettetéseken elért sikereiben. A közös projekt a járműkategóriák széles skáláját ölelte fel: a diákoknak a G-osztály műszerfalát, haszonjárművet, biztonsági buszt, speciális amerikai pickup autót, második generációs résmodellt, a Michelin pályázatára szabadidős trendjárművet, a jövő áruszállítóját, S-osztályú és olcsó családi autót, valamint az egyik kedvencnek bizonyult kétéltű járművet kellett tervezniük.

Sikerek a versenypályán

A megszületett koncepciótervekből több is elnyerte a Magyar Formatervezési Díjat. Vető Péter 2005-ben távolsági buszával és kommunális haszongépjárművével, Sass Tivadar Viktor ugyanebben az évben turistabuszával és kisteherautójával, 2008-ban természetbarát kétéltű járművével érdemelte ki az elismerést, de kamionterveivel és utcai tuningautójával nemzetközi pályázatokon is nyert. Stunya János 2003-ban haszongépjárművéért kapta meg a Magyar Szabadalmi Hivatal különdíját. Hartai Tamás, Németh Gábor Tamás és az óratervéért Magyar Formatervezési Díjban részesült Wittinger Csaba egyéb eredményeik mellett az Audi és a Mitsubishi járműtervezési pályázatain lettek első helyezettek, illetve finalisták. A német gépjárműgyártók szövetsége által 2025 közúti szállítójárműveire kiírt pályázaton a három díjból kettőt Szász Zoltán és Hartai Tamás hozott haza. 

A csúcsdesignt képviselő projektmunkákat 2003-ban az Iparművészeti Múzeum állította ki A design varázsa című tárlaton. Tavaly áprilisban a Daimler vállalat és a Wallpaper* szaklap hat nemzetközileg jegyzett designiskolát, köztük Közép-Kelet-Európából egyedüliként a MOME-t kérte fel arra, hogy készítsék el saját, Mercedes-Benz GLK ihlette installációjukat. A magyar hallgatók Dreams nevű koncepciójukkal pályáztak, amelyet a többi pályaművel együtt a stuttgarti első forduló után ősszel Milánóban is bemutattak. A nemzetközi eredmények nyomán a formatervezési tanszék partnere lett másokkal együtt a Nissan, és a diákok egy neves magyar autóversenyző csapattól is kaptak megbízást.

Referencia az élvonalhoz

A Mercedes-Benz tervezőrészlege az új tehetségek felkutatásával, a hivatásba való bevezetésével és globális versenyképességet biztosító kiképzésével hagyományosan sokat fektet be az utánpótlásba. A közös munka közvetíti a fiatal generáció gondolkodásmódját és ízlését is. A 400 főt alkalmazó Sindelfingenen kívül Comóban, a kaliforniai Irvine-ben és Jokohamában működnek designközpontok további 100 munkatárssal, és hamarosan megnyílik a pekingi is. Az autógyártó ma 10-20 felsőoktatási intézménnyel áll kapcsolatban a világ minden szegletéből, Budapesten kívül többek közt Szófiában, Los Angelesben, Szingapúrban, Kínában. Kölcsönös ötletelésről és inspirációról van szó, amelynek alapját az átadott know-how és technológia jelenti, de legalább ennyire ösztönözően hat rá a multikulturális légkör.  

Ha nem is kaphat mindenki állásajánlatot, az egyetemről rögtön a szakma sűrűjébe kerülő diákok hatalmas előnyre tesznek szert. A tervezőcsapatban 20 különböző nemzetiségű fiatal designer van; az általános gépkocsitervezés minden aspektusát bemutató és aktív részvételen alapuló műhelymunka színvonaláról sokat elárul, hogy Hartai Tamás a Volkswagennél, Stunya János a Pininfarinánál helyezkedett el, Wittinger Csabát pedig a Renault foglalkoztatja tervezőként. Ami a jövő autóit illeti, a Mercedes vezető designerei szerint a fejlődés középpontjában a környezetbarát működés, a mobilitás és mindenekfölött az egyéniség áll. A járműiparban a többi ágazathoz hasonlóan individualizációs folyamat megy végbe, amely az egyedi vonásokkal kifejezett identitás szerepét helyezi előtérbe.

Rendszerváltás a designhoz való viszonyban

„Nem elég, ha csak mi gondoljuk a teljesítményünkről, hogy kiváló: ezt a világnak is vissza kell igazolnia” – erősítette meg Stefan Lengyel az itthon még mindig nem igazán elfogadott tényt. Kopek Gábor szerint sem tekinthető természetesnek a jó léte, mert a tervezés-kutatás-alkotás egysége következetes magatartásformán alapul. Emberek szellemi szabadságán, amely magas fokú önismeretet, folyamatos kérdésfeltevést és nyitottsággal párosuló felelősségtudatot feltételez.  

A hazai designhoz való viszonyulásban elmaradt a rendszerváltás, márpedig a formatervezés társadalmi jelenség, amely hitelesen tükrözi az adott ország kulturális-gazdasági állapotát. Itthon egyelőre szomorú a kép: a nagyközönség számára gyakorlatilag értelmezhetetlen a design fogalma, ezért még rengeteg a tennivaló a szemlélet dinamizálása és a konvenciók megtörése terén. A rektor emiatt legalább olyan fontosnak tartja a szélesebb körben ható változtatást, mint a szűkebb szakmai-szellemi eredményeket. A nemzetközi összehasonlításban változatlanul szürkének tűnő világunkból csak akkor lehet sikeresen kitörni, ha a hazai formatervezés eredményei mindennapjaink részévé válnak; olyan közismert és magától értetődő jelenséggé, mint maga a Mercedes-Benz.  

Az egyre szaporodó sikerek láttán viszont joggal bízhatunk abban, hogy a hazai design egy szebb korszak küszöbén áll. Már nem utópia, hogy egyszer, talán nem is túl sokára, egy magyar tervezésű Mercedes gördülhet le a futószalagról – a KIA első európai modelljét például az Ausztriában végzett és az Audinál gyakorlatot szerzett Kovács Miklós tervezte. Lehet, hogy pont a Kecskeméten építendő gyárban, valamely elemében éppen az a modell valósul majd meg, amely két éven belül eredeti méretű prototípusként megszületik a MOME-n. Akár gyártásba kerül, akár nem, újabb és kézzelfogható bizonyítéka lesz annak, hogy ha a közgondolkodásban az áttörés várat is magára, a formatervezésben már elértük a világszínvonalat.

design, rénes judit, formatervezés, autótervezés, mome, pályázat, magyar formatervezési díj, magyar design, stefan lengyel, moholy-nagy művészeti egyetem, mercedes-benz, daimler ag, kopek gábor, járműtervezés, hartai tamás, németh gábor tamás, stunya jános, wittinger csaba, sass tivadar viktor, vető péter, gorden wagener, peter pfeiffer, harald leschke, gerhard honer, sindelfingen, szász zoltán Icon_print

A Mercedes-Benz designközpontjának egyik irodája

Válogatás a Mercedes-MOME együttműködés során készült hallgatói járműtervekből

Mercedes-MOME: Wittinger Csaba műszerfalterve

Mercedes-MOME: Németh Gábor műszerfalterve

Mercedes-MOME: Hartai Tamás haszonjárműterve

Mercedes-MOME: Nagy Richárd haszonjárműterve

Mercedes-MOME: Németh Gábor haszonjárműterve

Mercedes-MOME: Vető Péter haszonjárműterve

Mercedes-MOME: Stunya János biztonságibusz-terve

Mercedes-MOME: Sass Viktor biztonságibusz-terve

Mercedes-MOME: Vető Péter biztonságibusz-terve

Mercedes-MOME: Németh Gábor Tape nevű pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Mercedes-MOME: Olajos László pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Mercedes-MOME: Wittinger Csaba pickup (amerikai haszonjármű) modellje

Mercedes-MOME: Bíró Tibor crossover modellje

Mercedes-MOME: Szabó Levente crossover modellje

Mercedes-MOME: Hartai Tamás trendjármű-designkoncepciója a 2006-os Michelin Design Challenge-re

Mercedes-MOME: Sass Viktor trendjármű-designkoncepciója a 2006-os Michelin Design Challenge-re

Válogatás a Mercedes-MOME együttműködés során készült hallgatói járműtervekből

Mercedes-MOME: Bíró Tibornak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Mercedes-MOME: Szabó Leventének a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Mercedes-MOME: Malakuczi Viktornak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Mercedes-MOME: Szász Zoltánnak a VDA Design Award - A jövő közúti szállítójárműve pályázatra készült terve

Mercedes-MOME: Bíró Tibor innovatív kétéltű járműre készített terve

Mercedes-MOME: Hajnal Szilárd innovatív kétéltű járműre készített terve

Mercedes-MOME: Hartai Tamás innovatív kétéltű járműre készített terve

Mercedes-MOME: Siklósi innovatív kétéltű járműre készített terve

Mercedes-MOME: Szász Zoltán innovatív kétéltű járműre készített terve

Mercedes-MOME: Balla Zoltán S-osztályú Mercedes Benz-terve

Mercedes-MOME: Hajnal Szilárd S-osztályú Mercedes Benz-terve

Mercedes-MOME: Iglói Péter S-osztályú Mercedes Benz-terve

Mercedes-MOME: Tóth Máté terve az olcsó családi autóra

Mercedes-MOME: Németh Gábor diplomamunkája - luxusautó terve

Mercedes-MOME: Sass Viktor diplomamunkája - kétéltű jármű terve

Mercedes-MOME: Szász Zoltán diplomamunkája - járműterv

Mercedes-MOME: Vető Péter diplomamunkája - járműterv

Gerhard Honer, a Daimler AG Haszongépjármű Formatervezési Osztályának vezetője, Stefan Lengyel emeritus professzor, a MOME Formatervezési Tanszékének volt vezetője, Kopek Gábor, a MOME rektora és Gorden Wagener, a Daimler AG designigazgatója

Mercedes-MOME: Hartai Tamás haszonjárműterve

Mercedes-MOME: A MOME Mercedes-Benz GLK ihlette Dreams installációja 2008 őszén

Sass Tivadar Viktor Magyar Formatervezési Díjjal is kitüntetett kétéltű járműve

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317