Logomain

Óriásplakát – áldás vagy átok?

By Kovács Dániel 2009. február 4. 11:47

szerk at hg dot hu

Cikkep_jezussal20130601-27858-1d39uro.gallery

óriásplakát cikkép

Galeria20130601-27858-1s0o2la.gallery

óriásplakát galéria

1908_plakat_m20130601-27858-12igdxm.gallery

A műfaj több mint évszázados: a képen óriásplakátok 1908-ban Salt Lake City-ben.

Omotesando_m20130601-27858-13cl5nk.gallery

A tokiói Omotesando napjainkban. Az óriásplakát nem csak a túlzásba vitt mennyiséggel rombolhatja a városképet...

Csuf_m20130601-27858-1yosrml.gallery

...de lepusztult, üres állapotában sem túl mutatós.

Isten_m20130601-27858-1ndkeoh.gallery

Az óriásplakát műfaja ugyanakkor különleges üzenetek közvetítésére is lehetőséget ad, itt épp Tennessee államban...

56_m20130601-27858-1hv0q5a.gallery

...és akár kulturális célokra is hasznos, mint itt, a New York-i Magyar Intézet 1956-os emlékplakátjai esetében.

Ellenalhatatlan_m20130601-27858-ksw4hc.gallery

Az óriásplakát műfaja folyamatos innovációra serkenti a tervezőket, legyen szó hagyományos formátumról...

Nike_m20130601-27858-1hwfjwj.gallery

...vagy több formabontásról, mint a Nike láthatatlan óriásplakátja esetében.

Digitalis_m20130601-27858-6dzuum.gallery

A műfaj legújabb fejleménye az egyre több teret hódító digitális óriásplakát, itt a kanadai Edmontonban.

Digitalis_hibaval_m20130601-27858-19hq8jm.gallery

A digitális plakátok meghibásodásai ráadásul derültségre adhatnak okot a városlakók körében.

Meghatározzák utcáinkat, tereinket, még a vidéki tájat is az autóutak mentén, mégis: alig tudunk róluk valamit. Az óriásplakát évszázados történelme ellenére leginkább vitatott hirdetési formák közé tartozik. Sokan vizuális környezetszennyezést látnak az úton-útfélen elhelyezett táblákban, mások a tervezőgrafika legnagyobb kihívásai között tartják számon. Az igazsága mindkét félnek megvan, bár ritka a hajlandóság ennek elismerésére.

Nemrég Pasaréten fogtak össze a helyiek néhány, a műemléki környezetbe újonnan kihelyezett óriásplakát eltávolítása érdekében. Sikerrel: pár nap alatt elérték három tábla leszerelését, és tovább harcolnak. Polgárok és szakemberek körében egységesnek tűnik az az álláspont, hogy műemléki környezetben vagy védett tájban nem lenne szabad óriásplakátot elhelyezni. Arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy máshol szabad lenne-e? Ahhoz, hogy a kérdésre megalapozott választ tudjunk adni, érdemes elmélyedni a műfaj történetében.

Az óriásplakát műfaja természetesen az Egyesült Államokból származik, az első ezzel kapcsolatos hirdetés pedig 1867-ből való. Mindössze öt évvel később már társaság alakult a hirdetési forma népszerűsítésére, amelynek karrierje innentől kezdve megállíthatatlanul ível felfelé. A stílusában kevésbé, de elterjedtségében eleinte visszafogott hirdetési eszköz agresszivitását az autók megjelenése fokozta a mai szintre: az Államokban a személygépkocsi tömegessé válásával az óriásplakátok bevették a forgalmas főutak környékét, megállíthatatlanul burjánozva egészen 1965-ig.

Ebben az évben szignálta Lyndon B. Johnson elnök a Highway Beautification Act nevű törvényt, amely nemcsak a főutak mentén elhelyezendő hirdetőtáblák szigorú kontrollját írt elő, de táblatemetők létesítését is. A rendelkezést sok kritika érte, az ugyanis a létező táblák eltávolítására nem teremt lehetőséget. Az óriásplakátok második fénykora 1971-ben jött el, amikor egy újabb törvény betiltotte a televíziós és rádiós cigarettareklámokat az Egyesült Államokban. Az addig e célra szánt pénzek java az óriásplakátok területére vándorolt át, és az így is maradt egészen 1997-ig, amikor innen is kitiltották a dohányipart.

A szocialista Magyarországon nem volt engedélyezett a hirdetés e műfaja, helyette a városokban a neonreklám dominált. A rendszerváltás után gombamódra szaporodó óriásplakátokkal szemben a drágább és statikus neon nem bírta a konkurenciaharcot: mára szinte teljesen eltűnt. A hirdetések kihelyezésének rendezése a kerületi hatóságok és az önkormányzatok hatáskörébe tartozik; van, ahol minden, fél négyzetméternél nagyobb táblát engedélyeztetni kell, függetlenül a helyszíntől, de akad olyan város is, ahol magánterületre szabadon helyezhető ki hirdetés. 2008 végén 44 ezerre tették a legálisan plakátfelületek számát Magyarországon. A fővárosi szabályozás 2002-ben, a választások után lépett életbe, de gyorsan jelentőségét vesztette, miután a belvárosi utcákban az óriásplakátok helyét átvették a felújítási ponyvák hirdetései. Az egyedi szabályozás folytán azonban a külső kerületekben vagy épp a metróállomások falain ma is meghatározzák a látványt.

Külföldön több helyütt civil összefogás jött létre, az óriásplakátok tobzódását megregulázandó. Nagy-Britanniában a Campaign to Protect Rural England nevű szervezet 1926 óta küzd a szabályozásért; egy 1948-ban bevezetett törvénnyel elérték, hogy a brit vidék nagyobbrészt megmeneküljön az óriásplakátoktól. A szabálytalanságot akár 2500 fontig terjedő bírsággal sújthatják. Négy amerikai állam: Vermont, Alaska, Hawaii és Maine ugyancsak a természeti tájra hivatkozva tiltja az ilyen típusú reklámot. Párizsban szintén már a húszas években kontrollálni próbálták a szabálytalanul elhelyezett hirdetéseket, de határozott lépést 1999 hozott, amikor betiltották a nyolc négyzetméternél nagyobb táblákat, így két év alatt 12 ezer óriásplakát tűnt el a városból. A helyzet a reklámügynökségek lobbizásának köszönhetően mára újra a régi. Az elmúlt években ráadásul új technikák gyarapították az arzenált: Amerikában megjelentek a digitális óriásplakátok, 2007-ben pedig a környezettudatosság jegyében megkezdték a papíralapú hirdetések egybeszabott műanyag lapokra cserélését.

Ha el is ítéljük az óriásplakát műfaját, hasznossága sok szempontból tagadhatatlan. Egyrészt elsőrangú médiuma a kormányzati és állami szervek kommunikációjának, valamint a közhasznú hirdetéseknek – erre jó példa a New York-i Magyar Intézet által az 1956-os forradalom és szabadságharc ötvenedik évfordulóján a Time Square-re kihelyezett két hatalmas, Erich Lessing és Kis Jenő korabeli fotóit felhasználó plakát, amelyekhez Michael R. Bloomberg polgármester is elismerését fejezte ki. Az óriásplakát, mint grafikai műfaj, komoly kihívást jelent a szakma művelői számára is. Ezt példázza a Budapesten évről-évre megrendezett ARC óriásplakát-kiállítás, amely a profik mellett laikusok tucatjait mozgatja meg, és legjobb műveiket a nagyközönség elé tárva nem egy esetben megszégyeníti a hivatásos reklámügynökségeket is. A magyar Gótzy András leleménye, a háromdimenziós óriásplakát pedig nemzetközi sikereket ért el: mára öt kontinensen védi szabadalom.

Szigorúbb szabályozásra és átlátható engedélyezési eljárásra, mint a pasaréti példa is mutatja, kétségtelenül szükség lenne. E tekintetnben talán az angliai példa szolgálhat a magyarok okulására. Az óriásplakát műfajilag azonban nem eredendően elvetélt, sőt: bizonyos esetekben akár javára is szolgálhat a városképnek.

design, grafika, plakát, formatervezés, marketing, városkép, tervezőgrafika, michael r. bloomberg, gótzy andrás, óriásplakát Icon_print

óriásplakát cikkép

óriásplakát galéria

A műfaj több mint évszázados: a képen óriásplakátok 1908-ban Salt Lake City-ben.

A tokiói Omotesando napjainkban. Az óriásplakát nem csak a túlzásba vitt mennyiséggel rombolhatja a városképet...

...de lepusztult, üres állapotában sem túl mutatós.

Az óriásplakát műfaja ugyanakkor különleges üzenetek közvetítésére is lehetőséget ad, itt épp Tennessee államban...

...és akár kulturális célokra is hasznos, mint itt, a New York-i Magyar Intézet 1956-os emlékplakátjai esetében.

Az óriásplakát műfaja folyamatos innovációra serkenti a tervezőket, legyen szó hagyományos formátumról...

...vagy több formabontásról, mint a Nike láthatatlan óriásplakátja esetében.

A műfaj legújabb fejleménye az egyre több teret hódító digitális óriásplakát, itt a kanadai Edmontonban.

A digitális plakátok meghibásodásai ráadásul derültségre adhatnak okot a városlakók körében.

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317