Logomain

Időutazás dadaista karórával

By Kovács Dániel 2009. február 3. 14:52

szerk at hg dot hu

Feltűnő, tulajdonképpen egyre erősödő trend, hogy a design világának napi hírfolyamában egyre több rendhagyó karakterű karóráról kapunk hírt. Lendületben az óratervezés. <br/>

Feltűnő, tulajdonképpen egyre erősödő trend, hogy a design világának napi hírfolyamában egyre több rendhagyó karakterű karóráról kapunk hírt. Lendületben az óratervezés.

Fortis120130601-27858-okdo0h.gallery

Ami hagyományos értelemben a férfiak státusz szimbólumának, a jól szabott öltöny választékos és igényes, olykor csillagászati árú, kiegészítőjének tűnt, az mára sokkal több szólamban képes megszólalni. Fokozatosan az üzleti élet, a befutott üzletember karaktere mellett, az autóversenyző, a búvár, a vadászrepülő pilóta, sőt űrhajós szerepmodellek szimbolikus megjelenítője is a karóra lett, és a formatervezők előtti feladatként immár az újabb karakterek, profilok, személyiségek, témák megjelenítése áll.

A divathullámként megjelenő, majd eltűnő ázsiai chrono-kütyük gyártói mellett, a hagyományos, nagy múlttal rendelkező svájci óragyárak is egyre több designert foglalkoztatnak annak érdekében, hogy ezt a sokszólamúságot megjelenítsék termékpalettájukon. Természetesen nem arról van szó, hogy az ékszer finomságú kidolgozottsággal, felfoghatatlanul bonyolult szerkezettel rendelkező, ötven - száz év termékmítoszát feladnák, hogy helyébe valamiféle szezonról-szezonra, évről – évre változó formát preferáljanak, hanem arról, hogy a magas minőségű karórák formavilágát megnyissák a hagyományos macsó szereptől eltérő érzékenység előtt is.

Az utóbbi idők legszebb példáját erre az új érzékenységre Rolf Sachs tervező megoldása szolgáltatta, aki a repülős chronográfjairól híres, 1912-ben alapított svájci Fortisnak tervezte meg „IQ Watch” fantázianevű időmérőjét. Az óra számlapja egyaránt utal arra a gyermekkorra, amikor az ember, belépvén a férfikorba, megkapja első komolyabb karóráját, illetve arra a tudásra ami minden mérnöki alkotás mögött megtalálható. A számlap ugyanis egy iskolai táblát idéz, amin a számjegyek egy-egy matematikai alap műveletből fejthetőek meg.

A krétaírást imitáló feliratok, a némiképp maszatolt alapszín különös érzékenységre utal. Proustot, az Eltűnt idők nyomában című regényt juttatja eszünkbe, ráadásul Sachs maga is egy korábbi, szürreális munkájához, a híres londoni Selfridges áruház egyik általa tervezett kirakatához vezeti vissza. A kirakat, ami egyébként a Victoria and Albert Múzeum DADA kiállításán is szerepelt, hasonló időutazásra hívott. A mindössze 999 darab példányban elkészített IQ óra tehát a legmagasabb szerkezeti igényesség és kialakítás mellett, a számok és emlékek titkos világába is bevezet.

design, formatervezés, óra, rolf sachs, fortis, iq watch Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317