Logomain

Innováció: a jövő kulcsa

By Kovács Dániel 2009. január 14. 15:53

szerk at hg dot hu

2009 az innováció és a kreativitás hivatalos éve az Európai Unióban. A nemzeti szervezetekkel és nagyköveteknek felkért neves feltalálókkal és tudósokkal megtámogatott, az unió 27 országán átívelő program nagy jelentőséggel bír. Ha az EU-nak sikerült határozott lépéseket tennie afelé, hogy globális think-tank szerepet töltsön be, az nemcsak a jelenlegi gazdasági válságból vezetheti ki, de meghatározhatja az öreg kontinens jövőjét is.

Rubik20130601-27858-1is2grj.gallery

A Rubik-kocka világszerte az innováció jelképe – és idén kétszeresen is az, hiszen feltalálója, Rubik Ernő egyike annak a huszonhárom neves szakembernek, akit az Európai Unió az innováció és a kreativitás idei évének nagykövetének kért fel. A presztízslistában olyan neveket találni, mint az idei cseh EU-elnökség reklámfilmjében is szereplő Antonín Holý rákkutató, a barcelonai olimpiai játékok kabalafiguráját tervező Javier Mariscal spanyol designer, Jean-Philippe Courtois, a Microsoft International francia elnöke, Erik Spiekermann német tipográfus, vagy a világhírű holland építész és urbanista, Rem Koolhaas.

Magyarország két nagykövettel is képviselteti magát az évben. A lista másik magyar tagja, az üvegbeton fiatal feltalálója és a gyártására létrehozott Litracon vezetője, Losonczi Áron lapunknak elmondta: a nagykövetek első fontos feladata az volt, hogy összegezzék az elvárásokat az idei programévvel kapcsolatban. Az első pillantásra közhelyesnek tűnő frázisok, mint az oktatás és a kutatás-fejlesztés viszonyának javítása, a fenntartható fejlődés innovatív útjainak keresése vagy az állami-üzleti-egyetemi szférák együttműködésének erősítése, valójában a legnagyobb problémákat takarják, amelyekkel az EU küszködik. Losonczi szerint, aki találmányával maga is évek óta járja a bürokrácia útvesztőit, sőt, már plagizátorokkal is meg kellett harcolnia, apró lépésekkel közelebb kerülhetünk a sikerhez.

„Kulturális sokféleség, mint a kreativitás és az innováció forrása” – ez a célkitűzés az állandó érdekellentétektől széttagolt, gyökeresen eltérő gazdasági és társadalmi fejlettségű régiókból álló, a globális gazdasági válságtól sújtott Európai Unióban nem üres szólam csupán. „Nem tudjuk, mennyi ideig tart majd a krízis és milyen súlyos lesz a hatása. De azokkal az élen fog végetérni, akik a kreativitásba és az innovációba invesztáltak” – hangoztatta Ján Figel, az EU oktatási, kulturális és ifjúsági ügyekkel foglalkozó biztosa a január 7-én Prágában tartott beharangozó konferencián.

Éppen ezen, a válságból kivezető európai utak kidolgozásán fáradozik például a máltai Edward de Bono, a The World Centre of New Thinking létrehozója. Az orvos végzettségű de Bono, akit a nagykövetek egyikének kértek fel, különféle pénznemek bevezetésére tett javaslatot, amely hatásosan élénkíthetné a gazdaságot. A meglévő pénznemnél alacsonyabb átváltási értékű „költő” pénznemet az azt beváltó kiskereskedők forgatnák vissza, ám de Bono szerint szükség lenne egy „megtakarítási” és egy „vagyon” pénznemre is.

A krízisből való kilábalás mellett az oktatás kap kiemelten fontos szerepet idén. A tanároknak egyre inkább arra kell törekedniük, hogy diákjaikat ne csak a hagyományos ismeretanyaggal, hanem olyan kompetenciákkal is felruházzák, mint a nyitottság vagy a kezdeményezőkészség. Az oktatásügy és kultúra terén az EU a tagállamok közötti együttműködés erősítésével szeretné elősegíteni a változást. Ez remélhetőleg a vállalkozáspolitikában is érezteti majd hatását, amely itthon is a legproblémásabb területek közé tartozik.

Erre építve májusban első alkalommal rendezik meg a kisvállalkozások hetét Európa-szerte, hivatalos nevén a 1st European SME Week-et. Hazánkban számos esemény kapcsolódik az eseményhez: áprilisban például az energiatakarékos és környezetbarát építőanyagok és üvegszerkezetek témájában rendeznek konferenciát és workshopot, míg májusban az élethosszig tartó tanulás témája köré szervezett konferencia ígérkezik érdekesnek, emellett olasz és bajorországi üzleti kapcsolatok építésére nyílik mód, bemutatkoznak a hazai inkubátorházak, a kis- és középvállalkozások számára kínálkozó pályázati lehetőségek, sőt, az EU sikeres női vállalkozásai is. A programok szinte minden nagyobb hazai várost érintik, Kecskeméttől Salgótarjánig.

A programév magyarországi lebonyolítója a Tempus Közalapítvány, amely február 12-ig várja partnerek jelentezését az eseményekhez. Az OKM által megbízott szervezet többek között a Formatervezési Tanácsot is megkereste együttműködési szándékával. Mint Várhelyi Judit, a Tanács elnöke és az ipari formatervezőket tömörítő világszervezet, az ICSID elnökségi tagja lapunknak elárulta: a közösen szervezendő programok között nagy dobásnak ígérkezik az ICSID Budapesten rendezendő vezetőségi ülése, amelyre a remények szerint májusban kerülhet sor.

A tavaly létrehozott Európai Innovációs és Technológiai Intézet, amelynek az uniós döntés értelmében Budapest ad otthont, az idei év rendezvénysorozataiban nem jut feladathoz; aktívan közreműködik viszont majd az Európai Szabadalmi Hivatal, amely január elsejével, Macedónia belépésével 35 tagúra bővült. Az évben kiemelt szerepet kap néhány az EU már régebben futó programja is, mint a Europe INNOVA vagy az Intelligent Energy Europe. Bár túl sok konkrétumot egyelőre nem fogalmaztak meg, az évben a szokásosnál is több pályázat és támogatási lehetőség várható; a hivatalos honlapra elsőként épp a szigetbecsei André Kertész Fotográfiai Múzeum felhívása került fel, ahova a kreativitással kapcsolatos fényképeket várnak.

Hogy kilépjenek az általánosságok bűvköréből, az év során hat nyilvános vitára kerül majd sor Brüsszelben. Témájuk a kulturális sokszínűség, a közszektor, az oktatás, az információs társadalom, a fenntartható fejlődés, illetve a kreatív művészetek és iparágak lesznek. Reméljük, a nem kívánt átfedések elkerülhetőek maradnak e viták és a program tavaly decemberi sajtóbemutatkozása között – az utóbbin ugyanis a bécsi Zöldségzenekart látták vendégül.

rem koolhaas, losonczi áron, litracon, európai unió, rubik ernő, kreativitás, innováció Icon_print

A Rubik-kocka világszerte az innovativitás jelképe

Losonczi Áron üvegbetonja a legfrissebb hazai világsikerek egyike

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317