Logomain

Divatoszkárt a fa alá!

By Zanin Éva 2008. december 8. 13:52

szerk at hg dot hu

Magazin20130601-27858-11esbbi.gallery

Luella Bartley magazin

Cikkep_luella20130601-27858-lwm1ew.gallery

Luella Bartley és kreációi cikkép

Cikkep_johnson20130601-27858-1gpsm4r.gallery

Luella Bartley cikkép 2

1_m20130601-27858-172pc8k.gallery

Luella Bartley, 2008 brit divattervezője

2_m20130601-27858-1qut6ho.gallery

Luella Bartley kreációi

3_m20130601-27858-95em46.gallery

Luella Bartley kreációi

4_m20130601-27858-1vh1czx.gallery

Luella Bartley kreációi

5_m20130601-27858-1q8b8a3.gallery

Luella Bartley kreációi

6_m20130601-27858-g3njbl.gallery

Luella Bartley kreációi

Galeria20130601-27858-pse2kb.gallery

Luella Bartley kreációi galéria

Pipacsminta vagy skótkocka? Ha ez az égető kérdés nem is dől el, az év egyik utolsó globális divateseményén, a november 25-én celebrált British Fashion Awards-on sok újdonságra fény derül. Például arra, hogy kit illik jövőre hordani, és hogy, a díjazottakra tekintettel, a kalap továbbra is a csúcsmódi része marad. De ne vágjunk ennyire a dolgok elébe!

A jövőre fennállásának tizedik évét ünneplő British Fashion Awards a British Fashion Council által létrehozott Az Év Designere díjból nőtte ki magát. A 2008. évi díjátadó ceremónia immár szokásosan az év divattervezőjének kijelölése mellett még számos szakmai díjat oszt ki, így honorálva a szakma hozzájárulását a brit kultúra öregbítéséhez, és a vaskos pénzekben mérhető piaci potenciál növeléséhez. A divatvilág Oszkárjának számító vörösszőnyeges esemény általában hatalmas celebvonzó erővel rendelkezik, csillogó külsőségei és a valóban hatalmas felhajtás mellett, azonban korántsem üres médiaszenzáció.

A BFC által összeállított díjazási sor jól mutatja, hogy a szakmai elismerések kiosztásakor az Intézet különösen nagy hangsúlyt fektet a fiatal tehetségek díjazására. Az esemény történetében, szinte minden évben újabb és újabb díjakkal gazdagodik, ami egyrészt jelzi a pénzjutalommal is járó elismerésre szánható források évenkénti bővülését, másrészt azt a törekvést, hogy a BFC egy megfelelően árnyalt képet adva a szakma rétegzett szegmenseiről, lehetőség szerint minél komplexebb módon kívánja elismerni a kiválóságot. Így lehet, hogy az idei évben a főszponzor Swarowski jóvoltából két újabb díj került átadásra, ami kizárólag a feltörekvő tehetségeket ismerte el.

Louis Goldin a legjobb fiatal divattervezőnek, Nicholas Kirkwood pedig a legjobb fiatal kiegészítő tervezőnek járó díjat vehette át. Goldin az utóbbi évek egyik legfontosabb fiatal angol tervezőjévé érett, akinek a teljesítményét a tehetséggondozás szinte minden szakaszában elismerte már a szakma. Különleges jelentősséggel bír, hogy a fiatal tehetségeknek járó elismerést a kiegészítő tervezők között is egyenrangú elismerésként osztották ki. A kiegészítő tervezés növekvő piaci térnyerésével párhuzamosan ugyanis egyre lényegtelenebbé válik a látszólagos határvonal az öltözék- és a kiegészítő-tervezők között.

A tervezők mellett a divat reprezentációjáért dolgozó szakmunkásokat is elismerték, amennyiben az év modelljének megnevezése mellett (Jourdan Dunn) az év imázs teremtőjét is díjazták. A tavalyi évben alapították az Isabella Blow emlékdíjat, amelyet olyan imázs-építő szakembereknek osztanak ki, aki jelentős mértékben járultak hozzá a divatipar egészének felemelkedéséhez. A 2007-ben elhunyt stylist nevével fémjelzett díjat idén Tim Walker fotós vehette át.

A legjobb brit tervezők között a férfiruha tervezők (Matthew Barney – Burberry), kiegészítő tervezők (Rupert Sanderson) és a legjobb designer márka (Jimmy Cho) mellett az olyan szegmenseket is honorálták, amilyen például a legjobb, vörös szőnyegen megjelent tervező, vagy a Bespoke, azaz a mérte utáni úri szabóság legjelesebb képviselője. Ez utóbbi elismerést egy Saville Row szabó, Richard James nyerte el, míg a nemzetközi vörös szőnyeges események fényét emelő tervezők közül Matthew Williamsont emelte ki a zsűri. E kategória jelenléte egyébként nem is annyira furcsa, ha figyelembe vesszük, hogy az egész éves divatnaptár legjelentősebb időpontjai a különböző ünnepek és díjátadók, ahol a sztárok jólsikerült antréi sokszor egy életre meghatározzák az egyes tervezői kollekciók reputációjának sorsát.

A két legfontosabb elismerés azonban az évi divattervezőjének, illetve a kiemelkedő teljesítménynek járó díj. A 2008-as év divattervezőjének Luella Bartley-t nevezték ki, akinek legutóbbi kollekcióin látszik, hogy most van igazán ereje teljében. Egyike a legprogresszívebb fiatal tehetségeknek, akik az új angol divattervezés védjegyeiként összetéveszthetetlen stílustörvényekkel robbantják a szinte már nem is igen létező szabályokat. Szabad őrület, mégis valami eszementül pontos arányérzék jellemzi. Nagyon jól ismeri a harmóniákat, amiket a leginkább végletes diszharmóniákból képes felépíteni. Divatszakíróból és Vogue szerkesztőből lett divattervezőt, aki lazán és könnyedén simult bele a szakmába, mondhatni kikerülték a nehézségek. A stílusáról a kezdetekben úgy nyilatkozott, hogy olyan ruhákat akar tervezni, amelyekben elmehetsz egy estélyre, ott rettenetesen berúghatsz, és hasra eshetsz benne, mégis jól nézel ki. Nem is csoda, ha az olyan spicces bálkirálynők kedvelt egyenruhájává lettek a Luella márkanév szédült fodrai, amilyen mondjuk Lilly Allen vagy Kate Nash.

A Divattervezésben nyújtott kiemelkedő teljesítmény díját idén Stephen Jones nyerte. Az Alice Csodaországban őrült Kalaposa a 70-es években járt a Central Saint Martin’sba, és ekkoriban volt egyben a londoni klubszcéna egyik legfeltűnőbb jelensége, aki páratlan érzékkel egyensúlyozott a punk, a drag és a feltűnő klubjelmezek között, mindig megspékelve a látványt egy-egy tökéletes kalappal. A Covent Gardenben lévő boltját már 1980-ban megnyitotta, és gyakorlatilag mára ő az a kalaptervező, aki az angol király családtól Marilyn Manson-ig mindenkit feldíszít. Hitvallása szerint a kalap az öltözék darabjainak legfontosabb imázskifejező eszköze. Semmi sem beszél nyilvánvalóbban egy ember stílusáról, és személyes identitás képéről, mint a kalap, amivel megkoronázza külsejét. A bolygó jelenleg élő legfontosabb kalaptervezője szinte mindenkivel dolgozott a divattervezők közül a kezdőktől a félistenekig, de talán a legsűrűbben John Galliano Dior kollekciói kapcsán hallunk felőle. Az ő kimagasló teljesítményét honorálni olyan, mintha fejet hajtanánk az elmúlt 32 év legkiválóbb megjelenései és kifutó kollekciói előtt.

A szerző az Oktatási és Kulturális Minisztérium Kállai Ernő ösztöndíjasa

egyesült királyság, divat, nagy-britannia, 2008, luella bartley, louis goldin, nicholas kirkwood, stephen jones, brit divat, british fashion awards Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317