Logomain

Nippkultusz

By Martinkó József 2008. október 21. 13:54

szerk at hg dot hu

Cikkep20130601-27858-d91v85.gallery

nippkultusz cikkép

Magazin20130601-27858-ptsmsf.gallery

nippkultusz magazin

Barnaby_barford_m20130601-27858-u887mf.gallery

Barnaby Barford: Shit! Now I am Going to Be Really Late

Charles_krafft_m20130601-27858-1np5q12.gallery

Charles Krafft: Assasin's Kit

Jaime_hayon_showtime_m20130601-27858-1m9mepg.gallery

Jaime Hayon: Showtime

Jurgen_bey_m20130601-27858-1cfwtoy.gallery

Jurgen Bey: Pyramids of Makkum

Studio_jom20130601-27858-1dxutbt.gallery

Studio Job: Pyramids of Makkum

Maxim_velcovsky_m20130601-27858-1xy30nm.gallery

Maxim Velcovsky tányérjai...

Velcovsky_gyertyatarto_m20130601-27858-1q47j3q.gallery

...és gyertyatartói.

Stephen_johnson_m20130601-27858-8dpibw.gallery

Stephen Johnson: Now Isn't That Lovely no7

Hayom20130601-27858-1i70o9p.gallery

Jaime Hayon figurái

Galeriakep20130601-27858-8zjbtl.gallery

nippkultusz galéria

Évtizedeken keresztül furcsa értetlenséggel pisloghatott napjaink designjának egyik divatkellékére az, akinek nagyszüleinek, nagynénjének vitrinjében porcelánnippek voltak. Tőrőlmetszett giccsnek tűntek a negédes porcelánfigurák addig, amíg a modernitás évtizedeit be nem tetőzte a minimalizmus üressége, ami után a látás valamiféle gyorsan fogyasztható után vágyott. Korunk régi-új hőse a szalonnázó juhász.

Nosztalgia dolgában sohasem lehet eléggé résen az ember. Egyszervolt szép emlékek, elmúlt hangulatok, eltűnt idők nyomai leselkednek az óvatlan felnőttekre. Ráadásul ezek az emlékek gyakran öltenek testet, gyakran térnek vissza valamiféle tárgyiasult formában. Sőt, vannak olyan időszakok is, amikor a múltidőt hordozó tárgyak tömegével térnek vissza és újfent képesek meghatározó szerepet játszani a mindennapok vizuális környezetének alakulásában. Lassan megszületett az antik, a retro, a poszt, és újságpapírba csomagolva töltött csipkerózsikaálmukból ébredve a kortárs lakóterekben újra szerepet kapnak a rég elcsomagolt tárgyak.

Mostanában is éppen egy nosztalgikus természetű időszak formálódását láthatjuk éppen, aminek egyik leginkább látványos megnyilvánulási formája a porcelán figurák, porcelán dísztárgyak, az úgynevezett nippek divatjának újhulláma. Az első hallásra kissé perverznek ható dolog megértéséhez egy sokgyökerű jelenségegyüttest szükséges végiggondolnunk.

Napjainkban sok szó esik arról, hogy a posztmodern Memphis csoport nyolcvanas évek eleji modernitáskritikájához hasonlatos időszakot élünk éppen át, ami egyfajta válaszreakció a minimalizmus vizuálisan kiüresített, túlzottan intellektuális felfogású, geometrio-centrikus design időszakára. Nevezik ezt szuper-barokknak, neo-rokokó hullámnak, szélsőségesebb hazai megnyílvánulási formáit emlegethetjük akár strici-rokokóként is, de a kissé elutasító felhangú neo-vulgarizmus cimkével is illeti az elmúlt két- három év történéseit a designkritika. Mindenesetre azt vesszük észre, hogy a tiszta mértaniság után megfogalmazódni látszik egy gazdagabb, könnyebben dekódolható vizualitás utáni vágy. Hódít az új-eklektika, ahol a funkcionális, modern vonalvezetésű tárgyak és bútorok ellenpontjaként egykori vitrintárgyak, dísztárgyak, figuratív porcelán tárgyak jelennek meg.

A porcelán és üveg dísztárgyak már alapanyagukban is opponálják a sorozatgyártott, műanyagalapú tömeges kacatipar dominanciáját. Ugyan már nem a korában is megfizethetetlen, ékszerfinomságú, kézműves technikával megalkotott Fabergé-tojásokról van szó, amelyek az arisztokrácia múlt levegőjét csempészik ma is vissza a gazdagok otthonaiba, hanem a színes, egyedi, kreatív személyiséget reprezentáló eklektikus tárgyi világ létrehozásáról, amire oly nagyon vágynak napjaink huszon-, harminconévesei. Eklektikus, hihetetlenül pulzáló és változatos web2-es, blogolt, chatelt, anyagtalan, kizárólag jelenidejű virtuális világuk tárgyakra lefordított képe ez, az önreprezentáció médiuma.

Tegyük azonban hozzá: a porcelán nippek túlnyomó része nem más, mint tőrőlmetszett giccs. Azonban a giccsek ezen bugyra egy szuperfunkcionális, szuperrealista társadalomban az irracionalizmusra nyított kicsiny ablakként funkcionálnak. Gyakran magukban hordozzák a tárgyiasult iróniát, ami az egyetlen eszköz lehet az exceltábla-hétköznapjaink túléléséhez. Így történt ez a nemrégiben a jellegzetes kékmintás porcelánból mintázott kézigránát, vagy Charles Krafft porcelán Kalasnyikov gépkarabélyának esetében is, de hasonló a helyzet Barnaby Barford porcelán életképeinek esetében is, ahol klasszikus stílussal formált és festett nippek békebeli autósgázolásokat, egyebeket jelenítenek meg.

A napjainkban egyre többet kritizált Jaime Hayon a spanyol Lladró nevű cégnél állt elő Harlekin porcelánfigurákkal, míg rá régebben is jellemző volt, hogy graffiti szereplőket, japán rajzfilmfigurákat mintázott meg porcelánból. A túlhajtott luxus és az extcentritizmus transzformációjában élenjáró Studio Job és Marcel Wanders is gyakran állatfigurákban, vagy zsúfoltan egymásra halmozott porcelántárgyak szövedékében nyílvánul meg, míg a finom megoldásairól ismert Hella Jongerius is gyakran használja az iróniát állatfigurás, vagy rokokó-fejes porcelántárgyainál. Az egész alkotói hullám legszebb kritikáját azonban a Yarisal és Kublitz-páros passzív-agresszív Anger Release Machin nevű alkotása fogalmazta meg, ami nem más, mint egy gravitációs elven működő hétköznapi, utcai csokoládé-szendvics automata, amiben azonban porcelán nippek sorakoznak, vagyis amikor valaki pénzt dob be, a kívánt tárgy a tálcákról leesvén összetörve érkezik meg a kivevő ablakhoz.

A porcelán nippek reneszánszát hazai viszonyok között azonban más szempontból is elemezhetjük. Szüleink, nagyszüleink idejében a vidéki, falusi, kispolgári otthonok ezek révén a tárgyak révén jelenítettek meg valamiféle polgári, kispolgári esztétikumot a lakóterekben, míg a házgyári lakótelep lakásaiban a televíziókészülékekre helyezett kis csipketerítőkön landoló szobrocskák, vitrintárgy életképek a békebeli értékrend illuzióját voltak képesek kelteni. Hasonló funkciót töltött be az eredeti bidermeier bútorok beszuszakolása, vagy a koloniál stílus erőltetése is. A szalonnázó juhász, a szerelmes delfinek, a nyurga porcelánkutya, a jégtáncos szerelmespár és társainak legszebb kritikáját egyébként a cseh Maxim Velcovsky porcelán-gumicsizma vázája fogalmazta meg néhány éve. Tény: a hollóházi, Zsolnay gyárak hatvanas-hetvenes években készült dísztárgyak iránti kereslet nő.

A cikk nyomtatásban megjelent az ELLE Dekor magazin 2008/5-ös számában.

design, formatervezés, marcel wanders, martinkó józsef, studio job, charles krafft, maxim velcovsky, nipp, giccs, hella jongerius, jaime hayon Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317