Logomain

Pityke, csárdás, designtudat

By Martinkó József 2008. október 17. 16:36

szerk at hg dot hu

Cikkep20130601-27858-1amzt6r.gallery

Etnodesign cikkép

Magazin20130601-27858-17iitai.gallery

etnodesign magazin

Francesco_binfare_m20130601-27858-8f7cy0.gallery

Francesco Binfaré: Odalisca kanapé

Inekehans_m20130601-27858-198ddv2.gallery

Ineke Hans bútora

Studio1_m20130601-27858-ymf3dj.gallery

Aranyvödör a Studio Jobtól

Studio_csizma_m20130601-27858-1j51zp.gallery

A Studio Job csizmája

Galeria20130601-27858-80yy9n.gallery

etnodesign galéria

A design világában a nemzeti identitás, az etno gyakran csupán nyersanyag. <br/>

Könnyen végiggondolható, sőt talán tényként is kezelhető, hogy a leginkább globalizált kulturális univerzumok egyikévé éppen a design világa vált napjainkban. A használati tárgyak és vizuális információk áramlása a globális média terében, illetve a szabadpiac kereskedelmi csatornáin keresztül, soha nem látott hatékonysággal és gyorsasággal valósul meg, s bár él bennünk azaz illúzió, hogy globális csatornákon lokális, regionális, nemzeti, vagy etnikai kultúrákhoz kapcsolódó javak mozognak, a dolog távolról sem ilyen egyszerű. A design világában az etno, gyakorta csak nyersanyagként funkcionál.

Ráadásul az elmúlt évek tendenciái következtében tavaly fordult elő először a világtörténelemben, hogy a Földön többen laknak városokban, mint vidéken, kisebb településeken. Feltehető immár tehát a kérdés, hogy a formákról való tudás ilyetén koncentrációja nyomán, a “mindennel-összekötött-minden” korában, ki képes kimenni a pitvarba és kihozni közénk a népit, az etnót, olyan formában, hogy két székely varrottas, lámaszőr poncsó, mezőségi tilinkó és holland fapapucs között ne szólaljon meg zsebünkben a mobiltelefon, amin a tőzsde aznapi alakulásáról kapunk infókat?

Mivel a design fejlesztések fajlagosan drágák, ezért azok, akik nagy sorozatban gondolkodnak olyan termékeket fognak terveztetni, amelyek nem sértik más etnikai hátterű emberek érzelmi, vagy vallásos értékrendjét, tárgyhasználati hagyományát. Bármilyen díszes malacperselyt is akarnánk a muzulmán világban eladni, nem fog sikerülni. Ennek egyik következménye az is, hogy a fogyasztási termékek egyre jellegtelenebbek, egyfajta középszerbe süllyednek bele. Ez a világ hosszabb távra tervez, mint az évente kollekciót váltani képes divatipar, ami megteheti, hogy egyik-másik évben a kínai, skandináv néprajzi ihletettségű szériával álljon elő. A design világában a lokális értékek megjelenése vagy a szellemi hozzáadott érték területén, vagy fúziós módon, vagy a szociális szempontok alapján, esetleg groteszk, ironikus formában tettenérhetőek. 

Az elsőre példát szolgáltat a koreai cég által szlovák gyárban készülő Kia Cee'd példája is, aminek a formatervezője a magyar Kovács Miklós volt. A fúziós változatra az idei milánói bútorszalonon az olasz top bútoros EDRA kollekciójában bemutatott Odalisca fantázianevű, Francesco Binfaré tervezte fekvőbútor hoz példát, ami az egykori ottomán birodalom népi kárpitos kézműiparát ötvözi a nyugati elvárásoknak megfelelő formákkal. De ugyanerre a fúziós vonalra ad ott példát a tavalyi Electrolux Design Lab pályázat győztes mosógép-tervével Szabó Levente is, aki a koncepció alapján indiai mosódióval tölti fel a távolról sem teknőre, Gangesz-parti mángorlóra emlékeztető készülékét. A fúziós vonal erősítésében közrejátszik napjaink neo-eklektikus stíluseszménye is, amiben a lakberendezési tárgyak szélsőséges stílus keveredése érhető tetten.

Napjaink etnocentrikus designjában a sok olyan tárgyat találunk, ami ironikusan fordul a formahagyományhoz. Manapság se szeri, se száma például a régi, népi mintát, díszítést használó porcelán tárgyak, nippek groteszk transzformációjának és most itt nem is feltétlenül egy néhány évvel ezelőtti holland pályázatra gondolok, ahova holland népi tárgyakat kellett tervezni, s míg a kékfestő minta rendben is lett volna, de a tárgy maga egy porcelán műfallosz volt. Itt van ugyanakkor Charles Krafft designer munkássága, akinek népi nipp kalasnyikov gépkarabélya, tojásgránátja maga a tőrőlmetszett irónia és groteszk. Groteszk népi vonalat képvisel a Studio Job két tervezője akkor, amikor The Farm cimű installációjában aranyló vasvillát és egyéb népi készségeket szerepeltet. Maxim Velcovsky cseh designer porcelán “gumicsizma” vázája ugyanebben a trendben áll, de hasonló eredmények születtek a Fütyülős pálinka gyártója által egy jellegzetesen népi mintát áttervezni megcélzó hazai pályázaton is.

A szocioetno-design szempontjai akkor érvényesülnek, ha a tárgytervezés egyfajta jól lokalizálható terület problémáira koncentrál. Az afrikai kontinensen lakók életkörülményeit olyan használati tárgyakkal, víztisztítókkal, szivattyúkkal segítik a nyugati tervezők, amelyek a helyi szokások és formahagyomány alapján jönnek létre. Ebbe a típusba tartozik ugyanakkor a Campana-fivérek tárgyai is, akik a brazil városi szegénység reciklált tárgyaiból alkotnak újat. Favella nevű, parkettadarabokból összeszegelt trónszerű bútoruk szépen szemlélteti ezt.

Itt értünk el gondolatmenetünk záróakkordjához is, hiszen a nagyfokú városiasodás miatt korunk népművészete egyfajta urbánus folklór lesz, amiben a graffiti minták, vagy a városi használati tárgyak egyéni esztétikai átalakítása neteremti meg a design világ neo-etnóját.

A szöveg nyomtatásban megjelent a Motel magazin 2008/3 -as számában.

design, formatervezés, martinkó józsef, campana, szabó levente, studio job, etnodesign, szociodesign, kovács miklós, francesco binfaré, ineke hans, charles krafft, maxim velcovsky Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317