Logomain

Wanders, a design humanista hercege

By Rénes Judit 2008. október 12. 20:45

szerk at hg dot hu

Cikkbe_portre_x20130601-27858-1tn4s3v.gallery

Marcel Wanders, a világhírű tervező Budapesten, az 5. Design Hét díszvendégeként

Marcelwanders_magazin20130601-27858-13ttk0u.gallery

Marcel Wanders portréfotója - magazinkép

Mondrian_room_m20130601-27858-8bktqp.gallery

Marcel Wanders - a Mondrian Hotel Csipkerózsika-álma Miamiben

Mondrianhotel_stairway_m20130601-27858-1v30xuz.gallery

Marcel Wanders - a Mondrian Hotel Miamiben: plasztiklépcső a mennyországba

10084_fotogaleria_n20130601-27858-1x8qm0l.gallery

Marcel Wanders 2007-ben a Milánói Bútorszalonon mutatta be a személyre szóló Personal Editions kollekciót

14470_fotogaleria_n20130601-27858-1hfw3e8.gallery

Marcel Wanders: Knotted chair, vagyis a kötött szék1996-ból, amellyel nemzetközi hírnevet szerzett

Marcel_fourseasons_m20130601-27858-1ykr9zq.gallery

Marcel Wanders a budapesti Four Seasons Hotelban 2008 októberében

Gomborros_portre_m20130601-27858-1g2xk7k.gallery

Marcel Wanders gömborros portréja a honlapján - invenció és humor

Grapes_galeriakep20130601-27858-xz2wux.gallery

Marcel Wanders Happy Hour csillárja barátnője, Nanine Linning balerina közreműködésével

Mooiboutiquesofa_diary_m20130601-27858-15q3y1d.gallery

Marcel Wanders - a tetszés szerint öltöztethető Moooi Boutique Sofa, itt a Diary változatban

Blits_rotterdam_m20130601-27858-o8l6rg.gallery

Marcel Wanders tervezte a rotterdami Blits étterem színpadias és színpompás belső terét

8300_fotogaleria_n20130601-27858-113dqte.gallery

Marcel Wanders - a FLOS-nak gyártott elfújható lámpa, a B.L.O.

8301_fotogaleria_n20130601-27858-mkeqfv.gallery

Marcel Wanders - az eredetileg a Droog Design által bemutatott tojásváza, az Egg Vase

8303_fotogaleria_n20130601-27858-1rlj509.gallery

Marcel Wanders - a mozaikkal borított Antelope autó a Marcel csodái sorozatból

8304_fotogaleria_n20130601-27858-qnyw3q.gallery

Marcel Wanders - a Crochet Chair, vagyis a horgolt szék a személyre szóló Personal Editions sorozatból

8306_fotogaleria_n20130601-27858-3e5pr0.gallery

Marcel Wanders - a csipke és a hi-tech találkozik a pen drive-ban

8310_fotogaleria_n20130601-27858-rgl4sr.gallery

Marcel Wanders - házimozi élő reklámmal

Marcelwanders_puma_m20130601-27858-1kt1r4w.gallery

Marcel Wanders városias stílusú szabadidős kollekciója a Pumának

Antelope_galeriakep20130601-27858-mm0jvb.gallery

Marcel Wanders mozaikkal borított Antelope autója a Marcel csodái sorozatból

Átütő tehetség, utánozhatatlan karizma és remek humor a védjegye Marcel Wandersnak, a kortárs formatervezés egyik legeredetibb alakjának és szupersztárjának, aki az 5. Design Hét díszvendégeként show-nak is beillő előadást tartott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. A 45 éves holland vérbeli kísérletező. Tizenkét éve kötött székkel futott be, később tojással kitömött óvszerről mintázott porcelánvázát, mozaikdarabokkal borított autót, balerina barátnőjét pedig a poén kedvéért rávette egy csillárról alálógós-pezsgőlocsolós performanszra. A romantika sem idegen tőle: Miamiben Csipkerózsika álmát rendezte be a Mondrian Hotelban, nemrég csipkés kivitelű pen drive-ot és házimozit tervezett. New York-i és rotterdami éttermeinek látványvilága legalább olyan ízes, mint a konyha fogásai.

Határátlépő, mégsem esik túlzásba: játékossága józan tudatosságot, hatásossága valódi eleganciát és szellemet takar. Bevallottan a gyerekkori álmok folytatója, hivatásos életművész és nem utolsósorban humanista, aki gondol a jövő tervezőire és a hajléktalanokra, többek között. A Business Week 2002-ben a huszonöt legbefolyásosabb európai vezető közé választotta. Tárgyait a legnevesebb gyártók állítják elő, és állandó helyük van a világ nagy múzeumaiban. A többszörös díjnyertes designer sokat kap, és amint az interjúból kiderül, sokat is ad vissza.

hg.hu: Egyike az újítóknak, akik a minimalista stílus és a szögletes formák hosszú uralma után visszahozták a játékosságot, az érzelmességet és az érzékiséget a tervezésbe. Ha ma visszatekint, mit lát? 

Marcel Wanders: Ha visszamegyek tizenkét-tizenöt évvel ezelőttre, a formatervezési szakma teljesen más helyzetben volt, mint ma, és a világ is nagyot változott azóta. A designerek hosszú időn át pusztán mérnökök voltak, szakemberek, akik racionális alapon végzik a tevékenységüket, és észérvekkel akarják megmagyarázni, mitől intelligens egy tárgy. Az embereket viszont végső soron hidegen hagyja a műszaki háttér, és az én tevékenységem is csak annyiban érdekes, amennyiben más vonásokat hozott a tervezésbe. Nagyon örülök, hogy hozzátettem a társaimmal együtt a magamét a változáshoz. A világról alkotott akkori elképzeléseink és a bennünket foglalkoztató dolgok mára jórészt valósággá váltak. Furcsa és meglepő, de úgy látszik, a Droog Design emberközeli, emlékekre építő, a nosztalgiát és a kézművesség felelevenítő szemléletével és legfontosabb munkáinkkal megelőlegeztük a fejleményeket. A designerek korábban soha nem tudtak nagy közönséget meghódítani, hiába szerették volna, míg ma a másfajta tartalom miatt ez működik. Természetesen, csakúgy, mint a többiek, a háttérmunkát én is mérnökként végzem, állandóan rajzolok és terveket készítek, amiket megbeszélek a többiekkel, csakhogy nem ezt helyezem az előtérbe. Ma már történetmesélő vagyok. Másfél évtizede jutottam arra a következtetésre, hogy az információ a lényege az egésznek, az, amit egy szék elmond a tulajdonosának. Minél több embert igyekszem szolgálni azzal, hogy megpróbálok nekik szeretetreméltó tárgyakat készíteni, személyes szinten megérinteni őket, szebbé és szórakoztatóbbá tenni az életüket. 

hg.hu: Vagyis egyetért az ugyancsak világhírű sztártervezővel, Philippe Starckkal abban, hogy a design útja az anyagtalanság és az emberségesség felé visz? 

MW: A tervezésnek szükségszerűen emberibbé és kevésbé technológia-központúbbá kell válnia, ezért beszélek gyakran az emberségben rejlő ártatlanságáról. Nincs más út, csak ez lehet a végcélunk. Amúgy pedig Philippe-nek mindig igaza van. Hogy miért? Mert okosabb mindannyiunknál, és én megpróbálok jól elboldogulni az árnyékában. Nemrég írtam alá szerződést az általa is alapított, speciális ingatlanfejlesztéssel foglalkozó yoo vállalattal, de közvetlenül nem fogunk együtt dolgozni. Nincs is rá szükség, mivel önjáróan végzi a munkáját, ahogy én is, ha összekerülnénk, valószínűleg csak vitatkoznánk. Egymás mellett több nagyszabású projektben veszünk részt.

hg.hu: Másik kedvenc tétele, hogy a bizonytalanságot emeli a költészet szintjére. Hogyan?

MW: A bizonytalanság nagyon fontos elem az életünkben, de a biztonság is, és a kettőnek egyensúlyban kell lennie. Az egyensúlyt viszont a bennünket körülvevő világ alakítja. A bizonytalanság a dolgokban rejlő meglepetés, a rácsodálkozás és a döbbenet, hogy valami vagy valaki mást jelent, mint amit eddig hittél róla. Ezt persze a megfelelő szinten kell tartani. A design, ha kreatív és eredeti, felbolydulást okoz azzal, hogy megtanít másként gondolkodni, és jó értelemben véve elbizonytalanít. Nekünk, tervezőknek, pont ez a feladatunk: megkérdőjelezni a bevett sémákat, de úgy, hogy közben tisztelettel közelítsünk hozzájuk. Itt van például az előadásomon is bemutatott a B.L.O. gyertya formájú lámpa, amit elfújással lehet be- és kikapcsolni. Teljesen oktalan tárgy, és valahol mégsem az. Ilyenkor felteszi magának a kérdést az ember: nem túlzás és öncélúság létrehozni egy tárgyat csak azért, hogy más legyen, mint a többi? Imádom a munkámat, imádok újfajta kapcsolatba lépni közismert tárgyakkal, hogy felülírjam a korábbi jelentésüket, de közben el kell találnom azt is, meddig mehetek.

hg.hu: Szívesen nyúl ihletért régebbi korokhoz is. Mennyire befolyásolja a múlt? 

MW: A jövőhöz ismernünk kell a múltat, mégsem ez határozza meg a választásunkat. Amikor tizennyolc-húszéves voltam, nagyon frusztrált, hogy a sajtóban reménytelen, tehetetlen generációnak írták le a korosztályomat, amelytől semmi értelmes nem várható. Ráadásul pont azok fogalmaztak így, akik a hatvanas években a barikádokon tüntettek, és a forradalom gyermekeinek nevezték magukat. És azóta kiderült, hogy egyáltalán nem olyanok vagyunk, mint amilyennek megpróbáltak lefesteni bennünket. A fejlődés gyermekei vagyunk. Gyengédebbek és tiszteletteljesebbek, mint akik azok, akik előre lenullázták a jövőnket. A legszebb az egészben, hogy drasztikus lépések nélkül, finom és fokozatos módszerekkel is lehet haladást elérni. A világnak pontosan erre van szüksége, az embereket egymáshoz közelítő, apró, kíméletes lépésekre. Óriási látni, hogy bejött, amit annak idején eldöntöttünk, és végig kitartottunk mellette. Megértjük az idősebbeket, de azt tettük, amit helyesnek éreztünk. Az élet sosem téved, és ma más mentalitás visz előre. Értékelem és használom a múltat, azonban tervezőként is a jelenben rejlő különbség éltet. A régi sikerek sosem nyújtanak garanciát a jövőre nézve, ezért folyamatosan próbálom tágítani a saját határaimat.

hg.hu: Előadóművészi tehetségéről is közismert: ritkán riad vissza a látványos tálalástól. 

MW: A show-elemek csak a kommunikációt szolgálják, ha nem lenne mögöttük valódi tartalom, fabatkát sem érnének. Élvezetesebbé teszik és megkönnyítik a jelentőségteljes információk átadását. A humor elmaradhatatlanul fűszerezi az egészet. 

hg.hu: Rendkívül termékeny és sokoldalú. A tömegtermékek mellett kisszériás és személyre szóló kiadásokat tervez, egyre nagyobb belsőépítészeti projektjei vannak, központot hozott létre a jövő tervezőinek, sőt jótékonysági célokat támogatására is jut ideje. 

MW: Tenni kell a dolgunkat, jó esetben azt, amihez értünk is. A lehetőség egyben felelősséggel jár. A tervezőknek szakmai és személyes téren is gyarapodniuk kell, különben nem tudnak megfelelő ütemben haladni. A kettő szorosan összefügg: ha bármelyik területet hanyagolnám a másik rovására, nem tudnék kellően fejlődni. Minden élményemet beleviszem a tervezésbe, és fordítva. Régen eldöntöttem, hogy a közösség javára szeretnék dolgozni, és a barátaim, kollégáim, ismerőseim is így gondolkoznak. Erősen foglalkoztatott, tervezőként hogyan tudnék segíteni a hajléktalanokon. Ezért találtam ki a különböző városoknak készülő és a helyi jótékonysági szervezetek javára értékesített aranykonzervet, amelynek bevételét a fedél nélküliek kapják.

hg.hu: Van-e kedvenc vagy kiemelt projektje a sok közül?

MW: Mindig az, amivel az adott pillanatban foglalkozom. Természetesen nagyon fontos a 2000-ben alapított moooi. Mi, őrült hollandok találtuk fel a virtuális, vagyis nem létező designt abban az értelemben, hogy mindenféléket megálmodtunk, amikhez aztán az emberek nem tudtak hozzájutni, mert nem kerültek gyártásba. Pedig azért csináltuk, hogy mások is részesüljenek az ötleteinkből. Egy ponton úgy döntöttünk, hogy ebből elég volt, és szeretnénk jelen lenni a valóságban is. Azért is magunknak kellett megteremtenünk hozzá a fizikai hátteret, mert a nagy gyártók egy pillanatra sem gondolták komolyan a megvalósítást. Aztán néhány év múlva csodálkozva kapták fel a fejüket: jé, mégis ki tudnak ezek a hollandok valódi tárgyakat találni?

hg.hu: Ma már nemigen fordul elő, hogy visszautasítják a terveit, sőt ugyanezek a gyártók rendszeresen foglalkoztatják. Miként viseli, hogy szakmán belül és kívül is kultikus figura lett?

MW: A tervezők ötven évvel ezelőtt úgy döntöttek, talán nem helyesen, hogy meg kell felelniük a tárgyak által közvetített képnek, vagyis alárendelték a személyiségüket magukat egy terméknek. Nem látom, mi értelme a nevünket adni a produktumhoz úgy, hogy közben színtelen és rejtőzködő életet élünk. Ha valaki meglátja egy porceláncsésze alján a márkajelzést Marcel Wanders nevével, lehet, hogy az égvilágon semmit nem jelent neki. Aztán egy magazinban olvas egy cikket róla, és onnantól kezdve két lehetőség van: a csésze vagy több lesz számára, vagy kevesebb. Nincs mese: olyan intenzitással és minőségben kell élnem és dolgoznom, hogy a csésze idővel csakis több lehessen. 

hg.hu: Az élet mesés voltát hangsúlyozza, miközben a világ jó része valódi és megoldatlan gondokkal küzd. Összejöhet a kettő? 

MW: Problémák mindig voltak és lesznek is. Hogy mekkorának érzékeljük őket, azon is múlik, mennyire vagyunk hajlandóak észrevenni. Ugyanakkor ez korántsem zárja azt ki, hogy az élet egyidejűleg mesésen szép legyen. Ez nem is választás kérdése, egyszerűen így kell lennie, hogy értelme legyen. Mindenki maga dönt arról, hogy a sajátja mennyire lesz ilyen. Az élet egy adomány. Szerencsésnek érzem magam pusztán attól, hogy élek, és ez nemcsak egy jól hangzó szlogen, hanem valóban hiszek benne. Az ember annyit tud visszaadni az életnek, amennyit kapott tőle. Az ijesztő és fájdalmas dolgok mégsem vonnak le semmit az élet szépségéből, sőt. Élvezni szeretném, részeként egy nagyobb egésznek, azzal a mély belső tűzzel, ami mindenben megnyilvánul, amihez hozzányúlok. Ha az ember igazán tenni akar valamit, annyira kinyílik, hogy az élet magától meghozza az inspirációt és a lehetőséget. Az elme olyan, mint egy csodálatos számítógép: ha a megfelelő kérdést tápláljuk bele, kidobja a jó választ. Így jártam például a belsőépítészeti projektekkel. Négy-öt éve azon gondolkodtam, hogy ilyen jellegű munkákkal kellene foglalkoznom. Az egésznek semmilyen előzménye nem volt, még egy konyha összeállítására sem kértek fel korábban. Két hét múlva viszont hirtelen három nagy belsőépítészeti feladattal bíztak meg egyidejűleg: a hanoveri Expo holland VIP-váróját, a londoni Mandarina Duck-márkaüzletet és egy amszterdami éttermet tervezhettem. Nem tudom, miért van így, de működik. Az akadályok sem vetnek vissza, hanem arra kényszerítenek, hogy pontosítsuk, mit akarunk. Még ma is mindenhol érzékelek ellenállást, amit a hátam közepére sem kívánok, viszont tudom, hogy hosszú távon jobb lesz tőle, mert megtanít egy értékes tapasztalatra, amit amúgy nem ismernék. 

hg.hu: Merre tovább? 

MW: Hatalmas projekten dolgozom Hollandiában, az eddigi legnagyobbon, amivel jó pár év el fog telni. Emellett a cégeimben körülbelül száz dologgal foglalkozunk egyszerre. Mi a következő lépés? Csak az az egy biztos, hogy ma este megnézem a barátnőm táncelőadásának premierjét Luzernben.

design, amszterdam, hollandia, belsőépítészet, design hét, marcel wanders, moooi, tárgytervezés, humanizmus, droog Icon_print

Marcel Wanders, a világhírű tervező Budapesten, az 5. Design Hét díszvendégeként

Marcel Wanders portréfotója - magazinkép

Marcel Wanders - a Mondrian Hotel Csipkerózsika-álma Miamiben

Marcel Wanders - a Mondrian Hotel Miamiben: plasztiklépcső a mennyországba

Marcel Wanders 2007-ben a Milánói Bútorszalonon mutatta be a személyre szóló Personal Editions kollekciót

Marcel Wanders: Knotted chair, vagyis a kötött szék1996-ból, amellyel nemzetközi hírnevet szerzett

Marcel Wanders a budapesti Four Seasons Hotelban 2008 októberében

Marcel Wanders gömborros portréja a honlapján - invenció és humor

Marcel Wanders Happy Hour csillárja barátnője, Nanine Linning balerina közreműködésével

Marcel Wanders - a tetszés szerint öltöztethető Moooi Boutique Sofa, itt a Diary változatban

Marcel Wanders tervezte a rotterdami Blits étterem színpadias és színpompás belső terét

Marcel Wanders - a FLOS-nak gyártott elfújható lámpa, a B.L.O.

Marcel Wanders - az eredetileg a Droog Design által bemutatott tojásváza, az Egg Vase

Marcel Wanders - a mozaikkal borított Antelope autó a Marcel csodái sorozatból

Marcel Wanders - a Crochet Chair, vagyis a horgolt szék a személyre szóló Personal Editions sorozatból

Marcel Wanders - a csipke és a hi-tech találkozik a pen drive-ban

Marcel Wanders - házimozi élő reklámmal

Marcel Wanders városias stílusú szabadidős kollekciója a Pumának

Marcel Wanders mozaikkal borított Antelope autója a Marcel csodái sorozatból

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317