Logomain

Dr. Strangelove designban nyomul

By Rénes Judit 2008. október 4. 18:14

szerk at hg dot hu

Coldwardesign_x20130601-27858-1odh833.gallery

Hidegháborús design - bútor és divat az űrverseny árnyékában

Braunradiosvilagvevo_t1000modell_dieterrams_1963_x20130601-27858-s7u0o6.gallery

Hidegháborús design - a Braun világvevő rádiója 1963-ból, Dieter Rams tervezése

Eeroaarnio_globechair_x20130601-27858-1qmjl3o.gallery

Hidegháborús design - Eero Aarnio ikonikus Globe Chaire 1966-ból

Gardeneggchairbypeterghyczy_1968_vam_x20130601-27858-8mrvyz.gallery

Hidegháborús design - Peter Ghyczy Garden Egg Chaire 1968-ból

Drstrangelove_gettyimages_columbiapictures_hultonarchivex20130601-27858-2ijrwh.gallery

Hidegháborús design - Stanley Kubrick rendező a Dr. Strangelove forgatásán

Jestedtvtorony_karelhubacek_1968-73_x20130601-27858-p6qtxq.gallery

Hidegháborús design - a Ještěd hegy tetején álló szálloda- és tévétornyot Karel Hubáček építette 1968 és 1973 között

Marshalltervetpromotalolitografia_gastenvandeneynde_1950_x20130601-27858-xb8vin.gallery

Hidegháborús design - a Marshall-segélyt Európa-szerte reklámozó litográfia Gaston van den Eynde alkotása

Picasso_x20130601-27858-328x4h.gallery

Hidegháborús design - Picasso alkotása

Yilmaz_onay_erol_keskin_messerschmittkr200_1968ban_wikimedia_x20130601-27858-et14oq.gallery

Hidegháborús design - Yilmaz Onay és Erol Keskin Messerschmitt KR200-asa 1968-ban is vígan furikázott Isztambulban

2001urodusszeia_1968_x20130601-27858-14a275n.gallery

Hidegháborús design - részlet Kubrick korszakalkotó filmjéből, a 2001 - Űrodüsszeiából

Eames_loungechair_x20130601-27858-9zgb7n.gallery

Charles és Ray Eames legendás Lounge Chaire 1956-ból

Fontainebleau_x20130601-27858-qs9odt.gallery

Hidegháborús design - a miami Fontainebleau Hotel Morris Lapidus tervezéséből 1954-ből

Johnfrench_divatfoto_1965_s20130601-27858-g6erb7.gallery

strangelove_rovatkep

Invasion_diarycollagefromcz_jirikolar_1968_x220130601-27858-8uu3qh.gallery

Hidegháborús design - az 1968-as csehszlovákiai katonai invázió naplókollázsa Jiri Kolartól

Seagram9_x20130601-27858-1e03389.gallery

Seagram Building - Mies van der Rohe és Philip Johnson bronz függönyfalú remekműve

Johnfrench_divatfoto_1965_m20130601-27858-14tz4e3.gallery

Hidegháborús design - a David Bailey-t fényképezésre tanító John French divatfotója 1965-ből

Braunradiosvilagvevo_t1000modell_dieterrams_1963_m20130601-27858-1kov55k.gallery

Hidegháborús design - a Braun világvevő rádiója 1963-ból, Dieter Rams tervezése

Designforthewarroomindrstrangelove_kennethadam_1962m20130601-27858-ykd63l.gallery

Hidegháborús design - Kenneth Adam BAFTA-díjas látványterve a Dr. Strangelove c. filmből

Gardeneggchairbypeterghyczy_1968_m20130601-27858-13ybmgr.gallery

Hidegháborús design - Peter Ghyczy Garden Egg Chaire 1968-ból

Invasion_diarycollagefromcz_jirikolar_1968_m20130601-27858-19mwqlx.gallery

Hidegháborús design - az 1968-as csehszlovákiai katonai invázió naplókollázsa Jiri Kolartól

Jestedtvtorony_karelhubacek_1968-73_m20130601-27858-zck14r.gallery

Hidegháborús design - a Ještěd hegy tetején álló szálloda- és tévétornyot Karel Hubáček építette 1968 és 1973 között

Marshalltervetpromotalolitografia_gastenvandeneynde_1950_m20130601-27858-oza3wh.gallery

Hidegháborús design - a Marshall-segélyt Európa-szerte reklámozó litográfia Gaston van den Eynde alkotása

Yilmaz_onay_erol_keskin_messerschmittkr200_1968ban_wikimedia_m20130601-27858-1dmgp2s.gallery

Hidegháborús design - Yilmaz Onay és Erol Keskin Messerschmitt KR200-asa 1968-ban is vígan furikázott Isztambulban

Picasso_m20130601-27858-1nrcc6d.gallery

Hidegháborús design - Picasso alkotása

2001urodusszeia_1968_nyitokep20130601-27858-8zt1ss.gallery

Hidegháborús design - részlet Kubrick korszakalkotó filmjéből, a 2001 - Űrodüsszeiából

<br/>

A fortélyos félelem és a hurráoptimizmus a vasfüggöny mindkét oldalán arra sarkallta a nagyhatalmakat, hogy minden téren demonstrálják fölényüket és fejlettségüket az ellentábornak. Nixon szuperhűtővel igyekezett megfélemlíteni Hruscsovot, míg Eisenhowert sosem látott motorcsónakkal döbbentették meg a Szovjetunióban.  A fegyverkezési technológia és az űrverseny szelleme termékenyítően hatott a tervezőkre és a vizuális művészekre is. Londonban először mutatják be összefüggéseiben és történelmi távlatból a hidegháborús design úttörő vívmányait, máig élő remekeit és borzongató túlzásait, a szputnyikoktól Kubrick filmszatíráján és a modern klasszikus bútorokon át az ismét népszerű NDK-s retrósikkig.

Nem lenne jobb a mosógépeink relatív erényeinek, mint a rakétáink erősségének terén versengeni? – kérdezte 1959-ben az akkor még csak alelnök Nixon az SZKP főtitkárától a moszkvai kiállításon felépített amerikai álomkonyha hátsó sarkában, amely tele volt zsúfolva a General Electrics gépeivel. Addigra mindkét nagyhatalom akkora nukleáris arzenált halmozott fel, ami bőven elég lett volna a másik fél megsemmisítésére.Hruscsov felvette a jóléti fronton hozzávágott kesztyűt. Másnap az Izvesztija fotót közölt a hazai gyártású csúcsberendezések között szorgoskodó Zinaldáról, a tipikus háziasszonyról, míg a képaláírásban minden kétkedővel tudatta, hogy a szovjet konyha van olyan jó, mint az amerikai. A haditechnika és a tudomány mellett a fogyasztásban is teljes erővel beindult a hidegháborús versengés. Jóllehet erős ideológiai és lélektani nyomás alatt zajlott, a modernitás mindenáron való bizonyítása mégis páratlan technológiai és társadalmi fejlődést eredményezett.

Nixon és Hruscsov 1959-es konyhai vitája mai szemmel

Elfogulatlanul izgalmas vállalkozásba fogott a Victoria & Albert Museum az 1945 és 1970 közötti időszak magas- és tömegkultúrájának feltérképezésével. A háromszáz, részben unikumnak számító tárgyat felvonultató tárlaton az USA , Nagy-Britannia és az NSZK képviseli a fejlett kapitalizmust, velük szemben pedig a Szovjetunió, az NDK, Csehszlovákia, Lengyelország és Kuba termékei állnak. Ellentétes oldalon, de korántsem annyira távol egymástól. Az ötvenes évek Amerikájának álomgazdasága és – Tom Wolfe szavaival - „vérbő, mindennek fittyet hányó, köldökvakaró, handabandázó ifjonti őrjöngése” a maga nemében ugyancsak túlzó és mesterkélt, noha jóval kevésbé letaglózó épületeket emelt, mint Joszip Visszarionovics Dzsugasvili a róla elnevett megalomán sztálinbarokk tornyokkal.

A modernizmus ugyanakkor tartós letisztultságot hozott az amerikai építészetbe: Mies Van der Rohe bronz homlokzatú Seagram Buildingje – a New York Times szerint az évezred épülete – vagy a SOM Lever Buildingje ma is az időtlen elegancia jelképe. Le Corbusier művei világszerte átalakították a város és az épület fogalmát. A háztartásokat elárasztották az új bútorok, míg a XX. század legeredetibb designereinek számító Eames-házaspár eljárásaival és anyaghasználatával forradalmasította a tárgytervezést. Sem a híres Lounge Chair, minden klubfotelek őse, sem Harley Earl országúti cirkálói nem léteznének a hadiipar fejlesztései nélkül. Charles Eames a katonai orvoslásban tapasztaltakat kamatoztatta a hajlított-préselt furnér szerkezetnél, míg a legendás autódesigner az interkontinentális ballisztikus rakéták alakjáról mintázta alkotásait.

A hatvanas években azonban már nem az otthonokért folyt a versengés, hanem a világűr meghódítása lett a tét. A szép új világba vetett hit ikonikus remekeket termett. Külön szekcióban így került egymás mellé az első szputnyik és a szovjet dicsőséget szétkürtölő propagandafotók, az Apolló legénységének high-tech ruhája, Paco Rabanne és Pierre Cardin merész sci-fis öltözékei és a Földről készült első felvételek. Az általános eurófória dacára a technológia veszélyei miatti szorongás az éra összes művében megjelenik. Az amerikai látnok építész-feltaláló Buckminster Fuller egész életében az emberiség fennmaradásának esélyeit kutatta, és 1962-ben lenyűgözően futurisztikus tervet dolgozott ki egy Manhattan fölé boruló kupola megépítésére, ami a nukleáris katasztrófától és a szennyeződéstől védte volna New Yorkot. A bumerángként visszaütő politikai techno-őrületet, a határtalanság és a paranoia kettősségét  Stanley Kubrick ábrázolta a legzseniálisabban a 2001 – Űrodüsszeia és a Dr. Strangelove című kultuszfilmjeiben, Ken Adam eredeti látványvilágával. Az űrutópiában a sikkesen öltözött legénységet a HAL nevű démoni komputer tartja rettegésben, míg az atomtámadást indító esztelen és inkompetens vezérkar szatírája fekete humorral tart tükröt a korszak abszurditásának.

Az űrverseny látványos hozadékai mellett szerényebb külsejű, de nem kevésbé úttörő jelentőségű találmányok is napvilágot láttak. A Bauhaus szigorú funkcionalista esztétikájának örökségét vitte tovább a neves ulmi designiskola, amelynek programját Dieter Rams építész valósította meg a Braun gyár segítségével. 1963-ban nemcsak az NSZK bolydult fel, amikor a T1000 világvevő rádió révén hirtelen összezsugorodni látszott a glóbusz, legalábbis akusztikailag. A távközlési versenyben egyre-másra épültek a tévétornyok. A moszkvai Osztankinót hamar követte a berlini, Csehszlovákia mégis lepipált mindenkit. A Ještěd-hegy tetején emelkedő, szállodának is otthont adó konstrukció tölcsér formájával és betonba öntött meteoritdíszeivel a keleti blokk történetének egyik legrendkívülibb, Karel Hubaček jegyezte építészeti alkotása. Elismerését jelzi, hogy az UNESCO valószínűleg felveszi a világörökségi listára.

A második világháború utáni időszak gazdag képző- és iparművészetének fejlődési irányait többek közt Alberto Giacometti, Pablo Picasso, a szituacionista mozgalom dán alapítója, Asger Jorn és a pop-art meghatározó alakja, Robert Rauschenberg művei szemléltetik, akik határátlépő szellemiségükkel alapvetően megváltoztatták a kerámia- és fémművesség, a textilművészet, valamint a grafika arculatát. A kultúra korábban sosem volt ennyire közel az élethez: leszállt elérhetetlen ormairól és eljutott a tömegekhez. A történelem arra késztette, hogy időnként fegyvert fogva kivonuljon az utcára. A londoni tárlaton valódi kuriózumnak számítanak a politikai eseményeket frissen leképező, szélesebb körben jórészt ismeretlen alkotások, így Jirí Kolarnak az1968-as csehszlovákiai szovjet katonai inváziót megörökítő naplókollázsa.

Miközben Prágában tankok dübörögtek, a tervezésben már elsöprő győzelmet aratott a plasztik és az organikus formák. Ekkor készült el a finn Eero Aarnio világhírű Globe/Ball Chairje, amely a mai napig számos designernek jelent megunhatatlan ihletforrást.  A vasfüggöny két oldalának ideológiai és földrajzi megosztottságát jellemzően példázza Peter Ghyczy 1968-ban tervezett, UFO formájú Garden Egg Chairjének sorsa. A nyugatnémet gyártó titokban eladta egy keletnémet üzemnek műanyaggyártási technológiáját. Nagy megdöbbenést keltett, amikor az NDK-s cég a szabadalmaztatott tojásszékből hirtelen 14 ezer darabot dobott piacra. A körülmények fintora, hogy az ülőbútorok nagy részét végül az NSZK-ban értékesítették, mivel az Elbától keletre nem volt rájuk fizetőképes kereslet.

Kelet- és Nyugat-Németország tervezői gépjárműfronton is korszakalkotót hoztak létre, jóllehet kényszerből. A világháború után mostoha idők elé néző Messerschmitt gyár konstruktőre, Fritz Fend egy mozgáskorlátozottaknak szánt modellt fejlesztett tovább új termékké. Így született meg a Kabinenroller háromkerekű miniautó. A maga kategóriájában minden rekordot megdöntő, csak a hatvanas közepéig gyártott járgány ma keresett oldsmobile, sőt sokak szemében a világ legaranyosabb autója. Odaát a sógoroknál, a Honecker-birodalom zwickaui gyárában szintén a szükségből fogant a Nyugaton örök vicc tárgyát képező Trabant, a Go Trabi Go, egy sorozat másik film és egy U2 albumborító későbbi sztárja. A kommunizmus vidám oldalát jelképező, kultikussá nőtt autó átlagos élettartama állítólag 28 év volt, a hiánygazdaságban ugyanis annyira vigyáztak rá tulajdonosai. A három és fél évtizeden át gyártott Trabantot, amelynek zöld példányai gyűjtői értékkel bírnak, a bajor Herpa gyár tervezi feléleszteni új formában és korlátozott számban.

A hidegháborús design vívmányai nemcsak a mindennapok életformáját alakították át radikálisan, hanem mintaként máig hatnak a tervezésben. Ken Adam sci-fi világának kreatív örököse Marc Newson, míg a Braun és az Apple formatervezése között szintén párhuzam vonható. A történelem a maga ironikus módján azóta felülírt jónéhány kőbe vésettnek vélt koreográfiát, és megvalósított több utópiát. A Fal leomlott, ám a vágyak néhol visszafelé fordultak: a szabad Európa egy részén igencsak virul a nosztalgia. A berlini Ostel igazi DDR-lookkal, úttörőtábort idéző szobákkal, Trabikkal és egyéb relikviákkal fogadja a betérőt. A műintézmény Stasi-szálló néven híresült el, azzal a csekély különbséggel, hogy a keletnémet állambiztonsági központból nem lehetett ripsz-ropsz kijelentkezni. Az idő múlásával újra szalon-és piacképes lett az immár ártalmatlan hidegháborús design, míg a letűnt bipoláris világ csatájában a fogyasztás végleg lenyomta az ideológiát. És a legnagyobb globális áldás? Kétségkívül az internet, amelynek ősét, az ARPANET-et elsődlegesen katonai adatok biztonságos továbbítására fejlesztették ki – a jó öreg mumus, a volt Szovjetunió rakétatámadásának esetére. 

design, építészet, bútor, london, kiállítás, kiallitas, usa, képzőművészet, mies van der rohe, victoria & albert museum, hidegháború, szovjetunio, charles és ray eames, stanley kubrick, ken adam, űrverseny, dieter rams, technika, távközlés, autó Icon_print

Hidegháborús design - bútor és divat az űrverseny árnyékában

Hidegháborús design - a Braun világvevő rádiója 1963-ból, Dieter Rams tervezése

Hidegháborús design - Eero Aarnio ikonikus Globe Chaire 1966-ból

Hidegháborús design - Peter Ghyczy Garden Egg Chaire 1968-ból

Hidegháborús design - Stanley Kubrick rendező a Dr. Strangelove forgatásán

Hidegháborús design - a Ještěd hegy tetején álló szálloda- és tévétornyot Karel Hubáček építette 1968 és 1973 között

Hidegháborús design - a Marshall-segélyt Európa-szerte reklámozó litográfia Gaston van den Eynde alkotása

Hidegháborús design - Picasso alkotása

Hidegháborús design - Yilmaz Onay és Erol Keskin Messerschmitt KR200-asa 1968-ban is vígan furikázott Isztambulban

Hidegháborús design - részlet Kubrick korszakalkotó filmjéből, a 2001 - Űrodüsszeiából

Charles és Ray Eames legendás Lounge Chaire 1956-ból

Hidegháborús design - a miami Fontainebleau Hotel Morris Lapidus tervezéséből 1954-ből

strangelove_rovatkep

Hidegháborús design - az 1968-as csehszlovákiai katonai invázió naplókollázsa Jiri Kolartól

Seagram Building - Mies van der Rohe és Philip Johnson bronz függönyfalú remekműve

Hidegháborús design - a David Bailey-t fényképezésre tanító John French divatfotója 1965-ből

Hidegháborús design - a Braun világvevő rádiója 1963-ból, Dieter Rams tervezése

Hidegháborús design - Kenneth Adam BAFTA-díjas látványterve a Dr. Strangelove c. filmből

Hidegháborús design - Peter Ghyczy Garden Egg Chaire 1968-ból

Hidegháborús design - az 1968-as csehszlovákiai katonai invázió naplókollázsa Jiri Kolartól

Hidegháborús design - a Ještěd hegy tetején álló szálloda- és tévétornyot Karel Hubáček építette 1968 és 1973 között

Hidegháborús design - a Marshall-segélyt Európa-szerte reklámozó litográfia Gaston van den Eynde alkotása

Hidegháborús design - Yilmaz Onay és Erol Keskin Messerschmitt KR200-asa 1968-ban is vígan furikázott Isztambulban

Hidegháborús design - Picasso alkotása

Hidegháborús design - részlet Kubrick korszakalkotó filmjéből, a 2001 - Űrodüsszeiából

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317