Logomain

A művészet legnagyobb arany(csináló) borja

By Rénes Judit 2008. szeptember 18. 16:00

szerk at hg dot hu

Damienhirst_x20130601-27858-126m5mt.gallery

Damien Hirst újságírók gyűrűjében az árverésen

Egyangyalanatomiaja_afp_shauncaurry_x20130601-27858-lf4r7v.gallery

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Goldencalf_x20130601-27858-1rkl6li.gallery

Damien Hirst - Aranyborjú

Paradoxszerelem_whitecubeban_x20130601-27858-15enlb.gallery

Damien Hirst - Paradox szerelem

Szivpillangokkal_shauncaurryafp_valentine_x20130601-27858-hgso3h.gallery

Damien Hirst - Szív pillangókkal

Thedream_est3million_x20130601-27858-usfprj.gallery

Damien Hirst - Az álom

Loveofgod_prudencecurmingassociates_afp_x_hor20130601-27858-1rab33o.gallery

Damien Hirst - Istenszeretet

Damienhirst_s20130601-27858-hbrl0h.gallery

Damien Hirst magazinkép

Damienhirst_m20130601-27858-ttqxxo.gallery

Damien Hirst újságírók gyűrűjében az árverésen

28zsoltarpillangokkal_m20130601-27858-7elza9.gallery

Damien Hirst - 28. zsoltár pillangókkal

Billacapaval_jotekonysagi_m20130601-27858-13qb8z.gallery

Damien Hirst - Bill Gates képe a cápával

Egyangyalanatomiaja_afp_shauncaurry_m20130601-27858-db4wxk.gallery

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Egyangyalanatomiaja_afp_shauncaurry_x20130601-27858-xs03xx.gallery

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Goldencalf_m20130601-27858-1lw5gmc.gallery

Damien Hirst - Aranyborjú

Loveofgod_prudencecurmingassociates_afp_m20130601-27858-18wdy9l.gallery

Damien Hirst - Istenszeretet

Paradoxszerelem_whitecubeban_m20130601-27858-11uy6f1.gallery

Damien Hirst - Paradox szerelem

Shark_m20130601-27858-1tacbus.gallery

Damien Hirst - A királyság

Szivpillangokkal_shauncaurryafp_valentine_m20130601-27858-19nb9k0.gallery

Damien Hirst - Szív pillangókkal

Thedream_est3million_m20130601-27858-1cxr972.gallery

Damien Hirst - Az álom

Zebraelott_afp_m20130601-27858-rimi52.gallery

Damien Hirst - Hihetetlen utazás

Damien Hirst nem éri be 120 asszisztenssel, 200 millió fontra becsült, ám a valóságban legalább dupla ekkora vagyonnal és a szupersztár státussal. Az évszázad aukciójával alapjaiban rendítheti meg a hagyományos műkereskedelmet. Sokan Warhol utódját látják benne, míg kritikusai a barbárság apostolának tartják. Hogyan lett a szegény környezetben felnőtt fiúból korunk legkapósabb és leggazdagabb képzőművésze?

Ha nem tetszenek a szabályok, változtasd meg őket! - tanácsolja a 43 éves Damien Hirst, aki megannyi határátlépés után most sem habozott ismeretlen terepre merészkedni. Az előzetes várakozások szerint a Sotheby's szeptember közepén rendezett háromrészes árverésén akár 98 millió fontot kasszírozhat a brit művészet excentrikus fenegyereke. Ráadásul ő a legelső alkotó, aki kifejezetten az aukcióra hozott létre friss műveket, és a műkereskedelmi lánc tradicionális szereplőinek kiiktatásával a hasznot is ő fölözi le. A közvetlen értékesítés révén új vevőkörre is szert tehet, ellentétben a bevett gyakorlattal, ahol a galériák jellege és 50 százalékos jutaléka eleve egy zárt műgyűjtői körre korlátozza a közvetítést.

Fényárban és formaldehidben úszó állati tetemei csak egy részét képezik a 223 műtárgyból álló, első ízben közszemlére tett Hirst-kollekciónak. A kiállítás fő ékessége, egy 24 karátos arannyal bevont szarvú és patájú, márvány talapzatra állított óriás bebalzsamozott borjú 8-12 millió fontért találhat gazdára. Az acél-üveg tárlóban konzervált zebrától és unikornissá változtatott lótól egyaránt 2-3 millió fontos bevételt remélnek. Még nagyobb fogás lehet az immár ártalmatlanul lebegő tigriscápa, amelyet 4-6 millió fontra becsülnek. A ragadozó társaságában jó ómennek haza lehet vinni Bill Gates-et, legalábbis portré formájában. Három másik alkotással együtt ugyanis kalapács alá kerül a szoftvermilliárdos képe a Bonóval közösen létrehozott RED alapítvány javára.

A publikumnak ugyancsak nem volt még alkalma élőben szemlélni az "arany" sorozat 600 ezertől 1,2 millió fontra értékelt darabjait. Köztük éppúgy kínálnak háztartási és zománcfestékkel képet, mint ipari gyémántokkal díszített diptichont. Nagy sikerre számíthatnak a durhami és a lincolni székesegyház metálszínekkel megfestett, pillangókkal tűzdelt, tünékeny szépséget sugárzó rózsaablakai. A Hirst-védjegynek számító örvénylő festményekre már 60-80 ezer fontért szert lehet tenni, míg a vékonyabb, de azért nem túl vékony pénztárcájúak 15-20 ezer fontért vigasztalódhatnak a mester új rajzaival.

Reklámguru, csoportmárka, áttörés

Ha nincsen Charles Saatchi, ma valószínűleg nem rendezhetnék meg az évszázad "nagyratörő és exkluzív" aukcióját. A világhírű reklámmogul és műgyűjtő 1990-ben zöld Rolls-Royce-szal gurult be egy lepattant gyár udvarára, ahol Damien Hirst volt évfolyamtársaival rendezett tárlatot. Az eredetiséget és az újítást jó szimattal megérző, saját galériával rendelkező milliomos rögtön megvásárolta a pályakezdő művész első "állati" installációját, az üvegbe zárt tehénfejen lakmározó legyeket és lárvákat, amely elektromos légycsapó segítségével ábrázolta a teremtés és a pusztulás ciklusát. Saatchi minden ezután születő művét finanszírozta, promotálta, egy részüket pedig beemelte a kollekciójába. Előre látta, hogy évek múlva csillagászati összegeket fognak érni.

Hirst tartósított birkával és tehénnel tört be a köztudatba, amiért - nem tréfa - a brit állattenyésztők azóta is hálásak neki. Leghíresebb munkája a "A halál fizikai képtelensége egy élő tudatában" címet viseli. Az aukción kiállított darab ősének is tekinthető, hiszen egy 4,3 méteres tigriscápát merevített a konzerválás örökkévalóságába. A költségek megoszlására jellemző, hogy Saatchinak 50 ezer dollárjába került a mű, míg az ausztrál halász 6 ezer dollárt kapott a ritka zsákmányért. A mecénás és patronáltja között 2003-ig tartott a példátlan profitot és publicitást eredményező együttműködés, amikor Hirst bántó megjegyzések kíséretében, művészi függetlenségét emlegetve önállósult.

Karrierjének az időzítés is kedvezett. A Goldsmith College-ból indult, konceptualista Young British Artists tagjaként ugyanis pluszban részesült a csoportmárka előnyeiből. Az angol kortárs művészet állóvizét fenekestül felkavaró, radikális és sokkoló alkotásokkal jelentkező új generációt szintén Saatchi karolta fel. A gyűjteményéből válogatott Sensation kiállítás 1997-től botrányok közepette bejárta a világot (itthon a Ludwig Múzeum mutatta be 1999-ben). Addigra annyit változott a korszellem, hogy a punkmozgaloméhoz mérhető hatású csoport és kultuszfigurává váló vezéralakja, Hirst szalon- és piacképes lett az akadémikus körökben. Szerepelt a velencei biennálén, megkapta a művészeti Oscarként jegyzett Turner-díjat, kiállított a londoni Serpentine Gallery-ben. Tombolva ünnepelték, felháborodtak, New Yorkban közegészségügyi okokra hivatkozva betiltották, de ez is csak az ő malmára hajtotta a vizet. Tárlatain 100 ezres nézőszámot regisztráltak, és minden műve elkelt.

Az éjszaka hercege

A siker mellett kijutott neki a mélységekből. A Leedsben szűkös körülmények között felnőtt fiú nem ismerte vér szerinti apját, nevelőapja pedig elhagyta a családot. Keménykezű mamája nem tolerálta szélsőségeit, viszont bátorította nyilvánvaló rajztehetsége kibontakoztatásában. Egyetemi tanulmányai alatt halottasházban keresett kiegészítő zsebpénzt, és itteni élményei alapvető hatással voltak művészi témaválasztására.

Ír származású menedzserének is köszönhető, hogy Hirst felhagyott a kilencvenes évek két fő szenvedélyével, az alkohol és a kokain fogyasztásával. Törzshelyén, a sohói Groucho Clubban méltányolták sziporkázó szellemességét, ám a médiában nagy visszhangot kapott exhibicionista akciói miatt gyakran felszólították a távozásra. Itt találkozott a józan, egyenes, de az üzletben igencsak dörzsölt Frank Dunphy-val, aki a legkevésbé sem hasonlított kifinomult művészeti menedzserre. Az egykor cirkuszi akrobaták érdekeit képviselő, apafiguraként viselkedő üzletember nemcsak a művész zűrös adóügyeit és lelkét segített egyenesbe hozni, hanem vagyonát is új alapokra helyezte. A galériákkal a szokásos 50 helyett 30 százalékos jutalékra szerződött, egymás után vásárolta az ingatlanokat, és szívósan építette a Hirst-vállalatbirodalmat. Ma hat stúdióban 120 alkalmazott gyártja, sőt tervezi a kereskedelmi brandként forgalmazott örvénylő és pettyegetett képeket, illetve termelőerejét a mester nagy projektjeinek szolgálatába állítja.

Warhol receptje: úttörő, showman, aranycsináló

Hirst sosem szégyellte, hogy üzleti téren éppoly kreatívan kamatoztatja tehetségét, mint művészetében. Mostanában viszont azt tervezi, hogy leállítja a szériagyártást, és az installációk mellett elmélyül a festészetben. Műveinek bibliai, filozófiai, mitológiai és irodalmi utalásai sűrűsödni látszanak. Ikonjának a XX. század nagy angol festőjét, Francis Bacont tartja, aki mintha valóban őt jelölte volna ki örökösének. Hirst újabb munkáinak szenvedő és átszellemült alakjai egyre inkább az ő hatását tükrözik.

Igaz, kezdettől fogva az elmúlással foglalkozik a maga érzékeny és groteszk módján. Elsőre provokatív állattetemei a létezés eredendő szomorúságát és a belenyugvás csendes méltóságát sugározzák. Hirst eközben fekete humorával megmutatja a dolgok fonákját is. Szakrálissá emeli a kommerszet, illékonyból képez maradandót, ragyogásba burkolja a halált, ám teremtményeit egyazon gesztussal leleplezi. Aranyborja egyszerre méregdrága műtárgy és a hívság csapdájának paródiája. Művei lehetnek transzcendensek, morbidak, szépek, hátborzongatóak, viccesek vagy meghökkentőek, de sosem hatástalanok.

Hol vannak már a régi idők, amikor gondot jelentett egy állati tetem beszerzése? Az állatkertek ma önként küldik elhullott lakóikat a művészet oltárára. Hirst ázsiója éppen az ős-tigriscápa révén szökött az egekbe a műtárgypiacon, amikor 2004-ben 12 millió dollárért vette meg Saatchitól Steve Cohen műgyűjtő, hogy a MoMA-nak ajándékozza, de a Tate Britain is pályázott rá. A világ legdrágább kortárs művészeinek listáján ekkor csak Jasper Johns előzte meg. Nem sokáig, mert 2007 júniusában gyógyszertáras installációját 9,65 millió fontos összegért vásárolta meg a katari emír a Sotheby's árverésén.

A piacképes szupersztár

Két hónapra rá Hirst saját csúcsát döntötte meg az Istenszeretet 50 millió fontos árbevételével. Az extrém alkotás egy platinából készült, XVIII. századi koponyáról mintázott, valódi fogakkal kiegészített emberi fej, amelyet 8601 darab gyémánt borít, és előállítása 15 millió fontba került. Az emberi kapzsiság metaforájának tekinthető, póriasan csillogó-villogó főmű egy befektetői csoport tulajdonába került, amelynek egyharmadát a Hirst-birodalom tartja kezében. Ha bejönnek a számítások, és 100 millióért hajlandó lesz megvenni valaki, a jelenlegi csúcstartó Lucian Freud helyett Hirst lépne elő a legdrágább kortárs művésszé.

Talán pont Roman Abramovics tart majd rá igényt, aki a világrekorder Freud- és Bacon-képeket megvette barátnőjének a moszkvai konstruktivista buszgarázsban megnyílt, szuperdivatos CCC Galériába. Konkurenciája viszont még neki is akad, mert Hirst iránt óriási kereslet mutatkozik Ázsia és az ex-szovjet köztársaságok új oligarcháinak körében. A londoni árverési tételeket külön Concorde-dal reptették Új-Delhibe, ahol a potenciális vevők a művészet nevében eltekintettek attól a szemponttól, hogy az aranyborjú biológiailag egy szent tehén ivadéka. A kollekció Ukrajnát is megjárta, míg a New York-i és az öbölbeli milliomosok érdeklődése már megszokottnak tekinthető. A celebek is fölöttébb kedvelik: David Beckham az ő művével lepte meg feleségét karácsonyra.

Picasso és Warhol befolyása és termelékenysége felülmúlta Hirstét, de a maiak közül sem az éppen Versailles-ban kiállító Jeff Koons, sem az élő legenda Lucian Freud nem lenne képes 223 művet létrehozni két év alatt. Hirstöt egyébként is Warhol legjobb brit "tanítványaként" emlegetik. Tökéletesen egyesíti az úttörő művészt az excentrikus high-society boy-jal és a hideg fejű aranycsinálóval, aki magasra srófolja az árfolyamát. Mindehhez kellett Hirst karizmája, tehetsége és ellentmondásos, egyszerre szemérmes és kitárulkozó, szókimondó és elbizonytalanító, vizionárius és pragmatikus személyisége. Ahol megjelenik, ott történik valami meglepő, jóllehet a vad partizásnak régen vége. Az egykori tékozló fiú devoni birtokán él feleségével és három fiával, Londonban a Claridge's lakosztálya az otthona. Leginkább zenészekkel jár össze, köztük Bonóval, és jóbarátja volt Joe Strummer, a Clash énekese.

Újrakezdés előtt?

Hirst egyaránt szupersztár a magas- és a tömegkultúrában. Legutóbb a Levi's-szal állt össze, hogy hűen önmagához, Swarovski-kristályokból kirakott koponyákkal díszítse a luxusfarmereket. A Sunday Timesban hivatalosan 200 millió fontra becsült, ingatlanjaival és ingóságaival együtt 545 millió font körülire tehető vagyona J. K. Rowlingénak felel meg, és kétszer akkora gazdagságot jelent, mint Mick Jaggeré vagy Elton Johné. Pénzügyi státusát elsősorban annak köszönheti, hogy a birtokában lévő mintegy 40 épület mellett XX. századi és kortárs műkincsekbe fektet be. Gyűjteménye legbecsesebb darabjait a hat Francis Bacon-kép alkotja.

A világ leggazdagabb és legkapósabb kortárs alkotójává avanzsált Hirst művészetéről régóta megoszlanak a vélemények. Hívei a Cool Britannia imázs egyik megteremtőjeként, ikonikus és újító figuraként beszélnek róla, Saatchi szerint pedig a XX. század második felének egyik nagy zsenije. Az ellentábor tartósított birkája kapcsán a barbárság kultuszának felélesztésével vádolta, majd tigriscápáját nevezték blöffnek. Idén egy neves kritikus őt tette felelőssé a művészet tartalmának kiüresedéséért és elüzletiesedéséért.

Hirst ilyen hírnévvel és háttérrel pusztán elvi kockázatot vállalt a Sotheby's árverésével, amelyben a szokatlanság és a demokrácia lehetősége izgatja. A műtárgykereskedelem reakcióját csak az aukció után lehet lemérni. Régi galériapartnereivel, a Gagosiannal és a White Cube-bal való együttműködését nem befolyásolja legújabb aktusa. Csak találgatni lehet, mi lesz a következő húzása. Az biztos, hogy nem jut Van Gogh sorsára. A Time magazin úgy véli, a jelenlegi helyzetét hűen megragadó Aranyborjú eladásával nagy tehertől szabadulhat meg. Végre kiléphet bálványának árnyékából, hogy megtudja, milyen festő igazából. Folytassa, Damien!

design, grafika, installáció, rénes judit, london, szobrászat, festészet, képzőművészet, damien hirst, kortárs, árverés, sotheby's, állat, young british artists, charles saatchi Icon_print

Damien Hirst újságírók gyűrűjében az árverésen

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Damien Hirst - Aranyborjú

Damien Hirst - Paradox szerelem

Damien Hirst - Szív pillangókkal

Damien Hirst - Az álom

Damien Hirst - Istenszeretet

Damien Hirst magazinkép

Damien Hirst újságírók gyűrűjében az árverésen

Damien Hirst - 28. zsoltár pillangókkal

Damien Hirst - Bill Gates képe a cápával

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Damien Hirst - Egy angyal anatómiája

Damien Hirst - Aranyborjú

Damien Hirst - Istenszeretet

Damien Hirst - Paradox szerelem

Damien Hirst - A királyság

Damien Hirst - Szív pillangókkal

Damien Hirst - Az álom

Damien Hirst - Hihetetlen utazás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317