Logomain

A vezérgyártás megfontolt vakmerősége

By Rénes Judit 2008. augusztus 23. 10:33

szerk at hg dot hu

Obama_montage2_x20130601-31141-lemkvm.gallery

obama_montage2_X.jpg

Chineseobama_bestpic_byeddie_x20130601-31141-1uobk3b.gallery

OBAMA_byeddie_X.jpg

26980_fotogaleria_n20130601-31141-1kmfg75.gallery

26980_fotogaleria_n.gif

26981_fotogaleria_n20130601-31141-18cwhjf.gallery

26981_fotogaleria_n.gif

26982_fotogaleria_n20130601-31141-1gqfevr.gallery

26982_fotogaleria_n.gif

26983_fotogaleria_n20130601-31141-134df12.gallery

26983_fotogaleria_n.gif

26984_fotogaleria_n20130601-31141-o1qnec.gallery

26984_fotogaleria_n.gif

26985_fotogaleria_n20130601-31141-1uhuy06.gallery

26985_fotogaleria_n.gif

26986_fotogaleria_n20130601-31141-1hzxr4h.gallery

26986_fotogaleria_n.gif

26987_fotogaleria_n20130601-31141-c4fkwa.gallery

26987_fotogaleria_n.gif

26988_fotogaleria_n20130601-31141-1l7n5tg.gallery

26988_fotogaleria_n.gif

26989_fotogaleria_n20130601-31141-1jpqbzj.gallery

26989_fotogaleria_n.gif

26990_fotogaleria_n20130601-31141-1uz0n9n.gallery

26990_fotogaleria_n.gif

26991_fotogaleria_n20130601-31141-4g1v5p.gallery

26991_fotogaleria_n.gif

26992_fotogaleria_n20130601-31141-z53x2d.gallery

26992_fotogaleria_n.gif

26993_fotogaleria_n20130601-31141-ontuuz.gallery

26993_fotogaleria_n.gif

26994_fotogaleria_n20130601-31141-izlndg.gallery

26994_fotogaleria_n.gif

26995_fotogaleria_n20130601-31141-1hlvm0b.gallery

26995_fotogaleria_n.gif

26996_fotogaleria_n20130601-31141-sozn0.gallery

26996_fotogaleria_n.gif

26997_fotogaleria_n20130601-31141-1bw12dd.gallery

26997_fotogaleria_n.gif

Először sikerkönyvei katapultálták a politikai kulisszák mögül a tömegek toplistájára. Barack Obama példátlanul egységes arculatával és mindenre kiterjedő jelenlétével azóta behálózta Amerikát. Elég lesz-e az egyszerre klasszikus és újító szupermárka a végső győzelemhez?

Először sikerkönyvei katapultálták a politikai kulisszák mögül a tömegek toplistájára. Barack Obama példátlanul egységes arculatával és mindenre kiterjedő jelenlétével azóta behálózta Amerikát. Elég lesz-e az egyszerre klasszikus és újító szupermárka a végső győzelemhez?

Eltekintve a komoly jelképként nemigen használható szamár-elefánt párostól, Amerikában a két nagy pártnak nincsen saját logója, ezért a kampányok többnyire a jelöltek személyére épülnek. Az arca az, amivel egy szimpatikus induló be tudja lopni magát a szavazók szívébe. A mozgósító falragaszoknak komoly hagyományai vannak, és Ronald Reagan 1984-es Reggel Amerikában című áttörő reklámszpotja óta termékként adják el az aspiránsokat, azonban Barack Obama stábja mindenkit lekörözve óriásit lépett előre az elemi hatás terén. A megszokott eszközök helyett meglepően friss, az utolsó részletig átgondolt, vizuálisan és tartalmilag egységes kampánnyal álltak elő. Betűtípusnak az eredetileg a GQ férfimagazin számára kifejlesztett, ugyanakkor kifinomult hatást keltő Gotham-et választották, a legfőbb elem pedig Obama neve, amelyben a csillagos-sávos motívumokkal feldúsított O bető önálló logóként is használható, célcsoport szerinti variánsokkal.

Új, más és vonzó – a szakemberek ebben látják az elnökjelölt komplex brandjének megkülönböztető tulajdonságait, amely akár radikális designban is testet ölthetett volna. A weboldaltól a sajtóhirdetésekig azonos, elegáns Obama-imázs ehelyett egy klasszikus amerikai kereskedelmi márka megbízhatóságát sugározza a választópolgár számára. Persze nem akármilyen szinten: leginkább az Apple mintájára, amely a közkinccsé lett kiemelkedő minőség szinonímája. A sok szempontból úttörő illinois-i szenátor kampánya nagyot újított a médiahasználatban. Ahogyan egykor a hivatalban lévő Franklin Delano Roosevelt a rádión keresztül beszélgetett az emberekkel, Obama az első multimediális szemléletű aspiráns, aki a virtuális térben éppolyan hatékony hálózatépítő tehetséget árul el, mint a szenátusban.

Maximálisan él az internetes közösségi fórumok és a fájlmegosztó portálok lehetőségeivel, ahol különböző célcsoportokhoz juttathat el személyes hangvételű üzeneteket anélkül, hogy tolakodó lenne. A site-hoz szabott profiljával jelen van a Facebookon, a MySpace-en, a LinkedIn-en, a Diggs-en és a Flickr-en, hogy csak néhányat említsünk. Így közvetlen kapcsolatot tarthat a szimpatizánsokkal, akik további publicitást generálnak ismerőseiken keresztül. Saját honlapján ugyancsak minden létező formátumban megszólítja a látogatót. Kommunikációja választékosan közvetlen, napi hírlevelét szintén ebben a tárgyilagosan baráti stílusban írják. Kivéve, amikor másként kívánja az élet. McCainnek éppen a YouTube-on lő vissza legfrissebb tévészpotjával, a valóságtól elrugaszkodott milliomosnak láttatva politikai ellenfelét, akinek bármennyi ingatlanja lehet, csak a Fehér Házat ne vegye birtokába.

Ugyancsak nagy dobás volt az egyedi látványt teremtő képzőművészek bevonása. A legsikerültebb művet kétségkívül Shepard Fairey grafikus jegyzi. Négy színen alapuló, letisztult formavilágú, komolyságot és derűt sugalló plakátjának összesen 350 példányát szétkapkodták, és hamar elfogyott Scott Hansen Remény című, ihletetten progagandisztikus posztere is. A limitált kiadású Fairey-képsorozat egy darabja 108 ezer dollárért kelt el a szegény városi fiatalokat támogató Art For Life jótékonysági aukción. Antal Dayar Yes, We Can című poszterére szintén a gyorsak és a szerencsések tehettek csak szert, ezért bizonyos darabok már most komoly gyűjtői értéket viselnek.

Obama vizuális támogatottsága a Demokrata Párt jelölő kongresszusa alatt hág a tetőfokára, ugyanis mintegy száz elismert kortárs művész augusztus 24-étől 28-áig a denveri Manifest Hope Gallery-ben teszi közszemlére az elnökjelöltnek szentelt alkotásokat. Kevés elnökjelölt mondhatja el magáról, hogy külön kategóriában tartják számon a róla készült műveket. Máris nagy népszerűségnek örvend Eddie sárga-fekete, sugárzó dicsfénybe vont államférfit megjelenítő képe, amely kísértetiesen emlékeztet Mao Ce-tung talán legismertebb portréjára. Az analógia korántsem véletlen, hiszen a kínai írásjeggyel is ellátott mű a választási kampányokban gyakran elhanyagolt távol-keleti kisebbséget hivatott az illinois-i szenátor táborába terelni.

A tét emelkedésével a végső szakaszban egyre jobban előtérbe kerül a nemzetért felelős apafigurához illő emelkedett ábrázolás, illetve a túlsó táborban ennek fordítottja. Obama elhivatottsága és karizmája kezdettől fogva éppúgy ihletett rajongó, mint karikaturisztikus műveket. A montázsokon egybeforrasztották Abraham Lincolnnal és JFK-vel, de ütős kombinációt alkot a Matrix Neójával vagy Mick Jaggerrel is. Lendületessége miatt egyébként is szívesen örökítik meg rocksztárként. Hogy a kép teljes legyen, Hillary Clinton nyomán ő sem kerülhette el a bicepszmutogatást J. Howard Miller híres világháborús buzdító plakátjának ironikus replikáján, Shepard Fairey plakátjából pedig a másik oldalt preferáló grafikusok készítettek nem túl kesztyűs kézzel gúnyrajzokat. Annyi biztos, hogy karakteres személyisége sem a hivatásos, sem az amatőr alkotókat nem hagyja hidegen, sőt kifejezetten ösztönzi a kreatív hajlandóságot.

A kisemberek és a kisebbségek apostolává avanzsált Obama webáruházának készletét gondosan úgy állították össze, hogy mindenki megtalálja a számítását. Aki csak jelzésértékűen szeretné tudatni hovatartozását, számos jelvény közül választhat. Kitűzőből van héber, orosz, koreai feliratú, de készültek külön az afro-amerikaiaknak és a latinóknak szóló darabok is. A legnépszerűbb arcképes pólói a grafikai design tekintetében a hatvanas éveket (a polgárjogi mozgalom aranykorát és a nagy előkép Martin Luther Kinget) idézik, de a tervezők jóvoltából trendi színekkel és szabásvonallal. A nők tökéletesen összehangolt készlettel, nyáron külön ruhatárral hirdethetik szimpátiájukat. Az egyetemi hallgatóknak egész sorozat szól, míg az egyes szövetségi államok lakói korhatártól függetlenül hordhatják a barackos felsőket. A kispénzűeket akciós ajánlatok várják. Az internetes üzletben nemcsak tetőtől talpig obamás arculatot lehet ölteni, hanem egy egész mobil irodát fel lehet szerelni a letölthető nyomtatványokkal és szóróanyagokkal.

Az önjáró márkagépezet előnyei miatt senki nem bánja, hogy a vállalkozó önkéntesek akár illegálisan is sokszorosítják és terjesztik a hivatalos emblémával ellátott tárgyakat. A mozgósításban aktív és a bevételt visszaforgató hívek eddig 350 millió dollárt adakoztak, és ha minden jól megy, a végére 500 millió dollár is összejöhet. Kevésbé idealista indíttatásból nyomukban járnak a jó üzletet szimatoló viszonteladók, gyártók és hamisítók is. Az Ebay-en mintegy hétezer cikkből választhatnak a rajongók, mindez azonban csepp a tengerben a cafepress 56 700-féle, a legszerényebbtől a legőrültebb stílusig terjedő másfélmilliós termékválasztéka mellett.

Akár nyer, akár nem, Obama már a tömegkultúra ikonja, a remény és a haladás pedig nyereséges áru, legalábbis vele összefüggésben. Ott van az utcán, az embereken, az otthonokban, a világhálón, a mobilokon és a képernyőkön. A fiatalok körében is menő, hiszen iPoddal közlekedik, ízlésében pedig jó érzékkel vegyíti a rock klasszikusait (Dylan, Springsteen) a rapperekkel (Jay-Z). Cool imázsát csak fokozza az a tény, hogy az Apple honlapjáról külön iPhone-video tölthető le Countdown to Change (Visszaszámlálás a változásig) címmel, a Rolling Stone zenei magazin márciusi címlapján pedig királynak választották.

Ha mindez nem lenne elég, kiváló rétori adottságai miatt régi kedvence a sajtónak, de szerzőként jegyzett könyveit is falják az amerikaiak. A nézeteit kifejtő The Audacity of Hope (A remény merészsége) mellett 2006-ban óriási sikert aratott a Dreams From My Father (Álmok apámtól) című memoárja, amelyben az apa nélkül felnőtt szenátor beszámol gyökerei kereséséről. Népszerűsítő körútján vált nyilvánvalóvá, mennyi embert képes megmozgatni. Más tényezők mellett ez is szerepet játszott benne, hogy 2012 helyett négy évvel korábban, megalapozottan vakmerő kampánnyal induljon a demokrata jelöltségért. Eközben befolyásos támogatókkal is találkozott, akik száma később ugrásszerűen megnőtt. Előválasztási győzelmei nyomán olyanok vették pártfogásukba, mint John Kerry, Ted Kennedy és John Edwards. Frissen kijelölt alelnöke, Joe Biden személyében rutinos külügyes rókát választott, aki ezen felül harcos természetű és munkásszármazású.

Michael Phelps diadalmenetéhez kétségkívül jobban illett Obama optimista hangulatú olimpiai tévészpotja, mint a nyíltan támadó McCainé. A republikánus jelölt korábbi videójában Paris Hiltonhoz és Britney Spearshez hasonlította versenytársát (Paris Hilton viszont válaszában ráncos öreg fazonnak titulálta McCaint), majd legutóbb önjelölt prófétának állította be a Mózest alakító Charlton Hestonnal vont párhuzam révén. Obama frappánsan megfelelt neki, de a kampány egyre keményedik. A két párt között zajló csata pragmatikus hadszíntérre tevődött át, főleg, hogy a legújabb közvélemény-kutatás alapján John McCain átvette a vezetést támogatottságban. A váratlan fordulatot sokan azzal magyarázzák, hogy Obama jól hangzó programjából hiányoznak a konkrét prioritások és lépések.

Ellenfele nem lett kapós kereskedelmi brand, viszont igazi háborús veteránként bizonyos vonalak mentén szívósan nyomul előre. Obamának a másik tábor éppen azt rója fel, hogy a marketingmanőverekkel csak tapasztalatlanságát leplezi, és itt az idő markánsan megfogalmaznia, elnökként mit tenne. Bizonyos szakértők szerint mindenki látja, de egyre kevesebben tudják, ki ő. Ha sikerül a republikánus kormányzás súlyos politikai-gazdasági következményeit és az ezeket orvosló megoldásokat a fókuszba állítania, akkor ő lehet a Fehér Ház következő lakója. Ha mégsem, a vizuális kultúra történetében akkor is kitüntetett évként jegyzik majd 2008-at.

design, grafika, rénes judit, barack obama, arculat, brand, márka, kommunikáció, manifest hope gallery, demokrata, elnökjelölt, 2008 Icon_print

obama_montage2_X.jpg

OBAMA_byeddie_X.jpg

26980_fotogaleria_n.gif

26981_fotogaleria_n.gif

26982_fotogaleria_n.gif

26983_fotogaleria_n.gif

26984_fotogaleria_n.gif

26985_fotogaleria_n.gif

26986_fotogaleria_n.gif

26987_fotogaleria_n.gif

26988_fotogaleria_n.gif

26989_fotogaleria_n.gif

26990_fotogaleria_n.gif

26991_fotogaleria_n.gif

26992_fotogaleria_n.gif

26993_fotogaleria_n.gif

26994_fotogaleria_n.gif

26995_fotogaleria_n.gif

26996_fotogaleria_n.gif

26997_fotogaleria_n.gif

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317