Logomain

Élményalapú építészet, avagy a kortárs múzeumok forradalma

By HG.HU 2016. július 23. 09:55

szerk at hg dot hu

Museum_10.gallery

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Museum_8.gallery

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Museum_7.gallery

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Museum_6.gallery

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Museum_5.gallery

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Forradalmian új múzeumkoncepció, forradalmian új építészet: enciklopédiában a kortárs múzeumok!

Valószínűleg a múzeumépítészet napjainkban az az ideális műfaj, ahol az építészeti kreativitás teljes valójában kibontakozhat. Legalábbis meg leszünk győződve róla, ha belelapozunk a DOM építészeti kiadó Construction and Design Manuals sorozatában megjelent kötetbe, amely a kortárs múzeumépítészet legjavát mutatja be. Ami pedig még inkább fokozza az izgalmakat, hogy nemcsak új építésű épületekkel, hanem nagyszerű épület-újrahasznosítási példákkal is találkozhatunk – ami nem csoda, hisz sok múzeum épp olyan fontos történeti, kulturális értéket hordozó helyszínen létesül, mint amilyen Luther Márton néhai lakhelye: vagyis akár évszázados épületeket vagy épületromokat foglal magába.

Az elmúlt évtizedek mélyre ható változatokat hoztak a múzeum mint intézmény műfajában.

Az elmúlt évtizedekre egyfajta múzeum-boom jellemző – nemcsak Európában, hanem világszerte. És ez nemcsak az új épületek létesítését jelenti, hanem a nagy klasszikusok is ráncfelvarráson esnek át vagy kapnak kiegészítést – gondoljunk csak a Louvre vagy a berlini Neues Museum példájára. Sok, korábban más funkciót betöltő épületet alakítanak át kiállítóhelyiség céljára, a múzeum pedig az összes kulturális közintézmény közül ma messze a legnépszerűbb. Mindezt messzemenőkig alátámasztják a látogatószámok – ennek egyik oka valószínűleg az, hogy digitális korunk emberében erős igény él arra, hogy kézzel fogható tárgyakkal találkozzon, legyen szó akár műtárgyról, akár történeti dokumentumról.

Közösségi funkciókat is fel kellett mutatnia az intézményeknek.

Az elmúlt évtizedek mélyre ható változatokat hoztak a múzeum mint intézmény műfajában. Az 1970-es évek végén a párizsi Pompidou Központ lépett elsőként porondra egy forradalmian új koncepcióval – nemcsak egy látványos „kiállítógépezet” volt, hanem egy olyan közösségi fórum, amely hamar megtalálta fontos, központi helyét a város életében. Ettől kezdve kijelenthetjük, hogy a korábbi, jól bevált funkciók – úgymint a műtárgyak gyűjtése, konzerválása, kutatása és bemutatása – már nem volt elég: közösségi funkciókat is fel kellett mutatnia az intézményeknek, egyre nagyobb mértékben váltak rendezvényhelyszínekké, találkozóhellyé, akár egy kellemes ebéd vagy vacsora eltöltéséhez, illetve kereskedelmi létesítményekké az egyre terjeszkedő múzeumi shopok révén.

Ami azonban a legalapvetőbb változáson esett át, az maga a kiállítási koncepció: a korábbi, végtelen hosszúságban húzódó vitrinrendszer idejétmúlttá vált. Napjainkban a tárgyak tömkelegét felváltják a multimédiás szemléltető eszközök, amelyek aktívan bevonják az élménybe a szemlélőt. Függetlenül attól, hogy a múzeum a természettudomány vagy a képzőművészet témáját dolgozza fel, az intézmény a tanulás szentélyéből az élmény alapú megtapasztalás helyévé változott, amely lenyűgöző effektusokkal igyekszik a közönség kedvében járni.

Mindez kiegészül egy igen fontos másik jellemzővel, amelynek kiváló példája a Guggenheim Múzeum (Frank O. Gehry) és a "Bilbao-hatás": a múzeum egy adott város városmarketingjének fontos pillérévé válik, sőt, akár egy egész régió landmarkja lesz. Ez a megközelítés olyan épületszobrokat hív életre, amelyek nemritkán versenyeznek magukkal a műtárgyakkal is.

Persze egy mai múzeumnak nem feltétlen kell építészeti ikonná válnia. A kötetben is számos olyan példát találhatunk, ahol maga a múzeumépület szerényen alárendeli magát a kiállítótér támasztotta követelményeknek. Ilyen például Chipperfield marbachi kortárs irodalmi múzeuma vagy a SANAA kanazawai művészeti galériája. 

A látványos, ikonikus kortárs épületek rajongói sem leszenk azonban csalódottak a kötetet forgatva, mert olyan remekműveket is alaposan bemutat a köynv, mint Zaha Hadid glasgow-i Közlekedési Múzeuma.

Ahogy pedig azt a DOM kiadótól megszokhattuk, a számtalan bemutatott példát alapos történeti áttekintés és műszaki-tervezési útmutató egészíti ki.  

Hans Wolfgang Hoffmann (szerk. Christian Schittich): Museum Buildings. DOM Publisher, Berlin, 2016   

 

építészet, könyv, múzeumépítészet, könyvajánló, szakkönyv, epiteszet, dom publisher Icon_print

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Kortárs múzeumépítészet a DOM Kiadótól

Kép © DOM Publishers

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317