Logomain

A MOME ECOLAB kurzushetén jártunk

By HG.HU 2016. április 13. 15:58

szerk at hg dot hu

Img_5153.gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_7916.gallery

© Kustos Nikolett

Img_5518.gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_5838_(1).gallery

© Kustos Nikolett

Img_5560.gallery

© Kustos Nikolett

Img_5554.gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_5630.gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_5602_(1).gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_7314_(1).gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_7953.gallery

© Kustos Nikolett

Kepatmeretezes_hu_img_8034.gallery

© Kustos Nikolett

A szlovák határ közelében van egy völgy, ahol megannyi tehetséges kisgyermek él, akik számára az ECOLAB segítséget szeretne nyújtani, hogy az összefogás, és a közös alkotás élményével személyes jövőképüket gazdagítsák. Ebben a közös folyamatban a helyi általános iskolások és a MOME-ra járó egyetemisták együtt valósítják meg az elképzeléseiket.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fenntarthatósági Kutatócsoportja, a MOME EcoLab több éve foglalkozik szociális design- és közösségfejlesztő programokkal a kelet-magyarországi Bódva völgyében. „A cél az, hogy megismerjük a saját társadalmunk problémáit, és hogy a hallgatók ezek megoldásában alkalmazzák azt az eszközkészletet, amit egyébként személyautók, ruhakollekciók, online alkalmazások tervezésére használnak” – jellemzi a programot röviden Barcza Dániel, az EcoLab társ-alapítója.

A projekt a Bódvaszilasi Általános Iskola első osztályos tanulóival vette kezdetét, akik mára három év elteltével egyre inkább kibontakozó kreativitásukkal nyűgöztek le bennünket az egyetem által megtartott kurzushét keretén belül.

„Azért foglalkozunk ezzel a korosztállyal, mert nekik még minden lehetséges. Vannak vízióik, elérni vágyott céljaik, és ezeket már meg is tudják fogalmazni, viszont még nem zárja őket kalodába az oktatási rendszer és a társadalmi adottságok” – magyarázza Fehér Bori, az EcoLab programvezetője.

Az EcoLab csapata már februárban előkészítette a kurzus heti programjának alapjait. Azért hogy a kurzushét során ismét együtt alkothassanak a gyerekek az egyetemistákkal, a harmadikosok feladatot kaptak. Olyan naplókat készítettek március elején, melyben vizuális formában dokumentálták a napjaikat, az udvaron töltött időt, a házikókban történő játékokat. Ezekben a füzetekben megjelenő rajzokat a kurzushét első napján mutatták, meg, és gondolták tovább a gyerekek az egyetemistákkal.

Az első napot a harmadikosokkal töltöttük együtt, az ő elképzeléseik alapján alkottak egy összképet. A gyerekek vágyaiból az este folyamán az egyetemisták három csoportba rendeződtek, ahol később a megvalósulás különböző formáin gondolkoztak. Az első csapat a már megépült kisházak külső/belső tereinek, funkcióinak, és közvetlen környezetének továbbfejlesztésén munkálkodnak. A 2016-os nyári egyetem során ezt a három fő irányt szeretnék megvalósítani.  

A második csapat az udvart szeretné közvetlenebbé, interaktívabbá tenni, hogy a jövőben az iskolába járók számára több funkcióját használhassák ki. A harmadik csapatnak pedig egy totemet kell kitalálni, és elhelyezni a faluban, mely a Bódvaszilasi iskolába járó gyerekek, és a MOME-s egyetemisták kapcsolatát szimbolizálja.

Második nap a kialakult 4-5 fős csapatok a negyedikesekkel álmodták meg a saját personájukat- egy közösen elképzelt személyt - , mellyel még közelebb kerültek ahhoz, hogy milyenek legyenek azok a kisházak, az udvaron milyen játékok valósuljanak meg, és a totemnek milyen funkció legyenek. A délután során ezeket a megalkotott személyiségeket újraértelmezték az elsős, és másodikos gyerkőcökkel is. Közel 80 gyermek ötleteiből merítettünk a három nap alatt, ahol újabb-és újabb szuper ötletekkel álltak elő a kicsik, melyeket lerajzolva, meggyurmázva, eljátszva fejeztek ki. 

A délután folyamán a közeli forráshoz is elkirándultunk, ahol ismét bebizonyosodott, hogy a helyi gyerekek segítsége nélkül eltévedtünk volna egyedül. Az este folyamán a csapatok ismét a feladataikon dolgoztak, immáron a másik két osztály elképzeléseit is belegyúrva.

A harmadik nap a tesztelésé volt, ahol ismét a harmadikosokat hívták segítségül. Az immár egészen finomított ötleteket az elmúlt napok elképzeléseivel gyúrták eggyé, és alakították még inkább megvalósíthatóvá. A kicsik műsorral, és húsvét közeledtével locsolással is készültek a MOME-sok számára, akik egy-egy személyre szóló rajzzal, és megannyi élménnyel lettek gazdagabbak.

A negyedik, és egyben utolsó napon már a MOME-n prezentálták az elkészült terveket, melyek a nyári egyetem folyamán fognak megvalósulni, amely 2016 júliusában lesz.

Hihetetlenül inspiráló közegben volt részünk megtapasztalni, hogy egy gyermek fantáziájának semmi sem szabhat határt legyen szó egy betonplaccról, vagy akár a buszmegállóról! 

mome, tervezés, social design, art, ecolab, kurzushét, kids, nyári egyetem Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317