Logomain

Hagyományos bocskortól a modern cipőig

By Költő Nóra 2016. március 29. 10:08

szerk at hg dot hu

Image008.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image009.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image010.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image004.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image027.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image015.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image011.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image016.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image017.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image028.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image018.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image019.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image005.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Sandal_black_magenta_black_03.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image029.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image001.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image002.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image003.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image006.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image007.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image012.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image013.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image021.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Image022.gallery

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers címmel új sorozat indult a hg.hu-n. Olyan designereket és alkotókat mutatunk be, akik a tradicionális technikákat is beemelik a termék tervezésének és elkészítésének fázisaiba, de ugyanakkor a legmodernebb designnal és újszerű gyártási folyamatokkal dolgoznak. Most Gulyás Sárával a Pikkpack cipők megálmodójával beszélgettünk.

A Pikkpack 2013 óta létezik, Sára ekkor diplomázott mester szakon a kollekcióval, de a vállalkozás igazán csak egy évre rá indult el, miután sikeresen összegyűjtötték a kezdőtökét egy Kickstarter nevű közösségi finanszírozású kampányon keresztül.

Sára a vállalkozás beindításáról férjével, Balogh Andrással együtt döntött. Az egyedüli 5-ös diploma és a sok szuper külföldi visszajelzés alapján úgy gondolták, ezt most kell megpróbálniuk, mert később már nem lesz erre lehetőségük. „Természetesen teljesen kezdőként, minden tapasztalat nélkül vágtunk bele, es fokozatosan tanultunk bele a részletekbe. Az biztos, hogy a saját vállalkozás egyben gyorstalpaló személyiségfejlődés is!”

A Pikkpack eredetileg 6 db-os női kollekciónak indult, ahhoz képest, az első modell a legzártabb végül unisex lett, és a mai napig a vásárlok 40%-a férfi. Ezen a nyáron akarják Sáráék a már amúgy elérhető szandált is promózni, mert az tavaly szeptemberben került ki. „Neki most jön az igazi első szezonja."

"Egy nagyon csini, izgi fűzéssel ellátott könnyű kis szandálról van szó. A többi modell még várat magára.” 

A Pikkpack cipők azért különlegesek, mert a vásárlók nem csak simán egy érdekes, vagy szép cipőt vesznek, hanem egy élményt. Azzal, hogy magunk rakhatjuk össze otthon a lapos csomagolásban érkező kényelmes bőr cipőt, sokkal inkább leszünk büszkék arra, hogy részesei lehettünk a folyamatnak, így például nehezebben is válunk meg tőle. A termék DIY (Do-it-yourself) jellegzetessége adja azt is hosszútávon, hogy aki viseli, az inkább átfűzi, megújítja, minthogy újat és másikat vegyen, a régit pedig kidobja. Ennek pedig pozitív ökológiai hatása van.

 „Szakdolgozatom témája a fenntartható cipőtervezés volt" – meséli Sári. "Innen jönnek ezek az ökológiai szempontok, amiket beemeltem a tervezésbe. Ilyenek a lapos csomagolás, ami a csomagolóanyag-szállítási költségét csökkenti, a természetes anyagok használata, ami a hosszantartó kényelmet biztosítja. A DIY-élmény a vásárlónak, valamint a gyártási költségek és energiafelhasználás csökkentése. És ide tartozik még a minimális anyaghasználat is, ami azt jelenti, hogy egy cipő átlagosan 17 elemből áll, ez csupán 3-ból.”

A Pikkpack cipők egyik alappillére, hogy természetes és fenntartható anyagokból készülnek. Sára egy ideig kereste az alternatív, modern anyagokat, amikkel kiválthatta volna a bőrt, de ezt az anyagot végtelenül nehéz helyettesíteni. Az, hogy egyszerre tartós, de alakul a lábra, lélegzik, de ha kell meleg is, ezt szinte semmilyen másik anyag nem tudja megcsinálni. Viszont sok vegán vásárló érdeklődik a termékek iránt, ezért folyamatban van a vegán Pikkpack vonal is. Igyekeznek ezt az igenyt is mielőbb kielégíteni. „Az én álmom a teljesen biológiailag lebomló cipő. Ilyen már létezik, csak még nem árulják. Ez sajnos nálunk se most kerül bevezetésre, mert az anyagok irtó drágák”

Sára a Pikkpack cipőket a mesterdiplomájára készítette el először. Elmondása szerint a MOME-s képzés alatt tanárainak, főként Brada Juditnak köszönheti a folyamatos iránymutatásokat. „Vele mindig nagyon jókat lehetett meditálni egy-egy megoldáson. A diploma évben már főleg a saját stúdiómban dolgoztam, mivel rengeteget kellett modellezni néha éjszakákba nyúlóan is. A MOME-n korábban főleg táskatervezést tanultam, de a cipők is elkezdtek érdekelni az utolsó két évben. Ezeknél a cipőknél is inkább a hagyományos technikák elhagyása foglalkoztatott.”

Sára a cipőknél tulajdonképpen már úgy gondolkodott, mint egy táskatervezés során azzal a különbséggel, hogy a lábfejre kellett formázni, ami szerinte lényegesen nehezebb. „A cipős finomságokat Holup Annától tanultam, aki mindig bátorított, hogy maradjak ezen a területen.”

„Mert kellőképpen alapos vagyok, ami a cipőtervezésnél nagyon fontos, hiszen par milliméter hiba és már nem áll úgy a lábon.”

A Pikkpack cipők jelenleg egy Martfűi cégnél készülnek a Deszan Kft.-nél. Sára úgy mesélte, hogy már az első pillanattól kezdve nagyon jól tudtak együttműködni. Náluk van olyan vágógép, amivel a legegyszerűbben ki lehet vágni a cipőket egy digitális forma után. Pont nemrég készítettek kisfilmet a gyártásról, és a weboldalon egy külön oldalt az emberekről, akik részt vesznek a cipők gyártásában. Szinte minden ott zajlik. Az anyagokat egy magyar kereskedőtől szerzik be, ahonnan leküldik a bőröket a gyárba, ott pedig összeállítják, a felsőrészt a talpakkal. A gumitalpakat is ott helyben fröccsöntik három féle színben, így logisztikailag azt is egy helyen tudják tartani. A kész cipők felmennek Sárához, a megrendelés után és onnan már ő csomagolja és postázza is őket. „Az a kedvenc részem, mert olyan mintha karácsonyi ajándékokat csomagolnék.”  

A hazai gyártásnak nagyon sok előnye van, Sári szerint nagyon szuper, hogy a gyerekbetegségeket itthon tudják kiküszöbölni. Ha bármi baj van, le tud menni Martfűre, ellenőrizni, megbeszélni, kitalálni.  Az sem mindegy Sárának, hogy mindez magyar nyelven folyik, hiszen sok mindent ő sem tud még a szakmán belül. Az is nagyon fontos számára, hogy bár a gyártási költség elég magas, azok akik a cipőkön dolgoznak normális fizetést kapnak. Nincs kihasználás, mindenki kedves, jókedvű és boldog. „Ismerek mindenkit név szerint, es akárhányszor megyek, mindig jól esik találkozni velük. A gyártás magas minőségen folyik, és tényleg nem volt még olyan, amire ne találtuk volna meg együtt a megoldást. Szeretem őket!" A logo lézer gravírozása Pesten történik, Földi Péternél a FlammArt Kft-nél. „Ők is az első pillanattól kezdve támogatnak minket, és ha akár csak egy cipővel szaladok el, akkor is készségesek.”

Sárát arról is megkérdeztük, hogy honnan jött ez a teljesen egyedi és új megközelítése a cipőkészítésnek, hiszen itthon nem találkozni nagyon do it yourself, vagyis csináld magad ruházati termékekkel. „A cipők lap formából való hajtogatását nem én találtam ki. Mindig is érdekelt ugyan az origami, van is egy origami cipő kollekcióm, amik hasonló elven –  egy papírlap lábfejre való hajtogatásával – készültek”

„Ám a Pikkpackoknál az inspiráció a magyar bocskorcipő volt, ami gyakorlatilag a legősibb es legegyszerűbb cipőfajta.”

Sári elmondása szerint ez úgy néz ki, hogy egy bőr négyzetből készül, amit kilyukasztottak és egy szíjjal összefűztek, hogy felvegye a láb formáját. Télen vastag kapcát, vagyis zoknit vettek bele, nyáron csak önmagában mezítláb hordták. Könnyű viselet volt. „Innen indult, hogy akkor én is megpróbálom, ugyan más fűzési technikával, és szabásmintával, de egy modern bocskort létrehozzak.

A Pikkpack termékek egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy saját magunk állíthatjuk össze a cipőnket. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a bőr felső részére már előre fel van varrva a talp. Ez azért fontos, hogy tényleg tartós legyen, valamint ez a varrás speciális, mert süllyesztett, így nem kopik ki gyorsan. Tehát van egy pár lapos felsőrészünk, amihez kapunk két különböző színű cipőfűzőt, amit már eleve mi választhattunk ki magunknak. Az egyik pár fűzővel tudjuk egy útmutató segítségével összeállítani a cipőnket, körülbelül 30-40 perc alatt, ami azért ennyi, mert alaposan meg kell húzni a fűzőket, és elég sok lyuk van egy fél páron is. „Sokan nevetnek, hogy ez annyira nem is pikk-pakk feladat, de ilyenkor mindig elmagyarázom, hogy ha egy átlagos cipőt akar elkészíteni magának az ember, az rengeteg idő és energia. Ahhoz képest ez a 30 perc elrepül! Sok vásárlómtól kaptam azt a visszajelzést, hogy ez egy meditatív folyamat, és érdemes egy kellemes zenét és egy bögre teát bekészíteni.Ezeknek mindig nagyon örülök, mert jobb szeretném a világot lassulni látni mint gyorsulni.”

Makers sorozatunkban mindig kíváncsiak vagyunk, hogy az adott tervező miként látja azt, hogy az egyedi és kézzel készült termékek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Sára szerint ezek különlegesebbek, mint amit a nagy áruházak polcain láthatunk, van lelkük, van történetük. „Nagyon sok embertől hallom vissza, hogy kifejezetten keresik az olyan tárgyakat (ha már muszáj tárgyakkal körülvennünk magunkat), amiknek történetük van. Nagyitól van, tesótól kaptam ajándékba, anyukám kötötte stb... Ezekhez érzelmek társulnak, és hát lehet, hogy túl szentimentális vagyok, de a világot az érzelmek irányítják.”  Sári szerint az új generációk pedig sokkal tudatosabbak. Nem lehet őket béna marketinggel megfogni, mert nekik sokkal több kell már ahhoz, hogy meggyőzzék őket. „Ilyen a mi vásárlókörünk is.”

„Tudatosak, szeretik a szépet, az egyedit, a különlegeset, az ökotudatosat.” 

Sári azon a véleményen van, hogy a túl sok előre gyártott holmi elveszi azt a lehetőséget az embertől, hogy saját igényei szerint alakítsa. Nem véletlen, hogy Dunát lehet rekeszteni a sok DIY bloggerrel, aki azt mutatja meg, hogyan tudjuk ízlésesen átalakítani a bútorainkat, vagy saját tárgyakat készíteni. „Én imádom ezt az irányt, mert egyszerűen magamból indulok ki. Amikor kézzel készítek valamit, abban az állapotban boldog vagyok. Ez az a gyermeki öröm, amit újra élhetsz felnőttként is, akár egy-egy ilyen projekt kapcsán. Lehetnek ezek apróságok is, az ember állandóan keresi, hogyan tudja a kreatív energiáit kibontakoztatni. Ezért is jelentek meg manapság a felnőtt színező könyvek. Amiből persze nekem is van egy…”

Sárinál a tervezési folyamat nem volt egyszerű, eleinte próbálkozott kaptafára rajzolni az elképzeléseit, de hamar rá kellett jönnie, hogy ha egy lapból akar hajtogatni, akkor ki kell dobnia a kaptafákat. Így maradt az a megoldás, hogy a saját lábfejére hajtogatott, es rajzolgatott, fűzte, kibontotta, újra csinálta a szabásmintát, amíg közel tökéletes nem lett. „Persze ezt mind egy egyszerű makettező anyagból tettem, valamint papír szabásmintákat készítettem. Érdekesség, hogy rettegtem, hogyan fogjuk megoldani a méretezést. Hónapokig rágtam a körmöm mi lesz, majd a Martfűi cég két nap alatt megoldotta digitális tervezéssel. Hatalmas kő esett le a vállamról.”

Sára nem csak egyedül dolgozik, csapatával, hanem kollaborációkban is részt vett már. Tavaly télen egy londoni grafikus művésszel Rob Lowe-val aka Supermundane-el együtt dolgozott. Ebből születtek meg a Supermundane X Pikkpack slip-onok, melyek különleges, a művészre jellemző geometrikus mintákkal lettek ellátva. „Irtó izgi együttműködés volt! Rob csodálatos ember. Annak ellenére, hogy szuper híres szóba állt velünk és nagyon rövid időn belül meg is rajzolta a mintát, amit később mi szitáztunk a stúdiónkban. Balla Krisztina barátnőm es stúdiótársam segítségével, aki a szitázás összes rejtelmet ismeri már. Volt szerencsém Robbal élőben is találkozni és átadni egy pár cipőt az ő méretében legutóbbi londoni utazásom során.”

„Ezek olyan élmenyek, amiket később mesélve magam sem hiszem el, hogy megtörténtek.”

A Pikkpack Magyarországon szinte az első olyan vállalkozás volt, amely egy közösségi finanszírozási kampányból tudta megszerezni az induláshoz szükséges alaptőke egy részét. Sáráék számára ez volt az egyik legizgalmasabb feladat a márka létrehozása során. „Az annyira erős csapatmunka volt, hogy ott az együtt dolgozás élménye adta az izgalmakat, meg természetesen a kampány intenzitása, az a 30 nap elképesztő pörgős volt. És akkor, ami csak utána következett az volt az igazi izgalom, a gyártás kezdése, minden részlet kitalálása.”

Sára a jövőbeni tervekről azt mesélte, hogy anyagok terén szeretne valami újítót találni, most leginkább ez érdekli. „Nehéz terep, de remélem, előbb-utóbb találunk megfelelőt. Tervezünk a cipőkön kívül majd egyéb kiegészítőket, lehet, hogy a Pikkpackon belül, de még az is lehet, hogy valami teljesen új lesz. Ez még a jövő zenéje.”

További makers cikkeink itt olvashatóak.

design, mome, cipő, Gulyás Sára, Pikkpack, makers Icon_print

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Makers: Pikkpack

© Pikkpack

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317