Logomain

Új befektetési célpont lehet a hazai designipar?

By HG.HU 2015. június 23. 14:54

szerk at hg dot hu

Info_1.gallery

Kreatíviparo nagyvárosok Európában

Kép Mitte Communications/CEIS

Pzku5xtb4kcfqgawpbxlpb5j_j7rylvqjaqum-9qbhefjeuirswxratk40tpgcy0xrccpw_w1332-h537.gallery

Foglalkoztatottság az EU kreatívipari szegmenseiben

Kép Mitte Communications/CEIS

1efpdhsvtmha1n1v07lbmfaeweczdx8_gucvefmh1atxhm0jsdosyvdwjl8rq6pb_vgcka_w1332-h537.gallery

Befektetések a két legnagyobb közösségi finanszírozási platformon kategóriák szerint

Kép Mitte Communications/CEIS

Nhjtu3zqikdxqdba_esebt0vqjvtiybz2nsbszpr5oc0fk3cjirs78j8j8gfasrt49dz_g_w1332-h537.gallery

Globális kreatívipar piaci részesedések szerint

Kép Mitte Communications/CEIS

Batta_barnab%c3%a1s.gallery

Batta Barnabás, a Mitte Communications vezetője

Szandrocha_kamilla.gallery

Szandrocha Kamilla, a MITTE Communications vezetője

Kép Mitte Communications/CEIS

Oszk%c3%b3_p%c3%a9ter.gallery

Oszkó Péter, az Oxo Labs ügyvezető igazgatója

Kép Mitte Communications/CEIS

Miben rejlik a designipari márkák sikere, mik a fejlődési lehetőségek és kitörési pontok, illetve mi a designipar jövője? Nagyszerű infógrafikák!

Nemrégiben látott napvilágot az első átfogó, üzleti fókuszú elemzés a hazai designiparról. A kutatást a MITTE Communications stratégiai kommunikációs cég, illetve a CEIS befektetési tanácsadó cég vezetői, Batta Barnabás és Szandrocha Kamilla készítették. Az elemzés kapcsán olyan kérdéseket jártunk körül, hogy miben rejlik a designipari márkák sikere, milyen fejlődési lehetőségek és kitörési pontok találhatóak, illetve miben rejlik a designipar jövője? A tanulmány szerzőivel beszélgettünk.

HG.HU: Számos helyről azt hallottuk, hogy a tanulmányt kötelező hazai designipari olvasmányként kezelik. Miben rejlik az elemzés jelentősége?

Batta Barnabás
: Mi is kaptunk több ilyen visszajelzést, kockázatitőke-befektetőktől, design márkáktól és szakmai szervezetektől egyaránt. Nagyon örültünk a pozitív fogadtatásnak, hiszen a célunk az volt, hogy olyan hiteles és átfogó munka szülessen, ahol kertelés és sallangok nélkül mérjük fel a hazai designipart, kézzelfogható, használható útmutatást adva ezzel a márkáknak, befektetőknek, állami partnereknek és a hazai sajtónak egyaránt.

Egy bárki számára letölthető, átfogó iparági trendkutatást készítettünk a hazai és a nemzetközi designiparról. Az elemzés elkészítésében olyan design- és divatmárkkal működtünk együtt, mint IVANKA, NANUSHKA, DORA ABODI, USE vagy a Stringbike. Mindemellett olyan befektető partnerek gondolatai kerültek bele saját befektetéseiken keresztül, mint a PortfoLion, a Day One vagy a Venturio, de külső szakmai partnerek, mint a Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ vagy az Assessment Systems HR tanácsadó cég is hozzájárult a tanulmány teljességéhez.

Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb designipari központja.

Szandrocha Kamilla: Egy olyan tanulmány elkészítésére törekedtünk, amivel a befektetők figyelmét is hangsúlyosan felkeltjük a szegmens iránt. Az elemzés  az iparági befektetések szempontjából is fontos tapasztalatok gyűjteménye, ami jövőbeni befektetőnek és állami szereplőnek is segíthet jobban megérteni az iparág fontosságát. A terület szereplői számára fontos iránymutatásokat és modelleket adunk, mellyel könnyebben és sikeresebben indulhatnak el a hazai márkák a nemzetközi piacon.

HG.HU: Ezek szerint megéri itthon is a befektetőknek a designipar felé fordulni?

Batta Barnabás
: Egyértelműen kijelenthetjük, hogy az iparággal érdemes kiemelten foglalkozni. A Design Terminál kutatása alapján Budapest, illetve Közép-Magyarország az Európai Unió 8. legfontosabb designipari központja. A designipari ágazatok növekedési üteme pedig ötszörösen haladja meg a teljes GDP-növekedést, ezzel a második legdinamikusabban növekvő terület az országban.

A hazai designipar nemzetközi szinten is magas minőségű, professzionális márkákkal, termékekkel rendelkezik, így nem véletlen, hogy befektetői oldalról is egyre többen ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket.

Szandrocha Kamilla: A hazai designipar a megfelelő intézményrendszer kialakulása felé tart. A piacon bő a tőkekínálat, amelynek hatékony felhasználása a cél, és amelyet a magyar kreatívok a tudatos üzleti tervezés, a következetes márkaépítés és a megfelelő partnerségek megtalálása mellett képesek lennének sikeresen lehívni. Sajnos azonban a hazai kreatív vállalkozások a nemzetközi versenytársakhoz képest komoly lépéshátrányban vannak még. Ennek leküzdésében a megfelelő üzleti modellek kialakítását, az állami és iparági képviselet kialakítását és a piaci jelenlét valós kihívásainak való megfelelést látom. Ha a design szakma részvételével komolyan elkezdünk ezekkel foglalkozni, a kreatív szektorban folytatódhat a további növekedés.

A hazai kreatív vállalkozások a nemzetközi versenytársakhoz képest komoly lépéshátrányban vannak még.

 
HG.HU: Ezen törekvések eléréséhez a nemzetközi színtéren milyen modellek, sikertörténetek figyelhetőek meg, melyek példaértékűek lehetnek itthon is?

Szandrocha Kamilla
: Számos kreatívipari fejlesztéspolitikai törekvést és üzleti designstratégiai módszert számba vettünk az elemzésben, melyekkel a különböző országok sikeresen és rendkívül eredményesen serkentik designiparágaikat. Jelentős számú régiós, nyugat-európai és tengerentúli minta található már ahol sikeres együttműködések folynak állami inkubációs programok, területre szakosodott befektetők, illetve jól specializált ügynökségek közt, akik például arculati- és pr segítséget nyújtanak, mind a hazai, mind a nemzetközi piaci aktivitás során.

Batta Barnabás: A globális piac ugyan telített, azonban az üzleti tervekhez, stratégiákhoz igazodó megfelelő konstrukciók megtalálásával továbbra is kimagasló eredményeket lehet elérni a nemzetközi környezetben.

Személy szerint a skót Christopher Kanet emelném ki elemzésünkből, aki a Central Saint Martins főiskola divattervező mesterszakának elvégzése után, 2006-ban indította el márkáját nővére segítségével. Számos díj, vagyis a Lancôme Colour Design Award, a Harrods Design Award, illetve a New Designer of the Year a British Fashion Awardson után a brit divateseményen 2013-ban az év nőiruha-tervezőjének választott Kane márkájában a Kering luxus-konglomerátum még abban az évben 51%-os részesedést szerzett.  A hivatalos célbefektetési irányelv szerinti 50–150 millió euró közötti összeget helyezett a márkába, amivel a 30 országban 150 nagykereskedelmi partnerrel rendelkező értékesítési hálózat bővítése, önálló flagship store nyitása, a női és férfi kollekciók mellett a cipődivízió bevezetése is lehetségessé vált.

Szandrocha Kamilla: A konkrét sikeres nemzetközi márka-bektetés esettanulmányok mellett én a  crowdfundingot, vagyis a közösségi finanszírozást tartom fontosnak kiemelni, ami az utóbbi évek egyre népszerűbb tőkebevonási módszere. A különböző crowdfunding platformok, mint a Kickstarter vagy Indiegogo nagy segítség kezdő design- és divat vállalkozások előértékesítésében és vevőkörük megtalálásában. Ezzel kapcsolatban például a magyar Liber8 csapatát emelném ki, akik idén 24 óra leforgása alatt 100 ezer dollárt gyűjtöttek össze az Indiegogón, tago arc névre keresztelt, okostelefonról állítható mintájú e-karkötőjükkel.

Megfelelő inkubációs és akcelerációs lehetőségekkel támogathatják ezeket a márkákat.


HG.HU: Lehetőségek tehát vannak. Mégis milyen akadályokkal kell megküzdeni egy designipari vállalkozásnak, ha a piacra akar lépni?

Batta Barnabás: Hátrányt jelenthet, hogy a régió jelenleg még nem jegyzett designközpont. Meg kell tehát találnunk a módját, hogy lehet úgy nemzetközileg pozícionálni Budapestet, hogy előny legyen a hazai piacról indulás. A releváns üzleti inputok, a külfödli piacok és vásárlók ismeretének hiánya megnehezíti a hazai designmárkák boldogulását nemzetközi színtéren. Ahogy Ivánka Katalin, az IVANKA márka társtulajdonosa is rámutatott, hasznos lenne tehetséges tervezőket olyan hazai ipari méretben gyártó kis- és középvállalkozásokkal összekötni, melyeknél a minőségi, nagy kapacitású bérgyártás adott, de hiányzik a design és a branding. Itt olyan tapasztalatot szerezhetnek, amik elegendőek később akár önálló vállalkozás indításához is. Alapvető hiányosságok a menedzsment kompetenciák, a jogi, pénzügyi területeken is érzékelhetők.  Ezen kompetenciák fejlesztésében is nagy jelentősége van az állami és piaci szerepvállalásnak, ahol megfelelő inkubációs és akcelerációs lehetőségekkel támogathatják ezeket a márkákat.

Szandrocha Kamilla: A hazai piac mérete és összetétele sajnos még nem elég a termékek tesztelésére. Fontos, hogy az állam megteremtse a lehetőséget arra, hogy a gyártók és az erős piacokkal rendelkező kereskedőcégek találkozzanak a kis designipari vállalkozásokkal.
Bienerth Sára, a USE unused sales igazgatója is azt emelte ki, hogy a hazai tervezők nagyon tehetségesek, de nincsenek releváns sales, marketing és jogi tapasztalataik. Ennek ellenére komoly lehetőségek vannak a magyarországi designiparban.  Az egyre szélesedő globális piac a hazai tervezők és befektetők számára is komoly lehetőségeket nyit. A tapasztalatok és tudás bővítésével, az üzleti modellek fokozatos megismerésével és a befektetői gondolkodás alakításával megnyílik a kapu a magyar kreatívok előtt.

HG.HU: Kiknek, miben rejlik a felelőssége, hogy segítsék a hazai designipar fejlődését és a kapu mielőbbi kinyitását?

Szandrocha Kamilla
: Az államnak kiemelt felelőssége van a hazai designipar előremozdításában. Az akcelerátor programokkal, inkubációs lehetőségekkel és a megfelelő kapcsolatrendszer biztosításával, a márkákra szabott pályázatok kiírásával és exporthitelekkel, illetve kedvező adózási feltételekkel megteremthető a lehetőség a designipari vállalkozások gyarapodásához, erősödéséhez.

Batta Barnabás: Másrészt az államnak segítenie kel abban is, hogy 4-5 év alatt olyan nemzetközi rangú eseményeket is fel lehessen építeni, amelyekkel lehetőség nyílik nemzetközi buyerek és ügynökök idecsábítására, mellyel Budapest igazi régiós designipari központtá válhat.
Itt fontos megemlíteni még a PR és sales ügynökségek szerepét is, melyek hatékonyan és eredményesen segíthetik a márkák érvényesülését, kapcsolataik bővítését.

HG.HU: Mindezek után, hogy foglalnátok össze, mik a sikerkritériumai egy designmárka piaci jelenlétének, akár nemzetközi színtérre lépésének?

Batta Barnabás: Egyik alapvető kritérium a képzettség és a szakmai, iparági tapasztalatok: a nívós, nemzetközi divatintézményekben szerzett végzettség, a világmárkáknál gyűjtött többéves tapasztalat rengeteg inputot ad. A márkák részéről szükséges, hogy részt vegyenek különböző mentorálási- és inkubációs programokon, hogy bővítsék kompetenciáikat. Maximálisan egyet értek Oszkó Péter, az OXO Labs vezetőjével, aki szerint a  kreatíviparban fokozottan jellemző az alacsony üzleti tudás. Ezen tehát sürgősen változtatniuk kell az induló designmárkáknak. Az értékesítési és marketing kompetenciák fejlesztése, fenntartása, a megfelelő PR eszközökkel támogatott erős kommunikációs és arculati profil kialakítása és menedzselése alapvető sikertényezők. Kiemelném Fehér Zsolt, az Assessment Systems International HR-tanácsadó cég vezetőjének gondolatait is, aki szerint az egységes víziókat követő, ütőképes csapat összeállítása is komoly sikerfaktor.

Szandrocha Kamilla: A siker receptjének elengedhetetlen hozzávalói a befektetők is. Nagyobb nyitottság és piaci tudásbővítés szükséges a részükről az iparág működésének és befektetői trendjeinek megértéséhez és alkalmazásához. A márkák számára nagy segítség a hiányzó kompetenciáik fejlesztésére egy szakmai, mentor stáb kialakítása. Ebből a szempontból az üzleti angyal réteg összefogását látom még meghatározónak, ugyanis ezen szakemberek önálló befektetéseik mellett saját területükön szakmai tudásukkal is segíthetik a márkákat.

Sándor Szandra, a Nanushka márka névadó tervezőtulajdonosa is hasonló véleményen van: szerinte ha a kreatíviparba egyre többen fektetnek be, azzal nemzetközi és itthoni viszonylatban is erősödik az iparág, és az a gazdasági növekedés mellett komoly szakmai fejlődést is elindít.

HG.HU: Milyen trendek figyelhetőek meg a designiparban, mi a jövő?

Batta Barnabás: Érdekes és előremutató trendek vannak kibontakozóban világszerte a designiparban. Az új termékötletek terén többen a design és divatipar, valamint a technológia szoros összekapcsolódását emelik ki, ami akár a hazai designipar számára is újat mutathat. A divatiparban meghatározó az online divatházak térhódítása, melyek most a legnépszerűbb startupbefektetések közé tartoznak. A fast fashion és a környezettudatos kultúra egyidejű megjelenése, vagy a luxustermékek piacán észlelehető vásárlást segítő-támogató speciális applikációk fejlesztése nagy sikerekkel kecsegtet.

Szandrocha Kammilla: Személy szerint a használt márkás ruhák brand által koordinált visszavételét és újra értékesítését vagy cseréjét emelném ki. Viszont a gyártástechnológiában egyértelműen a 3D nyomtatás határozza meg az új trendeket: a technológia köré épített termékek, eljárások szintén óriási potenciállal bírnak.

magyar design, magyar designipar, üzlet és design Icon_print

Kreatíviparo nagyvárosok Európában

Kép Mitte Communications/CEIS

Foglalkoztatottság az EU kreatívipari szegmenseiben

Kép Mitte Communications/CEIS

Befektetések a két legnagyobb közösségi finanszírozási platformon kategóriák szerint

Kép Mitte Communications/CEIS

Globális kreatívipar piaci részesedések szerint

Kép Mitte Communications/CEIS

Batta Barnabás, a Mitte Communications vezetője

Szandrocha Kamilla, a MITTE Communications vezetője

Kép Mitte Communications/CEIS

Oszkó Péter, az Oxo Labs ügyvezető igazgatója

Kép Mitte Communications/CEIS

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317