Logomain

Kortárs palackba költözött a tokaji borvidék tradíciója

By HG.HU 2015. május 6. 12:39

szerk at hg dot hu

Tokaji_1.gallery

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

Tokaji_2.gallery

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

Tokaji_3.gallery

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

Tokaji_5.gallery

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

Tokaji_6.gallery

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

A borvidékre jellemző egyedi palackot tervezett Ipacs Géza a tokaji borvidéknek, amelyet ma már több nagy pincészet is használ.

A pincészetek világszerte gondolkodnak egyedi tervezésű borospalackban, de egész borvidéket képviselő, annak értékét autentikus üzenetét képviselő palackokból a rajnai, burgundi és bordói champagne üvegforma mellett kevés van. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot, mely a régióban hagyományosnak számító aszús üveg formáját vette alapul. Nem önmagában a forma egyedülálló, hanem az üzenete - Ipacs Géza tervezővel beszélgettünk az üveg jelentőségéről.

Mi volt a kiindulópontod a tokaji palack tervezésénél?
Nem egy formai gondolatból indultam ki, ahogy egyébként a tervezői folyamatoknál. Az alapötletet az adta, hogy évek óta működöm együtt mádi borászati és gasztronómiai márkákkal, melyek a tokaji régióban is kiemelkedő szakmai munkát végeznek. Ilyen márka a Szent Tamás pincészet, a Gusteau Kulináris Élményműhely vagy az Első Mádi Borház. Stratégiai célunk, hogy a száraz furmintot hazai és nemzetközi szinten is népszerűsítsük, mert minőségben, szerethetőségben kitörési pontnak érezzük. Furcsa volt, hogy annak ellenére, hogy egy autentikus szőlőfajtáról beszélünk, ráadásul egy történelmi borvidéken, végül “idegen” borvidéki palackokba kerül. Mivel hiszünk a furmint és a borvidék áttörésében, úgy gondoltam, hogy miért ne készülhetne egy csak erre a területre jellemző palack, ami bárhol a világon megkülönböztethető és egyedi lesz a polcokon?

Miben lett végül más, mint a klasszikus borvidéki palackok?
A klasszikus (legelterjedtebb ) borvidéki palackok alatt a rajnait, a burgundit és a bordóit és a champagne palackot értem. Más-más formát és szellemiséget képviselnek, ezekkel dolgoznak a borászatok világszerte, itthon is. Fontosnak tartottam, hogy ne egy előzmények nélküli formát dolgozzak ki, hiszen a tokaji borvidék Európán belül évszázadokon keresztül meghatározó szerepet töltött be, elsőként itt születtek olyan klasszifikációs törekvések, melyek a borászati szakmát, a szőlőművelést előremozdították. Ezért egy, a régióban hagyományosnak számító aszús üveget vettem alapul a tervezésnél, melynek úgy tudtam megváltoztatni az arányait, hogy végül egy önálló entitás jött létre. Az eredetinél robosztusabb, karakteresebb, és persze nagyobb űrtartalmú - a fél literes aszúpalackhoz képest 7,5 decis -  üveg készült el. Sőt, a palackot azóta egy teljes családdá bővítettük: elkészült a 0,375 literes és a magnum méret is.

Miért ne készülhetne egy csak erre a területre jellemző palack, amely bárhol a világon megkülönböztethető és egyedi lesz a polcokon?

Egy borospalack tervezésénél melyek azok a borász-szakmai szempontok, melyeket a tervezőnek mindenképp figyelembe kell venni? Ki volt ebben a segítségedre?
A palack tervezése, kivitelezése körüli munkát 18. generációs borászok, a mádi Szepsy-család felügyelte. Olyan borász-szakmai kérdésben nyújtottak segítséget, mint például a töltési vagy lezárási lehetőségek, melyek a borok minőségét komolyan befolyásolhatják. A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatja. Emellett az idősebb és fiatalabb Szepsy István a régiós borászati fejlesztés és általában a bormarketing tekintetében is nagyon tudatos: Mádon olyan településszintű összefogáson dolgoznak, mely a helyi termelőket, pincészeteket minőségi munkára ösztönzi. Ezt a közösségi szemléletet is erősítheti az egyedi üveg, hiszen akik használják, azok sok tekintetben már egy hajóban eveznek.

Említetted, hogy a nemzetközi piacon meghatározó lehet a tokaji palack. Milyen visszajelzéseket kaptok? Valóban fontos bormarketing-elem?
A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás pincészet és a Szepsy borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a formát választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is.

A Szent Tamás pincészet nemzetközi kereskedői visszajelzései szerint sikeresen találkozott a forma és a terroir-élmény, egyedi tételként gondolnak rá. Erre bizonyíték, hogy a Szent Tamás borok Gordon Ramsay éttermeiben az állandó kínálathoz tartoznak, illetve olyan különleges helyszíneken is válogatott tételek, mint például a The World luxusóceánjáró hajó. 2014 végén - magyar borok közül elsőként - Kanada legjobb importborának választották a pincészet Dry by Tokaj tételét, 2015 áprilisában pedig a tekintélyes brit szaklap, a Decanter Magazine adott 90+ pontszámot a Szent Tamás egyik településszintű borának, a Mád 2013-nak.

Mi lehet a tokaji palack jövője?
Abban hiszünk, hogy a palack design-ja egy komoly értékesítéstámogató eszköz - hazai viszonylatban előremutató ötlet, nemzetközi szinten pedig az autentikusság üzenetét segíthet elmélyíteni. Érdekes látni, hogy a bormarketingben egyébként nagyon erős Ausztria sem a borvidéki palack megalkotásába fektetett energiát, sokkal inkább a hangsúlyos címkék váltak identitást formáló eszközzé - mi tehát olyan utat járunk, melyre külföldön is felkaphatják a fejüket. Ha a furmint is világfajtává válik, ez az egyedi palack erősíteni tudja majd a sikert.

 

design, interjú, tokaj, borospalack, ipacs géza, tokaji borvidék Icon_print

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

A tokaji borvidék palackja, tervező Ipacs Géza

Kép Apache Stúdió

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317