A kortárs művészeti igazi nagyágyúival nyitott meg tavaly októberben a Frank Gehry tervezte épületben az alapítvány, ahol azóta is folytatódik a sztárparádé.
A Fondation Louis Vuitton 2014. október 27-én, hétfőn nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, a Bernard Arnault megbízásából, Frank Gehry által tervezett épület, a kortárs francia és nemzetközi művészet egyik új, párizsi háza a Bois de Boulogne-ban, a Jardin d'Acclimatation-ban található. A Fondation Louis Vuitton, a művészet és az alkotók patronálására létrehozott, vállalati alapítvány és magán kulturális kezdeményezés feladatának tekinti, hogy ösztönözze és támogassa a kortárs művészetet, mind Franciaországban, mind nemzetközi szinten. A tárlatok és a programok a 20. és a 21. század művészeti és kreatív mozgalmainak hagyományait viszik tovább.
Megnyitása alkalmából izgalmas művészeti program bontakozik ki három egymást követő szakaszban.
A kortárs művészet új párizsi háza
Az LVMH Group 2014. október 27-én, hétfőn jelentette be a nagyközönség előtt a Fondation Louis Vuitton megnyitását. Az alapítványnak Bernard Arnault és a neves amerikai építész, Frank Gehry együttműködéséből született épület ad otthont. Az üvegfelhőre emlékeztető alkotás a Jardin d'Acclimatation-ban Párizsban kapott helyet, a Bois de Boulogne északi részén. A Fondation Louis Vuitton épületében állandó és időszaki kiállításoknak és művészeti bizottságoknak is galériákat biztosítanak majd. Mindemelett rendelkezésre áll egy rugalmasan átalakítható előadóterem, amely többféle szakterület előadásainak és rendezvényeinek lebonyolíására is alkalmas. Az impozáns teraszokról egyedülálló kilátás nyílik Párizsra és a Jardin d'Acclimatation buja növényvilágára, amely Frank Gehry üvegből készült, átlátható, letisztult stílusú építészeti alkotását is ihlette. A földszinten található Le Frank étterem október 27-én nyílik meg. A Fondation Louis Vuitton Jean-Louis Nomicos, Michelin-csillagos séfet, a párizsi avenue Bugeud-n található Les Tablettes tulajdonosát kérte fel az étterem vezetésére.
A közönség, a hatalmas térbe belépve felfedezheti az állandó kiállítást, a Fondation-, illetve az Arnault-gyűjtemény darabjait, valamint évente két dőszaki tárlatot és az auditórium zenei eseményeit. A Fondation Louis Vuitton megnyitása alkalmából izgalmas művészeti program bontakozik ki három egymást követő szakaszban, 2014 októbere és 2015 júliusa között. Minden szekció tartalmazni fog egy időszaki kiállítást, a kollekció részleges bemutatására, valamint rendezvénysorozatokra is sor kerül majd. A nyitóprogram keretében a Fondation Louis Vuitton Frank Gehry projektjének szentelt kiállítást.
Olafur Eliasson és a Kollekció
A Fondation Louis Vuitton, nyitó programjának második szakaszaként nagyszabású kiállítást szervezett, amelyet egyrészről a nemzetközi hírű dán művésznek, Olafur Eliassonnak szentelt az alsó szintek kiállítótermeiben, a felső termekben a Kollekcióból készült második válogatás munkái lesznek láthatók 2014. december 17-étől.
A tárlatok és a programok a 20. és a 21. század művészeti és kreatív mozgalmainak hagyományait viszik tovább.
A Kollekció műveinek újfajta bemutatása 15 olyan művészre fog összpontosítani, akik különböző generációkat és nemzetiségeket, eltérő művészi tevékenységeket, gyakorlatokat képviselnek. Két fő téma jelenti a szervezőelvet. Az egyik téma az egyénre összpontosít, a feltárásra, egyrészt a világgal való kapcsolatunkra, annak társadalmi, politikai és fogyasztói kontextusára, másrészt a kétségekre és félelmekre, amelyek leginkább expresszionistának nevezhető megközelítésben jelennek meg. Wolfgang Tillmans egy hatalmas felületet tervezett fotográfiai alkotásai, portréi, csendéletei és tájképei számára, amelyek környezetével való hangsúlyos kapcsolatáról tanúskodnak, egy felületet, amelyen Isa Genzken két szobra, a Bouquet és Zwei Bügelbretter teremtenek ironikus kritikai nézőpontot egy bizonyos valóság felé.
Ed Atkins két videója, az Us Dead Talk Love és az Even Pricks lesz látható a közelben, amelyek egy hibrid és nyugtalanító emberiséget mutatnak be, míg Annette Messager figurái, melyek a baba és a marionettbábu közti átmenetek, a Le Masque Rouge-ban, a La Petite Ballerine-ben és a Mes Transports-ban a nyugtalanság és hátborzongató humor atmoszféráját teremtik meg.
Cattelantól Giacomettiig
Távolabb, Maurizio Cattelan Charlie Don’t Surf-je a művész"életrajzi" vízióját mutatja be a látogatóknak, az iskola negatív és melankolikus tapasztalatain keresztül. Végül Rachel Harrison Zombie Rothko-ján keresztül találkozhatunk olyan stílusok hibridjével, mint például az absztrakt expresszionizmus vagy a Pop Art. Különleges hangsúly kerül Alberto Giacometti külön kiállított alkotásaira, rajzok, valamint fényképek és szobrok jelentős gyűjteményére, olyan művekre, mint a Lotar I, II, III, L’homme qui chavire, Tête sur Tige, Trois Hommes qui marchent, ezek élén a debütáló Grande Femme áll, amely demonstrálja a művész fáradhatatlanságát és gyötrődő küldetését, amely a valódi “meglátására” irányul.
A második téma költőibb és szemlélődőbb dimenziót tár fel Sigmar Polke installációján, a Cloud Paintings-en keresztül, amely négy áttetsző festményből áll, ezek közepére egy 4 milliárd éves meteoritot helyezett, szimbolizálva ezzel az egész kozmikus jellegét. A mű közelében Tacita Dean monumentális fényképei, a Majesty and Hünengrab látható és egy rajzsorozat, amely alabástromra és papírra készült, megidézi a megváltoztathatatlan idő nyomait.
Egyéb, a közelben kiállított munkák: Bas Jan Ader videója, a Primary Time; Acacia e Foglia di Zucca, Giuseppe Penone szobra és a Weinende Frau Thomas Schütte-től. Installációk: Capello per due V Mona Hatoumtól, TV Rodin (le Penseur), Nam June Paiktól, Akram Zaatari videómunkája, a Tomorrow Everything Will Be Alright. Ezek a művek az emlékezetről, az idő múlásáról beszélnek, az egymáshoz és a természethez való kapcsolatunk kétértelműségéről és az identitás reflexióiról.
A kiállítás február 16-ig látható Párizsban. 2015 tavaszán a Kollekcióból egy harmadik műválogatást mutatnak be, két téma szerint: Pop Art és olyan művek, amelyek szorosan kapcsolódnak a zenéhez. Bővebb infó itt.