Logomain

A jó design jó üzlet

By Huszár Judit 2014. november 5. 08:54

szerk at hg dot hu

Fs.gallery

Az Uránia színpadán

10352333_732547286780696_1212724031508801958_n.gallery

A Fabio Sergio által említett témák

Tumblr_inline_nd2odinrfs1sew0w9.gallery

A Fabio Sergio által említett témák

Racskó Júlia képei és jegyzete az előadásról https://www.behance.net/racskojulia

Fs_2.gallery

Good desig is good business

Bevallom őszintén, izgultam a Fabio Sergioval, a Frog kreatív vezetőjével készült interjúm előtt, ugyanis nem sokkal korábban az Uránia Mozi színpadán, a Prezi Redefine konferenciáján olyan színpadi jelenléttel adott elő, amit egy rock star is megirigyelhene.

Az inspiráló, szórakoztató és újdonságokkal teli előadását hatalmas ováció és elégedett morajlás követte a teremben.
Frog kreatív vezetőjeként Fabio Sergio bemutatta azokat az elveket és víziókat, melyek mentén a studio megközelíti a designt és annak jövőjét.

A design szó újrafogalmazása

A design fogalma igenis változik és el kellene felejteni a magányosan, tökéletes hófehér tereket tervező sztár képét és a designt a való világ igényeinek megfelelően használni, mindamellett, hogy szerinte a jó designnak egyben jó üzletnek is kell lennie, a szó legnemesebb értelmében.

Beszélt arról, hogy a design fogalma igenis változik és el kellene felejteni a magányosan, tökéletes hófehér tereket tervező sztár képét és a designt a való világ igényeinek megfelelően használni, mindamellett, hogy szerinte a jó designnak egyben jó üzletnek is kell lennie, a szó legnemesebb értelmében.
Küldetés tudatát mutatja, hogy ő a Frog, Social Impact Design csapatának a vezetője és számos projektet vezetett az UNICEF-fel közösen Afrikában. Jelenleg social impact design kurzusokat is tart a milánói Politecnico-n. (Megj.: A social impact design kifejezésnek nem létezik egyelőre tökéletesen magyarítható változata, körülírva úgy hangzana: olyan tervezői és design szemlélet, mely trársadalmi hatással bír).

Az első kérdésem arra vonatkozott, amit sok designer hallgató is megkérdez magától az egyetemi évek alatt. Vajon hogy lehet úgy szociális témájú design projekteket végigvinni, helyszíni tapasztalatok vagy egy idegen kultúra behatóbb ismerete nélkül és van-e értelme ilyet tanítani.

F.S.: Mindenképpen van. Van némi félreértés abban, ahogy a social impact designt tértelmezik és néha tanítják. Ahhoz, hogy változást érj el a design segítségével, nem kell feltétlenül például távoli országok szegényeinek tervezni. Volt egy fél éves kurzusom a Politecnicon, ahol a diákok kaptak egy briefet és olyan szociális és design megoldásokon dolgoztak, amik segíthetik a milánói migráns munkások életkörülményeit. A résztvevők kimentek a helyszínekre, kapcsolatot alakítottak ki az emberekkel, újra és újra visszamentek és így kaptak egy képet, lokálisan. A social impact design nem arról szól, hogy feltétlenül például Bangladeshnek kellene tervezni, úgy hogy valaki még sosem járt ott és nem tudja milyen érzés egy katasztrófa sújtotta régióban lenni. Szóval igen, lehet tanítani, de bizonyos határok és feltételek között.   

H.J.: A jó design megváltoztathatja a világot?

F.S.Úgy gondolom, hogy a jelenlegi állapotot jobb irányba tolhatja. Igen, úgy gondolom, hogy a jó design, a jó üzlet megváltoztathatja a világot. Akár apró, jó értelemben frivolnak tartott dolgok is, mint az, hogy valakinek mosolyt csalunk arcára, vagy éppen játékossá teszünk valamit.  Szóval úgy gondolom, hogy igen, a design változtathat a világ állásán, de nem használnék olyan szavakat, mint a megment. A design megoldhat szociális problémákat üzletek, kormányok, non profit szervezetekkel közösen.

H.J.: Azért vagyunk itt ezen a konferencián, hogy újrafogalmazzuk, hogy mit jelent a design, illetve mi a jövője. Mit jelent önnek a design, hogyan definiálja a diákjainak?

F.S.: Ahogy az előadásom végén összegeztem, szerintem a design lehet az a diszcíplina, ami segíthet az embereknek a saját álmukat álmodni. Ez egy új szerepkör a designereknek, tulajdonképpen egy facilitátor szerepe. Sok designer úgy látja a saját terveit, mint amit csak úgy, önmagában dicsőíteni kell. Ez persze nem baj, mert rengeteg pozítivuma lehet. Itt, a konferencián is láttunk sok nagyszerű ötletet, tervet, ami fantasztikus lehetőségeket teremt, úgy, hogy a designerek csak a saját intenciójukat követik, ez nagyon értékes. Ha valaki azonban túlságosan elrugaszkodik, akkor inkább talán művésznek nevezhetjük. A design viszont szerintem megoldásokat kínál és lehetőséget teremt.

H.J.: Dieter Rams 10 design elve alapján mi lenne az ön legfontosabb design elve?

F.S.: Nehéz ilyet megfogalmazni, de örülök például annak, hogy folyamatosan szó van az emberi tapasztalások javításáról, megismeréséről és hogyan terjesztjük ki ennek megfelelően a design jelentését. Ezt a küldetést a magaménak is vallom. Az emberi tapasztalás fejlesztését nagyon sok -féle képen érthetjük. Lehet ez a gazdasági folyamatok javítása, hig-.tech termékek tervezése, de akár az egészségügy jobbá tétele is. Nekem ide tartozik a social impact design, ami segíthet, hogy például a gyerekek gyerekek maradhassanak és boldogabban nőjenek fel. Ez számomra mind belefér abba, hogy a design, mint diszcíplina hogyan javíthat az emberi tapasztaláson.

H.J.: Mit javasolna azoknak a fiatal designereknek, akik cégalapításon, vállalkozás alapításon gondolkodnak?

F.S.:  
A design közösségen belül ez most téma, legyen szó kreatív befektetőkről, cégekről, startupokról, szerintem ez nagyon jó dolog, Tény, hogy elég sok eleme ennek egy divathulllám. Rengeteg jó példa van azonban arra, amit új oktatásnak neveznék. Futnak olyan kurzusok, mint a Google hátterű 30 Weeks, New Yorkban, ehhez a Frog is hozzájárul, mint kurátor.  A cél, hogy 30 hét alatt létrehozzák a jövő vállalkozóját és a képzés itt kifejezetten design centrikus. A Pratt Institute a Hyper Island, a School of Visual Arts NYC, a Parsons Egyetem és The Cooper Union támogatja ezt a programot és biztos vagyok benne, hogy a a képzés végén a Google sok résztvevőt fel is szív majd.
Olyan modelleket ölelnek fel ezek a kurzusok, mint a csinálva tanulás (learning by doing) vagy az, hogyan tervezzünk üzletet (designing business). Ezek mind új és érdekes metódusok, melyek nagyon kellenek a fiatal designereknek, akik meg akarják lépni a vállalkozóvá válás lépését vagy van bennük ilyen jellegű szellemiség.Egyébként szerintem maga ez a vállalkozó szellem alkalmazható a design folyamatra is, tehát fordítva is működik. A hallgatóimnak is ezt mondom. Van egy ötlet, amit fejlesztünk, megállapítjuk, hogy van- e benne potenciál, struktúra, aztán tovább dolgoznak rajta. Viszont sokszor van olyan, hogy rohannak a következő vizsgájukra és az ötlet csak úgy ott marad a levegőben. Szerintem az USA-ban ez a fajta vállalkozói szemlélet erősebb és az emberek döntenek, hogy én márpedig ezt megcsinálom és végigviszik. Ez európában picit nehezebb.

H.J.: Örülök, hogy az előadásában említette, hogy az üzlet és design képes együttműködésben dolgozni, mert sokszor hallhatják azt a pályakezdők, hogy valaki vagy jó designer lehet vagy jó üzlet ember. Nagyon kevés a kivétel.

F.S.: 
Szerintem ez nem feltétlenül igaz. A design értelmezésében is lehetnek eltérések. Van akinek a design egyfajta művészetet jelent, amiben korlátok nélkül lehet alkotni, egyfajta izolációban, szabadon. Én nem hiszem, hogy ez igaz. A design tulajdonképpen különböző nyomások, kényszerek hatása alatt történik, másképp inkább művészet. Semmi baj sincs nyilván a művészettel, de a művészetet nem érdekli más, csak önmaga. Ahhoz, hogy valamit tegyél a világért, lehet, hogy kell hozzá egy jó üzleti modell és hogy lásd mondjuk, hogy az emberek hogyan fogják használni.

H.J.: Még egy apró kérdés. Sokszor halogatja a munkáját?

F.S.: Mindig

H.J.: És mi segít rajta, mi motiválja?

F.S.: A határidők. Van hogy sokáig finomítunk, csiszolunk valamit, de ha holnapra kell megcsinálni, hirtelen fókuszálni kell.


Ha többet szeretnétek megtudni a Frog és Fabio Sergio munkáiról, érdemes őket követni a Twitteren.
A jegyzet és grafika Racskó Juli munkája.

design, interjú, prezi, redefine, Fabio Sergio Icon_print

Az Uránia színpadán

A Fabio Sergio által említett témák

A Fabio Sergio által említett témák

Racskó Júlia képei és jegyzete az előadásról https://www.behance.net/racskojulia

Good desig is good business

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317