Logomain

A Pikkpack Kickstarter kalandja - Tippek azoknak, akik belevágnának

By Huszár Judit 2014. június 11. 13:15

szerk at hg dot hu

Pikkpack-diy-shoes-fashion-design.gallery

Funded

A Pikkpack már kiérdemelte az áhított zöld plecsnit

Sara-gulyas-atelier.gallery

Sári örül a Pikkpack és saját sikerének

Megosztja a folyamatot

Pikkpack-diy-shoes-fashion-design-stlye.gallery

A Pikkpack "akcióban"

Hamarosan megkapják a befektetők is

10264654_704201312972001_967960859911555715_n.gallery

A Pikkpack "akcióban"

Korábban hírt adtunk itt a HG-n Gulyás Sára és a Pikkpack sikeréről a Kickstarteren. Mivel a SZIKRA-val leginkább a freelancereket szeretnénk segíteni, kicsit utánajártunk annak, hogy mi is az a crowdfunding, hogyan érdemes belevágni. Ebben Sára nagy segítségünkre volt, most, hogy már túl van a sikeres kampányon.

Először is néhány szóban a crowdfundingról


Lényegében a tükörfordítás takarja a fogalmat, még ha kicsit sután is hangzik: közösségi finanszírozás. Lényege, hogy bárki, szinte bármilyen, akár jótékonysági céllal is kampányolhat a számos crowdfunding oldal egyikén. Mi most azzal foglalkozunk, ami kifejezetten érintheti a kreatívokat és mondjuk egy-egy termék piacra dobását, legyen az könyv, játék vagy akár egy elektromos autó.

Már nagyon sokféle struktúra közül lehet választani, de a legismertebb talán az amerikai Kickstarter.


Néhány dolog, amit tudnod kell, mielőtt kampányolnál:

Magyarországról ehhez érdemes keresni egy helyi, tehát amerikai, vagy angol partnert, mert feltétel, hogy legyen egy amerikai bankszámla, hitelkártya, igazolvány.
Ezután pedig meg kell szerezni a  kicsit nehézkes Amazon Payment accountot. (Már brit állampolgár is indulhat, de sok helyen állítják, hogy inkább az amerikai kampányok mennek jobban és gyűjtenek be nagyobb összegeket)
Tudni kell, hogy az oldal és az Amazon is természetesen leveszi a kampányból a maga jutalékát, így érdemes vele úgy kalkulálni.

A Kickstarteren a kampányoló csak akkor kapja meg a pénzét, ha elérte a kitűzött határt terve megvalósításához, szemben mondjuk az Indiegogo-val, ahol övé lesz az összegyűjtött pénzt. Ezek csak a legalapabb információk, amikkel neki lehet indulni.
 

Sári bevezetett bennünket a folyamatba, ahogyan ők csinálták. Természetesen ez nem a Kickstarter receptje, de érdemes néhány dolgot megszívlelni. Nekik az előkészítés csaknem egy évig tartott.

Kutatás: nézz meg annyi kampányt, amennyit csak tudsz! Fedezd fel, hogy mik közösek a legsikeresebb kampányokban! Készítettek-e videót? Milyen a szövegezés? A stílus, a logo, a pr munka mögötte. Ne csak a saját területeden, de kapcsolódóan is jó ha szétnézel.
Sáriék ezután megcsináltak egy storyboardot, ami alapján elkezdtek a projekten dolgozni.
Ahhoz, hogy jól irányíthasd a kampányod, pontosítsd a célcsoportot, mert csak így lehet ütős a következő terület:

Kommunikáció: Ha nincs eleve egy több száz címet tartalmazó sajtó listád, saját magadnak kell összeszedned a leginkább releváns blogok, magazinok elérhetőségeit, ami nem kis idő és munka, viszont azon fog eldőlni a kampányod, hogy mennyi helyen vagy jelen, így ezt semmiképpen ne hagyd ki, vagy vedd félvállról!
Javasolt a termékedet már a kampány előtt beharangozni a sajtóban és közben is folyamatosan jelen lenni, ahol csak lehet, nyilván a célcsoportodnak legmegfelelőbb médiumokban.
Valószínűleg erre nem lesz külön embered, úgyhogy némi pr tapasztalat nagy előny lehet.
Ha sikerült a kampányod, akkor se hagyd abba, ilyenkor már a vevőiddel is fontos, hogy tudasd, hogy áll a terméked.

Találj ki mindent, de tényleg mindent! Első és legfontosabb természetesen, hogy mi lesz a cél összeg. Mivel ha nem éred el, akkor bukott a kampány és a beleölt idő, energia, pénz.
Ez rendkívül érzékeny pont. Nem szabad, hogy túl magas legyen, de az se, hogy nélkülözzön minden ambíciót. Sáriéknál a cél 200 cipő legyártása volt, ennek számolták  ki a mindenféle költségét, ez sikerült is nekik, elkelt a 200 pár előre.
Kalkulálj a szállítással, gyártási költségekkel, akár jogvédelemmel, a fent említett Kickstarter és Amazonos költségekkel, a társaid munkájával, video, grafika, marketing költségekkel.
Így könnyebben tudod belőni a szükséges összeget.
A találd ki mindenben szerepel az is, hogy írj le mindent a vásárlóidnak, főleg, ha kézzelfogható terméket dobsz piacra. Van- e garancia, hogyan tudja tisztítani, hogyan kapja meg, milyenek a színek, az anyagok, hogyan javítható, mindent, amit te is figyelembe veszel egy vásárláskor.

Sári tanácsai, tapasztalatai:

Szinte mindenki vásárolt és nem csak “adományozott”, ők tényleg a Pikkpackot akarták.
A célcsoport mellett érdemes bevonni az ismerőseid, mert nagyon sok megosztás, vásárlás onnan fog kikerülni. Persze ez nem jelenti azt, hogy napi húsz levéllel kell bombáznod mindenkit.
Nagyon fontos a pontos célcsoport választás, ők leginkább Észak-Amerikát célozták be és a vásárlók 60%-a onnan is került ki. Mikor rákérdeztem, hogy mit csinálna máshogy, ha újra kampányt indítana, azt mondta, hogy a marketinget pontosabban lőné be. A sok adminisztráció miatt kicsit kiszámíthatatlan volt, hogy mikor indul a kampány, így az indítást nem lehetett egy sajtóanyaggal kezdeni. Náluk a vásárlások úgy alakultak, hogy a vége előtt indult meg igazán. Ezért is kell folyamatosan kommunikálni, mert ha már látták, hogy sokan vásároltak, motiválóan hat. Az utolsó pár napban már duplázódtak minden nap a vásárlások.

A csapat négy főből állt, akik ráadásul szinte sosem voltak egy azon helyen, volt aki Írországból és volt, aki Amerikából segítette a munkát. Sári, mint alapító, napi 14 órákat dolgozott, de a kérdésemre, hogy belevágna-e újra, egy nagyon határozott igen volt a válasz.

Hjrá mindenkinek!

Pikkpack
Pikkpack a Facebookon

A cikket és az interjút a freelancereket segítő Szikra //Creative Collaboration// készítette.

 

design, cipő, siker, magyar tervező, szikra, kickstarter, crowdfunding, szikra creative collaboration, Gulyás Sára, Pikkpack, fashion Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317