Mészáros Zsuzska építészként és rajztanárként végzett a MOMÉ-n, gyakorló pedagógusként pedig kidolgozott egy tudásbázist, ami az építészet és a design nyelvének oktatását kreatív alkotófeladatokkal segíti. A DesignPed.com-on bárki számára elérhető programról és a legújabb, március 15-i projektjükről Zsuzska mesélt a HG-nak.
"Építészként és rajztanárként végeztem a MOME-n, először építészirodai munka mellett, délutáni szakköröket tartottam, majd jött a fantasztikus lehetőség, hogy elmehetek a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnáziumba rajztanárnak. Itt 17 osztállyal foglalkozom, 1-12. évfolyamosokkal. Ugyan a Nemzeti Alaptantervben a vizuális kultúrán belül a képzőművészet mellett szerepel a tárgy- és környezetkultúra oktatása, a gyakorlatban ez még különböző feltételek hiánya miatt nagyon gyerekcipőben jár, néhány jó példát találtam csak.
Pedig rajzórán nagyon sokat tehetünk azért, hogy a fiatalok olyan felnőttekké váljanak, akiknek kialakult, határozott stílusuk van, és nem csak sodródnak a trendekkel. Lényeges, hogy ismerjék az építészet és a design nyelvét, nagyobb részük használóként és megrendelőként, kisebb részük alkotóként jól tudjon működni.
Hiszen mindnyájan házakban élünk, tárgyak vesznek körül, magunk állítjuk össze a ruhatárunkat, rendeljük meg névjegykártyánkat, weblapunkat, ha jól megy, akkor házunkat, üzletünket, irodánkat. Vizuális műveltségünk hosszútávon hatással lesz a környezetünkre.
A kipróbált, bevált feladatokat szeretném megosztani kollégáimmal is. A designped.com oldalon létrehoztam egy feladatbankot. Az oldalon természetesen főként az építészetre és a designra koncentrálok, de a mindennapi gyakorlatban fontosnak tartom, hogy a kreatív ötletek megvalósításához megfelelő műveltség és rajztechnikai tudás is a diákok rendelkezésére álljon.
Kiemelt jelentősége van annak, hogy a diákok ne csak tanuljanak a designról, passzív befogadóként szemlélve azt, hanem kreatív probléma-megoldási szituációkat modellezhessenek órán, amelyekben alkotóként vehetnek részt. Az így megélt dolgok sokkal jobban bevésődnek és megmaradnak.
Kezdetben azt is tudatosítani kellett a gyerekekben, hogy a design nem egyenlő a luxustermékkel, hanem a saját tárgyaikat is valaki megtervezte, valaki megrendelte.
Mostanára már nagyon élvezik a tárgy- és környezettervezési feladatokat, számomra pedig mind a folyamat, mind az elkészült munkák rendkívül izgalmasak. Szerencsémre a Fazékban a gyerekekre általánosan jellemző a nyitottság, várják is a kihívásokat, rajztanár mentoraim, a kollégák és az igazgatóság pedig támogató környezetet nyújtanak.
Aktuális, sok gyereket megmozgató kreatív feladatunk a március 15-i iskolai megemlékezéshez egy pixelgrafikus installáció elkészítése volt. Kollegáimmal, Zele Jánossal és Garamvölgyi Bélával összefogva megszerveztük és lebonyolítottuk az építést: 7-12-es diákok két napon keresztül rakták a papír-pixeleket és fotóztak. Az építés alatt készült fotókból timelapse videót készítettünk a Fazekas Stúdió segítségével."
Pixelgrafikus installáció a március 15-i ünnepségre