Túlsúlyban voltak a praktikus tárgyak, de a költőiség sem hiányzott a 34. Magyar Formatervezési Díj pályázat nyerteseinek munkáiból.
Egyre inkább az élet mindennapi kellékeire koncentrálnak napjaink hazai formatervezői, ugyanakkor önmagában ez még nem elég a sikerhez, vagyis ahhoz, hogy a fogyasztók által is hozzáférhető, sorozatgyártott tárgy váljon alkotásaikból – ez volt az idei Magyar Formatervezési Díj pályázat legfontosabb tanulsága. Bár a díjazott vagy kiállított tárgyak egy része kifejezetten megrendelésre készült, a pályázatra benyújtott alkotásoknak csak kevesebb mint fele lép túl a koncepció fázisán. Hogy ennek mi az oka, és hogyan lehetne orvosolni, ezt is megtudhattuk az idén 34. alkalommal, ezúttal a Műcsarnokban hétfőn megrendezett díjátadón.
Praktikus termékek, költői koncepciók
Hagyományosan idén is négy kategóriában – Termék, Terv, Vizuális kommunikáció és Diák – osztották ki az elismeréseket, emellett pedig számos különdíj is gazdára talált. Az előbbiekben díjazott tárgyak jórészt a praktikusság szempontjait testesítették meg: a DSI sóinhalátor, Földi Petra esőkabát-kollekciója (Termék kategória), a Faces logikai játék (Terv) és A kiskakas gyémánt félkrajcárja interaktív mesekönyv (Vizuális kommunikáció), valamint a Ligh Me lámpacsalád és a DORA kerékpáros bukósisak (Diák) többségükben szemmel láthatólag hétköznapi igényeinket igyekszenek kielégíteni. A különdíjasok között azonban már felbukkannak elvontabb koncepciók is: a Starry Light by Anagraphic lámpa arculata például a csillag-konstellációk variációira épít. A JAT projekt egy szociológia felmérés anyagát önti szélesebb rétegek számára is fogyasztható formába, míg a Kis Hungarikumhatározó a hazai szuvenírkínálat állóvizét kavarja fel. További két különdíjas munka (a Zigza betonpad-rendszer, illetve a Shin ökobútor-család) azonban már ismét a használati tárgyak sorát gazdagítja.
A siker építőkövei
„A benyújtott munkák kínálata az utóbbi három évben egyre inkább a hétköznapi élet kellékeire koncentrál, ami a siker első, de nem elégséges feltétele” - mondta el lapunknak dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke.
„Kérdés, hogy van-e elegendő olyan vállalkozás itthon, amely képes impulzusokra építve új termékskálát létrehozva léptéket váltani; van-e elegendő vállalati menedzsmenti bátorság, és persze elegendő kockázati tőke?”
A szakember azt is kifejtette: véleménye szerint a hazai tervezők nincsenek eléggé felvértezve egy vállalkozás alapításával kapcsolatos ismeretekkel, bár elméleti oktatás már folyik e téren. Kevésnek tartja az olyan hazai vállalkozást is, amelyek az innovatív ötletekre támaszkodva képesek magasabb szintre lépve megújítani önmagukat.
Kreatív ötletektől a befektetőkig
Éppen ezért a legfontosabb feladatnak a magyar befektetők és a hazai kreatív ötletek egymásra találásának segítését tartja – ennek jegyében azt is elmondta: jövőre szeretnének tematikus iránymutatást adni a design-kapacitásnak, olyan aktuális aspektusok felvetésével, mint a környezetvédelem vagy éppen a lakhatás, ezzel is segítve, hogy a tervezők megtalálják az ötletekre szomjas vállalkozásokat.
Piaci és nonprofit designmenedzsment
Az ötödik alkalommal átadott Design Management Díj nyertese a Cserpes Sajtműhely Kft. arculata volt. Bauer András, a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar docense az átadón üdvözölte, hogy nemcsak a piacorientált vállalkozások (LOFFICE), hanem a non-profit szféra képviselői (Operaház, BKK) is jelen voltak a mezőnyben.
A díjazottakat és kiemelt munkákat bemutató tárlat október 20-ig látogatható a Műcsarnokban.
A díjazottak (bővebb ismertetést l. a képgalériában)
A 2013. év Magyar Formatervezési Díj díjazottjai és különdíjasai
Termék kategória: DSI Inhalo
Alkotók: Co&Co Designcommunication Kft.: Cosovan Attila, Cosovan Tamás, Hosszú Gergely, Hoffer Gábor, Kavalecz Eszter, Nagy Richárd, Oravecz András, Sümegi Éva
Gyártó: Gia Form Kft.
Termék kategória: Petra Földi 2012/13 esőkabát kollekció
Alkotó: Földi Petra
Terv kategória: Faces játék
Alkotók: Lobiz Bt.: Benedek Zsanett és Lakos Dániel
Vizuális kommunikáció kategória: A kiskakas gyémánt félkrajcárja
Alkotó: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Techlab: Szepesi-Szűcs Barbara, Karasz Dániel, Ruttkay Zsófia
Diák kategória: LightMe világítóeszköz család
Alkotók: Pais Anna, Püspök Balázs, Cosovan Attila
Diák kategória: DORA kerékpáros bukósisak
Alkotó: Filczer Balázs Dániel
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Kultúráért Felelős Államtitkárságának különdíja –
Vizuális kommunikáció kategória: Starry Light by Anagraphic
Alkotó: Farkas Anna
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárságának különdíja –
Diák kategória: JAT projekt
Alkotó: Balázs Klára
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárságának különdíja –
Diák kategória: Kis hungarikum határozók
Alkotó: Szabó Zsófia
A HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség Nonprofit Kft. különdíja – Terv kategória: Shin ökobútor
Alkotó: Gyimóthy György
Gyártó: Artica Bt.
A Magyar Formatervezési Tanács különdíja – Termék kategória: Zigza betonpad rendszer
Alkotók: Paunoch Renáta, Varga Péter István
Gyártó: VPI Betonmanufaktúra, Vajda Szabolcs, Varga Péter István
Megrendelő: XIII. kerületi Közszolgáltató Zrt.
A 2013. év Design Management Díj díjazottja és kiállítói
Díjazott: Cserpes Sajtműhely Kft.
Kiállítók:
Magyar Állami Operaház
Budapest Közlekedési Központ
LOFFICE