Logomain

Építészet? Gyerekjáték!

By Ongrádi Melinda 2013. június 3. 13:34

szerk at hg dot hu

Az épített környezeti nevelésről szóló kiadványok bemutatója június 5-én 18.30-kor a FUGA-ban, június 6-án 14.00-kor Pécsett.

Vajon szükséges-e építészetet tanítani gyerekeknek? Érzékenyek-e az épített környezetük iránt, és akarjuk-e, hogy értsenek hozzá? Be lehet-e vonni őket a tervezésbe? Értjük-e mi az ő szempontjaikat? Fontos-e, hogy értsük? Többek között erre adnak választ a Magyarországon úttörő kiadványok szerzői, illetve fordítói beszélgetőtársaikkal a két frissen megjelent kötet kapcsán: Ch. Reicher, S. Edelho , P. Kataikko, A. Uttke: Gyerek_szemmel. Építészet gyerekekkel és gyerekeknek (kultúrAktív Egyesület és Kódex Nyomda), illetve Sebestyén Ágnes, Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés (kultúrAktív Egyesület és Arttan Kft.).  Utóbbi kötet borítótervezője a hg.hu A 7 grafikusa sorozatában elsőként bemutatott Sirály Dóri.

Epitett_kornyezeti_220130612-23712-1785372.gallery

A két kötet közös bemutatkozásán nem csak a kiadványok, hanem az abban szereplő játékos feladatok gyakorlati megismerésére is lehetősége nyílik annak, aki él a lehetőséggel és felkeresi június 5-én, 18.30-kor a FUGA Budapesti Építészeti Központot, illetve június 6-án ellátogat a Pécsett, a Szivárvány Gyermekházban 14 órától kezdődő bemutatóra.

A FUGA Budapesti Építészeti Központban tartott eseményen köszöntőt mond: Noll Tamás, a Magyar Építész Kamara elnöke
A beszélgetők: Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter, szerzők, fordítók, kultúrAktív Egyesület; Tatai Mária, Magyar Építész Kamara és Zöldi Anna, építész, publicista.
Moderáto: Juhász Judit, varoskomm.blog.hu

Helyszín: FUGA Budapesti Építészeti Központ, 1052 Bp., Petőfi S. u. 5.
Időpont: 2013. június 5. 18:30 óra

A beszélgetés után játék a Stadtspieler városfejlesztési - részvételi társassal.

Az épített környezet formálása, az ezzel kapcsolatos tartalmak alapos megismerése mindennél alkalmasabb eszköz a felelős gondolkodás gyakorlatának elsajátítására. A saját, közvetlen környezete mindenki számára egyértelműen a személyiségének kiterjesztett határait jelenti – kedvenc színeit, tárgyait, formáit mindenki szívesen dédelgeti. A cél annak tudatosítása, hogy ez a határ bármeddig kiterjeszthető, a környezet alakítása közös ügy. Aki próbálta tudja: az épített környezeti nevelés komplex feladat, hatékony módszertanának kiépítéséhez elengedhetetlen a részt vevő szakmák – építészek, pedagógusok, szociológusok, környezetpszichológusok – párbeszéde. De aki próbálta, azt is tudja: egyben zseniális és felemelő játék, közös öröm, ahogy maga az építés is az volt hajdanán, az építészet születésének idején. Az ókor piramisai, és a gyerekek lego-csodái ugyanazt az ujjongást sugározzák: az alkotás, a teremtés örömét. Rajtunk múlik, hogy környezetünk akadálypálya lesz, vagy dobbantó, ahonnan a lendületet vesszük.

A gyakorlatban ennek jelentőségét már számos ország, nemzetközi szervezet felismerte – ezek sorát, a leginkább előremutató példákat veszi számba a Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter által lefordított munka, a GYEREK_SZEMMEL. A fiatal korosztály megszólítása különösen fontos, hiszen ők jelentik a jövő építő generációját. A kiadvány az épített környezeti nevelés nemzetközi gyakorlatáról, valamint a gyerekek városfejlesztésben való részvételének lehetőségeiről ad áttekintést. A tanulmánykötet szerzői és szerkesztői finn, német, holland és brit építészek, pedagógusok, kutatók, muzeológusok, akik az épített környezeti neveléssel kapcsolatos programok és projektek szervezése és lebonyolítása területén nemzetközi szinten elismert szaktekintélyeknek számítanak. A kiadvány első része a közelmúlt épített környezettel kapcsolatos kezdeményezéseit és oktatási projektjeit mutatja be. A második rész olyan projekteket mutat be, amelyek gyerekeket és fiatalokat vontak be a tervezés tényleges folyamatába. A tanulmánykötet harmadik részében a lebonyolításhoz szükséges feladattípusokat és módszereket ismerhetünk meg.

Az utóbbi években Magyarországon is erősödött az érdeklődés az épített környezeti nevelés ügye iránt. A szerzők az ebben úttörőnek számító kultúrAktív egyesület alapító tagjai, több sikeres projekt és kiadvány létrehozói. Az általuk írt új kötet, az ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS a nemzetközi elméleti kitekintésen túl a magyarországi példákat veszi számba. Felbecsülhetetlen értéke a kiadványnak, hogy a szerzők saját és a nemzetközi tapasztalatai alapján összeállított, életkori bontásban közölt gyakorlati példatárat tartalmaz, amely nélkülözhetetlen segítség azoknak, akik ezt a munkát a gyakorlatban folytatják.

További információ:
https://www.facebook.com/kulturAktiv/events
http://kulturaktiv.hu/hun/projektek/szakmaipublikaciok
http://epitettkornyezetineveles.blogspot.ch/2013/05/gyerekszemmel-epiteszetgyerekekkel-
es.html

Ch. Reicher, S. Edelho , P. Kataikko, A. Uttke: Gyerek_szemmel. Építészet gyerekekkel és gyerekeknek. ford: Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter, kultúrAktív Egyesület és Kódex Nyomda, Pécs, 2013.

Sebestyén Ágnes, Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés. kultúrAktív Egyesület és Arttan Kft., Pécs, 2013.

fuga, könyv, program, noll tamás, szakkönyv, kultúraktív egyesület, építészet? gyerekjáték! könyvbemutató, épített környezeti nevelés, ch. reicher, s. edelhoff, p. kataikko, a. utke, gyerek_szemmel. építészet gyerekekkel és gyerekeknek, sebestyén ágnes, tóth eszter, tatai mária, zöldi anna, juhász judit Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317