Logomain

Gyémántlakodalom két keréken

By Várhelyi Judit 2013. május 21. 12:44

szerk at hg dot hu

10_rz25020130612-23712-2e059c.gallery

Yamaha RZ250

9_sakura20130612-23712-i5nryl.gallery

Yamaha Sakura

8_sr40020130612-23712-1vl2n2.gallery

Yamaha SR400

7_vmax_old20130612-23712-1ld2hhl.gallery

Yamaha VMAX régi modell

6_vmax_skicc20130612-23712-4t7f1v.gallery

Yamaha VMAX - skicc

5_vmax_uj_120130612-23712-1b9dmgf.gallery

Yamaha VMAX új kiadás

4_vmax_uj_220130612-23712-18u8w14.gallery

Yamaha VMAX új kiadás

3_wr450f20130612-23712-a7knk2.gallery

Yamaha WR450F

1_yzf-r120130612-23712-15ngota.gallery

Yamaha YZF-R1

2_ya-120130612-23712-12kswjj.gallery

Yamaha YA-1

15_dt-120130612-23712-1t0mfpy.gallery

Yamaha DT-1

12_nex20130612-23712-51c22z.gallery

NEX expresszvonat

14_kikkoman20130612-23712-194e6zv.gallery

Kikkoman szójaszószos üveg

11_nioo20130612-23712-isvczy.gallery

Nió szobor Japánban

13_moegi20130612-23712-1u05cbi.gallery

Y125 Moegi - hybrid koncepciómotor

Várhelyi Judit Ichijo Atsushival, a Yamaha motorkerékpárokat tervező designstudio vezetőjével beszélgetett.

A hatvan közösen eltöltött évet ünneplő gyémántlakodalom még a párkapcsolatok terén is ritka; tervező és gyártó közti, hat évtizedet átfogó munkakapcsolatra pedig egyetlen európai példát ismerek — a Pininfarina és a Ferrari együttműködését. Még Dieter Rams és a Braun legendás kapcsolata is ‘csak’ negyven évig tartott.

A YA-1 (1955), a Yamaha első motorja a német DKW RT125 licensze alapján készült. A “vörös szitakötőnek” becézett gép megfogalmazta a Yamaha motorok dizájnfilozófiáját: szépség, egyszerűség, teljesítmény. Kép © GK Design

Egy kevésbé ismert partnerkapcsolat az idén éri el a gyémánt-jubileumot: a GK Design tervezőiroda ugyanis éppen hatvan éve nyerte el a Yamaha zongoratervezési pályázatát. Két év múlva már közösen tervezték a cég első motorját, az YA-1-et, majd ezt követően minden egyes Yamaha motorkerékpárt, hat évtizeden át. A kapcsolat annyira sikeres volt, hogy a Yamaha, a japán gyártók között egyedül, egészen mostanáig nem rendelkezett házon belüli formatervezői csapattal.

A Yamaha eredetileg kizárólag hangszereket gyártott; ennek emlékét őrzi a márka három, egymást keresztező hangvillát ábrázoló logója is. Az alapító, Torakusu Yamaha (Jamaha Torakuszu) európai hangszerek javításával kezdte pályáját, de a századfordulón már saját márkájú pianínóval, majd néhány év múlva hangversenyzongorával lépett piacra. Gyártás és fejlesztés párhuzamosan folyt és kiváló minősége miatt a Yamaha alig egy évtized alatt világmárka lett.

A második világháború alatt a cég repülőgép propellereket gyártott, majd a háború után, világszerte sok más céghez hasonlóan, a géppark és a felhalmozott szaktudás hasznosítására, új, piacképes terméket keresett és végül az ötvenes évek népszerű közlekedési eszközére, a motorkerékpárra esett a választása. A Yamaha csoport ma már egyéb járműveket, terepjárókat, csónakmotorokat, hómobilokat is gyárt, de a cégcsoporton belül a hangszerek és a járművek tervezése teljesen elkülönülten történik. 

Az ötvenes években a dizájn még nem volt elismert szakma Japánban, de a Yamaha művészeteket kedvelő, zenei háttérrel rendelkező vezérigazgatója, Genichi Kawakami (Kavakami Genicsi) jó kapcsolatokkal rendelkezett a tokiói művészeti egyetemen, és korát megelőzve felmérte, hogy a hazai és külföldi motorgyártókkal szemben a dizájn versenyelőnyt jelenthet.

A Kikkoman szójaszósz üvege (1961), a GK talán legismertebb formaterve ma is változatlan alakban kapható. Ez volt az első olyan méretű és megjelenésű kiszerelés, amit nem kellett áttölteni, mielőtt az asztalra került. Kép © GK Design

A GK tervezte a Narita repülőteret Tokióval összekötő NEX expresszvonatot és annak emblémáját is. (1991) Kép © GK Design

A GK Design 1952-ben, a Tokiói Művészeti és Zeneakadémia design iránt érdeklődő hallgatói csoportjából alakult. Mára a tervezőstudió egész cégcsoporttá nőtt; Kaliforniában, Kínában és Hollandiában is van irodája és járművek, hangszerek, műszerek és használati tárgyak tervezése mellett belsőépítészettel és grafikai tervezéssel is foglalkozik. A studió többek között a környezetbarát anyagok, módszerek és technológiák innovatív használatáról ismert.

A két cég kapcsolata az egyetemen keresztül kezdődött. Mindkettő kezdő volt még — hiszen a Yamaha, ötvenéves múltja ellenére, a motorkerékpárokkal teljesen új területre merészkedett — és azonos, ambíciózus célt tűztek ki maguk elé; a legjobbak akartak lenni a területükön. Atsushi Ichijo (Icsidzsó Acusi), a GK Design elnöke szerint ez volt a ‘házasság’ alapja — a tanulás közösen bejárt útja szokatlanul szorosra fűzte tervező és gyártó kapcsolatát és így a dizájn az első modelltől kezdve integráns részévé vált a fejlesztési folyamatnak. Míg a nagy vetélytárs, a Honda elsősorban mérnöki fókuszú és teljesítményorientált, a Yamaha Motor inkább a szubjektív értékek felé orientálódott.

A japán piacra tervezett XS-V1 Sakura koncepciómotoron (2007) a kerék kivételével minden apró részlet egyedileg tervezett. Kép © GK Design

A Y125 Moegi a 2011-es Tokyo Motorshow-ra készült; a hibrid koncepciómotor megidézi a Yamaha első motorkerékpárját, a YA-1. A vékony kerekű, könnyű, elegáns és kis fogyasztású gép a vásáron a nők körében is népszerű volt. Kép © GK Design

A dizájnfilozófiát meghatározó cél olyan motorkerékpárok alkotása, amelyek a műszaki teljesítmény, a magas minőség mellett szépek, elegánsak és különleges élményt nyújtanak. Minden egyes modellt addig tesztelnek, finomítanak, míg megtalálják forma és funkció egyensúlyát, azt a pontot, ahol motorozás közben ember és gép szinte egybeolvad. A Yamaha kilencvenes években deklarált cégfilozófiája csak nevesítette a motorok fejlesztésénél korábban megvalósított elvet — kandó — amit általában alázatnak fordítanak, de inkább megilletődést jelent — olyan mély, ihletett élményt, amit a minőség és teljesítmény átélése nyomán érez a felhasználó. (A szó első írásjele 感 kan érzést, benyomást, csodálatot jelent, a második 動 dó mozgást, haladást.) A GK és a Yamaha hat évtizedes kapcsolata üzletileg is sikeresnek bizonyult és számos, népszerű motorkerékpár modellt eredményezett.

A korszakalkotó DT-1 (1968) volt az első, piaci terepmotor. A sokáig versenytárs nélkül álló modell széles körben ismertté tette a ‘Yamaha Motor’ márkát. Kép © GK Design

1978-ban, amikor az egyhengeres, négyütemű motorok már szinte anakronizmusnak számítottak, a Yamaha megjelent egy teljesen puritán motorral, az SR500-assal. Ráéreztek valamire, mert a z ötvenes évek angol gépeire emlékeztető, kompakt, egyszerűen szerelhető motor azonnali siker lett. Japánban 400 köbcentis motorral került piacra. Kép © GK Design

Az új, innovatív technológiák kifejlesztése érdekében a Yamaha már az első motortól kezdve részt vett a versenysportban. Ez az eredeti, piros-fehér YZF-R1 (1998), a Yamaha korabeli sport-csúcsmodellje volt. Kép © GK Design

A V-max áttervezése jó példázza a két cég munkakapcsolatát, a közösen vallott, “ha már csináljuk, legyen tökéletes” elvet. Az eredeti V-max az amerikai piacra készült, 1984-ben. Az 1200 köbcentis, 145 lóerős, fenomenálisan gyorsuló, gyönyörű motor hatalmas üzleti sikert hozott. A tervezők az emberi szervezet metabolizmusát; a különböző élettani funkciók, a légzés, keringés, tápanyag rendszereinek egységét vették mintának és így a formaterv vizuálisan kiemelte a funkcionális elemeket; a levegő, az üzemanyag útját.

Aszfaltszaggató gyorsulás és azonnal felismerhető dübörgés — a legendás V-max (1984) magasra tette a lécet a korabeli “muscle-cruiser” motorpiacon. Kép © GK Design

Egy kultuszmotor újratervezése félelmetes feladat; tíz évbe telt, mire megvalósult az a változat, amivel gyártó és tervező egyaránt elégedett volt. Számos kísérletet követően a buddhista templomok kapujában álló szobrok ihletésére született meg az a verzió, ami harmonikus egységbe ötvözte a formát és a funkciót.

A buddhista templomok kapujában látható Nió-szoborpár mérges arcával és fenyegető testtartásával riasztja el a gonosz szellemeket. A Nió egyszerre ember és természetfeletti erejű, mítikus lény, így a szobrok megformálása is erőteljes, eltúlzott. Fotó © Kovács Bence

Az új V-max formavilágát a buddhista Nió-szobrok ihlették. Kép © GK Design

Az új V-max (2009) 1600 köbcentis, 200 lóerős teljesítményéhez stabilabb útfekvés és biztonságosabb féktechnika párosul. A drámai megjelenésű, fekete motor megőrizte az előd látványelemeit, középpontban a hangsúlyos légbeömlővel, amit máig kézi munkával políroznak és lakkoznak. Kép © GK Design

Az új, 1679 köbcentis, 200 lóerős V-max 2009-ben készült el; nagyobb motort használ egy kompakt vázban, de vizuálisan egyértelműen az eredeti utódja; a forma épp annyira új, amennyire azt a modern technikai megoldások és a mai esztétika megkívánják.

A WR450F modell az idén Red Dot dizájndíjat nyert. Kép © GK Design

A Yamaha az idén saját, házon belüli tervezőcsoportot hozott létre, de remélhetőleg ez nem jelenti majd a gyémánt-jubileumát ünneplő kapcsolat végét.

A cikk a szerző Ichijo Atsushival, a Yamaha motorkerékpárokat tervező dizájnstúdió vezetőjével készült interjúja alapján született.

design, yamaha, tokió, várhelyi judit, évforduló, japán design, motor, hangszergyártás, ichijo atsushi, kikkoman, nió, buddhizmus Icon_print

Yamaha RZ250

Yamaha Sakura

Yamaha SR400

Yamaha VMAX régi modell

Yamaha VMAX - skicc

Yamaha VMAX új kiadás

Yamaha VMAX új kiadás

Yamaha WR450F

Yamaha YZF-R1

Yamaha YA-1

Yamaha DT-1

NEX expresszvonat

Kikkoman szójaszószos üveg

Nió szobor Japánban

Y125 Moegi - hybrid koncepciómotor

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317