Sikerrel zárultak a KreaNod első pályázatai. A magyar kreatív crowdsourcing-oldalról Szöllősi Gergelyt kérdeztük.
A saját szlogenjére és logójának tervezésére kiírt pályázattal indult el az első magyar kreatív crowdsourcing-oldal, a KreaNod, amely néhány okosan kitalált funkcióval akár a nemzetközi vetélytársak gyakorlatiasságát is túlszárnyalhatja. A crowdsourcinget ők sem tartják mindenhatónak, de az eddigi pályázatok, beleértve a két sajátot is, sikerrel zárultak – így bizakodva tekintenek a jövő felé.
Logótervek a KreaNod eddigi pályázatairól
A fogyasztók bevonása a termékfejlesztésbe természetesen nem új dolog, a nemzetközi szóhasználatban villámgyorsan elterjedt „crowdsourcing” kifejezés azonban az: 2006-ban használta először Jeff Howe újságíró a Wired magazinban. Azóta számos kisebb-nagyobb cég és márka aknázta ki eredményesen, mind külföldön, mind Magyarországon – sőt, mára az ügynökségek sem riadnak vissza tőlük. A nagy nemzetközi kreatív crowdsourcing oldalak jellemzően egyes részterületekre szakosodnak: a 99designs legerősebb oldala a logótervezés, a Poptent videós tartalom-előállításban profi, a ponoko terméktervezésre és gyártásra szakosodott, a namethis pedig a kreatív elnevezések első számú fóruma. A verseny azonban ezen a területen is erős: az újratervezésre specializált redesignme például épp most vált profilt.
A KreaNod tehát veszélyes vizeken kezdi meg útját, az alapítók azonban optimisták, mivel a komplex felépítés nemcsak magyar, de nemzetközi összehasonlításban is párját ritkítja. Az oldal ötlete 2009-ben született, a megvalósítás két évre rá indult, az indulás pedig egészen 2013 januárjáig váratott magára. A csúszást azonban nem tartják hiábavalónak, így legalább a KreaNod koncepcióját még inkább a hazai viszonyokra lehetett optimalizálni. „Szerintünk a magyar fogyasztókat a magyar kreatívok ismerik a legjobban” – mondja a KreaNod ügyvezetője, Szöllősi Gergely. „Nemcsak a nyelvi közösség miatt képes jobban együttműködni egy hazai megbízó magyar kreatívokkal, de az itteni piacra, a magyar célközönségnek szánt kreatív ötletek hatékonyságához igenis hozzátesz a helyi érintettség.”
Emellett ahelyett, hogy ötletbörzeként működnének, a KreaNod kifejezetten szakmai szempontokat próbál előtérbe helyezni, azaz a kreatívokra optimalizált, szemben a megbízókra koncentráló külföldi példákkal. Ha ugyanis sikerül elegendő kreatívval megszerettetni az oldalt, a megbízók már jönni fognak – bizakodnak az alapítók. Ezt a célt szolgálják majd a statisztikák, az értékelések alapján készült kreatív-toplista és a hamarosan elkészülő portfolióépítési rendszer, amit Szöllősi nemzetközileg is egyedülállónak tart.
A modell működésébe vetett bizalomból fakad, hogy a KreaNod saját logójára és mottójára is pályázatot hirdetett, amely az összetett feladat dacára a közelmúltban sikeresen zárult. Az oldal logójában két fontos üzenetet vártak vissza: egyrészt, hogy a KreaNodon egy megbízó pályázatán több kreatív dolgozik, így több munkából lehet válogatni, másrészt, hogy a végeredmény a két fél együttműködésétől lesz tökéletes. A pályázat 213 designer 310 koncepciójával zárult; a shortlistre jutott munkák között pedig a KreaNod megtalálta azt, amibe teljesen beleszeretett.
A KreaNod jövendőbeli logója, alkotó: Moongoose
A Moongoose Bt. győztes munkájánál bebizonyosodott, mennyire fontos a munka prezentálása. „Először azt hittük, hogy a későbbi nyertes valami nagyon elvont dologra gondol, ami meg sem felel az alap elvárásainknak, de aztán elolvastuk a leírását, és teljesen megfogott” – fejtegeti Szöllősi Gergely. – „A további egyeztetések során, közösen tökéletesítettük a most látható végeredményig. Ez azért nagy öröm, mert a pályázat lefolyása igazolta az alaptételeinket.” A logónak kiválasztott tojás úgy adja vissza a KreaNod fő üzeneteit, hogy közben konkrét szimbólumokat használ. Egy fészekben általában több tojás, azaz kreatív ötlet van, de egyik sem kelhet ki, azaz valósulhat meg magától: ehhez szükség van a megbízóra. A kék szárny a vele való együttműködést szimbolizálja.
Bristolillustrator döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
A Moongoose egy másik, döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
Ren döntős logója a KreaNod-pályázaton
Az af_design döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
Thispop döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
Zsolesz94 döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
Macgabi döntőbe jutott logója a KreaNod-pályázaton
Szöllősi Gergely szerint a kreatív crowdsourcing nem jelent megoldást minden szakmai feladatra: nyilvánvalóan sokszor ügynökségekre és konkrét megbízásokra van szükség. Ezzel együtt az oldal fogadtatása pozitív, és a saját pályázat mellett már több másik is elindult. Az oldal indulását követően két nappal kezdődött egy logótervezés egy hazai startup számára, nem sokkal később pedig egy újonnan alakult tanácsadó cég hirdetett hasonló pályázatot, mindössze másfél hetes határidővel. A kiírást követő harmadik napra mindketten jelezték, hogy nem lesz szükség az egyébként igénybe vehető pénz-visszafizetési garanciára, és végül mindkét pályázat sikeresen zárult. Emellett elindult az oldal egy másik saját kezdeményezése is, az a jótékonysági pályázat, amelyen a Gyermekmentők számára keresnek kabalafigurát. Eddig 33 munka készült, de a verseny április 2-ig még nyitott.
A KreaNod afféle harmadikutas megoldásként határozza meg magát az ügynökségek és a szabadúszók mellett a piacon, természetesen nyitva mindkettő felé. A közeljövő tervei között szerepel, hogy megpróbálják beépíteni az egyéni megbízásokat is saját toplista- és statisztika-rendszerükbe. Ahogyan ezzel is, úgy a legtöbb felmerülő fejlesztéssel a szakma és a megbízól oldaláról felmerülő aggályokra és igényekre reagálnak.