Logomain

Élharcosok: a Hadtörténeti új arculata

By Kovács Dániel 2013. március 14. 11:54

szerk at hg dot hu

Hadtorteneti_logo20130604-20111-1ke1sl5.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum új logója, az Erise munkája

Him_felulnezet20130604-20111-1436zmq.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum épülete felülnézetben

Him_fooldal20130604-20111-1e5c48j.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapjának főoldala

Him_him20130604-20111-bzkoc0.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, bemutatkozó oldal

Him_idoszaki_kiallitasok20130604-20111-kv1ngu.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, az időszaki kiállítások oldala

Him_szervezet20130604-20111-10ff3km.gallery

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, szervezeti leírás

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum a hazai múzeumi szférában egyelőre párját ritkító igényességről tesz tanúbizonyságot.

Tagadhatatlan tény, hogy a magyar közintézmények többsége sajnos a mai napig nem ismerte fel az egységes grafikai megjelenés, a minőségi és időtálló arculat fontosságát. A sorból 2012 nagy sikere, a Red Dot-díjas Kassák Múzeum vagy az egyre színvonalasabb anyagokat prezentáló Design Terminál mellett felfelé lóg ki a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) is. A HIM tavaly nyáron addigi működésének és kommunikációjának alapvető átgondolását követően bevezette a hazai múzeumi körök talán legszebb honlapját, és a legátgondoltabb webes grafikai arculatok egyikét.

A HIM új logójának verziói

A múzeum vezetése nem csupán webes jelenlétét akarta felfrissíteni az addig egy belsős munkatárs által gondozott hivatalos honlap, a militaria.hu redesignjával. Dr. Kovács Vilmos ezredes, a HIM parancsnoka, valamint Jakusch Gabriella osztályvezető a gyökeres változtatás szándékával hirdetett pályázatot, amelyet az eRise nyert meg. 

A mobil- és webes felületek, alkalmazások fejlesztése mellett a grafikai- és marketingszolgáltatások széles körével foglalkozó eRise több privát nagyvállalat hazai és külföldi megbízásai mellett a Miniszterelnöki Hivatalnak és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak is dolgozott korábban. Az itt szerzett tapasztalatok segítségével, a múzeum szakembereivel aktív együttműködésben dolgozták ki a militaria.hu céljait, célcsoportjait és új arculatát – tudtuk meg a munkát irányító Schwarz Vilmostól, az eRise vezetőjétől.

A HIM korábban nem fordított nagy figyelmet webes jelenlétére, pedig azzal nem csak új látogatókat lehet a múzeumba csalni, de segít élményszerű képet nyújtani az intézmény tevékenységéről is. Az eRise marketinges gyakorlata ennek kialakításában sokat segített. Az új honlap világos és letisztult, könnyen átlátható navigációs lehetőségeket kínálva. „Ha a felhasználó nem talál egy gombot, az a gomb nem is létezik” – mutat rá a felületek egyszerűségének fontosságára Schwarz Vilmos.

Ezt figyelembe véve a múzeum új honlapját kifejezetten az egyes célcsoportokra optimalizálták, megszólítva a szakmai közönséget, azaz a kutatókat és a nagyközönség tagjait: a tanárokat, családokat és turistacsoportokat egyaránt. Ezek a linkek specifikus információkhoz vezetnek, bemutatva az intézmény kínálatát, minden esetben kapcsolatfelvételi lehetőséggel. A honlap tetején az intézményt és aktuális programkínálatát bemutató linkeket, valamint két fontos tevékenységgel, a múzeumpedagógiával és a rendezvényhelyszínként való működéssel kapcsolatos információkat találjuk. A honlap alján elhelyezett menüsor tartalmaz minden szükséges további információt. A látogatásnak e pontjánál válhat nyilvánvalóvá a legkomolyabb, remélhetőleg ideiglenes hiányosság: az angol verzió nemléte.

A konkrét tervezést megelőzően a designerek természetesen megnézték a legfontosabb külföldi hadtörténeti múzeumok honlapjait. Ha mi is ezt tesszük, némileg meglepődve tapasztalhatjuk, hogy nem feltétlenül jár élen a legnagyobb, legnépszerűbb intézmények webes megjelenése. A Daniel Libeskind tervei alapján nemrég befejezett és megnyitott drezdai Militärhistorisches Museum honlapja például meglepően szegényes és sematikus. Nem különösebben úttörő a párizsi Musée de l’Armée, vagy a londoni National Army Museum webes megjelenése sem, de funkció és felépítés szempontjából már inkább támpontot jelenthetett a budapesti intézmény számára. Speciális az amerikai National Museum of the United States Army helyzete: a múzeum épülete ugyanis csak 2015-re készül el, de a már működő honlap a majdani kiállításokról és tevékenységekről is bőséges és átlátható tartalommal kecsegtet.

A HIM-arculat legfontosabb eleme, a logó hosszas munka eredménye. Bár a HIM budai központi épülete előtt húzódó sétány közkedvelt elemei a kiállított ágyúk, az intézmény munkatársai nem akartak ilyen, nyilvánvaló hadi szimbólumokat használni – ez túlságosan korlátozott képet közvetítene az intézmény tevékenységéről. A köztudatban azonban nincs olyan jelkép, amelyet egyértelműen a Hadtörténetihez kötnénk. A megoldást az internet hozta: a múzeum legnépszerűbb képeinek egyike felülnézetben ábrázolja az épületet, így kirajzolódik a klasszicista kaszárnya jellegzetes alaprajzi formája, a négyzetes udvart csaknem körbezáró szárnyakkal. Ez alapján készült el a logó, amely azokra a középkori és kora-újkori erőd-metszetekre is emlékeztet, amelyek a magyar hadtörténelemmel kapcsolatban közkézen forognak.

A Hadtörténeti Múzeum és Intézet műholdtávlatból

A logó alapvetően modern vonalú, absztrahált sémája a múzeumépület alaprajzának – ez kifejezetten a megcélzott fiatalabb célcsoport kedvéért alakult így. Az arculat további munkái során kizárták az élénk, harsány színeket, valamint a zöldes és terepszíneket is – az intézmény ugyanis, bár a Honvédséghez tartozik, elsősorban múzeum és kutatóközpont. Így esett a választás a vörös, a fehér és a sötétszürke kombinációjára. Bár a megbízás csupán a webes arculat és a honlap kialakítására szólt, a logót természetesen offline használatra is alkalmasnak tervezték, így a múzeum nyomtatott kiadványain, arculati anyagain, névjegykártyáin is használhatná.

A Hadtörténeti új honlapja és webes arculata igen tisztességes, bizonyos elemeiben egyenesen kiváló és a nemzetközi mezőnyben is értékelhető munka. Legnagyobb jelentősége azonban a megbízó kilétében rejlik – reméljük, hogy a jó példát követve mind több közintézmény szeme nyílik rá az igényes megjelenés fontosságára.

grafikai design, múzeum, arculat, logó, magyar design, logo, muzeum, hadtörténeti múzeum és intézet, erise, schwarz vilmos Icon_print

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum új logója, az Erise munkája

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum épülete felülnézetben

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapjának főoldala

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, bemutatkozó oldal

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, az időszaki kiállítások oldala

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapja, szervezeti leírás

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317