Logomain

Beszélő plakátok, néma gyilkosok

By OM 2013. február 21. 15:29

szerk at hg dot hu

Krimi_filmplakat20130604-20111-1qlftqo.gallery

A halál esőben jön című kiállítás plakátja

Feb-12_001-220130604-20111-1bcv63j.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Feb-12_002-220130604-20111-kt3xr4.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Feb-12_003-220130604-20111-1w5mlvs.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Feb-12_004-220130604-20111-zyzz0y.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Feb-12_014-220130604-20111-s7t3d1.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Feb-12_019-220130604-20111-1rkru0.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Panorama_1-220130604-20111-189ptft.gallery

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A szocialista plakát sikerágazatának alfaja az égetett fotókkal készült bűnügyi filmplakát, A halál esőben jön című kiállítás témája.

Eredetileg reklámfotós volt a tervezőgrafikussá avanzsált Finta József, aki a 60-as években divatba hozta az akkoriban igen magas színvonalú hazai plakátművészet egyik sajátos alfaját: az égetett fotók felhasználásával készült alkotásokat. A monokróm, sejtelmes, néha szürreális hangulatú plakátok remekül passzoltak a krimi műfajához, ezért találhatunk közöttük különösen sok bűnügyi filmeket népszerűsítő munkát, de a téma nemcsak ezekre korlátozódott. 

Várkonyi Ádám, a Budapest Poster Gallery alapítója éveken keresztül gyűjtötte az így készült plakátokat, kollekciójából pedig  február 12-én a Kis Diófa utcai Kisüzemben nyílt kiállítás. Égetett fotó, hatvanas évek, filmplakátok, krimi – a kiállítás apropójából beszélgettünk a gyűjtővel e sajátos plakát-szubkultúráról és a hazai plakátművészet fénykoráról.

A hazai plakátművészet 1956 után élte egyik fénykorát: kezdetben az agresszívabb ecsetvonásokkal készült alkotások voltak divatosak, majd a 60-as években jutott nagy szerephez a fotó, amelyet azonban sokszor egyéb műfajokkal is kevertek: feltűnnek a plakátokon tipográfiai alkotások, színes foltok, kollázstechnika, de sokszor át is rajzolták a fényképeket. 

Az égetett fotó túlexponált felvételeket jelent, amelyek szürreális megjelenése különösen jól illik a bűnügyi témákhoz. A kiállított plakátokon felismerhető az op-art és a pop-art hatása: ezek az irányzatok a galériákban tiltottnak számítottak, a plakátművészetben azonban a 60-as években, a 70-es évek elejéig uralkodtak, a kor egyéb aktuális irányzatai mellett.

„A kulturális plakátok között is a filmplakátok képviselték a műfaj csúcsát”- fejti ki Várkonyi Ádám. „A szocializmus évtizedeiben az a mondás járta, hogy az orvos mellett a grafikus a második legjobb szakma. A tervezőgrafikusok akkoriban a bélyegtervtől a könyvborítón át a Hungexpo grafikai anyagaiig sokféle témával foglalkoztak, de a teljes arculat megtervezése nem volt jellemző. Viszont egy adott céggel általában egy grafikus dolgozott.”

A kiállításokon feltűnnek hazai filmek plakátjai is, de a külföldről átvett filmeket is "honosított" filmplakátok reklámozták. Utóbbiak általában úgy készültek, hogy a MOKÉP vetítésekre beült két grafikus, külföldi alkotásoknál a tolmács társaságában, majd a vetítőteremben látottak és a néhány fotóból álló médiaszett alapján vázolták fel a koncepcióikat. Az elképzelés aztán zsűri elé került, és a jobbnak ítélt munkán dolgozhatott tovább az alkotó. A tervet kis méretben kellett elkészíteni, majd ezeket nagyították fel – a módszernek hátránya volt, hogy a nagyítással néha elveszett az alkotás ereje is.

A kor mindennapos kultúrájának a film volt a legfontosabb médiuma, ezen keresztül szűrődtek át a nyugati minták, és segítségével terjedtek a divatirányzatok; ennek tükrében különösen érthető a filmplakátok jelentősége. A hazai plakátok sokszor elkerültek külföldre, pl. Csehszlovákiába is. "Előfordult, hogy kinyomtatták a plakátokat, egy napig ment a film, aztán betiltották" – érzékelteti a korszellemet Várkonyi. A Tanú című filmnek is volt plakátja, amelynek vetítését nem engedélyezték, az 1969-es Easy Rider plakátja pedig jelentős pop-art alkotás. A kiállításon a Papp-csoport tagjaként alkotó Finta Józsefé mellett megtaláljuk Révész Antal, Wigner Judit, Darvas Árpád vagy a So-Ky házaspár alkotásait is.

A halál esőben jön, A gyilkosok tagadnak, A hős aki fél – a címeket és képeket elnézve diverzánsok, imperialista kémek és fáradhatatlan rendőrnyomozók képe sejlik fel előttünk, továbbá korabeli krimik borítója. Utóbbi nem véletlen, a grafikusok sokféle műfajban dolgoztak, így borítóterveken is.

Várkonyi Ádám, a Budapest Poster Gallery tulajdonosa 2010-ben alapította meg galériáját, amely az 1900-1990 közötti hazai plakátművészet alkotásaival foglalkozik. A gyűjtő elmondta: a jövőben szeretne majd egy átfogó, nagyobb lélegzetű kiállítást rendezni a korszak plakátművészetéről, amelyről itt és itt olvashatunk bővebben.

A halál esőben jön című kiállítás március 9-ig látható a Kisüzemben.

Fotók: Gulyás Attila

plakát, finta józsef, plakáttervezés, várkonyi ádám, grafikai művészet, a halál esőben jön, égetett fotó, budapest poster gallery, kisüzem, szocialista plakátművészet Icon_print

A halál esőben jön című kiállítás plakátja

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

A halál esőben jön című plakátkiállítás a Kisüzemben

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317