Logomain

Falragaszokon a Kádár-kor intelmei

By OM 2013. február 11. 10:56

szerk at hg dot hu

Brody_plakat_720130604-20111-11t06ri.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_820130604-20111-adplnq.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_120130604-20111-1bd87bd.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban, jobbra Várkonyi Ádám

Brody_plakat_220130604-20111-1wb4t0f.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_320130604-20111-1j3e4z0.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_420130604-20111-12bvbnq.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_520130604-20111-xyungj.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Brody_plakat_620130604-20111-1o61957.gallery

Plakátkiállítás a Brody Studiosban

Várkonyi Ádám kollekciója az 1950-es-80-as évek hazai plakátművészetébe enged bepillantást.

Az úttest nem játszótér! Sajátítsd el a légoltalom alapismereteit! Az 1950-es és 80-as évek között készült magyar plakátok ilyen és hasonló intelmekkel gondoskodtak arról, hogy az állampolgárok felelősségteljesen éljék mindennapjaikat. Buzdítottak továbbá divatos fürdőruhák vásárlására, a sínek között való óvatos közlekedésre, fennen hirdették a VIT tárgysorsjátékát, és népszerűsítették a balatoni nyaralásokat is. 

A korszak plakátművészetében merülhettünk el február 1-jén a Brody House csoport által újonnan létrehozott Brody Studiosban megnyitott kiállításon, amelyen Várkonyi Ádám, a Budapest Poster Gallery tulajdonosa mutatta be gyűjteményének féltett darabjait, és tartott előadást a korszakról az összegyűlt nagyszámú, jelentős részben külföldiekből álló közönségnek.

A hazai plakátművészet (amelyet korábban Az elfelejtett plakát című sorozatunkban is bemutattunk) a két világháború közötti fénykor után az ötvenes évektől indult ismét virágzásnak. A fellendülés kezdetének az 1955-ös plakátkiállítást tekinthetjük, amikor a kiállító művészek deklarálták, hogy a korábbi, a szocialista realizmus által meghatározott irányvonal helyett magasabb színvonalú művészetet követnek. A hatalom természetesen rajta tartotta a szemét e művészeti ágon is, azonban számára leginkább az üzenet volt a fontos. Ennek volt köszönhető, hogy az utcákon feltűnhettek olyan kortárs művészeti áramlatok is, mint az op-art, pop-art, a minimalizmus vagy az expresszionizmus, amelyek a galériák tereiben tiltottnak számítottak.

Sok nagy alkotó tervezett plakátokat, például Schiele, Klimt, Picasso vagy Kassák, és a szocializmus évei alatt itthon sem volt ez másként: az idősebb generációt képviselte például Szilas Győző, Gábor Pál, Konecsni György vagy Macskássy János, míg a középgeneráció tagjai között megtaláljuk Bálint Endrét, Konkoly Gyulát vagy Csernus Tibort. Az alkotók kísérleteztek a különböző technikákkal: a fotómontázzsal, kollázzsal, különleges tipográfiai megoldásokkal.

Az óvatosságra intő alkotások között találkozhatunk a kőműveseket a „helytelen felrakás következményeivel” riogató plakáttal, de a korszakban sok plakát született antialkoholista kampányok jegyében. Az élet élvezetére buzdító plakátok népszerűsítik például a Dunakanyart vagy a Balatont, „ezek azonban eléggé üresek, nincsenek rajtuk részletek, pontosan hogyan, hová menjünk. Az általános életörömet hirdették, nem mondjuk adott márkákat” - elemzi Várkonyi. „Kiemelkedőnek számít az OTP plakátja, amely annyira távol esik a banki imázstól, és annyira művészet – csodálatos, hogy annak idején kint lehetett Budapest utcáin. Az akkori művészek szerencsések voltak; a mai alkotók legfeljebb csak flyereket terveznek, ami már nem ugyanaz, mintha több ezer munkájuk kint lenne az utcán.”

Várkonyi Ádám 2010-ben alapította meg az 1900-1990 közötti korszak magyar plakátjaival foglalkozó galériáját. „Régóta szerettem volna olyasmivel foglalkozni, ami igazán örömet okoz” - avat be minket a kezdetekbe a gyűjtő. „A vásárlók 80%-a külföldi, és ők is leginkább az Egyesült Államokból érkeznek. Vannak magyar gyűjtők is, ők pontosan tudják, mit vesznek. A komoly gyűjtők mellett a vásárlók másik nagy csoportját azok alkotják, akik az otthonaikat szeretnék díszíteni a plakátokkal.” Az eredeti darabok néha egészen kalandos módon kerülnek elő : egyszer például egy konyhakredencben papírlapok között sikerült rábukkanni egy 90 éves plakátra. Várkonyi csak eredeti plakátokkal foglalkozik, reprodukciókkal nem;úgy véli, csak az eredeti munkákban van meg az a plusz erő, a mi a második legfontosabb dolog a művészet után.

A plakátkiállításnak otthont adó Brody Studios tulajdonképpen egy közösségi alkotóhely, ahol a Brody House klubtagok napközben a rezidens művészekkel egyetemben alkothatnak. Az inspiráló klubhelyiségek alkalmasak találkozókra, megbeszélésekre, a pincében hamarosan elkészülő AV studio és filmvetítő terem pedig főleg zenekarok és filmkészítők számára lesz érdekes. A hely nem nyilvános, de ha valaki érdeklődik a kiállításról, akkor előzetes egyeztetés alapján (info@brodyhouse.com) látogathatja az elkövetkező 3 hétben.
A Brody Studios Facebook-oldala: www.fb.com/brodystudios

A hg.hu plakátművészetet bemutató sorozatában bővebben is foglalkoztunk a korszakban keletkezett alkotásokkal.

retro, plakát, kiállítás, kiallitas, retró, program, brody house, várkonyi ádám, grafikai művészet, kiállítas, budapest poster gallery, brody studios, szocialista plakátművészet, magyar plakátművészet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317