Logomain

A Tallinn-Zágráb tengely: létezik-e közép-európai design?

By Kovács Dániel 2012. november 30. 14:32

szerk at hg dot hu

57420130604-20111-rxzryh.gallery

Maxim Velcovsky híres festett Lenin-feje 2005-ből a Design Museum Holon kiállításán

57020130604-20111-9uu252.gallery

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

56920130604-20111-1c86e7r.gallery

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

56820130604-20111-1dsv9bu.gallery

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

0420130604-20111-3fk1es.gallery

Common Roots: a Dombon-a-tanya komatálai

Pirnikompott0120130604-20111-14j2708.gallery

Common Roots: A tallinni Ruumilabor 2007-es Körtebefőtt-lámpája

Kerttu_20laane_kirikergo_20and_20kirikorge_2010_andres_20treialx67320130604-20111-3mfow2.gallery

Common Roots: Kerttu Laane, az Észt Művészeti Akadémia végzősének Kirikergo székei

Aksl20130604-20111-1yrza42.gallery

Common Roots: AKSL Arhitekti (Szlovénia): Plet szék a Cvetnoetno-sorozatból

Az_design20130604-20111-19pfbh4.gallery

Common Roots: F. Kovács Attila és Megyesi Zsuzsa, azaz az A+Z Design asztala a Gipsy Collection-ből

2_20filigree_20vase_20by_20studio_20pirsc_20porcelain20130604-20111-p3go7v.gallery

Common Roots: a cseh Studio Pirsc Filigránvázája 2002-ből

3_20morph_c3_a9_20bowl_20by_20morph_c3_a9_20design_20studio_20_photography_20by_20jan_20rambousek_20130604-20111-1x54rg3.gallery

Common Roots: Morphé Design Studio (Csehország): Morphé tál és váza, 2010

4_20fellin_20furniture_20by_20sixten_20heidmets20130604-20111-1ykedwx.gallery

Common Roots: Fellin Furniture (Észtország): Loom (Állat), 2007

3_20black_20widow_20stool_20by_20zieta_20prozessdesign20130604-20111-12i269u.gallery

Common Roots: A lengyel Oskar Zieta Fekete Özvegy széke (prototípus, 2007)

1_20who_20is_20watching_20you_20table_20lamp_20by_20allt_20studio20130604-20111-bsbvh1.gallery

Common Roots: Allt Studio (Elena Bolcekova és Peter Simonik): Who Is Watching You asztali lámpa, 2011

Pucok20130604-20111-846k0.gallery

Common Roots: Imrei Boglárka: Pucok gyűrű, 2010

2_20horse_20on_20a_20stick_20by_20kalimba_20_natka_20luniak_20130604-20111-10v8u0i.gallery

Common Roots: A lengyel Kalimba (Natka Luniak) vesszőparipái (2012)

56720130604-20111-1ddpl7g.gallery

Common Roots: Tál Rappensberger Odett Pure-szériájából

Régiónkból nyolc ország szerepel a Design Museum Holon új kiállításán. Vajon mit tudunk felmutatni a Rubik-kockán túl?

Két és fél évvel ezelőtt számoltunk be az izraeli Holon új múzeumának megnyitásáról. A Ron Arad tervezte, látványos, piros fémszalagokba burkolt épület lakói nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy elhelyezik Holont a világ designtérképén – és persze elhozzák a 185 ezres városba a világ formatervezésének javát. A legfrissebb kiállításon éppen Közép-Európából: a kíváncsi látogatók egyszerre fedezhetik fel Lengyelország első műanyagszékeit a Videoton legszebb televízióival, és persze nem maradnak el a kortársak sem. De van egyáltalán olyan, hogy közép-európai design?

Maxim Velcovsky híres, a Studio Qubus számára tervezett Lenin-feje 2005-ből a kiállításon. Fotó: Design Museum Holon

A Common Roots („Közös gyökerek”) címmel november 15-étől egészen 2013 februárjáig látogatható tárlat két részben és két helyszínen mutatja a közép- és kelet-európai design múltját és jelenét; a történelmi szekció a kiállítóhelyiség alsó szintjén az 1945-1989 közötti periódussal, a jelenkori pedig a galérián az azóta eltelt 23 évvel foglalkozik. A résztvevő országok: Lengyelország, Horvátország, Észtország, Magyarország, Litvánia, Lettország, Románia, Szlovákia és Szlovénia. Mint azonban a kiállítás felosztásából is nyilvánvaló, a kurátort és a múzeumot nem nemzeti sajátosságok érdekelték, hanem a régió sorsában és kultúrájában rejlő közös viszonyítási pontok, tapasztalatok érdekelték.

A Design Museum Holon a neves lengyel kurátort, Agnieszka Jacobson-Cieleckát bízta meg a kiállítás tematikus válogatásával. A Łodź-i Nemzetközi Design Fesztivál kreatív igazgatójának neve nálunk is ismerősen cseng: Agnieszka 2011-ben a Design Hét Budapest előadójaként nagy sikerű előadást tartott a kortárs lengyel designról, és szerepet vállalt a tavalyi hg.hu Design Award szakmai zsűrijében is. A főkurátort több, az egyes országokból felkért kolléga vagy csapat segítette, Magyarországról Sipos Melinda és Bircsák Eszter (Esztertől cikket is közöltünk tavaly a Kitchen Budapest szerepléséről a Łodź-i Design Fesztiválon).

A régió 1925-1989 közötti designtörténetének kiállítása. Fotó: Design Museum Holon

Jobboldalt a Rubik-kocka. Fotó: Design Museum Holon

A kiállításon bemutatott tárgyakat hét alkategóriába csoportosították, ezek segítségével határozva meg a közép- és kelet-európai design jellemzőit. Néhány ezek közül a mindennapok politikai és anyagi valóságából következik, mint az egyfajta önvédelemként megjelenő, szürreális vagy konceptuális design, illetve a használható anyagok limitáltságából eredő „kreatív” fenntarthatóság. Mások globális trendek helyi megfelelői; ilyen az ipari felületek, megmunkálási módok vagy nyers anyagok megjelenése, vagy a hagyományos dekoratív művészetek, új, nemegyszer ironikus formában való felélesztése. Jellemzően helyi vonásként könyvelhetjük el a népművészeti, nemzeti ihletésű, a régió több országában a rendszerváltás előtt rossz szemmel nézett és azt követően új lendületet kapó formaterveket, illetve a tömeggyártás előtti időszakig olykor szentimentalitásba hajló nosztalgiával visszanyúló munkákat. Ez utóbbinak egyik, itthon is gyakran pedzegetett oka a gyártóbázis és az innen jövő konkrét megbízások hiánya, amely nem csak nálunk, de például a jóval komolyabb ipari háttérrel bíró Lengyelországban is probléma.

Erre a két magyar társkurátor, Bircsák Eszter és Sipos Melinda is kitér a katalógusban, amelynek magyar vonatkozású fejezete előbb felvázolja a magyar design jelenlegi működési hátterét, majd három példán (Je Suis Belle, Kele Sára és a Szövetség ’39) háromféle útját mutatja be a boldogulásnak. A két kurátor végkövetkeztetése: a magyar design helyzete korántsem olyan rossz, mint ahogyan azok tapasztalják, akiknek itt kell szembenézniük a mindennapok kihívásaival. Tény viszont, hogy mi a mostanra szépen kirajzolódó szakmai háttér dacára sem tudunk olyan sikertörténetről beszámolni, mint például a csehek, ahol a designvilág rendszerváltás korabeli változásait jól súlyozta, hogy az ország első köztársasági elnöke, Václav Havel a nemzetközi hírű, cseh származású, de karrierjét külföldön felépítő (a megbízás idején alig 40 éves) Bořek Šípeket kérte fel leendő rezidenciája, a volt királyi palota főépítészének.

Ezért is lehet, hogy míg a cseh üveg vagy a lengyel bútor saját fejezetet érdemel bármely designtörténeti összefoglalóban, addig az elmúlt évtizedek magyar designtörténetéből mi ismét csak az obligát Rubik-kockát tudjuk felvillantani. Mellette azért szerepel a kiállításon például Peter Ghyczy híres Tojásszéke is – dacára annak, hogy Ghyczy ötvenhatos menekültként Németországban és Hollandiában lett sikeres és elismert. Az Orion gyönyörű Pacsirta rádiója vagy a Videoton ugyancsak bemutatott tárgyai pedig leginkább a történeti részleg azon, szellemes célját illusztrálják, amely a filmekben és reklámokban sulykolt propagandisztikus kép és a szocialista valóság ellentétét hivatott kirajzolni.

Ötletek a szükség kényszeréből: a Dombon-a-tanya komatálai

A tallinni Ruumilabor 2007-es Körtebefőtt-lámpája

A népművészet ihletésében: Kerttu Laane, az Észt Művészeti Akadémia végzősének Kirikergo székei

AKSL Arhitekti (Szlovénia): Plet szék a Cvetnoetno-sorozatból (2011)

F. Kovács Attila és Megyesi Zsuzsa, azaz az A+Z Design asztala a Gipsy Collection-ből

„Új elegancia”: a cseh Studio Pirsc Filigránvázája 2002-ből

Morphé Design Studio (Csehország): Morphé tál és váza, 2010

A modernista szellem feléledése: Fellin Furniture (Észtország): Loom (Állat), 2007

A lengyel Oskar Zieta Fekete Özvegy széke (prototípus, 2007)

Allt Studio (Elena Bolcekova és Peter Simonik): Who Is Watching You asztali lámpa, 2011

Imrei Boglárka: Pucok gyűrű, 2010

Kézműves hagyományok: A lengyel Kalimba (Natka Luniak) vesszőparipái (2012)

„Idézetek”: Tál Rappensberger Odett Pure-szériájából

A gazdag (húsz alkotóból, illetve csoportból álló) kortárs magyar válogatásban találunk széles körben elismert, befutott tervezőket (A+Z Design, Lublóy Zoltán) éppúgy, mint sikeres fiatalokat és feltörekvő pályakezdőket (POS1T1ON, Kele Sára), itthon dolgozókat (Dombon-a-tanya) és külföldön boldogulni próbálókat (a Milánóban formatervezőként dolgozó Böjte Istvánnal mi is interjúztunk).

A holoni kiállítás összességében izgalmas, eddig fel nem fedezett nézőpontból kíván rálátást nyújtani a közép-európai designra – és végeredményben hihetővé teszi, hogy ilyesféle közös merítés és gondolkodásmód egyáltalán létezik. Jó lenne kicsit közelebb is látni.

Common Roots – Design Map of Central Europe
Design Museum Holon, 2012. november 15. – 2013. február 23.

A kiállításon szereplő kortárs magyar tervezők: Molnár Csilla; Hübler János; Rappensberger Odett; Rigler András; Ágotai György; A+Z Design; Böjte István; Lublóy Zoltán; Bokor Gyöngyi; Lantos Judit; Toronyi Péter; Kele Sára; POS1T1ON; Dombon-a-tanya; Szabó Anna; Imrei Boglárka; Bodor Bernadett; Gera Noémi; Lipóczki Ákos; Co&Co Communication + Apton & Sinclair.

design, kiállítás, kiallitas, magyar design, izrael, közép-európa, holon, sipos melinda, agnieszka jacobson-cielecka, kiállítas, bircsák eszter Icon_print

Maxim Velcovsky híres festett Lenin-feje 2005-ből a Design Museum Holon kiállításán

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

A Common Roots című kiállítás történeti részlege a Design Museum Holonban

Common Roots: a Dombon-a-tanya komatálai

Common Roots: A tallinni Ruumilabor 2007-es Körtebefőtt-lámpája

Common Roots: Kerttu Laane, az Észt Művészeti Akadémia végzősének Kirikergo székei

Common Roots: AKSL Arhitekti (Szlovénia): Plet szék a Cvetnoetno-sorozatból

Common Roots: F. Kovács Attila és Megyesi Zsuzsa, azaz az A+Z Design asztala a Gipsy Collection-ből

Common Roots: a cseh Studio Pirsc Filigránvázája 2002-ből

Common Roots: Morphé Design Studio (Csehország): Morphé tál és váza, 2010

Common Roots: Fellin Furniture (Észtország): Loom (Állat), 2007

Common Roots: A lengyel Oskar Zieta Fekete Özvegy széke (prototípus, 2007)

Common Roots: Allt Studio (Elena Bolcekova és Peter Simonik): Who Is Watching You asztali lámpa, 2011

Common Roots: Imrei Boglárka: Pucok gyűrű, 2010

Common Roots: A lengyel Kalimba (Natka Luniak) vesszőparipái (2012)

Common Roots: Tál Rappensberger Odett Pure-szériájából

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317