Logomain

A pláza új ruhája Siófokon

By Ongrádi Melinda 2012. november 8. 14:00

szerk at hg dot hu

Sio_plaza_120130604-20111-1494ka5.gallery

A Sió Pláza, Siófok

Sio_plaza_220130604-20111-g8kn5r.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_320130604-20111-1v9lsr4.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_420130604-20111-exso64.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_520130604-20111-1edzfsb.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_620130604-20111-1g4mxl0.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_720130604-20111-shdyu8.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_820130604-20111-1nr3of7.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_920130604-20111-1tnve7w.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_1020130604-20111-1y2kjmn.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_1120130604-20111-1lm3n91.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_1220130604-20111-hu3gr4.gallery

A Sió Pláza

Sio_plaza_nyito20130604-20111-1qwnizn.gallery

A Sió Pláza

Vállaltan kulisszahomlokzattal épült, és a Víztoronyból nézve mutat a legszebben: a tervező Kendik Géza a Sió Plázáról.

Sajátos műfaj képviselője készült el idén nyáron Siófokon: a város felújított Fő terén, a megújult Víztoronnyal szemben egy belvárosi minipláza nyitotta meg kapuit. Az A4 Stúdió jegyezte Sió Pláza a lebontott Sió Áruház helyén nőtt ki a földből; már magáról a bontás tényéről is erősen megoszlott a városlakók véleménye, volt, aki siratta a 60-as, 70-es évek fordulójának ledózerolt mementóját, mások a haladás jeleként értékelték a fejleményeket. 

Mindez azonban semmi az új épület keltette hullámokhoz képest: ha feltesszük a „Mit gondol a Sió Plázáról?” kérdést, bármely helybéli lakossal hosszas beszélgetésbe bonyolódhatunk. Az épület klasszikus példája a „szeretjük vagy gyűlöljük, de közömbösek nem maradhatunk iránta” kategóriának. A házat, amely a nemzetközi szaksajtót is bejárta és az elmúlt öt év 500 legjobb épületét bemutató Atlas of World Architecture-be is beválogatták, Helyszínelők című sorozatunkban aprólékos elemzésnek vetettük alá, interjúnkban pedig a tervező Kendik Gézával beszélgettünk.

hg.hu: Az eredeti látványtervek között szerepelt egy vagány aranyszínű homlokzattal készült verzió is, végül azonban a szolidabb megoldás valósult meg – nem bánja?
Kendik Géza: A végleges tervváltozathoz három színterv készült: arany, fekete és fehér. Az egész tér világos színű, így ebből a szempontból nem bánom, hogy végül fehérben valósult meg az épület. A lényeg az volt, hogy egy anyagból készüljön az egész felület, az ötödik homlokzatot, azaz a tetőt is beleértve, ne legyen anyagváltás.

hg.hu: A tér szintjéről nem látszik ez az ötödik homlokzat, anélkül azonban mintha csonka lenne a látvány... Mondhatjuk, hogy legjobban a Víztoronyból nézve mutat a ház.
Kendik Géza: A világ számos jó épületének egy nézőpontja üt igazán nagyot – ez lehet akár egy szomszédos tető vagy erkély is. Ilyen például a párizsi Eiffel-torony: az útkönyvekben is szerepel egy meghatározott látvány, ezt próbálják megkeresni a látogatók, legalábbis azok, akiknek ez fontos. Valóban, a Sió Pláza is egy nézőpontra van szerkesztve – úgy vélem, akit ez igazán érdekel, az veszi a fáradságot, és felmegy a Víztoronyba. Egyébként olyannyira egy nézőpontra szerkesztett az épület, hogy a „repülőgépszárnynak” is becézett előtető is onnan mutat a legjobban.

hg.hu: Elsőre az is furcsaságnak tűnik, hogy a teraszról nem korlátlan a kitekintés a Fő térre; a keresztül-kasul futó homlokzati elemek között csak meghatározott helyeken lehet kikukucskálni.
Kendik Géza: Itt ugyanannak az elvnek az inverzéről van szó. A Fő tér látványának fantasztikus rövidülését a Víztoronnyal, könyvtárral meghatározott kilátópontokból akartuk láttatni, ezeket szerettük volna megtalálni a teraszon.

hg.hu: Mennyire elégedett az elkészült épülettel? Nekem személy szerint eléggé ellentmondásos a külső homlokzat és a belső tér viszonya, utóbbiban nem mindig érhető tetten előbbi igényessége.
Kendik Géza: Két dolgot nem tudtunk végigvinni: az egyik, hogy mi úgy véltük: az épület nem ér véget a főhomlokzatnál. Volt egy olyan pillanat, amikor úgy volt, hogy mi tervezzük a Fő teret is – az általunk benyújtott koncepción a homlokzaton is kijelölt irányok folytatódtak volna a téren. Végül nem így lett, így a „pókszerű” szerkezet csak magán a ház külső felületén jelenik meg. A másik maga a belsőépítészet, amibe viszont nem volt beleszólásunk.

hg.hu: A Fő tér nyújtotta környezet meglehetősen vegyes képet mutat...
Kendik Géza: Nagy kihívás volt kapaszkodási pontot találni a Fő tér meglehetősen ingerszegény környezetében – elmondhatjuk, hogy vállalhatóan végigment a koncepció, és ebben az építészeti dögunalomban valami olyasmi született, amiről az emberek beszélgetnek. Vagy utálják, vagy szeretik a házat, de senki nem közömbös iránta. Pont ez volt az, amit szerettünk volna. Az pedig mindenképpen értéke, hogy az épület megtartotta a környezet léptékét, és hogy sikerült megőrizni és felújítani a Sörbárt. Ami a parkolást illeti, az egész tér alatt lehetett volna mélygarázs, ez hosszú távon megoldotta volna ezt a kérdést.

hg.hu: Egyébként mennyire jellemző ma egy vidéki magyar városra, hogy igényli a színvonalas kortárs építészetet?
Kendik Géza: A fiatalok nagyon befogadók, a többség hozzáállása nagyon pozitív. Siófokon is sokan vártak arra, hogy végre történjen valami a városban. Eredetileg sokan kérték, hogy legyen a bevásárlóközpont előtt színpad, amellyel szemben ott áll egy 19. századi emblematikus szimbólum, míg mögötte a 21. század jelképe, a pláza. Az építészek általában nem szeretik ezt, de mi vállaljuk: a Sió Pláza cserélhető fémburkolat homlokzata tudatosan egy kulissza, amely az üvegfal elé lett tolva: ha nem tetszik, vagy ha már tegnapi divat lesz, le lehet cserélni, új ruhát lehet szabni az épületre. Mint ahogy a bevásárlóközpont belseje is folyamatosan átalakul.

Itt szeretném egyébként kiemelni a generálkivitelező ATT Concept céget, akik minden kérésünket teljesítették, és nagyon jól együtt tudtunk működni a marketinges csapattal is.

hg.hu: Milyen fejlődésen ment keresztül a plázaépítészet az elmúlt évtizedekben?
Kendi Géza: 1996 óta tervezünk plázákat; az ukázok, amiket kapunk a megrendelőktől, folyamatosan változnak. Az egyik legfontosabb szempont egy mai bevásárlóközpontnál, hogy ne legyen zsák, egyirányú utca, hanem át lehessen rajta haladni, sőt, minél több felől átjárható az épület, annál jobb. Pont ezt tudja például a moszkvai GUM áruház. A vásárlóknak fontos az is, hogy egy klimatizált, védett térben tudjanak tartózkodni, ugyanakkor szeretnek kiülni a térre. Így például a food court is lassan kikúszik a környező terekre. Az is jellemző, hogy a kereskedelem és szolgáltatás aránya eltolódik utóbbi felé. Megváltozott a mozik szerepe is, amelyeket ma már filmekkel nem lehet megtölteni. Ehelyett a közösségi élményt igyekeznek visszahozni, aminek jegyében a wimbledoni teniszdöntő közvetítésétől esküvőkig számos programtípust rendezhetnek itt – a Sió Plázában például ezért is kérték, hogy legyen kapcsolat a terasszal.

magyar építészet, siófok, a4 stúdió, kendik géza, a4 studio, magyar epiteszet, sió pláza, plázaépítészet Icon_print

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317