Logomain

Japánok tervezik a szuperdrága Lyon-Torinó gyorsvasút állomását

By Kovács Dániel 2012. október 18. 14:10

szerk at hg dot hu

24518020130604-20111-mnetdt.gallery

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

24518220130604-20111-4iktm9.gallery

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

24518420130604-20111-ublko2.gallery

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

24518620130604-20111-dknd0w.gallery

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

24518820130604-20111-sv32si.gallery

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

A világhírű Kengo Kuma tervezheti a Franciaországot Olaszországgal összekötő nagysebességű vasútvonal új állomását a Susa-völgyben, az olasz Alpokban. Legalábbis megnyerték a nemzetközi pályázatot, a 8,2 milliárd (!) eurós beruházás ugyanis korántsem biztos, hogy megvalósul: Olaszországban több helyen tüntettek ellene, az olasz belpolitika pedig az utóbbi években érzékenyen reagál az állampolgári megmozdulásokra.

A világhírű Kengo Kuma tervezheti a Franciaországot Olaszországgal összekötő nagysebességű vasútvonal új állomását a Susa-völgyben, az olasz Alpokban. Legalábbis megnyerték a nemzetközi pályázatot, a 8,2 milliárd eurós, forintban 2 275 milliárdba kerülő beruházás ugyanis korántsem biztos, hogy megvalósul: Olaszországban több helyen tüntettek ellene, az olasz belpolitika pedig az utóbbi években érzékenyen reagál az állampolgári megmozdulásokra.

A piedmonti Val di Susa Olaszország leghosszabb, 50 kilométeren elnyúló völgye; nevét az itt fekvő Susa városáról kapta. Régóta fontos összeköttetést jelent a dél-francia régió és Itália északi városai között, még ha szerepe a légiközlekedés népszerűbbé válásával csökkent is; nem véletlen, hogy itt haladna át a Lyont és Torinót összekötő nagysebességű vasútvonal is. Az Alpokon átvezető vasúti alagút megvalósítása ellen azonban két évtizede harcol a No TAV nevű mozgalom (a TAV a nagysebességű vasút olasz nevének kezdőbetűiből ered), amely elsősorban a völgy természeti kincseit és lakóit félti a változástól. Tavaszi felmérések szerint az olaszoknak kicsiny többsége támogatja a vasútvonal megvalósítását, 44%-uk azonban úgy véli: a Susa-völgyiek jogosan féltik lakóhelyüket.

A projekt pártolói szerint a vasútvonal nemcsak megrövidíti az utat a két nagyváros és a két ország között, de az új alagútnak köszönhetően a szállítási költségek 30%-kal csökkennek, a működő vasút pedig Piedmontnak és környékének is gazdasági fellendülést hozna. Az ellenzők ezzel szemben azt hangsúlyozzák: az építkezés egyelőre részben ismeretlen környezeti kockázatokat rejt, mivel az alagút földalatti vízereket, urán- és azbesztteléreket szelhet keresztül. Ráadásul a középítkezések Olaszországban hagyományosan korrupciós botrányokba fúlnak, eredetileg tervezett büdzséjük pedig általában sokszorosára dagad – állítják a projekt opponensei, hozzátéve: a krízis idején miért kellene ilyen gigászi summát fordítani egy „luxusberuházásra”.

Bár a közeljövőben a politikai nyomás fényében ez akár változhat is, az olasz kormány egyelőre kitart a beruházás mellett. Ennek részeként jelentették be a minap, hogy a Susa-völgybe tervezett vasútállomást a japán Kengo Kuma Architects tervezheti (a névadó Magyarországon a kormányzati negyedre kiírt pályázat nyertes társtervezőjeként ismert). A Lyon Turin Ferroviaire SAS által kiírt pályázat győzteseként Kengo Kumáék háromszintes, 8500 négyzetméteres épületet tervezhetnek, 15 ezer négyzetméteres parkolóházzal.

Az épülettestet – manapság igen divatos módon – úgy formálták meg, mintha természetes alakzat lenne. Ez nem teljesen öncélú: az épületre ugyanis kívülről is fel lehet jutni, így kilátóként is működik, a völgyre 360 fokos panorámát kínálva. A tervezők szándéka szerint így az épült szervesen illeszkedhet majd a völgybe; persze ettől még nem biztos, hogy ezt a helyiek is így gondolják majd.

Icon_print

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

A Kengo Kuma Architects tervei a Susa-völgyének gyorsvasúti megállójához

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317