Logomain

A Móra Könyvkiadó új arculata

By Tóth Katalin 2012. szeptember 21. 10:48

szerk at hg dot hu

Mora_valtozatok.gallery

Móra kiadó - korábbi változatok

1.gallery

A Móra kiadó új arculata

2.gallery

A Móra kiadó új arculata

3.gallery

A Móra kiadó új arculata

6.gallery

A Móra kiadó új arculata

Aranyok_szinek.gallery

Móra kiadó - arányok és színek

Forma.gallery

Móra kiadó - forma

Kategoriak.gallery

Móra kiadó - kategóriák

Logoanim_500.gallery

A Móra kiadó új arculata

M_szabalyok.gallery

A Móra kiadó új arculata - szabályok

M1.gallery

A Móra kiadó új arculata

M2.gallery

A Móra kiadó új arculata

M3.gallery

A Móra kiadó új arculata

M4.gallery

A Móra kiadó új arculata

Mora_7.gallery

A Móra kiadó új arculata

Mora_8_2.gallery

A Móra kiadó új arculata

Szinvaltozatok.gallery

A Móra kiadó új arculata - színváltozatok

Texturalt_tervek.gallery

A Móra kiadó új arculata - texturált tervek

Tipografia.gallery

A Móra kiadó új arculata - tipográfia

Sorozatunk hetedik részében Serfőző Péter mesél az idén 62 éves könyvkiadó első egyedi arculatáról.

A Móra Könyvkiadó könyvei valószínűleg sokunk gyerekkorát végigkísérték: Kisvakond, Micimackó vagy Vackor kalandjai és a Magyar Népmesék is ebből a kiadóból érkeztek a gyerekszobánkba. Mégsem volt egy olyan könnyen felismerhető, egységes arculat, amelyhez kötődhettünk; a kiadó működésének mintegy 62 éve alatt - a történelmi helyzet miatt - nem volt szüksége erre. Azonban ez az időszak véget ért, a piac átrendeződött, és ehhez a Mórának is igazodnia kell. Az új arculat kidolgozására a Serfőző Péter vezette made by zwoelf grafikai stúdiót kérték fel, akik a cég sokarcúságára reagáló, dinamikus logócsaládot és arculati rendszert dolgoztak ki. Erről tudhatunk meg többet a Design Insight hetedik részében.

Serfőző Péter a Móra Könyvkiadó grafikai arculatáról:

Mivel a kiadónak eddig nem volt meghatározott arculata, fizikai értelemben nem volt milyen elemekből kiindulni. Egy gondolati elemet tartottunk meg tehát a korábbi rendszerből: a borítókon a MÓRA név minden esetben más, a könyv címbetűjét használó felirat volt. Ezt a folyamatos változást, de mégis állandóságot képviseli az M forma variálhatósága a mi koncepciónkban.

A M tulajdonképpen végtelen változatban jelenhet meg. Az első ötletünk az volt, hogy írunk egy programot, amely a peremfeltételeknek megfelelően generál egy változatot. Ezt azonban el kellett vetnünk, mert felesleges lett volna, hogy ilyen sok verzió jöjjön létre. Ehelyett kidolgoztunk 18 változatot, amelyek vizuálisan a legelőnyösebbek ebben a rendszerben.

Van a formák mögött egy kategóriarendszer, amit nem kell a nagyközönség elé tárni, inkább csak belső segítséget nyújt. A kiadó – jellemzően korosztályok szerint - három fő kategóriába osztotta megjelent könyveit; ezt a hármasságot tudja támogatni az M-et ábrázoló két háromszög. Ha a bal oldali hármomszög a legmagasabb, akkor az első korcsoport könyveit jelöli, ha egyforma magas a kettő, akkor a középső korcsoportot jelöli, ha a jobb oldali a magas, akkor a harmadik korcsoport emblémáját kapjuk. Mindegyik verzióból 6-6 darabot terveztünk meg, így jött ki a 18 Móra embléma.

Sok kört futottunk a színekkel; a pályázati anyagunk még jóval élénkebb, vibráló színharmóniákkal operált. Ahogy haladtunk az időben, úgy jutottunk el a sokadik változat után az alapszínekhez. Ebben a legfőbb szempont a kiadó fő célközönsége és ifjúsági profilja volt, így az alapszínek kissé módosított, élénkebb változatai mellett döntöttünk.

Saját munkáinkban törekszünk olyan arculatok kialakítására, amelyek igény szerint rendszerként is működhetnek. Ha körülnézünk a világban, gyakran találkozunk olyan arculatokkal, emblémákkal, amelyek nem egy jellel oldják meg feladatukat, hanem a környezet változásaira reagálnak, vagy egyéb feltételek mentén változnak. Az egyik leghíresebb ilyen az MIT emblémája, vagy Sagmeister által tervezett portói Casa da Música arculata, de sok ilyet lehetne még felsorolni.

A Móra kiadó esetében a legtöbbször előforduló megjelenési felület a könyvborító. A korábban állandó címbetűvel kiírt Móra felirat változását éreztük olyan fontos elemnek, ami arra vezetett, hogy egy dinamikus, változó arculat készüljön. Terveztünk a kiadónak könyvkatalógust, szórólapokat, kisebb kiadványokat. Fontos volt kitalálni egy egységes rendszert az emblémák könyvborítón való megjelenésére, hogy elkerüljük a véletlenszerűséget. A többi a kiadón múlik majd, hogy mit tartanak szükségesnek külső stúdióval terveztetni.

A Móra az a kiadó, amely végigkíséri a gyerek fejlődését: ott van a születésnél, az iskolapadban, majd átvezet a felnőtt korba, és élményt ad életünk végéig. Ennek az átgondolt és felelős magatartásnak a kiadó arculatában is tükröződnie kell. A részletes arculati kézikönyv kidolgozása jelenleg is zajlik. Az arculati kézikönyv része az a szabályrendszer, ami a borítón megjelenő emblémát szabályozza, így ennek kidolgozása kellő körültekintést igényel. Ennek megfelelően, és figyelembe véve a könyvkiadásban megszokott átfutási időt, a könyvborítókon (az új kiadványokon és az újranyomásokon) várhatóan az év vége felé jelennek meg az első új arculati elemek. Remélhetőleg a 2013-ban megjelenő körülbelül 200 köteten mindenhol az új embléma fog már szerepelni.

A jelenlegi munkáink közül a legizgalmasabb talán egy belvárosi bisztró teljes arculata (logó, étlap, csomagolások) és belsőépítészeti koncepciója. Ezen kívül egy IT vállalathoz kapcsolódó termékarculatot és weboldalt tervezünk. Van egy saját termék projektünk is, a moebel: bútor betűket tervezünk és gyártunk partnerünk segítségével. Általában több szálon futnak a dolgaink, érdemes figyelni a weboldalunkat, mert az új munkákat ott mindig meg lehet találni.

A projektben részt vettek:
Tervező stúdió: made by zwoelf
Vezető tervező: Serfőző Péter
tervező: Naske László Mihály, Dubóczky Anna
Kapcsolattatró a Móra Kiadó részéről: Lőrincz Gergely, kommunikációs vezető

grafika, arculat, logó, tervezőgrafika, könyvborító, magyar tervező, logo, serfőző péter, design insight, móra könyvkiadó, dinamikus arculat Icon_print

Móra kiadó - korábbi változatok

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

Móra kiadó - arányok és színek

Móra kiadó - forma

Móra kiadó - kategóriák

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata - szabályok

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata

A Móra kiadó új arculata - színváltozatok

A Móra kiadó új arculata - texturált tervek

A Móra kiadó új arculata - tipográfia

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317