Logomain

Az Anker't grafikai és építészeti arculata

By Tóth Katalin 2012. szeptember 14. 14:29

szerk at hg dot hu

12_ga.gallery

Anker't

11_ga.gallery

Anker't

1_ga.gallery

Anker't

13_ga.gallery

Anker't

14_ga.gallery

Anker't

15_gl.gallery

Anker't

16_gl.gallery

Anker't

17_gl.gallery

Anker't

18_lm.gallery

Anker't

19_ga.gallery

Anker't

20_lm.gallery

Anker't

21_lm.gallery

Anker't

22_lm.gallery

Anker't

23_lm.gallery

Anker't

24_lm.gallery

Anker't

1_ga.gallery

Anker't

2_ga.gallery

Anker't

3_gergely_linda.gallery

Anker't

4_gl.gallery

Anker't

5_ga.gallery

Anker't

6_ga.gallery

Anker't

7_ga.gallery

Anker't

8_ga.gallery

Anker't

9_ga.gallery

Anker't

10_ga.gallery

Anker't

Budapest minimalista romkocsmája Szőke Gergely grafikus és három építész - Vízkelety Rita, Lengyel Márton és Gőz Dorottya munkája

Ezen a héten rendhagyó epizóddal jelentkezik a Design Insight: egy szórakozóhely kapcsán két félt is megszólaltatunk. Hiszen ha valahol, hát az Anker’t-ben igazán szorosan összetartozik a grafikai arculat és a belsőépítészet, ezért ezen a héten nem csak a grafikus-festőművész Szőke Gergelyt kérdeztük, hanem az építészeket: Vízkelety Ritát, Lengyel Mártont és Gőz Dorottyát is. Ők mind mesélnek most az idei nyár legmenőbb helyéről, a „minimál romkocsma”-ként emlegetett Anker’t-ről sorozatunk hatodik részében. 

Szőke Gergely az Anker’t grafikai arculatáról:

Januárban volt egy kiállításom az Ankerben, így kerültem kapcsolatba a tulajdonosokkal. Májusban megtudtam, hogy nyílni fog egy szabadtéri helyük is a belvárosban, és megkérdeztem, nem tervezhetném-e meg az arculatot. Olyan kerthelyiséget szerettek volna, ahol nincsenek felhalmozva a retró bútorok és a szedett-vetett tárgyak, vagyis egy “minimalista romkocsmát” terveztek, ebbe a hangulatba pedig beleillettek az én képeim. Kevés eszközzel tervezték meg magát a helyszínt is, ezért úgy láttam jónak, ha a design sem akar több lenni az önmagában esztétikus ódon falaknál.

Amikor először láttam az épületet, rögtön nyilvánvaló volt számomra, hogy mit szeretnék. Nem igazán akartam kompromisszumokat, és szerencsére az épitészeknek sem volt ellenvetésük, sőt támogatták a terveimet. A grafikának minden esetben kéz a kézben kell járnia a belsőépitészeti elemekkel, terekkel; ha ez hiányzik, akkor valamelyik csorbát fog szenvedni.

A két szakma nagyon szorosan kötődik egymáshoz – képesek erősíteni és gyengíteni a másikat.

Az Anker’t esetében sok helyen kiegészítette egymást a két műfaj: például a központi pultnál, amin egy szürke falfelület maradt volna, ha nem kerül rá a tipográfia. Így most nem csak funkciója van, hanem egy gegnek is helyet ad. A tipográfia inkább kiemeli az üres felületeket, mintsem elvenne tőlük. Itt az építészetnek elsősorban funkcionális oldala van, a grafika pedig ehhez idomul; a képi megoldások információval is szolgálnak.

A tervezés során elsősorban a minimalista festményeim inspiráltak, illetve azok előképei. A munkáimra egyébként is jellemző a teljesen lecsupaszított tipográfia képként való használata, és a skandináv minimalista felfogás. Az arculat alapján ezt a helyet akár Dániában is el tudnám képzelni, de Skandinávián kívül is: Berlinben vagy Spanyolországban.

Gőz Dorottya, Lengyel Márton és Vízkelety Rita az Anker’t belsőépítészetéről:

A tulajdonosi gárda egy másik helyének kapcsán ismerkedtünk meg a srácokkal, ami ugyan várhatóan csak ősszel fog megvalósulni, de a kialakult jó viszonynak köszönhetően felkértek minket az Ankert megtervezésére is. A tulajdonosok első szórakozóhelye, az Anker, szinte a nyitás napján berobbant a budapesti underground életbe. Az ide járó közönség az a fiatal és középkorú értelmiségi kör, mely nyitott és érdeklődő a művészet és a kultúra aktuális, progresszív irányzataira. Ez egy főként alkotó, vagy kreatív tevékenységet folytató tájékozott réteg, mely állandóan keresi azt a helyet, ami valamiben újat tud mutatni, ami friss és ahol jól tudja magát érezni. Az Anker tulajdonosi köre ezt a „telepesként” működő réteget szerette volna megszólítani az Anker’t-nél is.

A házigazdáknak pontos elképzelése volt a közönséggel, a bulikkal, programokkal kapcsolatban. Ehhez párosult egy hangulat is természetesen; nekünk ezt kellet megfogalmazni építészetileg. Ezen felül gyakorlatilag teljesen szabad kezet kaptunk, aminek cask a pénz és az idő szabott határt. Egy ilyen szórakozóhelynél nagyon fontos a nyitás dátuma, mivel alkalmazkodni kell többek között az időjáráshoz és más konkurens helyek programjaihoz is. Éppen ezért az engedélyeztetés, a tervezés és a kivitelezés is rohamos tempóban zajlott.

A koncepciótervek bemutatása után gyakorlatilag azonnal megállapodtunk a design főbb irányaiban, könnyen tudtunk együtt dolgozni, gyorsan reagáltunk egymás igényeire és az apróbb változtatásokra. A srácok tiszteletben tartották az ötleteinket és nyitottak voltak a kicsit költségesebb, de szerintünk megfelelőbb megoldásokra. Ilyen szempontból nagyon szerencsésnek mondható ez az együttműködés.

Mivel az épület műemléki védettség alatt áll, a szokásosnál sokkal komolyabb szabályokkal kellett számolnunk, és a hatósági procedúra is bonyolultabb volt. Itt is sokat segített, hogy a megrendelői oldal kivette a részét a különböző engedélyezési folyamatokból. 

A KÖH hozzáállása szerencsére nagyon pozitívnak bizonyult. Bár egy műemléki épületnél nagyon sok megkötésnek kell megfelelni, a hivatal támogatta, hogy egy ilyen ideglenes funkció beköltöztetésével az épület újra megnyíljon, és birtokba vehessék az emberek. Az épületen számos állagmegőrzéssel kapcsolatos munkát végeztünk el, a falakhoz nem csatlakoztunk, tiszteletben tartottuk a KÖH feltételeit, és megpróbáltunk úgy dolgozni, hogy ezek a megkötések ne hátráltassák, hanem erősítsék az építészeti koncepciót. 

Az épület eredetileg lakóépület volt, de már jó ideje üresen állt, és sajnos a nem megfelelő karbantartás miatt sok helyen megsérült, a 2. emeleti födémek szinte teljesen hiányoznak.

A legtöbb lépcsőháza használhatatlan vagy életveszélyes állapotban van. Az épületen ezért először a veszélytelenítési és állagmegóvási munkálatokat végeztük el. Sok, rossz állapotban lévő és veszélyes falat, vakolatot, nyílászárót távolítottunk el. Ezek után a védőtetők megerősítése, a tartófalak merevítése és más hasonló karbantartó tevékenység következett.

Nagyon izgalmas kihívás volt egy ilyen környezetbe ideiglenesen beköltöztetni egy ehhez hasonló vendéglátó egységet. A ház életének egy rövid periódusa ez, mely előtt sokáig üresen állt, most pedig 5-10 évig újra be fogják lakni az emberek, újra megcsodálhatják tömegeit, használhatják a tereit, mivel más funkciót lát el és egy kicsit másképp, mint amikor lakóépületként működött. 

A koncepciónk talán legfontosabb alapelve az volt, hogy egy ideiglenes funkciónak adunk teret. A szórakozóhelyeknek nagyon fontos tulajdonsága a megújulás és a változás. Akkor tud egy ilyen hely jól működni, ha mindig megmarad a frissessége, ha tud reagálni a társadalom, a kultúra, a divat változásaira. Az Anker’t szeretne egy ilyen hely lenni. Most beköltözött a Paulay Ede utca 33.-ba és elkezdték használni az emberek. Már a nyitáshoz képest, ez alatt a három hónap alatt sokat változott, fejlődött, átalakult. Az elkövetkező években is remélhetőleg meg tud újulni, és lehet, hogy pár év után talán továbbköltözik egy új helyszínre. Mi ezzel a hozzáállással terveztünk, az épületet egy olyan helyszínként értelmeztük, amibe ideiglenesen beköltözik ez a „rendezvénysorozat”. Nekünk ennek a rendezvénynek a díszletét kellett meghatároznunk, úgy, hogy az mind designban, mind funkcióban jól működjön ebben az épületben. 

A romkocsmák világa mostanra már Budapest névjegyévé vált a backpacker társadalomban. Ezek többségére jellemző a lomokból, kacatokból, talált tárgyakból való építkezés. A tereiket a sokszínüség és a változatosság jellemzi. Itt szerettünk volna egy ennél unifromizáltabb világot létrehozni. Mi is sok újrahasznosított és olcsó anyagot illetve bútort használtunk, de alapelvünk maradt az egyszerűség, és az egyértelmű, határozott design. A világító X-ek, logók, kék asztalok, napvitorlák, Szőke Gergő szinte patetikus grafikai felkiáltásai adják ennek a helynek azt az egyszerűséget és határozott hangulatot, amit az idejáró közönség szerencsére ért és díjaz.

építészet, grafika, műemlék, belsőépítészet, romkocsma, szőke gergely, bár, epiteszet, design insight, anker't, vízkelety rita, lengyel márton, gőz dorottya Icon_print

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Anker't

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317