Logomain

Zagyvai András és a Smartegg

By Tóth Katalin 2012. szeptember 7. 15:34

szerk at hg dot hu

1.gallery

Zagyvai András - Smartegg

Műhely az erdő szélén - fotó: Gulyás Attila

2.gallery

Zagyvai András - Smartegg

Műhely az erdő szélén - fotó: Gulyás Attila

3.gallery

Zagyvai András - Smartegg kép

4.gallery

Zagyvai András - Smartegg

6.gallery

Zagyvai András - Smartegg

A játékok tojássá válás előtt - fotó: Gulyás Attila

7.gallery

Zagyvai András - Smartegg

Zagyvai András a műhelyében - fotó: Gulyás Attila

Logikai játék vagy designtárgy? Többek között erről beszélgettünk a díjnyertes Smartegg feltalálójával, Zagyvai Andrással.

Zagyvai András építész, de saját bevallása szerint nem tudna egyetlen szakmánál megállapodni. Az Archikon Kft. alapító tagja, ám az irodából kiválva a kreatív közösségekkel kezdett el folgalkozni: az utóbbi években a Sokszem Alapítvány kapcsán találkozhattunk a nevével. Az Okostojás (angolul Smartegg) nevű logikai játék fejlesztésével már évek óta foglalkozik, de igazán nagy nyilvánosságot mostanában kapott, amikor elnyerte a Nob Yoshigahara játéktervező verseny idei nagydíját Washingtonban, mely a szakma fontos elismerésének számít. A Design Insight ötödik részében arról mesél, hogyan lesz egy darab cseresznyefából gondolkodtató játék, amely matematikaprofesszorokat is órákra le tud kötni.

Zagyvai András a Smarteggről:

2007 novemberében született a játék ötlete, amikor azonnal elkezdtem dolgozni a megvalósításon: elkészült az első kezdetleges prototípus, majd a továbbiak. Amikor a kezembe vettem a tárgyat, és ismerkedtem, játszottam vele, újabb ötletek születtek, melyek további prototípusok elkészítésére ösztönöztek. Ez a fajta ritmusosság jellemezte az utóbbi öt évemet, amelyben az ötletelés és a készítés váltogatta egymást, csakúgy, mint a racionális és az intuitív döntések egymást kiegészítő, váltakozó ritmusa.

Tavaly februárban részt vettünk a nürnbergi játékkiállításon, mely az egész világ játékszakmáját felöleli. Az itt tartott prezentációnk után már több megkeresést is kaptunk cégektől, akik megvették volna a licenszet, és már akkor felmerült, hogy nevezhetnénk a Nob Yoshigahara játéktervező versenyre. De én még nem éreztem úgy, hogy a játék elkészült. Az idő pedig azt igazolta, hogy megérte még egy évet dolgozni rajta, így idén elhozhattuk a nagydíjat, és időközben a szabadalmi kérelmünket is elfogadták.

A Smartegg gyakorlatilag egy olyan egy vagy többrétegű, háromdimenziós labirintus, melyben egy pálcát kell átjuttatni az járatokkal áttört testen. A pálca két végén egy-egy gömb van, amely megakadályozza, hogy akárhol kivehessük: csak a bejutás és a kijutás helyén van elegendő hely a pálca fejének. Úgy kell áthaladnunk ezen a belső labirintuson, hogy közben nem látunk bele a testbe; az útvonalat a fejünkben tervezzük meg, a belső fészkeket a pálcával tapogatjuk ki, így akár csukott szemmel is játszhatunk.

Egy speciális felépítésű tojáson kívül mindegyik Smarteggben csak egy jó útvonal van, és a megoldás során minden járatot fel kell használni, természetesen a megfelelő sorrendben. Zsákutcák is előfordulnak, de ezeknek is fontos szerepe van: bele kell mennünk és a megfelelő módon visszajönnünk ahhoz, hogy továbbléphessünk.

A nehézségi fokok is különbözőek, a nehezítés pedig több összetevőből épül fel. Vannak egy, kettő, három, sőt, négy rétegből álló Okostojások, a régetek pedig axiális és radiális irányban is mozoghatnak. További nehezítés, ha rejtett fészkeket is beleteszünk, vagy ha az útvonalakon elágazás van – ezeknél mindig csak az egyik irány a jó. A washingtoni versenyre kiküldött tojásban már speciális geometriai trükköket is elrejtettünk – ezt a zsűri elnöke megvásárolta saját gyűjteménye számára.

Az első darabok elkészülte után hamar egyértelművé vált, hogy egy egész játékcsalád születhet. A variációs lehetőségek száma szinte végtelen, sőt, az egyes tojások is több kombinációt rejtenek. Van például egy háromrészes Okostojás-szett, amelyben a minden réteg cserélhető, így 3x3x3, azaz 27 db játékot kapunk. Ennek a szettnek a tervezése két és fél hónapig tartott a bonyolultsága miatt, de egy egyszerűbb tojás megtervezése is eltarthat egy pár hétig.

Még a nürnbergi kiállítás felmerült a kérdés, hogy milyen kategóriába tudnánk sorolni az Okostojást: játék, designtermék vagy iparművészeti alkotás lenne inkább? Az IPP (International Puzzle Party – a szerk.) versenyén azonban megtaláltuk a megfelelő kategóriát, amely a játéktervezésen belül a designt is díjazza. Mivel mindig olyan tárgyakkal foglalkoztam, amelyeknek az esztétikáján túl a használati értéke is fontos, semmiképp sem szerettem volna, ha a Smartegg csupán a külseje miatt kap elismerést. A tárgy igazi értékét úgyis akkor érezzük, ha kézbe vesszük és játszunk vele, így elkezdünk kötődni hozzá.

A tojás-forma igazán magától értetődő volt: ez a termékenység, az élet szimbóluma. Egy ősi forma, amely pontosan követi a kéz anatómiáját, sehol sem akadályozza az ujjak mozgását, így nagyon könnyű vele játszani. A pálca pedig úgy egészíti ki a játékot, mint hegedűt a vonó: olyan, mintha egy hangszert tartanánk a kezünkben. A forma pedig adta az anyagot: a fa, mint az egyik legtermészetesebb anyag, amelyből használati tárgy készülhet. Ennek az anyagnak sajátos rendszere van: az erek, a csomók, a szúrágta rétegek önmagukban is labirintust formálnak.

A tojások mindegyike a műhelyemben készül, egy-egy darab akár 2-3 hétig. Az anyagból adódik a megmunkálás kézműves jellege, ami a tárgy lelkét, értékét adja. De ha tömegtermelésről lenne szó, kompromisszumokat kellene hozni. A verseny óta is kaptam felkérést együttműködésre, megkerestek cégek, akik nagy mennyiségben gyártanák az Okostojást. Ez azonban költséghatékonyan csak műanyagból lehetséges. Szerencsére ma már elérhetőek olyan minőségi műanyagok, amikből el tudnám képzelni, hogy Okostojás készüljön. De mindenképp szeretném, ha egy magyarországi cég menedzselné és finanszírozná egy megfelelő termékcsalád világpiacra történő kivezetését, a tömeggyártást és a forgalmazást. Úgy gondolom, hogy ma már itthon is vannak olyan szereplők a piacon, akik garantálni tudják a magas minőséget.

A műhelyvideó itt látható.

design, pályázat, verseny, magyar design, játék, design insight, zagyvai andrás, ipp, international puzzle party, nob yoshigahara, tojás, logikai játék Icon_print

Zagyvai András - Smartegg

Műhely az erdő szélén - fotó: Gulyás Attila

Zagyvai András - Smartegg

Műhely az erdő szélén - fotó: Gulyás Attila

Zagyvai András - Smartegg kép

Zagyvai András - Smartegg

Zagyvai András - Smartegg

A játékok tojássá válás előtt - fotó: Gulyás Attila

Zagyvai András - Smartegg

Zagyvai András a műhelyében - fotó: Gulyás Attila

Hg_pasaret_szponzor_title
Logomain
This is unbelievable!
OK

Hello!   mit szeretnél megosztani olvasóinkkal?

Foglald össze egy mondatban miről van szó. *

A közlésre szánt teljes anyag. *

Kép és egyéb dokumentum is tartozik az anyaghoz?
Add meg a linkjét! (GoogleDrive, Dropbox, FTP, stb.)

Név/Cégnév *

Maradjak
névtelen

Mail *

Telefonszám (csak számok)

HG user név, ha van.

Kérlek, írd be a képen látható 2 szót az alatta lévő mezőbe

Hello!   dolgozz velünk

Név *

Mail *

Telefonszám

Mit szeretnél nálunk csinálni?
Facebook
Twitter
Pinterest
YouTube
RSS

Ombrello Media.
Alkotás utca 53
MOM Park "C", 1123
Budapest, Hungary 

M: +36 30 297 2317